12V voeding bouwen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
mischa72
Contacteer:

12V voeding bouwen

Bericht door mischa72 »

Hallo,

Omdat ik nog een paar goeie car-audio versterkers heb liggen (waaronder een mono sub-versterker klasse D) denk ik erover om een dikke trafo aan te schaffen naar 12V, deze spanning gelijk te richten en goed te bufferen ( :? :? ) om daar zo´n versterker aan te hangen.
Als ik nu die 12V x wortel 2 doe, kom ik op ruim 16V. Daar trek ik 2x de diodespanning vanaf, kom ik op 14,5V. Dit zou in principe moeten functioneren, daar een auto-accu ook op 14,4V opgeladen wordt.

Nu mij vraagstelling: Welke diodes gebruik ik om een 500VA gelijk te richten? Dit zou neerkomen op ca 42A :shock: :shock: Om te bufferen heb ik een leuk voorraadje 12000uF elco´s liggen of anders een 1uF car-Cap.

Groeten,
Mischa
markje

Bericht door markje »

Ik denk dat je voor het geld goedkoper uit bent met een kant-en-klare omvormer van de electronicaboer in de 30 of 40A variant.

Groeten Mark
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hallo markje,

Nou, je betaald voor een voeding van 40A al snel rond de 150 euri :shock: . Volgens mij ben ik dan met zelfbouw een stuk goedkoper uit ! Trafootje 2x12V 500VA voor 3 tientjes, mik daar nog 2 a 3 tientjes tegenaan voor diodes en de elco´s heb ik dus al. Ben ik volgens mij een stuk goedkoper uit dan een kant-en-klare voeding.

Alleen nog even diodes zien te vinden.

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Komt net op het moment dat ik op de Conrad-site wil kijken. Ik heb op de Farnell-site nog een bruggelijkrichter gevonden. 50A voor nog geen 15 euro. Een relatie van mij besteld hier regelmatig, dus dat moet kunnen.

Enig idee of de uitgangsspanning van die voeding niet te hoog zal zijn?

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Komt net op het moment dat ik op de Conrad-site wil kijken. Ik heb op de Farnell-site nog een bruggelijkrichter gevonden. 50A voor nog geen 15 euro. Een relatie van mij besteld hier regelmatig, dus dat moet kunnen.

Enig idee of de uitgangsspanning van die voeding niet te hoog zal zijn?

Groeten,
Mischa
14,5V lijkt mij geen probleem. :D
sterremuur
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Wat denk je van een flinke gel-accu met een acculader in een kastje te bouwen?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

sterremuur schreef:
Wat denk je van de kosten van een gel-accu ?

Ik denk dat op dit moment de optie van de zelfbouwvoeding op 12V de beste optie is. Ik heb deze vraag voornamelijk op voorhand gesteld. Ik ben nog niet onmiddelijk van plan om met een sub te gaan werken, maar ik heb op dit moment teveel van die car-audio-spullen liggen die ik niet gebruik, dat ik daar ook een oplossing voor aan het zoeken ben.

Groeten,
Mischa
hovingtim

Bericht door hovingtim »

mischa72 schreef:
maar ik heb op dit moment teveel van die car-audio-spullen liggen die ik niet gebruik, dat ik daar ook een oplossing voor aan het zoeken ben.

Groeten,
Mischa
Ik zou dan denken verkopen en voor het opgebrachte geld een mooie plate amp aanschaffen of een aparte amp en een apart filter (/dsp maar net wat je wilt)
sterremuur
Contacteer:

mischa72 schreef:
sterremuur schreef:
Wat denk je van de kosten van een gel-accu ?

Ik denk dat op dit moment de optie van de zelfbouwvoeding op 12V de beste optie is. Ik heb deze vraag voornamelijk op voorhand gesteld. Ik ben nog niet onmiddelijk van plan om met een sub te gaan werken, maar ik heb op dit moment teveel van die car-audio-spullen liggen die ik niet gebruik, dat ik daar ook een oplossing voor aan het zoeken ben.

Groeten,
Mischa
http://www.baco-army-goods.nl/product_14.html

Desnoods neem je er twee. Een acculader hoeft alleen maar bij te kunnen laden. Een 12 volt 500 W trafo lijkt me een stuk duurder. Plus de elco's.
sevenup

Bericht door sevenup »

500VA 12V ringkern voor 30 euro http://link.marktplaats.nl/143818809

Brugcel, paar dikke elco's en klaar...

Veel beter dan accu optie, nooit geen problemen met opladen en zo.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

sevenup schreef:
500VA 12V ringkern voor 30 euro http://link.marktplaats.nl/143818809

Brugcel, paar dikke elco's en klaar...

Veel beter dan accu optie, nooit geen problemen met opladen en zo.
Exact die had ik op het oog.

@sterremuur:

Elco´s heb ik al, zie openingspost :D

De optie van de plate-amp had ik ook al bekeken, maar dan zou ik mijn nieuwe spullen met flink verlies moeten gaan verkopen en dat vind ik ook zonde. Ik weet dat het wellich beter is en ook zeker het overwegen waard, maar ik heb ruim 500W nodig om de sub volledig uit te sturen. Misschien zet ik alles wel te koop en stort mij volledig op home-hifi in plaats van nog meer uit te geven aan car-audio.

Groeten,
Mischa
sterremuur
Contacteer:

Dat is inderdaad niet duur!
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

mischa72 schreef:
Hallo markje,

Nou, je betaald voor een voeding van 40A al snel rond de 150 euri :shock: . Volgens mij ben ik dan met zelfbouw een stuk goedkoper uit ! Trafootje 2x12V 500VA voor 3 tientjes, mik daar nog 2 a 3 tientjes tegenaan voor diodes en de elco´s heb ik dus al. Ben ik volgens mij een stuk goedkoper uit dan een kant-en-klare voeding.

Alleen nog even diodes zien te vinden.

Groeten,
Mischa
De voedingen die je voor dat geld koopt zijn echter wel gestabiliseerd, dus leveren onafhankeijk van de belasting de gevraagde spanning. Heb je alleen gelijkrichter/elco's dan is je rimpel hoger en zakt de spanning dus in als je flinke stromen trekt.
Rob.
markje

Bericht door markje »

Juist 12V klinkt leuk, maar bij een kleine stroomafname krijg je ongeveer 17V en bij een flinke afname kakt ie in elkaar naar 12-13V.

Je moet je ook afvragen of je met 500W niet iets te hoog zit. Ik heb een ds2.0 met een 8ohm woofer en ik heb hem nog nooit over de zeik geholpen en toch regelmatig het geluid flink hard staan. Je kunt overwegen om niet voor 500W te gaan, maar voor bv 20 of 30A Desnoods zet je daarachter nog een paar dikke elco's om pieken op te vangen. De kans dat je 500W continu in je sub pompt in je woonkamer schat ik erg laag in.

Voor een omvormer/convertor/voeding/adapter voor niet te veel kun je oa kijken bij Velleman.

Groeten Mark
Pjotr

Bericht door Pjotr »

In alle stevige car-amps zit een omvormer die de 12V naar zeg + en - 45V o.z.i. converteert.

Als ze je dan toch thuis wilt gebruiken en zelf een netvoeding wilt maken, kun je beter een + en - 45V voeding bouwen en de omvormer bypassen.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

@sterremuur: die accu's lijken me veel te klein. 17A en een belasting van 40A.

Die ringkern misschien een hogere spanning geven (tolerantie + lage belasting) als je alles niet op vol vermogen hebt staan.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Ik ken iemand met een trafo van 12V en 52 Ampere een serieuse joekel,ik zal eens vragen of hij die weg doet.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Pjotr schreef:
In alle stevige car-amps zit een omvormer die de 12V naar zeg + en - 45V o.z.i. converteert.

Als ze je dan toch thuis wilt gebruiken en zelf een netvoeding wilt maken, kun je beter een + en - 45V voeding bouwen en de omvormer bypassen.
Ik ga dan toch liever voor deze oplossing. Eerst maar eens kijken welke spanningen er in die versterkers omgezet worden.

In het andere geval mik ik alles op MP en ga voor de opbrengst iets leuks kopen.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”