even wat vragen over diy net filter

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
ome subtilieco

even wat vragen over diy net filter

Bericht door ome subtilieco »

Ik had nog wat onderdelen liggen en had het idee on een net filtertje te bouwen.

Maar nu zat ik nog met wat vragen ontrend de randaarde en filters:
Inkomende en uitgaande aan elkaar
alleen de uitgaande
zijn de filters bruikbaar
of????

Afbeelding
Afbeelding

gr
Laurens
sietse

Bericht door sietse »

Je kan er ook eentje zelf bouwen. Doe ik ook altijd. Heb wel schematje als je wil.
ome subtilieco

kom maar op met het schema.

maar heeft er iemand een idee over de massa?
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Gewoon een centraal sterpunt van de massa maken. Mooie filters trouwens, dubbele common mode spoel :D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: even wat vragen over diy net filter

Bericht door Henkjan »

ome subtilieco schreef:
Maar nu zat ik nog met wat vragen ontrend de randaarde en filters:
Inkomende en uitgaande aan elkaar
lijkt me wel toch? anders is je apparaat niet geaard :roll:
dre

Bericht door dre »

de meeste apparaten(audio)zijn niet geaard.
sietse

Bericht door sietse »

ome subtilieco schreef:
kom maar op met het schema.

maar heeft er iemand een idee over de massa?
Zal ik morgen ff voor je hier neer zetten. Randaarde-massa niet nodig.
sietse

Bericht door sietse »

Kan dus nou ook wel even. :D
Bovenste is geschikt om in je versterker in te bouwen. heb ik ook.
Onderste is met spoelen die je ook in ls filters gebruikt en eigenlijk bedoeld om apart in een kastje naast je audioap. te gebruiken. Draaddikte van de spoelen afhankelijk van wat je er op aan wilt sluiten. Alles gaat dan via dat filter. Vind ik zelf een beetje nonsens, maar voor wie het nuttig vind.
Onderdelen moet je gewoon in een elektronica zaak kunnen kopen.
Bijlagen
Netfilters.jpg
Netfilters.jpg (11.46 KiB) 3550 keer bekeken
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

sietse schreef:
Vind ik zelf een beetje nonsens, maar voor wie het nuttig vind.
Ik durfde er al niets over te zeggen, heb veel geexperimenteerd met filters ook afzonderlijk cd vv eindv ik vond dat vooral de eindversterker veel dynamiek verloren gaat, wel iets nauwkeuriger geluidsbeeld maar tenkoste van muzikaliteit.
Ik heb alles weer op de vuile 220v, wel leuk zo`n ding bouwen, ik heb wel mijn pc en andere vervuilers op een netfilter staan dat deed veel meer goeds in de audio.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

dre

Bericht door dre »

ik heb alle netfilters uit de versterker gehaald omdat deze duidelijk de dynamiek en ruimtelijke weergave aantaste :wink:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb laatst weer een blinde test uitgevoerd met een stel audiofielen.

Van te voren tegen mij: "Hoor je dat verschil dan niet? Heeeel duidelijk, de klank wordt heel anders, de stem staat nu veel beter in het midden, de bas heeft meer impact." Ik werd dus ontzettend sociaal onder druk gezet omdat ik geen verschil hoorde. Een twijfelaar begon al mee te gaan en zei, ja ik geloof toch dat de plaatsing nu beter is. Ik zei, blinde test doen?

JA, DAT DURF IK WEL AAN! HET VERSCHIL IS ZO GROOT, DAT ZAL GEEN ENKEL PROBLEEM ZIJN!

Ok, test gedaan, het was weer eens een groot gokfestijn nadat alle resultaten verzameld waren (3 luisteraars, 10 tracks op de audiogroep of op het vuile net, blind kiezen of het de audiogroep of standaard was). 30 resultaten, 14 goed 16 fout.

Wat waren de reacties?
Ja, blind is altijd moeilijk.
Als ik ook mijn andere tweaks en masterbase en interlinks vervang hoor je het zeker.

Ok, waarom is blind moeilijk? Wat veranderd er dan aan het geluid? NIETS. Waarom werd ik eerst voor doof verklaard terwijl de audiofiel het achter in de kamer, ver verwijderd van de sweet spot OVERDUIDELIJK kon waarnemen? OMDAT DE AUDIOFIEL WIST WAT ER SPEELDE!

Maar niet toegeven he. "Neenee, ik begreep er niets van want de hele high end audio is toch zeker niet gek. Van den Hul is toch technisch onderlegd en heeft wetenschappelijk uitgezocht hoe je een kabel mooi kan laten klinken. Er wordt over de hele wereld toch niet voor niets zoveel geld neergeteld voor mooie kabels." Let wel, dit zijn letterlijke citaten, dit is echt tegen me gezegd, terwijl ik vooraf aangaf dat ze het blind niet zouden horen omdat het allemaal inbeelding is.
Een van de audiofielen keek zelfs niet eens naar de resultaten, bleef volhouden dat de groep van zijn laatste 'gok' veel warmer klonk, ik nam hem mee om te laten zien dat de standaard groep er op dat moment op stond, en toch blijven volharden in zijn standpunt he.

Frustrerend, ik doe het gewoon niet meer, geen blinde testen meer en als ze over kabels of netfilters beginnen vlucht ik weg voortaan. :cry:
ome subtilieco

Hey Jeroen,

Ik ben het met je eens ik hoor het zelf ook niet/slecht. Maar ik bouw ook meer om het bouwen. Dat het leuk klinkt is mooi mee genomen 8)
JuuL

Bericht door JuuL »

jeroen_d schreef:
14 goed 16 fout.
Goh, bijna exact wat kansrekening ons leert :lol: (bij nog meer testen zal het vast kloppen)
Maar een netfilter werkt vast wel goed tegen ploppende speakers door rommel op de 230 en je kunt er in sommige situaties vast wel baat bij hebben.
Frustrerend, ik doe het gewoon niet meer, geen blinde testen meer en als ze over kabels of netfilters beginnen vlucht ik weg voortaan. :cry:
Ik ben bang dat dat het beste is.
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

jeroen_d schreef:
Ik ben erg blij met mijn filter, ik hoor de koelkast nu niet meer aan en uit gaan... hoef ik geen dubbel blind test voor te doen 8)

Daarnaast is een aarde wel lekker om te hebben zodat de behuizing van je apparatuur netjes rond de nul zit, en niet zoals bij een schakelende voeding halverwegen de fase. Als je dan twee van die apparaten vast pakt met je 2 handen laat je ze vaak erg snel weer los... :cry:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt, als het is om storingen tegen te gaan is het zeer effectief.

Daarnaast is het sowieso verstandig om je koelkast niet op dezelfde groep te zetten als je audio. :?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik heb ook onlangs een netfilter gebouwd. mischien wel leuk om hier even te laten zien. Het is niet mijn bedoeling om het topic te kapen maar er hier niet zoveel concreets over te vinden.

Een zelfbouw netfilter voor de audio installatie met voltmeter. Bestaande uit 3 Schaffner filtermodule en een filter uit een pc voeding omdat die meer vermogen kan hebben.
De Schaffners kunnen maximaal 1A perstuk hebben en andere 3A. een Schaffner is ongeschakeld tbv de tv. de drie andere zijn geschakeld.

De Led display meet niet echt de netspanning maar gewoon de gelijkgerichte spanning uit een transformator. en vervolgens met een zelf gefabriekte spanningsdeler geeft hij een getal aan dat gelijk is aan de dan aanwezige netspanningsvoltage.

Dat blijkt nog flink te wisselen van dag tot dag. De ene keer is het 226 Volt een dag later is het 234 Volt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kast is oorspronkelijk een Akai Cassettedeck met een nieuwe voor en achterkant van aluminium met een dikte van 2 mm. de frontplaat is geanodiseerd.
Het alu heb ik op maat laten knippen bij de metaalhandel.

De WCD's zijn uit de audiofiele serie van Gamma want ze hebben schroefkontakten.

Er zit ook een hoofdzekering in, een glasbuis 6X30 mm van 5A

Totale kosten ongeveer 40 euro.
ome subtilieco

ray5150

je kaapt maar een eind weg 8)
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

ray5150 :

Ik zie je invoer draden ook langs de uitvoer draden lopen. Is het niet handiger om je invoer draden zo veel mogelijk rechts langs de kast te laten lopen, direct naar de schakelaar aan de voorkant? Dan vanaf de schakelaar straks langs de kast naar de filters. Vanaf de filters strak langs de kast zo kort mogelijk naar de stopcontacten. Liefst ook alle kabels getwist.

Verder ziet ie der wel heel erg vet uit 8)

Just my twee centjes...
ray5150

Bericht door ray5150 »

Midimaze :

Er zit wel iets in wat je schrijft, maar je ziet ook iets over het hoofd:
Er is een geschakeld en een ongeschakeld gedeelte, hetgeen ervoor zorgt dat er op meerdere plaatsen de bedrading elkaar kruist.
de spanning komt binnen op de IEC entree, gaat door de zekering,takt af op de grote kroonsteen, door de schakelaar, weer naar de kroonsteen waar het verder uitgesplitst word naar de filters.

Het twisten is iets waar ik niet aan heb gedacht, mischien iets voor voor een revisieversie in de toekomst ? we zien wel...

Ik vind hem er ook wel leuk uitzien. dank je wel.
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Ah, check, was over het switched/unswitched heen gelezen.
Tja, als je tijd hebt zou ik vanuit EMC oogpunt gezien toch proberen om de paden gescheiden te houden. (of je er wat van zal merken, geen idee... maar het is leuk om te doen :))
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”