Leuk om te zien
De AL130 zal vast en zeker een leuke driver zijn.Ik vermoed dat je, als je eens zou spelen met een AL130 (of twee) en twee Seas h1212's back to back, een resultaat zou moeten kunnen bereiken dat beter is dan dat van de ESL. Als je dan crosst met 48 dB rond 2 khz heb je zonder aanpassingen al gauw een nette curve.
Iedereen gebruikt hem en daarom gebruik ik hem dus niet
Na een hoop meten en filteren heb ik de drivers perfect op elkaar aan gesloten gekregen. Dit met een 12db LR filter voor het mid en een 18db BW filter voor het hoog.
Ik ben wel erg benieuwt naar wat jij een "correct gedragende unit" bedoelt.
De NEO3 is een nette driver. Dat deze een beetje grillig verloop heeft geeft niet zo veel. Van mij hoeft een driver niet een strak vlak verloop te hebben. Daardoor klinkt hij niet per defenitie goed.
Het is misschien niet zo duidelijk te zien maar de voet aan de achterkant is maar 2 cm dik en staat haaks op het front paneel (twee lagen van 1cm met daar tussen de interne bekabeling). De delen achter de drivers zijn netjes afgeschuind. Dit zal dus, zoals Jeroen ook al zei, niet voor erg grote problemen zorgen.Je hebt een hele diepe brace aan de achterzijde. Die gooit het afstraalgedrag boven de 2 KHz waarschijnlijk helemaal in de soep, misschien al wel lager. Mogelijk is dit de oorzaak van het gebrek aan openheid. Aan de achterzijde is er nu een soort hoornconstructie.
Ik ga wel nog de voorkant en achterkant vergelijken om precies te zien wat de invloed van dit paneel is.
De gehele baffle constructie is nog niet echt heel erg stevig. Dit zal wel enige resonanties met zich mee brengen.
De monacor drivers hebben hierdoor dus ook alle ruimte om te ademen.
Het paneel is 2mm dieper dan de drivers. Dit kleine randje zal niet voor een probleem zorgen.
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar in deze situatie lijkt me dat niet echt een optie. De voet exact in het midden (als je van af boven kijkt is het een T).Vervolgens kun je de brace volplakken met noppenschuim of de brace helemaal verwijderen om te kijken of dit de zaak verbetert.
Dat was me inderdaad ook opgevallen door de metingen.e NEO moet absoluut een 6dB laagdoorlaatfilter hebben met -3dB ergens op 5kHz.
Maar goed dat je mijn vermoedens bevestigt. Ik heb dit ook doorgevoerd in de DCX. Zit netjes een 6db/oct filter rond de 5,5khz.
Ik zal dat ook nog eens proberen met de waardes van Montana
In de DCX heb je per band een behoorlijk aantal filters.Met de DCX kun je dat niet recht trekken.
Ik moet zeggen dat ik heb hier toch behoorlijk vlak mee heb gekregen.
Zie daar dus niet zo'n probleem in.
Ja die heb ik ook gemeten. Dan schrik je je helemaal doodTrouwens, in het kader van vergelijk met ESL, wel eens een curve daarvan gezien?
Er grillig verloop. Dat is ook een beetje het karakter van de ESL57.
(maar zo kan je natuurlijk alles goed lullen
Ben ik geheel met je eens (en ja ik heb vier stuksIk zou der nmlk een 2,5wegje van maken , daar zijn de woofers nmlk wel geschikt voor
Echter het zuiltje wordt dan iets te groot. Dus het wordt nog even kijken in wat voor vorm ik het kan gieten. Misschien kan het toch nog redelijk compact. Misschien wel een MTM TL