Philips RSQ 8P en bijpassende woofers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

RSQ8P

Philips RSQ 8P en bijpassende woofers

Bericht door RSQ8P »

Ik ben sinds kort de gelukige eigenaar van mijn zelfbouwdroom: de Philips RSQ 8P, in ongebruikte staat!!
Nu wil ik er een gesloten 2-weg mee ontwerpen.

Ik heb zelf nog wat woofers liggen (20cm papier), maar zou van jullie ook graag ideetjes vernemen voor een goede woofer.

Gefilterd wordt zo rond de 1150 Hz.
F3 mag tussen de 50 en 60 Hz liggen en rendement van de woofer(s) moet dicht tegen de 93dB/2,83v/1m komen ivm het feit dat ik de RSQ 8P niet wil afzwakken met een serieweerstand (alleen als het niet anders kan).

De Woofer wordt electrisch 3de orde gefilterd: ik wil nl. een WTW D'appolito ontwerpen.

Het maximale volume van de kast mag 100 liter bedragen.

Zelf ben ik al uitgekomen op:
2x Seas CA22RNX
2x Beyma 8WOOFER/P
(en de 20cm woofers die ik nog heb liggen).

Dank.
arjank

Bericht door arjank »

Leuk project, die Philips is een van de beste tweeters ooit gemaakt.
Waarom probeer je het niet met twee 25cm woofers :D
Dat haal je dat rendement van 93dB/2,83v/1m enigsinds.

Je hoeft een WTW trouwens niet perse met 18dB/oct te filteren hoor.
Porcino

Bericht door Porcino »

Schitterende unit die Philips! Heb het drama op HTforum gelezen en ben bij dat ze toch heel bij je zijn gekomen!

Voor de woofer, dat is lastig omdat je ook het karakter moet meenemen. De Davis woofers werden vaak gebruikt en matchen ook goed maar er is inderdaad meer. Zelf ben ik een beetje gevallen voor de SEAS Excel lijn, maar ook de Etons kan je eens bekijken.
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

Hoi Porcino,

Ja, erg he. Heb nog nooit zo in spanning gezeten. Niet vanwege de centen, maar vanwege de historische 'waarde' van die units.

De excel lijn is erg mooi, alleen heb ik qua zelfbouw nog geen concept gehoord (bij Speaker en Co) dat de resonantie van magnesium membraam niet laat horen. Ik wordt van bijv. een piano of viool erg nerveus als ik hem hoor via een Excel membraan. Eton is zeker de moeite waard.

Ik zou erg graag, net als NXPGUY, zo een Ticonal unit proberen.
Legio mogelijkheden: maar ik ga eerst eens een testkast bouwen van 100 liter voor die Procus units. Mocht dat niet bevallen, dan ga ik weer verder.

Ideeën blijven van harte welkom.
richard

Bericht door richard »

Dit ontwerp uit de K&T ken je vast ook wel: Phlogiston
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

Jep, heb de hele serie K+T artikelen al liggen.
Is best aantrekkelijk project; alleen wil ik graag een gesloten laag.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Misschien een overweging om actief te filteren? Dan heb je wat meer keus in woofers, zoals b.v. 25cm woofers van Scanspeak (40hz -3db in 60 liter).

Ivm je hoge filterpunt is het lastig om 2 kleinere woofers te combineren om een hogere SPL te halen. De afstand tussen de units wordt al snel te groot. Als het niet anders kan zou dit een optie kunnen zijn: http://www.tymphany.com/18w-8535-00
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

Hoi Jeroen,
Vandaar ook het crossoverpunt van rond de 1100 Hz.
Dan red ik het net qua golflengte met twee 20cm rondom de tweet.
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

Hoi Jeroen,
Zou je dan eerder adviseren om de twee woofers onder de tweeter te plaatsen, dicht op elkaar?
richard

Bericht door richard »

Zo'n tweeter is gemaakt voor een MTM-opstelling, dan past de afstraalkarateristiek van de middentoners het best bij de karakteristiek van de tweeter.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Zo paste Philips ze toch niet toe?

MTM lijkt mij met 2 woofers op 1100hz wel de beste oplossing als je geen grotere woofer overweegt.

Waarom wil je eigenlijk de Philips niet wat dempen? Weerstanden zijn nou niet de componenten waar ik mij in een passief filter het drukst om zou maken. Je keuze aan woofers neemt dan ook aardig toe.

Ook interessant:
http://www.marantzphilips.nl/index.asp? ... re=dss9302
http://www.marantzphilips.nl/index.asp? ... e=dss930se
Zijn er geen Philips woofers meer te vinden?
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

Klopt, zo paste Philips ze niet toe. Helaas was aan Philips in die tijd de ontwikkeling van een speaker niet meer toe te vertrouwen :-)
Vooral gezien de belabberde afstemming in de LS-95 en LS-85 alsmede de FB1000.

Ik wil graag het rendement bewaren ivm mogelijk buizenversterking.
Maar het is slechts een concept. Ga zo ff hout zagen.

Een 2weg met 1 woofer wil ik ook wel proberen.
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

100 liter testkast in elkaar geflanst.

Afbeelding

Morgen filter bakken.
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

Heb net even naar de testspeaker geluisterd (ja het is er slechts eentje en het filter voor de woofers is op de gok (ervaringswaarden Grin ).
Maar wat een ongelooflijke dynamiek en detaillering zit er in die RSQ, nog nooit eerder gehoord.
En voorts is een gesloten laag toch niet te verslaan qua snelheid, precisie en strakheid.
(100 liter met twee 20cm's en een f3 van zo de 50Hz).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De tweet vraagt om een snelle mid/woef. Zou ook eens naar de HDA units van Audax kijken.

http://audax.ifm-online.net/content.php ... ptrubrik=8
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

Wat versta je onder een snelle woofer?
Een grote Bl en een lage mms? ZO ja, dan is mijn 20cm erg geschikt.
Mms = 16,7 gram en Bl = 7 Tm
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

Helaas zijn de HDA's niet geschikt voor een gesloten kast: te lage Qts.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik heb zowel de HM130 als de HM170 met succes in een gesloten kast gebruikt. Voor de 13 cm boeit het niet zo omdat je toch ver boven de fb filtert. Over de 17 cm had ik ook zo mijn twijfels maar het gaat verrassend goed. Afijn, het is slechts een suggestie ;)

Ja, "snel" is een beetje vage term. Maar daar bedoel ik mee weinig kleuring en mooi afvallend in het hoog met een nette break-up waarvan de resonantie heel snel uitdempt.

B.t.w. Hoe hoog wil je de Qts hebben voor een CB? Een Qts van 0,35 lijkt mij toch niet verkeerd?
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

Nah, minimaal een Qts van 0,39 á 0,40 en dan ook nog een respectabele Vas. Kortom, ik ben een zeurpiet.
Maar de woofers die er nu inzitten klinken al erg goed!
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

Welke HDA heb je gebruikt?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

RSQ8P schreef:
Welke HDA heb je gebruikt?
Zie hier niet helemaal de relevantie van maar de 13cm was de HM130-Z4, een dual voice coil versie. De 17 cm was de HM170-Z0
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

Wat bedoel je met de opmerking dat je de relevantie niet ziet?
Mag toch wel vragen welke variant van de HDA 17cm je gebruikt hebt? Kan ik nog eens wat bekijken bij proraum op de site of het ookw at voor mij is...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Omdat het niet maatgevend is voor wat jij wilt denk ik. Bovendien zijn deze units niet meer in productie.

Zelf ben ik een beetje verliefd op de klank van het HDA materiaal omdat ik dat het mooiste vind combineren met ribbon tweeters. De 13 cm heb ik gebruikt icm een oude Decca DK30.

Als je dat ook aanspreekt zou ik zeggen zoek een blommige uit die nu verkrijgbaar is op de site van Proraum. Deze ziet er ook wel fraai uit moet ik zeggen: http://audax.ifm-online.net/content.php ... ptrubrik=8
nlmb

Bericht door nlmb »

Ik zou de nieuwe (productie) z18 pakken. Eigenlijk zou ik een 20 cm kiezen voor de philips. Zelf deze tweeter met een B200 gecombineerd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat ontloopt elkaar niet veel denk ik. Die z18 heeft een iets minder fraai waterval diagram vind ik. Maar het verschil is klein.

De enige 20 cm die ik er bij zie staan is de HM 210 Z10. Maar dat is een echte middentoner. Heeft wel een ongehoord hoog rendement. Voor buizenversterking zou dat wel mooi uitkomen. Maar dan wordt het wel een 3-weg systeem.
Plaats reactie