Transformator: overdimensioneren of niet?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jasper

Transformator: overdimensioneren of niet?

Bericht door Jasper »

Op veel zelfbouw-sites gaat men voor het kiezen van het aantal Volt-Amperes (VA) van een transformator vaak uit van de maximale vermogen van de output van de versterker gedeeld door de efficientie van de versterker plus nog wat extra marge.
Voorbeeld: AMP5 van 41Hz met 2x60W output bij 8 ohm en efficientie van 85 %; doe toch minimaal maar een 150VA trafo.

Als je echter kijkt naar bv plate-amps, of de standaard trafo voor de Hypex UcD's dan zie ik dat die veel lager zijn dan hun maximum output.

Voor de UcD400 is er bijvoorbeeld een standaard Hypex trafo van 250Va. Je zou toch verwachten dat je hier toch graag het dubbele voor wilt hebben? Je zou nog kunnen stellen dat die UcD400 bij 8 ohm maar de helft van het maximale vermogen levert, maar als je het keuzemodel op de Hypex-support site bekijkt dan lijkt wel of ze er nog vrijer mee omgaan (hang maar gerust 2x een UcD400 aan een 250VA trafo)

Wat is nu wijsheid?
audiomanics
Contacteer:

Re: Transformator: overdimensioneren of niet?

Bericht door audiomanics »

Jasper schreef:
Wat is nu wijsheid?
je portemonee en de ruimte in je kast.
Eigenlijk is de grootte van de voedingtrafo, in je Hypex voorbeeld, gekozen onder praktische omstandigheden:
Zelfs als je de kraan helemaal vol open draait kom je maximaal aan 400W/4 Ohm.. right? gemiddelde muziek heeft een dynamiek. Het gemiddelde vermogen, zelfs als die 400W gehaald wordt zit over een langere termijn zelden boven de 50W misschien.. De korte klappen worden door de elco's opgevangen.
Alleen als je een sinus bij vol vermogen uit je versterker perst zal de trafo dat vermogen wel moeten gaan leveren. De trafo, die 250VA levert volgens de specs is best in staat om meer te leveren, maar zal wel erg warm kunnen worden omdat de stromen door de draden te hoog worden en het "blikpakket" te veel verliezen in warmte om gaat zetten..

Kortom: een versterker van 400W zal gemiddeld slechts een fractie van dit vermogen gebruiken, onder normale omstandigheden, ook bij vollast.

Kees
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

En een veel te grote trafo geeft ook een goed gevoel, je weet dan dat er daar niet zoveel meer mis mee kan gaan (misschien doen zelfbouwers het daarom wel).

Ik heb een trafo van ongeveer 150VA voor een 2x 10W versterker (nouja, 10W @ 2 ohm en heb 4 ohm met TDA2003). Ook heb ik nog een bekerelco van 18mF.

Waarom?

Omdat dat het goedkoopste was dat ik kon vinden (goede connecties :lol: ), en ik dacht: "liever iets groter dan iets kleiner".

Met de dynamiek ga ik geen rekening houden, want sommige muziekjes hebben stukken sinus/blokgolf/iets wat erop lijkt.
Godtoh

Bericht door Godtoh »

Ligt ook aan je doel.
Stel je gebruikt de amp voor films.
Kan je hem naar mijn gevoel het beste beter iets te groot houden.

De 1e klap komt inderdaad uit je elco, zo'n ding laad ook wel snel weer op.
Maar je zit wel met enorme stroompieken te werken tijdens het laden van de elco, dat moet je trafo ook kunnen hebben.

En als de elco's leeg zijn en er komt nog een klap, wordt dat ook van je trafa gevergd.

Alleen wat Audiomanics al zei, kortstondig kan er meer door heen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja, het is dus erg van elastiek. Ga je een trafo continue vol belasten met een gelijkrichter + bufferelco er achter, dan heb je zelfs 2 tot 2,5 maal het VA vermogen nodig. Waar het uiteindelijk om gaat is het gemiddelde van de RMS stroom die je uit de trafo haalt. Dat bepaalt hoe heet ie wordt. Bij audio is dat dus uiteindelijk veel minder dan het opgegeven vermogen van de versterker.

Zelf heb ik voor mijn UcD180 monoblokken een 160 VA gebruikt en dat gaat prima. Wordt nauwelijks warm, ook niet bij redelijk lang op hoger geluidsniveau.
dre

Bericht door dre »

waarom zit er in mijn ucd 400 dan 500va per kant?
audiomanics
Contacteer:

dre schreef:
waarom zit er in mijn ucd 400 dan 500va per kant?
ha ha ha getild!! :twisted:

beter mee als om verlegen...

Kees
dre

Bericht door dre »

laat sander `t maar niet horen :twisted:
audiomanics
Contacteer:

Er is niets mis met overdimensioneren. Zoals ik al schreef: als je portemonee en de ruimte in de kast het toelaat: gewoon doen.
Elco's die 70V op hun pootjes krijgen kies je ook liever 100V dan 63V terwijl die laatsten die 70V echt wel aan kunnen..

Kees
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Er is natuurlijk ook wel iets anders met een (te) grote trafo, De inwendige weerstand daarvan is kleiner. Daardoor worden de buffer elco's wel sneller en beter opgeladen en zakt de spanning minder over de elco's (mits die natuurlijk voldoende groot zijn) bij flinke basstoten. Dat kan dus wel beter klinken, de PSR van de amp kan nou eenmaal niet alles voor zijn rekening nemen.

Hangt dus helemaal af van je toepassing, allround of sub-versterker, hoe luid je speelt en de impedantie van je speakers. Bij 4 ohm is een zwaardere trafo wel te prefereren dan bij 8 ohm.
riktw

Bericht door riktw »

ik probeer altijd een grote trafo te krijgen, en ik verbaasde me ook al over het feit dat hypex van die kleine trafo's erbij adviseerd.
voor een udc400 zou ik gewoon een 400 of 500VA trafo kopen.
anders krijg je een sony typeplaatje.

600 watt output 300 RMS en achterop max opgenomen vermogen 110Watt.
Jasper

Bericht door Jasper »

anders krijg je een sony typeplaatje.

600 watt output 300 RMS en achterop max opgenomen vermogen 110Watt.
Ja, dat soort dingen verbazen mij altijd weer. Als je een RMS waarde geeft, dan ga je er toch vanuit dat alle componenten dat voor een lange periode kunnen leveren.
Ik vraag me bv ook af hoe dat zit met die plate-amps van Hypex. Wat voor trafo's hebben die DS2.0 en DS4.0 eigenlijk?
Plaats reactie