Hoe ziet dit in elkaar? (Avantgarde Basshoorn)

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Hoe ziet dit in elkaar? (Avantgarde Basshoorn)

Bericht door audiomanics »

Ik krab me al een tijdje achter de oren hoe deze basluidsprekers er van binnen uit zien, hoe ze gevouwen zijn en hoe de luidsprekers er in zitten... Wie weet wat?? Op de foto's zie je er zes gestapeld..

http://avantgarde-usa.com/basshorns.html

Nooit gehoord maar qua uiterlijk vind ik dit (persoonlijk) een van de mooiste hoornsetjes..

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op do 03 apr 2008, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Ik vermoed dat ze opgebouwd zijn als een spiral hoorn, maar dan op 1 punt uitmonden, dus de woofer zit aan de buitenkant, en de hoorn loopt spiraalvormig naar het midden...


denk ik :idea:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe ziet dit in elkaar? (Avantgarde Basshoon)

Bericht door Edo »

audiomanics schreef:
Ik krab me al een tijdje achter de oren hoe deze basluidsprekers er van binnen uit zien, hoe ze gevouwen zijn en hoe de luidsprekers er in zitten... Wie weet wat?? Op de foto's zie je er zes gestapeld..

http://avantgarde-usa.com/basshorns.html

Nooit gehoord maar qua uiterlijk vind ik dit (persoonlijk) een van de mooiste hoornsetjes..

Kees

Hier zie je als je binnen om het hoekje kijkt.

Afbeelding

En nog een foto:

Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe ziet dit in elkaar? (Avantgarde Basshoon)

Bericht door audiomanics »

Edo schreef:
Hier zie je als je binnen om het hoekje kijkt.
Dat is ook niet veel.... dan zitten mijn hoorns, en die van Nils, toch een heel stuk ingewikkelder en doordachter in elkaar.. En is de hoorn ook behoorlijk veel langer..
Enfin. Het is me nu duidelijk dat dit wel hoorns zijn, maar niet in de zin zoals ik hoorns bedoel... Ik verwachtte een heel labyrint dus dit valt me iets tegen (ook de afwerking binnenin trouwens..) Edo bedankt voor dit verhelderende kiekje!!

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Re: Hoe ziet dit in elkaar? (Avantgarde Basshoon)

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
Edo schreef:
Hier zie je als je binnen om het hoekje kijkt.
Dat is ook niet veel.... dan zitten mijn hoorns, en die van Nils, toch een heel stuk ingewikkelder en doordachter in elkaar.. En is de hoorn ook behoorlijk veel langer..
Enfin. Het is me nu duidelijk dat dit wel hoorns zijn, maar niet in de zin zoals ik hoorns bedoel... Ik verwachtte een heel labyrint dus dit valt me iets tegen (ook de afwerking binnenin trouwens..) Edo bedankt voor dit verhelderende kiekje!!

Kees
Het ziet er allemaal héél mooi uit hé Kees, maar bij mij ging er een lichtje branden bij 12 :!: 12" bass-drivers, tegenover 2 mid/high/tweet, en erg mooi italic geschreven thermen, zoals:

"A D R I C stands for "Active Dynamic Radiation Impedance Compensation". This is a special circuitry, which dynamically compensates for small horn mouth dimensions and linearizes the bass response below the cut-off frequency of the horn. "

en

"Linearization: our active dynamic radiation-impedance compensated circui (Patent pend.) will equalize the lower bass response of the horn system, allowing for lo frequency response down 18hz even at small horn mouth dimensions"

Dat heb ik nu toch ook in mijn hoorn toegepast, maar ik vertel het zo mooi niet hé ;)

Bovendien verwijzen ze meermaals naar de technische data, waar te lezen staat "Frequency response:18 - 250 Hz" Maar nergens staat met hoeveel units, en bij welke db's... zulke cijfers kan iedereen hier neer pennen.

Bovendien:
"Sensitivity 1 x module = 102 dB" is dat dan in een hoek of open lucht?

Het zal ongetwijfeld wel lekker klinken hoor, maar om één of andere reden moet ik toch wat aan Bose denken... :?
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Everything sounds so effortless and natural!!!!!!!!!!!!!!!
Hmmm. Iets zegt mij dat het aantal uitroeptekens hier of van een overenthousiaste consument (geen criticus) zijn of vanwege de goedkope marketing.

Mij trekt het in ieder geval niet over de streep, die dingen zijn grotesk!

En over Bose: zo'n subwoofer is niet "uit het zicht te plaatsen". :P
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Digidoo schreef:
Everything sounds so effortless and natural!!!!!!!!!!!!!!!
Hmmm. Iets zegt mij dat het aantal uitroeptekens hier of van een overenthousiaste consument (geen criticus) zijn of vanwege de goedkope marketing.

Mij trekt het in ieder geval niet over de streep, die dingen zijn grotesk!

En over Bose: zo'n subwoofer is niet "uit het zicht te plaatsen". :P
Dat bedoelde ik ook niet hoor, meer de filosofie van "de marketing is belangrijker dan het product"
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Hehe, dan begrijpen we elkaar!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe ziet dit in elkaar? (Avantgarde Basshoon)

Bericht door Pjotr »

audiomanics schreef:
Edo schreef:
Hier zie je als je binnen om het hoekje kijkt.
Dat is ook niet veel.... dan zitten mijn hoorns, en die van Nils, toch een heel stuk ingewikkelder en doordachter in elkaar.. En is de hoorn ook behoorlijk veel langer..
Enfin. Het is me nu duidelijk dat dit wel hoorns zijn, maar niet in de zin zoals ik hoorns bedoel... Ik verwachtte een heel labyrint dus dit valt me iets tegen (ook de afwerking binnenin trouwens..) Edo bedankt voor dit verhelderende kiekje!!

Kees
Kep ze ook nooit gehoord maar dat zegt toch nog niet dat ze niet goed klinken? Het oppervlak van de conus aan het begin van de hoorn is zo te zien vrij groot. Dus erg lang hoeven ze niet te zijn. Bovendien zijn er meerdere gestapeld, dus de omtrek van de mond is dan toch groot en dat bepaald de cut-off frequentie. Zo te zien is het iets van een tractrix contour en dat wordt sowieso korter dan exponentieel.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe ziet dit in elkaar? (Avantgarde Basshoon)

Bericht door audiomanics »

Pjotr schreef:
Kep ze ook nooit gehoord maar dat zegt toch nog niet dat ze niet goed klinken?
Ik heb ze ook nog nooit in werkelijkheid gezien en gehoord... Ik geloof ook best dat het heel goed zal klinken.
Maar ik heb zelf het idee dat bij hele korte hoorns het hoorneffect, met al zijn voor en nadelen, een stuk minder is als dat je een lange hoorn gebruikt. Het komt dan meer op de speaker en zijn enclosure aan. De "hoorn" doet daar dan niet heel veel mee. Je ziet dan ook niet zo heel veel rendements-verbetering maar het wordt wel breedbandiger. Als een hoorn bijvoorbeeld berekend is op 40 Hz kun je er met alle geweld 18 Hz in pompen maar dat komt er minder uit dan zonder zonder die hoorn vermoedelijk...
Een dergelijk snelle en korte uitloop vertelt mij dat deze hoorn voor een veel hogere frequentie berekend is.. Ook bij een tractrix gelden de wetten der natuur..

't blijft een imposant muurtje luidsprekers dat niet zou misstaan bij mij in de keuken, desnoods...

Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Kees,

Zou best nog wel eens mee kunnen vallen. Een hoorn werkt eigenlijk als een acoustische impedantietransformator. De impedantie-aanpassing aan de lucht van een kale speaker is eigenlijk ongehoord slecht en vandaar ook een rendement van maar iets van 1%. Met een hoorn wordt dat al snel een heel stuk beter. Misschien dat deze hoorn niet de 50% haalt maar het is allicht veel meer dan een speaker zonder hoorn.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Kees, ga je dan een nieuw paar hoorns ontwikkelen ? Dat volg ik dan natuurlijk weer op de voet!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Misschien wel tekenen.. maar bouwen??? ik heb al vier van die joekels staan... met als gevolg dat de bank buiten moet staan..(gelukkig gaat dat prima in de tropen :D )

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
Misschien wel tekenen.. maar bouwen??? ik heb al vier van die joekels staan... met als gevolg dat de bank buiten moet staan..(gelukkig gaat dat prima in de tropen :D )

Kees
Teken er maar op los Kees, wie weet bouw ik 'm dan nog wel eens 8)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

HORN

Horn-type: expo-spherical bass horn

Angle of horn mou: 180 degree

Horn length: 55 inch

Horn mouth area: 1 x modules = 9 sq. ft./ 2 x modules = 18 sq. ft./ 4 x modules = 36 sq. ft./ 6 x modules = 54 sq. ft.


Valt dus allemaal reuze mee, de lengte in ieder geval.....
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nou euh... als ik op basis van deze gegevens
lengte = 55 inch
opp hals ca 2x 25x15 = 750 cm^2
opp mond = 9sqft = 8360cm^2
een exponentiele hoorn in Hornresp zet heeft dit segment al een cutoff-frequentie van ca 47 Hz...
Simulaties met diverse 12 inch speakers laten eerder een afval zien bij 65Hz...
Ik moet het nog eens uittekenen maar ik heb mijn twijfels dat ik die 136cm lengte haal binnen het formaat van een zo'n segment ... goed, dat is voor later wellicht..

Kees
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ik denk dat de koppeling met meerdere van die kastjes een hoop scheelt. in de laagst weer te geven freq waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

hmmm....

Afbeelding


Meer mooi spul en beeldmateriaal:

http://www.dynamicaudio.co.jp/audio/555 ... 51-03.html
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Ik heb ze wel eens gehoord die bastoeters en de toplijn als satteliet erbij. Op de High end in Munchen. Was er niet zo stuk van. Kreeg een raar soort druk op mijn oren, druk die ik normaal gesproken met vervorming associeer. Niet dat het stond te knarsen daar, maar het was niet echt aangenaam, dat je denkt ah ok, dat is dus die befaamde hoorn kleuring...Ik heb ze op een andere beurs nog eens gehoord, maar dan zonder de subs, dat was niet veel beter.

Deze stonden iets verderop te spelen, dat haalde er gelijk ook veel punten bij avant garde af. Ze zijn helaas nog weer een stuk duurder....

Afbeelding

Groet roland
Plaats reactie