Zéér lang lopend project: EL34 Single Ended Power Amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Zéér lang lopend project: EL34 Single Ended Power Amp

Bericht door Nils_vn »

Dit verhaal begint, net zoals de Carnyx ano Februari 2007 ergens in Den Helder.

Na het bouwen van de Carnyx, en de Machtige Eiken Hoorns van Soeters aan te sluiten (en dan nog maar op een fractie van hun kunnen), viel het velleman versterkertje genadeloos door de mand. Daar MOET gewoon wat beters in de plaats komen.

En zeg je 'hoorns' en denk je aan zo'n 114db rendement, dan weet je hoeveel één watt is, en hoe weinig je er van nodig hebt.

Na van de conus luidsprekers af te stappen, is de drang groot om ook de transistor vaarwel te zeggen en de vacuüm buizen onder de loep te nemen. Op Google, wikipedia maar ook op DHTRob en Triode Dick is een berg aan informatie te vinden.

Maar de drijvende krachten achter dit project zijn: Kees Soeters, Techgraphix en Audiomanics. Persoonlijk is mijn aandeel dan ook beperkt tot een kleine 10% aan domme vragen.

Na mij flink te verdiepen in diode-, triode- en penthode buizen, soorten bias en de wet van Ohm, raakt de bal onvermijdelijk aan het rollen.

En dan wel hiermee:
Afbeelding

Wie Kees kent, weet nu al dat de kous daarmee niet af is...

We spreken over een Eindversterker, dus de input potmeter mag al geschrapt worden.
Een brugcel in de voeding doet het vast uitstekend, maar daar gebruiken we ook maar een buisje.
Daaruit volgt dan weer een andere trafo, en afvlakking.

Autobias is leuk, maar met een negatieve grid bias haal je er toch zoveel méér uit.
Negatieve grid stroom wordt het dus. Compromis maken past immers niet in het plaatje!
En waat je wat? Een KT88 past mooi in het zelfde voetje... Voeding juist dimmentioneren, en een negatieve grid stroom-regeling er in.

Dit wordt een beest met ambitie !

Wordt vervolgt...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Zéér lang lopend project: EL34 Single Ended Power Amp

Bericht door richard »

Veel succes met het project.
Nils_vn schreef:
Maar de drijvende krachten achter dit project zijn: Kees Soeters, Techgraphix en Audiomanics.
Met de hulp van deze drie 8) mensen kan het niet fout gaan.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Verplaatst naar ander topic.

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op wo 19 mar 2008, 15:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Het versterker gedeelte hertekend, met negatieve grid bias en zonder potmeters. In dit schema nog zonder voeding.
Bijlagen
EL34SE.JPG
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Bij nader inzien, de R11 maar aansluiten voor de gridstopper, dus op punt 8 ipv punt 1.
Zal voor de werking niet veel uitmaken... meer uit principe.

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

U vraagt, wij draaien

Dan staat er vanuit de NGS 2 maal een R van 220 voor de grid, klopt dat ?
Eentje op de NGS print, en eentje aan de buisvoet?
Bijlagen
EL34SE.JPG
EL34SE.JPG
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nils_vn schreef:
Dan staat er vanuit de NGS 2 maal een R van 220 voor de grid, klopt dat ?
Huh :shock: Waar?
R11 is iets van 220K, hoor.. En de gridstopper 220 Ohm..
En je moet R4 weghalen... snap je waarom?

Kees
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Is twee keer mono niet beter, als je toch een 2x 300V trafo neemt?

Ik heb geen verstand van buizenversterkers maar stel dat de bovenste speaker een signaal krijgt, krijgt de onderste speaker daar dan ook een klein beetje van (als het niet de bedoeling is)?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Vuurkat schreef:
Is twee keer mono niet beter, als je toch een 2x 300V trafo neemt?

Ik heb geen verstand van buizenversterkers maar stel dat de bovenste speaker een signaal krijgt, krijgt de onderste speaker daar dan ook een klein beetje van (als het niet de bedoeling is)?
Het is twee keer mono.. Alleen de voeding hebben ze gemeenschappelijk.. De voeding dubbel nemen wordt wel erg groot en duur en het heeft nauwelijks toegevoegde waarde.
Het maakt niet uit of je wel of geen verstand van buizenversterkers hebt.. maar kijk eens goed naar het schema... dan zie je dat de kanalen daar aan de voeding hangen.
Het schema van de voeding is hier ook nog niet gepubliceerd, maar die 2 x 300V heb je nodig om een dubbele gelijkrichterbuis goed te kunnen gebruiken. Kan ook op een iets andere manier met een paar extra diodes maar dat willen we niet (geen halfgeleiders aub)

Kees
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Goeie oude microcap, ik vind multisim praktischer :P

Hoe groot is jou input signaal ?
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
Nils_vn schreef:
Dan staat er vanuit de NGS 2 maal een R van 220 voor de grid, klopt dat ?
Huh :shock: Waar?
R11 is iets van 220K, hoor.. En de gridstopper 220 Ohm..
En je moet R4 weghalen... snap je waarom?

Kees
Er liep wat fout... ergens een interpretatie probleempje...

De gridstopper is 220ohm, die staat in het schema.

R11 van 220K staat in het amp schema, maar staat die ook niet op de NGS print ?

R4 mag weg, dat is de auto-bias, toch?
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
Kan ook op een iets andere manier met een paar extra diodes maar dat willen we niet (geen halfgeleiders aub)

Kees
Geen halfgeleiders, of andere halve maatregelen!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

R4 kan zeker niet weg, dat is de belasting van je voortrap buis (of iig zoiets :P )
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

b_force schreef:
R4 kan zeker niet weg, dat is de belasting van je voortrap buis (of iig zoiets :P )
Beep... wrong answer..
470K is geen belasting maar dient uitsluitend om de grid op een nulnivo te trekken in geval van autobias. Dat biaslevel komt nu uit de NGS. Als de weerstand zou blijven zitten zou je een spanningdeling krijgen vansf de NGS, globaal in de verhouding 2:1 waardoor de gridspanning veel te laag zou worden en de stroom behoorlijk veel hoger..
De belasting voor de eerste buis is alleen die 100K in de anode van die buis en dan nog een klein deel die R11 in serie met de NGS. (in het wisselstroomvervangschema mag je de NGS als kortsluiting zien in het ideale beeld... er loopt nog geen micro-ampere stroom daar, als de buis tenminste niet kapot is, dus kunnen we aardig uitgaan van de ideale situatie.)


Kees
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ok duidelijk, ik wist het ook niet zeker. Weer wat geleerd :D

Ben ook net bezig met een eigen ontwerp :)

http://www.circuitsonline.net/forum/vie ... 331#771331

En daarna komt de gitaar versterker (zie elders dit forum)

Normaliter wordt er voor R3 rond de 1k gekozen is mij opgevallen.
en er is mij overigens verteld dat de EL34 in SE een kC (dus elco over de kathode weerstand) toch echt wel een must is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

b_force schreef:
Normaliter wordt er voor R3 rond de 1k gekozen is mij opgevallen.
en er is mij overigens verteld dat de EL34 in SE een kC (dus elco over de kathode weerstand) toch echt wel een must is.
Klopt.. De gridstopper wordt inderdaad normaliter rond de 1K gekozen. Dit is overigens meer een veiligheids issue om stromen te beperken als het fout gaat. In de gridleiding zal normaliter weinig tot geen stroom lopen. bijna iedere waarde tussen 100 Ohm en 2K is vrij te gebruiken. Ik heb alleen wel de ervaring dat in deze opzet de waarde beter aan de lage kant gekozen kan worden (uit luisterproefjes.. ik heb er niet een echte verklaring voor gevonden)
Een elco over de kathodeweerstand is bij autobias een must als je bandbreedte aan de lage kant je lief is, ook de versterking is dan iets hoger.
Maar in deze NGS opzet is die weerstand maar net 1 ohm en dient alleen maar om daaroverheen met een multimeter de bias te kunnen instellen..(in het schema moeten er dus eigenlijk nog twee meetpuntjes bij getekend worden). De gemiddelde draaispoelmeter die doorgaans gebruikt wordt in NGS schakelingen hebben een veel hogere weerstand en introduceren daarbij ook nog een ongewenste zelfinductie van onbekende kwaliteit (een meter is nou niet meteen een audiofiele spoel in mijn optiek)
Er kan nog makkelijk een Condensator overheen gezet worden maar hier zal het niet echt veel uitmaken. Die condensator zou dan wel weer vlak bij de buisvoet gezet worden en niet op de NGS-print, waarvan het ontwerp al klaar is.

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Het schema ziet er al als volgt uit zie bijlage). Zwart en rood zijn de meetpunten om de bias in te stellen, met behulp van de potmetertjes op de NGS pcb (wat ondertussen mogenlijk ligt te etsen).

Ook heeft Techgraphix(.nl !) reeds het montage eilandje voor de gelijkricht buis klaar! De rest van de behuizing, daar worden nog volop ideeën over uitgewisseld, dan wel details besproken!

Maar zoals steeds, zegt een foto meer dan duizend woorden!
Bijlagen
5AR4Eiland2.JPG
KT88SENV.jpg
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nog wat onderdeeltjes klaar:
KT88/ECC83-eilanden van 15mm dik aluminium

Als referentie het gebruikelijke biertje :wink:

Kees
Bijlagen
DSC_7098.jpg
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Dit is ook voor mij een primeur! =D> =D>
PRACHTIG! =P~
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ja geweldig! Solderen kunnen we allemaal wel, maar dit soort metaalbewerking... *jaloers* 8)
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

zeer knap :felizzzz
audioot
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Bedankt voor de mooie woorden :)

Kees, zat ik nog te denken: Dat versterkertje wordt nu zó mooi... gooi je frees bestandjes nog niet weg!
The Svetlana (EL34) is the perfect tube for classic rock. The midrange is very pronounced and the high end is smooth. The bottom end response is not the best, but in a guitar amp it becomes a moot point.
Klinkt dus als een leuke buis voor mijn doeleinden.
The JJ KT88 tube has the best imaging of all the tubes in this category. The bass is unique in that it compresses the very bottom end. This provides incredible bass response without ever losing control. Overall a great KT88 tube for orchestral, opera, and jazz music."
Dat klinkt als een leuke buis voor op de bassen...

Een EL34 versie voor het hoog/mid, en een KT88 versie voor het laag :?:

Eerst natuurlijk met de eerste amp luisteren en vergelijken ;)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nils_vn schreef:
Een EL34 versie voor het hoog/mid, en een KT88 versie voor het laag :? : )
Verkeerde keus... Ik denk dat je minstens zo'n 8dB rendement verschil hebt tussen mid/hoog en laag.. Als je voor het laag toch een buizenversterker wil inzetten zou ik minstens een PushPull nemen, desnoods Ultra Lineair.. Dan kom je aan wat vermogen.. Maar ook verbruik..
Als je de sierringen in twee maten laat maken (of bij velleman probeert te bestellen) kun je deze SE met beide buizen gebruiken en kun je zelf beslissen welke buis je wil gaan gebruiken voor jouw toepassing.
Voor mid - hoog is de Svetlana EL34 zeker geen verkeerde keuze. De JJ KT88 heeft wat meer body (klinkt wat voller in het laag met name..)

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
Nils_vn schreef:
Een EL34 versie voor het hoog/mid, en een KT88 versie voor het laag :? : )
Verkeerde keus... Ik denk dat je minstens zo'n 8dB rendement verschil hebt tussen mid/hoog en laag.. Als je voor het laag toch een buizenversterker wil inzetten zou ik minstens een PushPull nemen, desnoods Ultra Lineair.. Dan kom je aan wat vermogen.. Maar ook verbruik..
Als je de sierringen in twee maten laat maken (of bij velleman probeert te bestellen) kun je deze SE met beide buizen gebruiken en kun je zelf beslissen welke buis je wil gaan gebruiken voor jouw toepassing.
Voor mid - hoog is de Svetlana EL34 zeker geen verkeerde keuze. De JJ KT88 heeft wat meer body (klinkt wat voller in het laag met name..)

Kees
Het rendementsverschil is er zeker, dat lost de DCX op.
Nu staat de eindbak slechts zéér zelden 1W uit te spuwen... Dus dacht ik zo dat het met een kleine 10W SE ook wel zou lukken...

Daarom was dus de EL34 mijn eerste keuze :) de winst in het laag met de KT88, daar vis ik wat achter het net als ik hem op de mid/hoog hoorns inzet.

Maar universele toepasbaarheid zit in het ontwerp. Dus wil ik zéker de optie KT88/EL34 geheel open laten. Je weet maar nooit...

Voor die sierringen ga ik velleman nog contacteren.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Wat nieuws...
Sierringen zijn gewoon bij Velleman te bestellen.
PCB'tje voor de negatieve grid bias is gemaakt. Nu nog voorzien van de nodige componentjes.
Bijlagen
IMG_0897 (Medium).JPG
IMG_0905 (Medium).JPG
Plaats reactie