precies, maar Frank heeft beloofd om de mal in stukken te zagen nadat we 2 paar hebben gebouwd, dit om te vermijden dat er meerdere copies gemaakt worden zodat wij de ENIGE zijn die 'm hebben.Wowly schreef:als je eenmaal een mal hebt.....dan maak je er zo 4 of 5 na elkaar.
Nautilus kasten
Moderator: Beheerdersteam
Maar waar plaats jij dan je PR..............?asterduc schreef:precies, maar Frank heeft beloofd om de mal in stukken te zagen nadat we 2 paar hebben gebouwd, dit om te vermijden dat er meerdere copies gemaakt worden zodat wij de ENIGE zijn die 'm hebben.Wowly schreef:als je eenmaal een mal hebt.....dan maak je er zo 4 of 5 na elkaar.![]()
- asterduc
- Contacteer:
okay, 1-1CarloPJB schreef:Maar waar plaats jij dan je PR..............?asterduc schreef:precies, maar Frank heeft beloofd om de mal in stukken te zagen nadat we 2 paar hebben gebouwd, dit om te vermijden dat er meerdere copies gemaakt worden zodat wij de ENIGE zijn die 'm hebben.Wowly schreef:als je eenmaal een mal hebt.....dan maak je er zo 4 of 5 na elkaar.![]()
Weet je Carlo, ik zei vandaag tegen Frank dat ik mijn kast vooralsnog als TL ging opbouwen. Het binnenontwerp laat dat nog toe. Waarop Frank plots reageerde van 'en als die beter klinkt als mijn reflex kast' zei ik dat ie er dan maar meerdere moest maken, dan kon ook hij nog kiezen (echt waar).
Ed.
Blijf het `n mooi project vinden!asterduc schreef:okay, 1-1CarloPJB schreef:Maar waar plaats jij dan je PR..............?asterduc schreef:precies, maar Frank heeft beloofd om de mal in stukken te zagen nadat we 2 paar hebben gebouwd, dit om te vermijden dat er meerdere copies gemaakt worden zodat wij de ENIGE zijn die 'm hebben.![]()
![]()
Weet je Carlo, ik zei vandaag tegen Frank dat ik mijn kast vooralsnog als TL ging opbouwen. Het binnenontwerp laat dat nog toe. Waarop Frank plots reageerde van 'en als die beter klinkt als mijn reflex kast' zei ik dat ie er dan maar meerdere moest maken, dan kon ook hij nog kiezen (echt waar).
Ed.
TL/BR/PR.........Wat het ook wordt,als het maar klaar is voor Breda
- asterduc
- Contacteer:
eeuh, nu we het er toch over hebben.
Stel, dat de kasten commercieel worden aangeboden, leeg of bestukt, maakt niet uit, hoe zit dat dan juridisch. Heeft iemand daar kennis van. Kan de aanbieder hier problemen mee krijgen?
Ik bedoel, er is qua design duidelijk een link naar de Nautilus. Opbouw van units en dergelijk is een heel ander verhaal, maar de 'schelp' is er, dat is een feit!
Ed.
Stel, dat de kasten commercieel worden aangeboden, leeg of bestukt, maakt niet uit, hoe zit dat dan juridisch. Heeft iemand daar kennis van. Kan de aanbieder hier problemen mee krijgen?
Ik bedoel, er is qua design duidelijk een link naar de Nautilus. Opbouw van units en dergelijk is een heel ander verhaal, maar de 'schelp' is er, dat is een feit!
Ed.
Maar hoe lang lopen die patenten al ? Met andere woorden: hoe oud zijn die patenten? Normaal gesproken lopen die na 20-25 jaar af. Je kunt dan zowieso al 1-1½ jaar van tevoren beginnen met verkopen, want het starten van een gerechtelijke procedure duurt zo lang dat die 1-1½ jaar dan al om zijn en het dus geen zin meer heeft
Ik weet niet zeker of dat overal zo is, maar in "onze" wereld is het wel zo.
Mischa
Ik weet niet zeker of dat overal zo is, maar in "onze" wereld is het wel zo.
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op di 12 feb 2008, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
patent (als ze het al hebben) is op de techniek, niet op een uiterlijk.
maar ook het uiterlijk is beschermd uiteraard. hoe commercieel had je dat aan willen bieden dan? als het een paar lege kasten voor zelfbouwers is verwacht ik geen problemen (maar ze vragen kan nooit kwaad natuurlijk), maar helemaal af met units er in denk ik dat je kan vergeten
maar ook het uiterlijk is beschermd uiteraard. hoe commercieel had je dat aan willen bieden dan? als het een paar lege kasten voor zelfbouwers is verwacht ik geen problemen (maar ze vragen kan nooit kwaad natuurlijk), maar helemaal af met units er in denk ik dat je kan vergeten
- audiomanics
- Contacteer:
Binnen een club (de zelfbouwaudio-club) mag je als hobbyist gerust zo'n ding maken, ook al zijn er patenten.
Je moet dan wel kunnen aantonen dat je bobbyist bent en dat het in clubverband gebeurt. Dus de toekomstige eigenaar van de shell moet ook lid zijn van die club. (en beter ook zelf de speakers plaatsen)
Een komplete kast aanbieden die qua prijs in de buurt komt van de echte Nautilus zonder vermelding van zelfbouw is natuurlijk foute boel maar als je hier op het forum een setje of vier-vijf kale shells kan slijten tegen een acceptabel bedrag is er volgens mij helemaal niets loos..
Desnoods spuit je ze zwart... kun je ze zwart verkopen..
Kees
Je moet dan wel kunnen aantonen dat je bobbyist bent en dat het in clubverband gebeurt. Dus de toekomstige eigenaar van de shell moet ook lid zijn van die club. (en beter ook zelf de speakers plaatsen)
Een komplete kast aanbieden die qua prijs in de buurt komt van de echte Nautilus zonder vermelding van zelfbouw is natuurlijk foute boel maar als je hier op het forum een setje of vier-vijf kale shells kan slijten tegen een acceptabel bedrag is er volgens mij helemaal niets loos..
Desnoods spuit je ze zwart... kun je ze zwart verkopen..
Kees
- asterduc
- Contacteer:
ik meen mij te herinneren dat aanmeldingen na 17 jaar werden vrijgegevenmischa72 schreef:Normaal gesproken lopen die na 20-25 jaar af.
Anekdote: toen ik nog gitaren bouwde ben ik eens bang gemaakt door een advokaat in dienst van Music Man omdat mijn gitaarkop zou gebaseerd zijn op de Music Man kop. Een collega van destijds, Martina (die was trouwens als bezoeker op de DDIY 2006) heeft ooit zwaar gezweet nadat hij op eenzelfde manier van een advokatenkantoor zware straffen en dreigbrieven begon te krijgen. Daar sta je dan als kleine eenmanszaak tegen een gigant als PRS. Hij heeft toen maar zijn kopdesign gewijzigd.Henkjan schreef:patent (als ze het al hebben) is op de techniek, niet op een uiterlijk.
Nu, het is nooit wat geworden. Datzelfde vermoed ik dat met deze Nautilus kan gebeuren. Advokatenkantoren gaan op zoek naar slachtoffers en proberen je boetes te laten betalen. Het geïnde geld gaat dan 50/50 naar het advokatenkantoor en de registratiehouder.
problem solved!audiomanics schreef:Desnoods spuit je ze zwart... kun je ze zwart verkopen..
- asterduc
- Contacteer:
nautilus, zeilen, zeemeerminnen, ze hebben allemaal wel iets gemeen.
Maar laat ons Frank niet te veel van het spoor afdwalen, hij is daar nogal gevoelig voor.
Als het goed is heeft hij het nachtje op de schuurtafel doorgebracht en staat er vandaag een fijngeschuurd model klaar.
I'll keep you posted!
Maar laat ons Frank niet te veel van het spoor afdwalen, hij is daar nogal gevoelig voor.
Als het goed is heeft hij het nachtje op de schuurtafel doorgebracht en staat er vandaag een fijngeschuurd model klaar.
I'll keep you posted!