Elektronica software – wat is aan te bevelen?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
THE SKY IS THE LIMIT

Elektronica software – wat is aan te bevelen?

Bericht door THE SKY IS THE LIMIT »

Sinds enige tijd gebruik ik op beperkte schaal SIMetrix om filters te ontwerpen en te simuleren. De gebruikersvriendelijkheid van het pakket vind ik niet echt geweldig….. En de schema’s zien er veel minder professioneel uit dan wat ik maak met een meer dan twintig jaar oude MS-Dos versie van Ulimate. Het grappige is dat ik met Ultimate, draaiend in een DOS-box, omdat ik het al zo lang gebruik kan lezen en schrijven en dat SIMetrix steeds weer puzzelen blijft.

Nu de vraag:
· Wat is naar jullie oordeel het eenvoudigste en meest accurate simulatie pakket?
· Wat is het prettigste pakket voor schema tekenen en printontwerp?
· Zijn die pakketten prijzig of zijn er voor hobbyisten speciale versies?

Alvast bedankt!
Pjotr

Re: Elektronica software – wat is aan te bevelen?

Bericht door Pjotr »

THE SKY IS THE LIMIT schreef:
Sinds enige tijd gebruik ik op beperkte schaal SIMetrix om filters te ontwerpen en te simuleren. De gebruikersvriendelijkheid van het pakket vind ik niet echt geweldig….. En de schema’s zien er veel minder professioneel uit dan wat ik maak met een meer dan twintig jaar oude MS-Dos versie van Ulimate. Het grappige is dat ik met Ultimate, draaiend in een DOS-box, omdat ik het al zo lang gebruik kan lezen en schrijven en dat SIMetrix steeds weer puzzelen blijft.
Dan is het wel hééééél bar en boos ........... :D
Wat is naar jullie oordeel het eenvoudigste en meest accurate simulatie pakket?
Microcap (NIET te verwarren met Microsim), heeft een erg goede userinterface. Met de gratis student versie kun je 50 componenten simuleren. SwitcherCad is helemaal gratis maar heeft een wat mindere userinterface.
Wat is het prettigste pakket voor schema tekenen
DesignWorks Professional van Capilano Computing. 20 years old and still stands out the rest by miles. Is alleen schematekenen. Genereert netlists voor alle bestaande PCB ontwerp pakketten. Is nog te betalen ook (ca, $300,-)
en printontwerp?
Protel, tegenwoordig Altium Designer geheten
· Zijn die pakketten prijzig of zijn er voor hobbyisten speciale versies?
Op DesignWorks na moet je voor een full licence zo tussen de 3000 en 8000 eu denken.

Alternatief is Eagle dat een gratis beperkte hobbyversie kent en redelijk goed bekend staat onder hobbyisten.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Printen ontwerpen doe ik nog steeds op papier. Uiteindelijk creeer ik mijn eigen vorm eilandjes en lijntjes in een cad-programma (ik gebruik al jaren CAD6 van malz en kassner. En dan op folie afdrukken, de rest is fotografisch en met den ouderwetschen bak etsmiddel.
Mijn ervaring is toch dat al die printontwerpprogramma's niet tot een resultaat komen waar ik 100% tevreden mee ben..
(doormetaliseren etc behoort dan niet tot de mogelijkheden helaas..)
Voorbeeldje hieronder..
Simuleren doe ik met MicroCap... Die andere pakketten hebben me uren gekost zonder enig resultaat.. (misschien komt dat door de leeftijd??)

Kees
Bijlagen
NGS2.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

audiomanics schreef:
Simuleren doe ik met MicroCap... Die andere pakketten hebben me uren gekost zonder enig resultaat.. (misschien komt dat door de leeftijd??)

Kees
Absoluut niet Kees. De user interface van de meeste E-CAD paketten is al sinds het begin een complete mislukking geweest en erg gebruikers onvriendelijk.

Enige uitzondering was (en is) DesignWorks. Maar ja, dat is ook door een stel Mac-Heads geschreven met veel user input. In een middagje ben je er full speed mee op de rails.

MacroCap komt inmiddels dicht in de buurt qua userinterface.
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Ik gebruik al een aantal jaren P-cad. Op dit moment 2006.
Dit is echt een top programma om schema's in te maken en deze door te zetten naar printplaten.

Het werkt vele malen makkelijker en beter dan bijvoorbeeld eagle.
Hier is alles mee te doen wat je maar wil.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Soundexcel schreef:
Ik gebruik al een aantal jaren P-cad. Op dit moment 2006.
Dit is echt een top programma om schema's in te maken en deze door te zetten naar printplaten.

Het werkt vele malen makkelijker en beter dan bijvoorbeeld eagle.
Hier is alles mee te doen wat je maar wil.
Ehh, is P-Cad inmiddels niet opgegaan in Altium Designer?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Beste en meest complete pakket vind ik nog steeds multisim met utilitiboard.
Daar kan je zowel mee simuleren als pcb's mee ontwerpen.
Hij heeft ook een vrij grote database.

Kost ook wat, maar er is geloof ik een minder dure "home-editie" of je kan hem via de bekende wegen minder *kuch* volgens de regeltjes krijgen :)

Ik heb ook met microcap gewerkt (via school), maar ik vind het meer mircocrap.
Zeer lastig in omgang en simulaties en minder duidelijk dan multisim, ondanks dat multisim veeeeeeeel uitgebreider is.
THE SKY IS THE LIMIT

Bericht door THE SKY IS THE LIMIT »

Heren (neem ik aan :D ), bedankt voor de nuttige input!! Het probleem is dat er zoveel pakketten bestaan dat ik door de bomen het bos niet meer zag. En het zijn niet bepaald de applicaties waar je even een half uurtje voor gaat zitten om te zien of het handig werkt……

Het is duidelijk dat er nog steeds geen goede “all in one” is. Is het niet lastig om eerst je schema te moeten invoeren in het simulatie pakket en hem dan weer opnieuw te moeten tekenen in het schemateken pakket om er uiteindelijk een print van te maken? Of is het e.e.a. te converteren?

Peter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Beste en meest complete pakket vind ik nog steeds multisim met utilitiboard.
Daar kan je zowel mee simuleren als pcb's mee ontwerpen.
Hij heeft ook een vrij grote database.
En het is ook het pakket met de grootste draak van een user interface. Is alleen leuk voor mensen die van moeilijk doen houden. Het kost nu de hoofdprijs terwijl Ultiboard oorspronkelijk bedoeld was als poor mans alternatief en zo ook in de markt stond.

Ga eens naar P-Cad of Protel kijken, dat zijn op dit moment steeds meer de standaard pakketten in de industrie. Een nieuwe aan het firmament en ook erg goed is Pulsonix. Maar we hebben het hier dan wel over tamelijk prijzige professionele pakketten.

@Peter

Ja dat klopt maar het valt wel mee in de praktijk. In een complex project simuleer je alleen deelschakelingen en dat is qua schema redelijk beperkt. Met een goed pakket heb je dat in no time weer ingevoerd in het totale schema. Bovendien heb je voor simulatie allerlei tools in het schema staan die je in het uiteindelijke printontwerp niet hebt.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

persoonlijk vind ik Multisim veeeel gemakkelijker werken dan bv microcap.

Maagoed tis allemaal een kwestie van smaak natuurlijk :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Op mijn werk zijn er nog steeds die Ultiboard/Ulticap nog steeds veel makkelijker vinden. Is m.i. meer een kwestie van geloof :P :D

Maar eerlijk gezegd meer een kwestie van gemakzucht: Ooit opgevoed in een grijs verleden met dat spul (en ook nog met een "gratis" gehackte versie) en dus ga je niet naar wat anders kijken.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik vind het iig beter dan Eagle, want daar wordt ik echt helemaal lijp van.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Ik vind het iig beter dan Eagle, want daar wordt ik echt helemaal lijp van.
Dat ken ik persoonlijk niet zo goed. Maar Eagle en Ultinoard zijn vooral onder hobbyisten populair omdat daar gekraakte "gratis" versies van in omloop zijn.

Een paar jaar gelden een vrij grote survey gedaan onder wat er op de markt is en daar kwam Pulsonix eigenlijk bovenaan, gevolgd door Protel en P-Cad.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

eagle kun je natuurlijk sowieso gratis gebruiken. En als je het eenmaal doorhebt werkt het best redelijk. Heb je het echter effe niet gedaan kun je weer echt gaan zoeken hoe het ook alweer zat :(

Wil je gratis simuleren kijk eens naar LTSpice. Daar kun je eigenlijk alles mee, maar ook hier geldt weer: wil je veel, dan zul je ook veel moeten weten. Niet echt makkelijk dus ..
Pjotr

Bericht door Pjotr »

voodooless schreef:
eagle kun je natuurlijk sowieso gratis gebruiken. En als je het eenmaal doorhebt werkt het best redelijk. Heb je het echter effe niet gedaan kun je weer echt gaan zoeken hoe het ook alweer zat :(
Je bent dan wel beperkt in boardgrootte en aantal lagen. Voor de hobby vaak wel voldoende.

Dat overnieuw kunnen beginnen als je het een tijdje niet gedaan hebt is bij UB nog veel erger. Daar is het helemaal zoeken waar de knopjes zitten. En intuïtief vind je ze nooit. Bovendien is het niet stabiel en crasht het om de haverklap. Ook kent het geen undo. Doe je iets even verkeerd, heb je een probleem, Kennelijk zijn ze er van uit gegaan dat gebruikers nooit fouten maken. Maar misschien is de laatste versie verbeterd?
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Ik heb ook Eagle geprobeert omdat het legaal gratis te gebruiken is.

Uiteindelijk toch weer terug gegaan naar P-cad. Zowel 2004 als 2006 zijn perfect werkend van internet af plukken.
JuuL

Bericht door JuuL »

Toendertijd (wat zal het zijn, versie 7 of 8 oid) vond ik multisim een echte wanprogramma. Trek je een draadje van a naar b en dan gaat multisim ook even langs c, d, e en f zodat je alles weer kan verleggen. De standaard libraries waren ook om te huilen. Om wat voorbeeldjes op te noemen. -edit- En ook onstabiel! -edit-

Ik ben er nooit aan begonnen, maar ik wou toen met protel aan de gang gaan, want dit is volgens mij echt een mooi programma.

De paar ervaringen die ik met Eagle had waren netjes.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

JuuL schreef:
Ik ben er nooit aan begonnen, maar ik wou toen met protel aan de gang gaan, want dit is volgens mij echt een mooi programma.
Protel is zeker fraai en je er kunt er ongelofelijk veel mee.

Het kost wel even tijd voor je er mee overweg kunt, daar ben je toch al gauw een paar dagen mee bezig. Verder vereist het wel een minimaal een 2 Gig machine met 1 Gig Ram er in. Maar dan heb je ook wat. De schema editor er van is helaas nog steeds niet op het niveau van DesignWorks.

DesignWorks leer je in een halve dag mee werken en dat vergeet je dan nooit meer. Zit erg intuïtief in elkaar. Bovendien is het grafisch top,

Overigens heb ik wel de indruk dat P-Cad en Protel elkaar niet veel ontlopen.
JuuL

Bericht door JuuL »

Pjotr schreef:
JuuL schreef:
Overigens heb ik wel de indruk dat P-Cad en Protel elkaar niet veel ontlopen.
Ik zal P-Cad ook onthouden!
blu_line
Contacteer:

Bericht door blu_line »

En voor de Linux gebruikers :
gEDA en PCB.

http://www.geda.seul.org/

Wordt heel actief aan ontwikkeld en is een schitterend pakket.

Ik heb zowel de schematic Editor, layout en simulatie tool gebruikt.
Voor mijn werk heb ik zowel protel/Altium als orcad gebruikt en daar doet gEDA naar mijn idee niet voor onder.

2 andere leuke en gratis (windows) pakketen zijn, FreePCB en TinyCad.

http://www.freepcb.com/

http://tinycad.sourceforge.net/

mvg

ST
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”