Met welk spl verloop ontwerp jij je filter?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Wat is het ideale spl verloop van je filter?

Recht, van het begin tot het eind.
17
63%
Licht dalend over hele linie
6
22%
Licht stijgend voor de tweeter
1
4%
Dipje rond het x-over punt
1
4%
Dip rond de 4 a 5 khz
2
7%

Totaal aantal stemmen: 27

hovingtim

Bericht door hovingtim »

Vuurkat schreef:
Maak gewoon een simpel filtertje en probeer wat, als je echt wilt weten wat de verschillen zijn.
Weet zeker dat dit vrij weinig uithaalt! Als de speaker goed luisterd volgens 4-weg is geen reden om iets te veranderen. Tevens kan je met een meting probleem gebieden zien waarna je later je filter op gaat fine-tunen. Beginnen met een totaal nieuw los zinloos filter is dwijlen met de kraan open
4-weg

Bericht door 4-weg »

Even voor alle duidelijkheid: het systeem wordt niet meer veranderd, ik draai er nu, na erg lang aan gewerkt te hebben, 3 jaar mee.
Dus de opmerking " maak een simpel filtertje" lijkt me een beetje uit de lucht gegrepen zonder enige achtergrond informatie te hebben.
Maar dit schijnt te mogen in dit decennium.
Even dan een klein stukje achtergrond informatie: de ontwikkeling is begonnen in een ruimte van 25 x 15 x 6 meter en de speaker is verschillende malen 1,5 meter omhoog gebracht voor ander soortige metingen. Verder nog een stuk MDF van 1 meter lengte zodat alle filtercomponenten hun plaats konden krijgen. In een ruimte van 12 x 5 meter is dan verder gewerkt aan de soorten demping en interne bekabeling.
Dat de speaker nog steeds in maagdelijk MDF staat is te wijten aan mijn luiheid.
En verder ben ik erg zuinig met mijn Polydome´s en Polygraph´s want die zijn niet meer verkrijgbaar.

Laat ik nog even een oud plaatje posten van mijn oude Quadral Vulkan MkV waar ik bijna 11 jaar met veel plezier mee gespeeld heb.
Ook deze meting op 1 meter en met 2 volt in mijn woonkamer.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 4-weg op vr 25 jan 2008, 15:16, 2 keer totaal gewijzigd.
arjank

Bericht door arjank »

Cool, Quadral
Ik kan mij de Titan nog wel herinneren, die met die Technics band tweeter en Isophon woofer. :D
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor mij zegt de meting in ieder geval te weinig, want als een speaker van zichzelf, zonder reflecties mee te meten, werkelijk zo zou meten klinkt hij niet goed. Ik kraak absoluut de speaker niet af, ik ga ervan uit dat hij prima klinkt bij 4-weg. Maar ik vind wel dat je een uitspraak over een gewenste trend in speakerontwerp niet op deze meting mag baseren.

Dit is mijn persoonlijke mening en daar mag iedereen anders over denken. Maar het zet de uitspraken in deze poll voor mij meteen in een ander licht. Als iedereen vanuit zulk verschillende uitgangspunten gaat stemmen, dan kun je aan de uitslag volgens mij geen enkele waarde hechten.
arjank

Bericht door arjank »

ik heb geen stem uitgebracht gezien geen van de opties altijd gelden (voor mij althans) :D

mijn 2 euro cent
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

arjank schreef:
ik heb geen stem uitgebracht gezien geen van de opties altijd gelden (voor mij althans) :D
Het hangt zo enorm af van de gebruikte units. Met name tweeters verschillen nogal in klank, en de ene houdt van een zacht oplopend verloop, terwijl je de andere moet temmen omdat je anders last hebt van "zizz".

Idem met het mid (300-500Hz), afh. van de hoeveelheid kast/paneel resonanties is een lichte dip daar soms een oplossing.

Afh. van je filter kan een dip of piek op het overgangsgebied handig zijn. Dat zal o.a. afhangen van de hoek waaronder je je speakers standaard beluisterd.

Verder bepaalt je luister ruimte voor een (over)groot deel het timbre.

Tot slot, je muzieksmaak zal ook een stevige invloed hebben. Als je je speakers correct afstemt op bijv. klassieke muziek waar veelal "verder weg" van de bronnen wordt opgenomen, stem je je laag heel wat anders af dan met een CD van bijv. Yello. Een warm sausje over je rock muziek CDs van Placebo betekent dat je je mid flink moet dippen. of je hoog flink upliften om een soort van "nep-"transparantie over het geluid te leggen. Etc. etc. Ze noemen het smaak en matching geloof ik.

Marc
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”