Visaton Topas met Davis units

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Fredvandam

Visaton Topas met Davis units

Bericht door Fredvandam »

Extreme makeover: ik heb mijn Davis units overgezet van een gesloten kast naar een transmissielijn. Na wat op het forum rondgehangen te hebben en een aantal simulaties blijken de midbas units het beter te doen in een open systeem (BR). Mijn keus werd de Topas transmissielijn, vooral vanwege het ontwerp.
De kast is iets breder geworden om plaats te maken voor de unit en, om te compenseren voor de lagere Fs, heb ik de unit boven gemonteerd. Zo is de poortlengte iets langer. Ik heb het e.e.a. gesimuleerd met HornResp. en een DOS-based TL programma, en dergelijke modificaties hadden geen dramatisch effect. Je kant grotere resultaten bereiken met de demping.
De kast heeft geen interne HH-resonatoren (daar zit de woofer) en ik ben nog aan het experimenteren met de demping. Op dit moment heb ik 2/3 van de wand bekleed met Pritex en inwendig BAF en wat schapenwol. Ik denk dat ik het zo maar laat.

Naast het esthetische aspect was (deze kast vind ik mooier) kon het gesloten systeem niet zonder SW. Nu wel. Ik vond het systeem al mooi klinken, maar nu helemaal.
De kast zelf is gemaakt uit 18mm eiken meubelpanelen. Met deuvels en schroeven in elkaar gezet en gelijmd / gekit met Bison Polymax (blijft flexibel i.v.m. werken van het hout). De buitenzijde is geolied.
Het draaien van de onderste foto lukt niet (meer). Bovenste foto voor de metamorfose: de standaarden zijn te koop...
Bijlagen
IMG_3730.JPG
Afbeelding1.jpg
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat moeten de standaards kosten. Ik heb mogelijk interesse. Kvind ze erg fraai!
meanman64

Bericht door meanman64 »

Het midwoofertje is dat de 13 cm of de 17 cm?
Ziet er strak uit ,echt mooi.
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

waarom plak je je kasten tegen de muur? steekt dat niet ontzettend uit? 8)

ziet er heel netjes uit! ik vind die werkblad panelen echt heel mooi, en het grote voordeel is dat je geen geklooi meer hebt met fineer of verf of zo...
Fritzzz

Bericht door Fritzzz »

mooi geworden, hoor!
Waar koop je die panelen? Ik vind het een mooie oplossing.

Fritzzz
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wowly schreef:
Jan, schnell, sie sind zu haben :D :D :D :D :D

Groeten,
Mischa
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Zo kunnen we het beter zien:
Bijlagen
IMG_3730.JPG
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

anonamemouse schreef:
waarom plak je je kasten tegen de muur? steekt dat niet ontzettend uit?
Nu snap ik deze opmerking ook :oops:

Ze zijn idd erg mooi geworden.

MAAR, hoe klinkt het nu tov de 'oude' versie?

Mischa
Fredvandam

De Davis midwoofer is de 13KLV5MA, een iets groter woofertje met een pakweg 10 Hz lagere Fs tov de originele Visaton Topas unit. Nu moest ik de kast toch iets breder maken voor deze unit, dus de mond openingen zijn qua oppervlakte ook iets groter. De verhoudingen blijven hetzelfde, wat ook te zien is in de simulaties. De grootste modificaties is het hoger plaatsen van de woofer om daarmee een langere weglengte te bereiken.

Het systeem klinkt wat het midden en hoog gebied betreft gelukkig hetzelfde als de gesloten unit (filter en speakers ongewijzigd). Daar was ik een beetje bang voor, maar dat pakte goed uit. Ik heb het midden en hoog altijd erg gewaardeerd van deze speakers en dat is gelukkig hetzelfde gebleven.
Meer winst is er nu in het laag; geen stampend laag, maar ik heb nu niet meer het gevoel dat ik iets mis als ze zonder subwoofer aanstaan. Ze kunnen eigenlijk nu zonder SW draaien.

De eiken panelen heb ik bij de Formido gekocht. De grote Praxis bouwmarkten schijnen ze ook te verkopen, maar ik heb ze daar niet op voorraad gezien. Ze zijn niet zo duur; pakweg 25 tot 55 euro voor resp. 20 x 200 cm en 60 x 200 cm (20, 30, 40, 50 en 60 cm breed). De panelen zijn er in beuken grenen, eiken en in hardhout Het is een bekend merk (geen Cando, maar ik kom nog wel op de naam). Het enige nadeel is dat ze een klein facetrandje hebben. En dat heb ik natuurlijk weg moeten laten zagen (zonde).
De Gamma en Karwei verkopen ze ook (alleen grenen en beuken en de laatste ook hardhout). Beuken en hardhout is ook heel erg mooi. Bij de Gamma hebben de panelen geen facetrandje. En last but not least: het eiken ruikt erg aromatisch: heerlijk!. Een soort aromatherapeutisch werken tijdens het bewerken van het materiaal zal ik maar zeggen :wink:
Fredvandam

Wowly schreef:
Zie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=5800
Gesloten