Hoi,
Omdat ik zelf niet instaat ben om TS parameters te meten wil ik dit laten doen bij speakerland. Omdat ik toch een student ben wil ik eigenlijk maar 1 unit laten meten, en er vervolgens van uit te gaan dat de andere units gelijke parameters hebben. Is dat verstandig om te doen?
In het boek van Dickasons staat dat het voorkomt dat de zelfde type units compleet andere parameters lijken te hebben, maar vervolgens wel het zelfde presteren als ze zijn ingebouwd.
kortom, moet ik ze allemaal (5 stuks) laten meten, of zou 1 voldoende zijn?
TS parameters laten meten Tangband Ti1337 (speakerland)
Moderator: Beheerdersteam
-
peter geerts
Ik zou het meten helemaal achter wege laten en uitgaan van de parameters die zijn te vinden zijn op zaphaudio.com
http://www.zaphaudio.com/smalltest/
Daar staat ook aangegeven dat de consistentie van deze unit heel goed is, dus dat betekent waarschijnlijk dat de T/S parameters van de units onderling maar weinig zullen verschillen.
Daar staat ook aangegeven dat de consistentie van deze unit heel goed is, dus dat betekent waarschijnlijk dat de T/S parameters van de units onderling maar weinig zullen verschillen.
enige kleine minpuntje is dat dit de oude versie is. volgens de specs van Tangband is er niks veranderd, alleen ze zien er anders uit. De nieuwe versie gebruikt hetzelfde frame als o.a. de CSS fr125S. Mja, ik weet dus eigenlijk niks. Maar je denkt wel dat het veilig is om zaph zijn parameters te gebruiken?peter geerts schreef:Ik zou het meten helemaal achter wege laten en uitgaan van de parameters die zijn te vinden zijn op zaphaudio.com
-
peter geerts
Als de korf de enige wijziging is in het nieuwe model, dan zou ik het wel aandurven om de T/S parameters van zaphaudio te gebruiken. Als er meer gewijzigd is dan alleen de korf, zou dit ook zichtbaar moeten zijn in de datasheets van TB zelf. Als daar veel verschil tussen zit, is het misschien verstandig om inderdaad 1 unit te laten meten.
Zomaar een suggestie: Misschien kan iemand die binnenkort zo'n mooie impendance box van Bart (Bforce) ontvangt je helpen met het meten van de T/S parameters?
Zomaar een suggestie: Misschien kan iemand die binnenkort zo'n mooie impendance box van Bart (Bforce) ontvangt je helpen met het meten van de T/S parameters?
Heb wat simulaties gedaan in WinISD, daar komt eigenlijk uit dat het niet uitmaakt welke parameters ik gebruik. In beide gevallen geven ze ongeveer een 3.3 liter box met -3dB bij 78 HZ en een Fb van ook ongeveer 80. Maakt dus niet zoveel uit.peter geerts schreef:Als de korf de enige wijziging is in het nieuwe model, dan zou ik het wel aandurven om de T/S parameters van zaphaudio te gebruiken. Als er meer gewijzigd is dan alleen de korf, zou dit ook zichtbaar moeten zijn in de datasheets van TB zelf. Als daar veel verschil tussen zit, is het misschien verstandig om inderdaad 1 unit te laten meten.
-
peter geerts