SE-eindtrap vervormt

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
esteban
Contacteer:

SE-eindtrap vervormt

Bericht door esteban »

Goedenavond mede-audio-liefhebbers. First: mijn naam is Steven maar zo heet blijkbaar al iemand, dus dan maar in het Spaans.
Al een tijd wil ik SE-versterkers bouwen, en heb wat ermee gespeeld, maar pas heb ik eindelijk wat gemeten. Het gaat om een AE- ugt (1,6K//4,8,16 ohm, 25 W, 200mA) met een triode-geschakelde KT 90 of PL 519. Geen tegenkoppeling. De metingen heb ik met de PL 519 gedaan. Zonder de buis te overbelasten komt er 13-14 W uit wat ik heel mooi vind voor een SE-versterker. Afname bij hoog ligt bij 60 kHz wat me OK lijkt. Mijn door metal (zowel werk als muziek) geteisterde oren kunnen dit niet waarnemen. Maar. Onder 50 Hz begint het uitgangssignaal kleiner te worden, helaas. Dit komt denk ik door de lage zelfinductie (5 H) , vergeleken met (advertenties van) Hammond, one electron en Lundahl, waar ik 8-13 H vind. Wat meer hindert is de vervorming. De sinus gaat er wat driehoekig uitzien. Waarschijnlijk verzadiging omdat andere merken trafo ook zwaarder zijn. Nu voel ik me psychisch geremd om deze dingen tot een eindprodukt te maken.
HELP!!!
Vraag 1.
Wat denken jullie van mijn mening over het wanpresteren van de versterker?
O ja, de voortrap is een EF 80. Het stuursignaal naar de eindbuis heeft de genoemde vervormingen niet.

Vraag 2.
Heeft er iemand, bij voorkeur in de omgeving van Rotterdam, een ongebruikte SE-ugt op de plank liggen? Ik zou die graag even in mijn schakeling willen pluggen om te kunnen vergelijken. Alleen even lenen dus. De ugt moet 160 mA kunnen hebben, met een prim. imp. van 1,5...2,5 kOhm.
Mijn dankbaarheid zal zich uiten in de vorm van fles wijn, of zelfgemaakte likeur, en/of gezamenlijk kijken naar de oscilloscoop en wellicht luisteren naar het resultaat.

Met vriendelijke en hoopvolle groet,
Steven van Ravesteyn
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ik ben ooit afgestudeerd op een SE ontwerp en ik herken jouw problemen niet. Dat was dan met Amplimo ringkernen en die waren dan voor SE versterkers, met luchtspleet dus. Ik heb ze niet liggen hier, dus met vraag 2 kan ik je niet helpen. Maar een tekort aan primaire zelfinductie kan een probleem zijn en verzadiging kan ook. Of (permanente) magnetisatie van de kern, alhoewel dat sporadisch voorkomt.

Echt heel veel heb je niet aan mijn antwoord, behalve dat die vervorming niet nodig is.

Groet,
Jacco
esteban
Contacteer:

Bericht door esteban »

Jacco,
bedankt voor de tip. Het zijn ook SE trafos met luchtspleet. Ik zal de trafos even op de variac aansluiten en ze lekker laten brommen. Waarschijnlijk niet snel (werk bah) maar resultaat zal ik vermelden.
Groet steven
tubejack
Ook commercieel actief

Bericht door tubejack »

Hoi Steven,

Ik denk ook dat je UTG' s gewoon te weinig zelfinductie hebben.
Een goed SE-trafo kan ook 20...30 hertz op vol vermogen leveren en
zal iets van 20 ...30 Henry aan zelfinductie hebben,

Verder vind ik de primaire impedantie wel erg laag, ik zou zeker de
dubbele waarde aanhouden. Als je weergevers 8ohm zijn en de trafo
ook een 4ohm aansluiting heeft, sluit hem daar eens op aan.

Teslotte voor een stevige bas maak je SE trafo' s 4x zo groot als een PP trafo, want door de ruststroom
wordt de kern continu gemagnetiseerd
én het feit dat de trafo een luchtspleet heeft verlies je veel.

Zelf gebruik ik 3k5 AE bandkerntrafo's die echt fors te noemen zijn
en dat werkt perfect.

Vriendelijke groet,

Jack
esteban
Contacteer:

Bericht door esteban »

Hallo Jack,
Aansluiten op de 4 ohm aftakking heb ik ook getest, maar het maakt niets uit. De impedantie is volgens mij goed voor buizen met Ra 275 of 650 ohm, maar de zelfinductie wordt er niet meer van, helaas.. Het is een EI 96 trafo, 25W, maar die ga ik er niet uit krijgen.
Prettig weekend verder.
Steven
Laatst gewijzigd door esteban op ma 05 mei 2008, 0:49, 1 keer totaal gewijzigd.
tubejack
Ook commercieel actief

Bericht door tubejack »

esteban schreef:
Hallo Jack,

Het is een EI 96 trafo, 25W, maar die ga ik er niet uit krijgen.
Prettig weekend verder.
Steven
Hoi Steven,

Zelfde probleem heb ik ook jaren terug gehad met 9:1 interstage PP
trafo' s veel te weinig Henries. Heel lang aan lopen ergeren
en uiteindelijk heb ik ze maar weg gedonderd en 8650 Sowters gekocht.

AE kán heel goede trafo's maken is mijn ervaring maar zodra je
iets afwijkends wilt, dat niet door en door beproeft is door b.v. Triode
Dick, dan moet je zélf heel goed aangeven, weten en/of vertellen wat je met die trafo wilt doen.

Bij mijn SE trafo' s b.v. is dat prima gelukt.

Groet,

Jack
esteban
Contacteer:

Bericht door esteban »

Hallo Jack,
ik zal:
Misschien even met AE contact opnemen

of kijken of de trafo's acceptabel resultaat geven voor bijvoorbeeld een 5-watt toepassing, als ze het fatsoenlijk doen tot 30 hz kan ik er wat mee

of inderdaad de 4-ohm aansluiting gebruiken, ander arbeidspunt kiezen met minder stroom meer spanning, maar dan gaan misschien de schermroosters kraken. Eerst met een oude buis proberen...

of ze een beetje slopen en de luchtspleet verkleinen

of kijken of ze zinken.
Bedankt voor het meedenken.
Steven
Plaats reactie