Speaka bouwpakket

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Speaka bouwpakket

Bericht door Dirk »

hey

zal me even voorstellen ben Dirk 18 Jaar uit Tilburg

ik ben nieuw op het gebied van speakers bouwen
een vriend van mij doet het ook
hij raade mij aan een Speaka bouwpakket te nemen
ik dacht zelf dan aan het Speaka bouwpakket 3

is dit een aanrader of toch niet
hoor graag jullie mening
als dit niks is wat zouden jullie mij aanraden
en dan wel een niet al te moeilijk iets en liefst een pakket waarvoor alleen nog een kast voor hoeft gebouwd te worden

Groeten Dirk
Laatst gewijzigd door Dirk op wo 20 feb 2008, 22:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

je link werkt niet, maar ik ken speaka van de conrad, en de kwaliteit is erg laag... (tweeters rampzalig)
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Zelfs het kleine bedrag voor deze set is het absoluut niet waard. Orrienteer je eens op het forum, en zijn zat leuke goedkope en kwalitatief goede speakers te vinden.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Ik zou het afraden.

Er zijn genoeg ontwerpen te vinden kant-en-klaar. Je mag bijvoorbeeld mijn "Aeon" ontwerp nabouwen, maar ik weet niet wat je budget is.

Wat is allemaal je idee wat je wilt klussen? Een speaker voor geluid in de garage of een hifiset om van muziek te genieten?
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

mijn budget ligt rond de €60,- per speaker Excl. hout
denk wel aan een simple ontwerp want dit is mijn eerste keer
zoek wel beetje kwaliteit spul waar mooi geluid uit komt
het is gewoon om muziek mee te draaien niets speciaals
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Een leuke Needle of Stick met een Omnes Audio BB3.01 erin?
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

zou je mssn wat links kunnen neerzetten ook
zat wel te denken om 2 sub 1 mid en 1 tweet in 1 speaker te doen
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Als je voor dat bedrag kwaliteitsspul zoekt moet je zeker niet al te graag een drieweg willen.
http://www.juoiga.nl/download/bb301.pdf
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

aan welk bedrag moet je dan gaan denk en wat adviseer je me
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Dirk schreef:
aan welk bedrag moet je dan gaan denk en wat adviseer je me
Naja, als ik jou was zou ik deze bouwen: http://www.juoiga.nl/download/needle_bo ... ijving.pdf

Dan ben je vrij goedkooop uit en kun je wel een behoorlijk kwaliteitsniveau halen. Ikzelf heb mijn Aeons gemaakt voor 150 aan drivers. En dan nog filterkosten en kastkosten uiteraard, maar dan heb je wel hele nette units. Door een goedkopere tweeter te nemen kan je nog wel wat spelen, maar goede units zijn gewoon best prijzig (en dan ben ik nog enorm prijsbewust bezig geweest).
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

k ty voor die info

denk toch wel dat ik voor een 3 weg systeem wil gaan vindt ik toch wel vetter
en dan wel met een ander budget
mssn mensen ideeen daarvoor?
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Beter een goede tweeweg dan een slechte drieweg, zeg ik altijd. :roll:
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

dat klopt
maar het eerste ontwerp wat je poste spreekt me toch niet zo aan (een lange paal met 1 speaker erin)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Interficior schreef:
Beter een goede tweeweg dan een slechte drieweg, zeg ik altijd. :roll:
helemaal mee eens, maar het oog wil ook wat hè :wink: 8) als compromis kan je een FAST ('Fullrange And Sub Technology' oftewel breedbander met bas) bouwen: wel de dikke bas van een 3weg maar toch 2weg, bv de CT217 of de CT211
Dirk schreef:
en dan wel met een ander budget
tot hoever kan je je budget oprekken dan? als je dat weet kunnen we verder helpen. kijk voor inspiratie anders eens op www.lautsprechershop.de en dan in de K+T CT afdeling, daar staan diverse betaalbare ontwerpen bijeen. ook op www.speakerenco.nl en www.speakerland.nl vind je vanalles.
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

die CT217 ziet er wel mooi uit
staat er ook 1 op het forum hier die zag er goed uit
staat ook op duitse link die je had gepost die is wel iets boven mijn budget

CT 223 deze lijkt me ook wel iets
Vox 251 van http://www.speakerenco.nl

deze lijken me wel iets is dat iets of kan ik dan beter voor iets anders gaan
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Ja, die vox zal ongetwijfeld een gave speaker zijn. Maar dan ben je 21 keer meer kwijt dan die 60 euro. En dan heb je nog nieteens je hout!

De CT223 is denk ik wél een hele leuke speaker om mee te beginnen. De onderdelen zijn goedkoop, maar hebben een prijs/kwaliteit verhouding van heb ik jou daar!

Als je ze dan een beetje op de manier van de VOX251 wilt maken, hoe je alleen de zeipanelen tot de grond door te trekken bij wijze van spreken. Let er wel op, dat je niets aan de inhoud van het originele ontwerp veranderd. Er moet als het waren een afgesloten blok lucht onder de speaker komen.

Verder kan ik je aanraden om als eerste project toch eerder een bouwpakket bij speaker en co te halen, of voor iets simpels te bouwen te gaan als een needle.

Rapid MKIII van S&C misschien? 76,- per stuk voor de onderdelen. (Klinken ook erg leuk!)
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Yannick, misschien kan hij jouw speakers namaken?
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

Die Vox is inderdaar wel te duur ja

er staat ook een DD8-Mk2. hier op het forum die lijk me ook wel iets of word dat iets te moeilijk

die CT 223 die lijkt me opzich wel iets

en wat vuurkat zeg jou speaker bouwen
wat voor iets had je gemaakt??
mssn kun je er wat foto's erbij zetten
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Yannick schreef:
Een beetje in het budget van wat je eerder aangaf, alleen dan wat meer kwaliteit. (Heb hierzelf ook een zuiltje mee, en het klinkt bijzonder gezellig)

http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=5606

http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=5128

Eerlijk is eerlijk, het is ietsje duurder dan wat je net aangaf, maar ik verzeker je dat het leuke speakers zijn!

Als je die woofer in een zuiltje van rond de 30 liter stopt, met een goed getunede baspoort krijg je echt een waanzinnige bass!

knip knip

Edit: Ter illustratie even een plaatje toegevoegd.Afbeelding
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

dat lijkt me wel iets
maar nu had je alleen nog 1 tweeter en 1 sub neergezet
daar moeten waarschijnlijk ook filter enz nog bij kun je daar ook wat links van neerzetten

alleen dan nu nog het ontwerp hoe kun je da beste doen of heb je daar speciaal programma voor
want weet niet hoe je zo 30L zou moeten berekenen
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Filter enz. moet je aan Yannick vragen, ik heb geen idee hoe hij dat heeft gedaan. Maar de tweeter moet hier ook 3dB verzwakt worden.

Een kist maken: ik teken gewoon wat op papier, kijk of het in de buurt komt van het aantal liters dat nodig is en zoniet, dan maak ik het ietsje groter/kleiner. Je kan er ook nog andere mensen naar laten kijken, zeker mensen die vaak komen op de plek waar de speakers gaan staan.
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

zou je niet een gewoon een simpel ontwerp kunnen posten voor mij

wie zou er weten wat voor filters enz ik erin moet zetten dan
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Vuurkat schreef:
Filter enz. moet je aan Yannick vragen...
Dirk schreef:
wie zou er weten wat voor filters enz ik erin moet zetten dan
:-k

Ontwerpen mag je helemaal zelf doen, als het niet het goede aantal liters is maak je 'm groter/kleiner.
Dirk
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 21:49
Locatie: Tilburg

Bericht door Dirk »

die foto die je had gepost die kast vindt ik wel iets heb je mssn de maten daar van enz en binnen kant hoe het is gebouwd
en zelf ontwerpen ben ik niet echt goed in
bestaat er toevallig geen programma om speakers te ontwerpen
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Heey dirk!

Die speakers van mij zijn simpelweg 6 stukken mdf tegen elkaar geplakt. Meer hoef je er in eerste instantie ook niet van te maken.

Het filter heb ik zelf ook niet echt een idee van hoe dat in elkaar zit. Dat zat bij deze speaker. Ik heb zelf echter de kast wat aangepast, maar ik weet er ook niet heel veel vanaf.

(Ik kan wel een fototje maken, en de waardes van de onderdelen erin schrijven. Misschien dat een van de filter-mannekkes er dan wijs uit kan. Het lijkt me en niet al te complex filter).

Misschien is het toch eerst handig als je aangeeft wat je precies wilt bouwen. Dan is het makkelijker hier een geschikt ontwerp bij te vinden.

Daarnaast had je het nog over die DD8 MK2. Dat is in de eerste plaats al een vrij lastige bouw methode. Met die gebogen zijkanten. Daarnaast is het woofertje wat gebruikt wordt in deze speaker al 76 euro. Dan heb je nog geen tweeter of filter. Ik denk dat je voor alleen de onderdelen daar al voor een eurotje of 200 per speaker moet denken.

Iedereen heeft ook in de eerste paar post je een beetje van een speaka bouwpakket afgehouden. Inderdaad, de kwaliteit zal absoluut niet goed zijn, eigenlijk zelfs beroerd. Maar misschien is het wel leuk voor jou, om voor een heel beperkt budget toch een speaker te bouwen. Je moet dan alleen wel in je achterhoofd houden dat het allemaal geen top kwaliteit zal worden.

Maar nogmaals, zet eerst eens een beetje gedetaileerd neer wat je ongeveer wilt hebben:

Hoe groot mag het zijn:
Wat mag het kosten:
Wat voor model wil je maken: zuil of boekenplank speaker.
Daarnaast,
heb je ervaring met zagen?
heb je een bovenfrees met cirkel gelijder?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”