Een kant versterker warmer?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Walt

Een kant versterker warmer?

Bericht door Walt »

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een AudioAnalyse B90 eindversterker. Dit betreft een reeds wat oudere klasse A versterker van franse makelarij. Hij geeft tot 2x 20W in klasse A en iets van 2x 100W in klasse AB (de foto is niet mijn versterker, bij mij staat de B90 vrij opgesteld zodat hij zijn warmte goed kwijt kan).

Nu speelt de versterker zonder problemen echter als ik mijn hand op het linker koellichaam leg, dan is dit koellichaam aanzienlijk koeler dan het rechter koellichaam. Ik schat zeker zo'n 10-15 graden verschil.

Wie weet waardoor dit veroozaakt wordt (slijtage, afstellen?) en of dit op langere termijn kan leiden tot schade aan de versterker? Ik heb al wat rondgelezen op internet en vermoed dat het aan de 'Bias' kan liggen. Klinkt dit aannemelijk?

Tevens is er iemand die weet waar ik AudioAnalyse / Duson eventueel kan laten repareren mocht de versterker een keer mee ophouden? Beide merken bestaan niet meer heb ik begrepen...

Met vriendelijke groet:

Walter de Jong
Bijlagen
dsc066292ng8.jpg
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

De versterker heeft 2 kanalen die afzonderlijk van elkaar werken.
Door die versterkerkanalen loopt een biasstroomn, de ruststroom die benodigd is om hem te laten werken.

Blijkbaar is er na zoveel jaar een verschil in die stromen ontstaan, waardoor de ene helft iets meer vermogen verbruikt dan de andere waardoor ze dus ook aan 1 kant warmer wordt.

Voor eventuele service zou je op de link onderin mijn berichten kunnen klikken..........
Plaats reactie