Speaker maakt raar bijgeluidje

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
KoenVW

Speaker maakt raar bijgeluidje

Bericht door KoenVW »

Hallo,

Ik heb Mivoc sb 25 JM speakers, waar in elke kast 2 woofertjes zitten, nu maakt een van die woofertjes bij sommige tonen in muziek een raar mug achtig geluidje. en ik ben zeer zeker dat dat niet bij de muziek hoort. Heeft iemand een idee waar aan dit kan liggen en waar ik naar kan kijken? In de meeste nummers hoor ik het niet, maar in sommige waarin een bepaalde toon te horen is wel. heel irritant...

koen
meanman64

Bericht door meanman64 »

Ik zou er niet van verschieten dat het uw stofkap is die dat bijgeluid maakt,als deze driver een stofkap heeft natuurlijk.Heb dat ook eens gehad met een monacor woofertje.
SARK

Bericht door SARK »

Yep, ik heb mezelf ook eens de blubber gezocht naar de bron van een raar bijgeluid wat alleen bij bepaalde muziekstukken (frequenties) te horen was ... bleek uiteindelijk een loszittende stofkap te zijn. De lijm was een beetje uitgedroogd.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Het kan inderdaad het stofkapje zijn, maar ook de rand van een gestanst frame geeft soms hoogfrequente resonanties als het niet geheel vlak of niet stevig genoeg aansluit op de baffle of pakkingring.

Zoiets kan ondermeer worden veroorzaakt door een pakkingring die geen veerkracht meer heeft, door losse schroeven, door vervorming van de metalen rand als gevolg van te strakke schroeven (door werking van het hout of te strak aangedraaid), of doordat het montagevlak in de baffle door werking van het hout niet geheel vlak meer is.
SARK

Re: Speaker maakt raar bijgeluidje

Bericht door SARK »

SoCoM schreef:
nu maakt een van die woofertjes bij sommige tonen in muziek een raar mug achtig geluidje.
Het specifieke muziekstuk op repeat zetten en zoeken maar :idea:
Ik ben er achter gekomen door voorzichtig m'n vinger op bepaalde delen te plaatsen (geen rare dingen denken :twisted: ), eenmaal bij de stofkap aangekomen bleek het irritante geluid verdwenen als ik er (voorzichtig) op drukte. Je zou ook eens kunnen kijken of er niet perongeluk een lek in de rolrand zit (ik hoop het niet voor je :!: ).
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Bij mij gaat de woofer zoemen als ik op de conus druk zodat die een beetje scheef komt te zitten.

Maar het kan ook wel een draad of misschien dempngswol zijn dat aan de achterkant tegen de conus aan drukt.

Of misschien een stukje soldeertin wat is gevallen op de couns tijdens het solderen.
SARK

Bericht door SARK »

Vuurkat schreef:
Bij mij gaat de woofer zoemen als ik op de conus druk zodat die een beetje scheef komt te zitten.
Als de spreekspoel redelijk strak in de luchtspleet zit kan het ook zo zijn dat deze door het scheef drukken ineens aanloopt. Ik zou dit niet te vaak doen als ik jou was :idea:

Afbeelding
hovingtim

Bericht door hovingtim »

SoCoM schreef:
Hallo,

Ik heb Mivoc sb 25 JM speakers, waar in elke kast 2 woofertjes zitten, nu maakt een van die woofertjes bij sommige tonen in muziek een raar mug achtig geluidje. en ik ben zeer zeker dat dat niet bij de muziek hoort. Heeft iemand een idee waar aan dit kan liggen en waar ik naar kan kijken? In de meeste nummers hoor ik het niet, maar in sommige waarin een bepaalde toon te horen is wel. heel irritant...

koen
Koen,

Ik heb hetzelfde probleem(bij dezelfde set), 1 stofkapje zit iets losser en bij hele lage stukjes rond de 40hz resoneert de stofkap tegen woofer zelf aan.
Laatst gewijzigd door hovingtim op wo 23 jan 2008, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
richard

Bericht door richard »

Gisteren heb ik een vastzittende miniwoofer gesloopt. Bleek dat de spreekspoel met een metaalsplinter klem zat in de luchtspleet. Binnenkort maar even kijken of ik het geheel weer wat fatsoenlijk in elkaar krijg.
KoenVW

Bericht door KoenVW »

hovingtim schreef:
SoCoM schreef:
Hallo,

koen
Koen,

Ik heb hetzelfde probleem(bij dezelfde set), 1 stofkapje zit iets losser en bij hele lage stukjes rond de 40hz resoneert de stofkap tegen woofer zelf aan.
Heb jij er iets aan kunnen doen? zoja wat dan?
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Jup netjes het stofkapje met een scherp hobby mesje voor een gedeelte losgesneden en opnieuw vast gelijmd met een kleine beetje zuurvrije silicone kit. Even een nachtje op de kachel gelegt en de volgende dag was het probleem verholpen. Mocht dit niet het probleem zijn de units zijn 13 euro bij plus-elektronic.de dus dan word het even vervangen denk ik.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

SARK schreef:
Vuurkat schreef:
Als de spreekspoel redelijk strak in de luchtspleet zit kan het ook zo zijn dat deze door het scheef drukken ineens aanloopt. Ik zou dit niet te vaak doen als ik jou was :idea:

Afbeelding
Het geeft niet als ie kapot gaat -> kostte 3 euro samen met een 3weg 2e orde scheidingsfilter, dome middentoner en dometweeter.
Plaats reactie