Subwoofer in reservewiel compartiment

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Subwoofer in reservewiel compartiment

Bericht door Jan-Willem »

Een collega van mij heeft een BMW 320D touring gekocht. Hij is echter niet tevreden over het geluid, nu wou ik als eerste een subwoofer inbouwen, om de front speakers wat te ontlasten.

Deze subwoofer wil ik inbouwen in het reserve wiel compartiment (natuurlijk wel met een kist eromheen) zie foto:
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast heb ik deze versterker:
Monacor Carpower Wanted-2/160 (400W)
Afbeelding

Goed idee?!
Ik hoor graag jullie meningen.
(Ik heb dit idee namelijk nog nergens anders gezien, in deze BMW serie)

Wat ik nog bedacht als goedkope oplossing: De bak volplakken met bittumen.. en gewoon een plaat erbovenop maken, zodat de woofer in de bak speelt. Echter is een bak van MDF wel veel sterker.

(Ik zal de plaatjes nog even uploaden bij de Attachments)
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Na enkele uren rekenen/tekenen heb ik een kist verkregen. De inhoud is ongeveer 60 Liter. (Zonder woofer)
Hier de kist zoals hij moet worden waarschijnlijk:
Bijlagen
Subauke2.JPG
Subauke1.JPG
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

En het reservewiel dan?
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Vuurkat schreef:
En het reservewiel dan?
Dat zit nog weer hieronder (is niet te zien op de foto. Het moet wel een kist worden welke er snel uit te pakken is, voor het reserve wiel.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

looking good!

Welk subje komt erin?

een beetje 10 of 12" moet goed uit de voeten komen met die inhoud.
(wel kan een br poort een probleem worden dan.)
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

bartsegers schreef:
looking good!

Welk subje komt erin?

een beetje 10 of 12" moet goed uit de voeten komen met die inhoud.
(wel kan een br poort een probleem worden dan.)
Dankje. Ik zat ook te denken aan een 10/12 inch, denk aan 12 inch. En waarschijnlijk word het gewoon een gesloten systeem.
Ik heb nog geen sub op het oog.
Ik denk dat het een vrij dure kast gaat worden, i.v.m. de oppervlakte van de planken.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

De kant en klare kasten voor in reservewielbakken bestaan ook en kosten ongeveer 60 euro per stuk.

Heb nog wel een linkje, maar niet op deze pc. Scheelt misschien in de tijd en (mogelijk) geld.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Gobla schreef:
De kant en klare kasten voor in reservewielbakken bestaan ook en kosten ongeveer 60 euro per stuk.

Heb nog wel een linkje, maar niet op deze pc. Scheelt misschien in de tijd en (mogelijk) geld.
Oke! .. ik ben benieuwd! (Of het past, en of de kast de gehele ruimte benut)
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ten 2e wat ga je doen met het skiluik? Als je deze niet openmaakt kan je nog zoveel vermogen pompen wat je wilt maar hoor je er helaas weinig van :wink:
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

[quote="Jan-Willem]Oke! .. ik ben benieuwd! (Of het past, en of de kast de gehele ruimte benut)[/quote]

Vanavond rijd ik nog naar huis. Dan zal ik vanavond of morgen de sites wel posten.

Ik meen dat je dan twee modellen had voor ieder type bmw:
1) veel liters (hele compartiment).
2) minder liters, maar nog ruimte voor (origineel) reservewiel.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

hovingtim schreef:
Ten 2e wat ga je doen met het skiluik? Als je deze niet openmaakt kan je nog zoveel vermogen pompen wat je wilt maar hoor je er helaas weinig van :wink:
Volgens mij is er in de openingspost over `n BMW Touring gesproken.................!!!
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

CarloPJB schreef:
hovingtim schreef:
Ten 2e wat ga je doen met het skiluik? Als je deze niet openmaakt kan je nog zoveel vermogen pompen wat je wilt maar hoor je er helaas weinig van :wink:
Volgens mij is er in de openingspost over `n BMW Touring gesproken.................!!!
Klopt, geen last van ;)
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

whoops, my bad, sorry :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Subwoofer in reservewiel compartiment

Bericht door Henkjan »

Jan-Willem schreef:
....een subwoofer inbouwen, om de front speakers wat te ontlasten.
en hoe ga je dat doen? andere amp, of kan je dat op de eadunit instellen :?:
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Re: Subwoofer in reservewiel compartiment

Bericht door Jan-Willem »

Henkjan schreef:
Jan-Willem schreef:
....een subwoofer inbouwen, om de front speakers wat te ontlasten.
en hoe ga je dat doen? andere amp, of kan je dat op de eadunit instellen :?:
Ja goede vraag.

Ik kan op de headunit wel bas eruit filteren, maar dan ben ik ook gelijk mijn sub signaal kwijt op mijn sub. Ik dacht eraan er gewoon een kleine condensator voor te zetten. Misschien is het mogelijk om in de headunit de bas wat te dempen, en in de subversterker ze wat omhooghalen.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Re: Subwoofer in reservewiel compartiment

Bericht door Nils_vn »

Jan-Willem schreef:
Henkjan schreef:
Jan-Willem schreef:
....een subwoofer inbouwen, om de front speakers wat te ontlasten.
en hoe ga je dat doen? andere amp, of kan je dat op de eadunit instellen :?:
Ja goede vraag.

Ik kan op de headunit wel bas eruit filteren, maar dan ben ik ook gelijk mijn sub signaal kwijt op mijn sub. Ik dacht eraan er gewoon een kleine condensator voor te zetten. Misschien is het mogelijk om in de headunit de bas wat te dempen, en in de subversterker ze wat omhooghalen.
Op de mijne is de low en high pass filter van sub, front en rear gewoon op de head unit instelbaar.. kijk daar eerst eens naar, kan je een hoop kopzorgen besparen :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

of gewoon klein ampje voor de fronts.. geheid beter dan wat er in de headunit zit
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Re: Subwoofer in reservewiel compartiment

Bericht door markje »

Jan-Willem schreef:
Ik dacht eraan er gewoon een kleine condensator voor te zetten.
Dat heb ik ook gedaan, is de makkelijkste oplossing. Het alternatief is een aparte versterker met een hoogdoorlaat.

Dat staat nog op mijn to-do lijstje voor lange termijn.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

voor een appel en een ei koop je een crossover, en heb je alle regelmogelijkheden die je wenst.

4 kanaals ampje kopen. fronts erop en sub gebrugd.
Kees is klaar dan.

Het ontlasten van je voor speakers is bijna een must als je af en toe het volume omhoog wil halen zonder kwaliteit in je mid en hoog te verliezen.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Niet alleen om geen kwaliteit te verliezen; ik heb 13cm speakers in mijn deuren zitten, als ik die flink wat laag geef, heb ik ze op schoot liggen...



Groeten Mark
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Anyways...

Zo'n kist is idd wel zelf te maken:

1. alles leeghalen
2. ruimte aftapen
3. polyester + fleecematjes (wel duurder, maar schiet lekker op)
4. eruit wurmen
5. materiaal toevoegen
6. bovenkant (mdf plaat) erop.
7. woofer erin.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Bericht door MechanicalAnimal »

Jan-Willem schreef:
Vuurkat schreef:
En het reservewiel dan?
Dat zit nog weer hieronder (is niet te zien op de foto. Het moet wel een kist worden welke er snel uit te pakken is, voor het reserve wiel.
nog een tipje:

loos lekker dat reserwiel helemaal en gebruik die ruimte ook, scheelt weer die vierkante opbouw.

in plaats van het reservewiel koop je 2 van spuitbussen voor als je een keer lek rijdt. Voorbeeldje:

Afbeelding

veel LPG inbouwstations gebruiken de ruimte van het reservewiel voor een ringtank en leveren dan aan de klant zo´n spuitbus.
Een goede is TyreWeld van Holts, te verkrijgen bij de lokale automaterialenboer :lol:
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ja, die bussen werken vooral erg goeg bij een goede klapband waarbij het loopvlak helemaal losscheurt van de zijkanten...

8)


Dan maar wat gepiel voor de sub, maar toch liever het reservewiel gewoon in de auto.



Groeten Mark
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Bericht door MechanicalAnimal »

lekker serieus antwoord, hoe vaak komt dat voor?
en in hoeveel gevallen zoals jij die omschrijft kun je nog rijden met de rest van de auto?.

maar weer ontopic dan? :wink:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

markje schreef:
Ja, die bussen werken vooral erg goeg bij een goede klapband waarbij het loopvlak helemaal losscheurt van de zijkanten...
Tsja, in de meeste oude auto´s zit inderdaad nog wel een volwaardig reservewiel of een thuiskomer, maar in de huidige nieuwe auto´s zie je steeds meer een reparatieset om ruimte te besparen.

Maar goed, als je de keuze hebt gemaakt om het reservewiel te laten zitten, moet je het lekker zo doen. 60L is ruim voldoende om veel 12" subs met basreflex te laten draaien.

Mischa
Plaats reactie