DCX2496 digitale input problemen

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

paulebappie

Bericht door paulebappie »

GeertM2 schreef:
Soundexcel schreef:
Ik heb vandaag eundelijk de tijd genomen om mijn DCX even open te maken. Ik heb inderdaad niet zo'n ingangstranformator!
Bij latere modellen is dit een zwart klein blokje.
Zit wel op de zelfde plek!
Ja die zitten er wel. Bestar BT-5s.
Maar ik heb het even nagezocht, dit is een relais:
http://us.100y.com.tw/PNoInfo/47030.htm
paulebappie schreef:

Je geeft aan dat het display knippert, ik heb het even nagezocht en deze krijgt zijn voeding van de +15V.

Als je een multimeter (of nog beter een scope) hebt kan je kijken of die spanning wel stabiel is.

In de geschakelde voeding zie je een 7815 en 7915 zitten met 4 elko's in de buurt (2 kleine van 10uF en 2 grote van 1000uF). Dit is de +15V en -15V voeding. Misschien zit er een rotte elko tussen of is er een slechte soldeerverbinding.

We komen er wel.
Stapje voor stapje.

Ik heb het gemeten, en de multimeter geeft strak 14.82 Volt aan zonder waarneembare fluctuaties. Dit terwijl ik het display zie knipperen.
Zal ik gewoon maar wat pennetjes langs gaan met de soldeerbout?
Even die +15V volgen, hij meet goed bij de voeding neem ik aan. Wat is de meting op het analoge bord?
Ook even meten tussen massa bij de voeding en massa op de analoge print, zit daar nog spanningsverschil tussen?

De +/- 15V gaat via de brede flatcable door naar de analoge print. Ik weet even niet welke kabeltjes het zijn.
De lange smalle print is het analoge deel. b.t.w.
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

paulebappie schreef:
Even die +15V volgen, hij meet goed bij de voeding neem ik aan. Wat is de meting op het analoge bord?
Ook even meten tussen massa bij de voeding en massa op de analoge print, zit daar nog spanningsverschil tussen?

De +/- 15V gaat via de brede flatcable door naar de analoge print. Ik weet even niet welke kabeltjes het zijn.
Zal vannavond weer verder gaan kijken.
Is een gewone digitale multiemeter wel snel genoeg om hetgeen op te sporen waar zij naar op zoek zijn? Ik kan me voorstellen als het HF storing is dat mijn multimeter daar niks van ziet.

Ik heb zelf het vermoeden dat het niet in de analoge print zit. Ik heb gister DCX aan gehad zonder de analoge print aangesloten te hebben, en het display knipperde nog steeds.

Ik heb alle solder verbindingen in de voeding en op de digitale print aangestipt met de soldeerbout. Alle behalve de SMD's, daar blijf ik liever vanaf! :D

Is het misschien een idee om domweg alle C's uit de voeding te solderen en deze te vervangen? Zoveel zijn het er niet.

Groeten, Geert
paulebappie

Bericht door paulebappie »

GeertM2 schreef:
paulebappie schreef:

Zal vannavond weer verder gaan kijken.
Is een gewone digitale multiemeter wel snel genoeg om hetgeen op te sporen waar zij naar op zoek zijn? Ik kan me voorstellen als het HF storing is dat mijn multimeter daar niks van ziet.

Ik heb zelf het vermoeden dat het niet in de analoge print zit. Ik heb gister DCX aan gehad zonder de analoge print aangesloten te hebben, en het display knipperde nog steeds.

Ik heb alle solder verbindingen in de voeding en op de digitale print aangestipt met de soldeerbout. Alle behalve de SMD's, daar blijf ik liever vanaf! :D

Is het misschien een idee om domweg alle C's uit de voeding te solderen en deze te vervangen? Zoveel zijn het er niet.

Groeten, Geert
Hoe meten de andere spanningen? (3.3V 5V en 9V).
Als er fluctuaties op de voeding zijn komen die er met een multimeter ook wel uit, de meter zal niet stil staan.
Even los op de connector meten en ook als hij aangesloten is.
Tis maar een idee, volgens mij moeten we er eerst achter zien te komen of het de voeding is of iets anders.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Het probleem waarover in de topicstart wordt gesproken is trouwens een veel voorkomend probleem, en het is een bug van de ASRC in de DCX, de CS8420. Op internet is er van alles over te vinden. Oplossing is er helaas niet voor, anders dan een nieuwe (beter) ASRC te installeren. Daar zijn kitjes voor, kosten rond de 50 euro.

Afbeelding
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Hee, bedankt voor de tip. I.i.g. leuk om te leze waar het probleem ligt (blijkbaar bij de Sample Rate Converter).

Ik heb het tegenwoordig omzeild door mijn bronnen analloog aan te sluiten op de DCX, maar zou het toch leuk vinden om een stabiele digitale interface te hebben.

Naar aanleiding van je post schieten me nog een paar vragen te binnen:
Weet je ook waar ik info kan vinden over die conversie kitjes?

Zijn nieuwe DCX-en wel uitgerust met een nieuwere ASRC?

Zou ik het probleem ook aan kunnen pakken door vanuit de bron een samplerate aan te bieden van 96kHz misschien?
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

GeertM2 schreef:
Weet je ook waar ik info kan vinden over die conversie kitjes?
Hier bijvoorbeeld, maar er zijn meer kitjes, zoals hier
Zijn nieuwe DCX-en wel uitgerust met een nieuwere ASRC?
Nee :(
Zou ik het probleem ook aan kunnen pakken door vanuit de bron een samplerate aan te bieden van 96kHz misschien?
Geen idee, je kunt het natuurlijk proberen.
Plaats reactie