Cd loopwerk, dg signaal = S/PDIF?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
josh

Cd loopwerk, dg signaal = S/PDIF?

Bericht door josh »

Ik heb een cd speler waar een cd rom loopwerk inzit.
De digitale uitgang van dit loopwerk (dg signaal) gaat naar de interne DAC.
Nu wil ik van een andere digitale geluidsbron de s/pdif uitgang naar deze DAC sturen. Kan dit zomaar?
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Ja, dat kan wel, moet je even opletten welke spanning je aan moet bieden. Uit de digi uit van een cdrom unit komt TTL, ofwel 5 volt. Als je s/pdif aan wil bieden, dan moet je nog even inverteren met een 74hct04 bv.
josh

Bericht door josh »

MidiMaze schreef:
Ja, dat kan wel, moet je even opletten welke spanning je aan moet bieden. Uit de digi uit van een cdrom unit komt TTL, ofwel 5 volt. Als je s/pdif aan wil bieden, dan moet je nog even inverteren met een 74hct04 bv.
Bedankt. Ben gaan zoeken en heb een simpel schema gevonden van een spdif naar ttl converter. Is het dan ook makkelijk te realiseren om te schakelen tussen deze beide ingangen?
josh

Bericht door josh »

MidiMaze schreef:
Is dit ook mogelijk: Indien je van een bron de optische output gebruikt en aan de ander zijde een Toslink receiver plaatst hoef je niks te inverteren. Via de optische kabel wordt immers TTL signalen verstuurt. Klopt dit?
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Dat wat je verstuurd is licht ;) Maar idd, als je een toslink ontvanger begruikt dan komt daar direct TTL uit dat hetzelfde is als de digi uit van je cdrom speler. Let wel dat je wat spoelen en 100nf dingen bij zo'n ontvanger gebruikt :)

Schakelen is ook eenvoudig. Als je signaal en ground tegelijk schakelt dan moet dit gewoon goed gaan. Een simpele dubbel-om zou dus prima moeten werken.
Nu zullen er vast mensen boos worden die vinden dat je met een multiplexer moet schakelen, maar een dubbel-om doet het ook prima ;)
josh

Bericht door josh »

MidiMaze schreef:
Dat wat je verstuurd is licht ;) Maar idd, als je een toslink ontvanger begruikt dan komt daar direct TTL uit dat hetzelfde is als de digi uit van je cdrom speler. Let wel dat je wat spoelen en 100nf dingen bij zo'n ontvanger gebruikt :)

Schakelen is ook eenvoudig. Als je signaal en ground tegelijk schakelt dan moet dit gewoon goed gaan. Een simpele dubbel-om zou dus prima moeten werken.
Nu zullen er vast mensen boos worden die vinden dat je met een multiplexer moet schakelen, maar een dubbel-om doet het ook prima ;)
Ik heb mijn cd speler laten ombouwen(upsampling kit) en hierdoor heb ik meteen een coaxiale spdif ingang erbij.
Heb nu een vergelijking gedaan tussen het cd loopwerk en flac bestanden via een Squeezebox aangesloten op de coaxiale ingang. Beide bronnen gaan dus naar dezelfde dac.
In theorie betreft het beide om dezelfde digitale signalen echter ik constateer dat het cd loopwerk toch beter klinkt.
Iemand enig idee hoe dit kan?
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Weet je zeker dat die flac's niet ge-up-sampled worden? Dat is het ergste dat je kan overkomen... Veel geluidskaarten kunnen niet goed uitsturen op 44.1 en samplen up naar 48. Verder heb je natuurlijk een jitter probleem bij, die squeeze box zal denk ik geen low-jitter klok aan boord hebben.
Plaats reactie