2 Woofers in subwoofer serie of parallel.
Moderator: Beheerdersteam
2 Woofers in subwoofer serie of parallel.
Hallo, ik ben net nieuw hier en ik weet ook nog niet zo veel af van electronica, daarom heb ik devolgende vraag.
Ik heb zelf een Subwoofer behuizing gebruikt waar 2 Eminece Kappa 15" LFA woofers in zitten. Daarnaast heb ik een subwoofer filter gekocht.
Verder heb ik een DAP Radeon 900 Versterker die in bruged mode ongeveer 800WATT kan geven.
echter hoe kan ik de woofers nu het beste aansluiten naar de filter ? Parallel of in serie ? en wat betekend het voor mijn versterker beterft de weerstand.
Bedankt alvast.
Ik heb zelf een Subwoofer behuizing gebruikt waar 2 Eminece Kappa 15" LFA woofers in zitten. Daarnaast heb ik een subwoofer filter gekocht.
Verder heb ik een DAP Radeon 900 Versterker die in bruged mode ongeveer 800WATT kan geven.
echter hoe kan ik de woofers nu het beste aansluiten naar de filter ? Parallel of in serie ? en wat betekend het voor mijn versterker beterft de weerstand.
Bedankt alvast.
Woofer
Bedankt voor je reactie.
info over de woofers:
Kappa series
Model: 15 LFA
Maat: 15 Inch
Impedantie: 8 Ohm
Belastbaar vermogen 600 Watt RMS
Frequentiebereik 35Hz tot 3kHz
Info over de versterker.
2x 450W RMS an 4Ohm
2x 260W RMS an 8Ohm
1x 900W RMS an 8Ohm Mono gebrückt
DAP Radon 900 Ordercode: D4112
Professional Stereo Poweramplifier
Output power: 2x400W/4Ohm. 2x300W/8Ohm
THD: <0,1% Dimensions: 483x350x132mm
Fan cooling.
Info OVer de filter
PCX-2
Passive Crossovers
Technical Info
PCX-2
Passive Crossovers
Technical Info
Bass crossover
300Hz / 12 dB, max 600W
Ik hoop dat je hiervoldoende aan hebt.
Gr Jeroen.
info over de woofers:
Kappa series
Info over de versterker.
2x 450W RMS an 4Ohm
2x 260W RMS an 8Ohm
Fan cooling.
Info OVer de filter
PCX-2
Passive Crossovers
Technical Info
PCX-2
Passive Crossovers
Technical Info
Bass crossover
300Hz / 12 dB, max 600W
Gr Jeroen.
Re: Woofer
Ik zou bij 800W RMS geen passief filter meer gebruiken. Het filter dat je aangeeft zal iets van 300W RMS zijn. Als je er veel vermogen instopt krijg je geheid last van vervorming ( en in het uiterste kan het filter zelfs kapot gaan )JeroenT83 schreef:Bedankt voor je reactie.
info over de woofers:
Kappa series
Info over de versterker.
2x 450W RMS an 4Ohm
2x 260W RMS an 8Ohm
Fan cooling.
Info OVer de filter
PCX-2
Passive Crossovers
Technical Info
PCX-2
Passive Crossovers
Technical Info
Bass crossover
300Hz / 12 dB, max 600W
Gr Jeroen.
Je kunt beter aktief filteren en geen filter in de subs doen...
Re: Woofer
Beetje te laat:sevenup schreef:Ik zou bij 800W RMS geen passief filter meer gebruiken. Het filter dat je aangeeft zal iets van 300W RMS zijn. Als je er veel vermogen instopt krijg je geheid last van vervorming ( en in het uiterste kan het filter zelfs kapot gaan )
Je kunt beter aktief filteren en geen filter in de subs doen...
Maar misschien kunnen ze verkocht worden, of misschien kan het zo ook wel.JeroenT83 schreef:...
Daarnaast heb ik een subwoofer filter gekocht.
...
P.S. je hebt een dubbelpost.
Filter
Oke dus ik kan beter een actieve nemen.
zou deze geschikt zijn: http://www.n-joymusic.nl/jb-systems-ec102-p-17966.html
of zit ik dan nog helemaal verkeerd, graag advies.
En hoe zit het dan met aansluiten van de 2 woofers het beste parallel of in serie ?
zou deze geschikt zijn: http://www.n-joymusic.nl/jb-systems-ec102-p-17966.html
of zit ik dan nog helemaal verkeerd, graag advies.
En hoe zit het dan met aansluiten van de 2 woofers het beste parallel of in serie ?
Is de versterker bedoeld om alleen de subwoofers aan te sturen? In dat geval zou ik iedere woofer kanaal op één kanaal zetten. Dan zou je eigenlijk ook beter een aktief subwooferfiltertje kunnen kopen, dat is veel flexibeler met instelllen dan zo'n standaard filter, dat met een kantelfrequentie van 300 Hz eigenlijk veel te hoog kantelt voor een subwoofer.
Wil je de versterker toch bruggen kun je de woofers waarschijnlijk niet parallel zetten omdat een belasting van 4 Ohm doorgaans veel te zwaar is voor een gebrugde versterker. Zet je de woofers in serie is de impedantie 16 Ohm maar levert de versterker nooit zijn volle vermogen en ben je de controle over het laag grotendeels kwijt.
Wil je de versterker toch bruggen kun je de woofers waarschijnlijk niet parallel zetten omdat een belasting van 4 Ohm doorgaans veel te zwaar is voor een gebrugde versterker. Zet je de woofers in serie is de impedantie 16 Ohm maar levert de versterker nooit zijn volle vermogen en ben je de controle over het laag grotendeels kwijt.
Laatst gewijzigd door richard op za 09 feb 2008, 22:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: filter
Die is zeker wel wat, alleen is nog wel wat geld waard. Ik zou voor een behringer gaan, leuke apparaatjes voor niet zoveel geld. Net een klasse beter dan die JB Systems EC102.JeroenT83 schreef:
Zie net op marktplaats de Behringer SUPER-X PRO CX2310 staan voor maar 60 Euro nieuw!
- kevincejanssen