10 cm driver gezocht, voor HT gebruik.

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

ApaX

Bericht door ApaX »

Edo schreef:
ApaX schreef:
Heeft iemand er ervaring mee....?
Ik heb hem in gebruik op dit moment, maar dan als middentoner in Thesis. Als woofertje kan hij ook wel, zeker als je niet te laag wil. Qua klank ben ik meer dan tevreden. Erg leuke unit die niet duur is.
zoals ik zei, hij moet de 80 Hz halen. Volgens een simpele berekening uit het boek van dicason haalt hij dat wel, de vraag is alleen of hij daar wel geschiktvoor is. Het mooie aan deze unit is dat hij maar zo'n klein kastje nodig heeft.

Heb je toevallig metingen van deze driver?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ik mail je wel even.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Met 2.5 mm Xmax zal ie geen basswonder zijn natuurlijk. voor 100 dB bij 100 Hz is het echter nog wel genoeg.

Ik zou dan kiezen voor 2 liter kast, getuned op 90 Hz. dat gaat misschien iets minder diep, maar de groep delay is wat beter en de rollof is wat softer.
ApaX

Bericht door ApaX »

voodooless schreef:
Met 2.5 mm Xmax zal ie geen basswonder zijn natuurlijk. voor 100 dB bij 100 Hz is het echter nog wel genoeg.

Ik zou dan kiezen voor 2 liter kast, getuned op 90 Hz. dat gaat misschien iets minder diep, maar de groep delay is wat beter en de rollof is wat softer.
De exl versie is ook nog een optie, wel ietsje duurder. Ik heb verder nog weinig besloten.

De eis dat hij tot 80 Hz moet komen is wel hard, in die zin dat daar het x-over van de versterker zit (niet instelbaar).
voodooless
Contacteer:

ApaX schreef:
De eis dat hij tot 80 Hz moet komen is wel hard, in die zin dat daar het x-over van de versterker zit (niet instelbaar).
met 2 liter@90 Hz haalt ie 85 Hz(-3), lijkt me dus niet zo'n probleem. Je krijgt sowiso een dubbele afval, ten eerste door de combo van unit en kast, en ten tweede door het actieve filter in je versterker.
ApaX

Bericht door ApaX »

voodooless schreef:
ApaX schreef:
met 2 liter@90 Hz haalt ie 85 Hz(-3), lijkt me dus niet zo'n probleem. Je krijgt sowiso een dubbele afval, ten eerste door de combo van unit en kast, en ten tweede door het actieve filter in je versterker.
met 2 liter kan ik wel een heel mooi klein kastje maken! En de prijs van de unit is heel redelijk. Stel nu dat ik er voor kies om een ppb versie te gebruiken, deze haalt ong 60 hz in een 5.6 liter kast (volgens mij was dat een QB3 afstemming). Stel dat ik nu die wil afstemmen op 80 Hz, hoe doe ik dat?
voodooless
Contacteer:

ApaX schreef:
Stel dat ik nu die wil afstemmen op 80 Hz, hoe doe ik dat?
Waarom zou je dat willen? Je versterker doet dat werkt toch gewoon voor je.
ApaX

Bericht door ApaX »

voodooless schreef:
ApaX schreef:
Stel dat ik nu die wil afstemmen op 80 Hz, hoe doe ik dat?
Waarom zou je dat willen? Je versterker doet dat werkt toch gewoon voor je.
Dat is waar, maar het is niet nodig dat ze lager gaan spelen. dus waarom niet gewoon afstemmen op -3db op 80 Hz..?
voodooless
Contacteer:

Om dat dat de afstemming niet goed is. vermoedelijk krijgt je een gigantische bult rond de 100 Hz. Simuleer het, dan zie je het vanzelf :)
Plaats reactie