LTP 3weg Dipool - 'Machistas'

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Montana schreef:
Ik heb al eerder een mono opstelling met de DCX gemaakt, maar nu ik de tweede speaker ook voorbereid heb wb aansluitingen kon ik vanavond mijn eerste stereo indrukken krijgen.

De units zijn verre van ingespeeld, wat voor de Accuton en woofers welleens van belang zou kunnen zijn.

Mijn enige vergelijksmateriaal dat ik me nog goed voor de geest kan halen is de Ob van jeroen_d voor de elektuur. De Accuton en de Visaton 130 zitten heel erg dicht bij elkaar qua "sound". De accuton heeft wel een notch nodig op 4,5kHz. De Dcx zorgt op deze units voor vééls teveel ruis. Iets wat bij mijn gesloten kasten minder opvalt. Geen oplossing voor de lange termijn dus!

Filter staat nu ingesteld op 18dB tussen woof en mid op 200Hz en 24dB op 2kHz voor mid tweet met een notch op 4,5 voor de mid. De woofers worden met 6dB/octaaf 12dB geboost vanaf 20Hz wat een rechte respons geeft tot 25Hz. Geen sub nodig dus..

Zoals je kan zien veroorzaakten de eerste tonen voor een explosie, want zo een rotzooi maak ik natuurlijk nooit zelf! :wink:
Afbeelding

En ik kan het maar niet over mijn hart krijgen om ze te verkopen.. :?
Afbeelding

mvg,

Martijn
Verkopen zou ik ook nooit doen...........

..........het is toch `n mooi setje voor op de slaapkamer............. :twisted:


FF on Topic.

Eerste indruk?

Je wilt nooit meer iets anders of is het niet voor niks dat je je andere set nog hebt :twisted: :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Als iemand net zijn nieuwe speeltje aan de gang heeft gekregen is hij altijd ontzettend positief toch!? :wink: Ik zal proberen objectief te blijven: Dynamiek is angstaanjagend groot. Wellicht dat een grote middentoner netzo werkt als een grote woofer. Groot stralend opp zorgt voor extra rust wanneer het hard gaat.
Het laag is ook erg grof om het maar simpel te zeggen! :lol: Pauken op +100dBklinken opeens heel erg echt. Het knalt gewoon de ruimte in op je borst. Dus inderdaad niks negatiefs nog, maar een ander zou wellicht meer kunnen horen.

Pas wanneer ik de AMT heb en een goed filter, haal ik het maximale uit dit project. De Dcx is een erg grote compromis. Niet zozeer dat hij detail vreet, maar de ruis is te nadrukkelijk. Ik demp nu met wat truien en ochtendjassen, maar dat gaat opzich prima, hoewel het niet optimaal is allemaal.

Als je wil kan je langskomen om te luisteren. Misschien de moeite waard, zodat je weet hoe het U frame klink, wanneer je zelf je ontwerp vastlegt.

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Wat kies je voor het definitieve actieve filter?

Ik heb nu een zeer simpel actief filter op basis van de LM4562 en das gewoon ruisvrij..

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe jouw laag nu is, na een kleine maand maakt de sensatie van 2 * 10 inch plaats voor gewennig hier :twisted: :D
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Montana schreef:
Als iemand net zijn nieuwe speeltje aan de gang heeft gekregen is hij altijd ontzettend positief toch!? :wink: Ik zal proberen objectief te blijven: Dynamiek is angstaanjagend groot. Wellicht dat een grote middentoner netzo werkt als een grote woofer. Groot stralend opp zorgt voor extra rust wanneer het hard gaat.
Het laag is ook erg grof om het maar simpel te zeggen! :lol: Pauken op +100dBklinken opeens heel erg echt. Het knalt gewoon de ruimte in op je borst. Dus inderdaad niks negatiefs nog, maar een ander zou wellicht meer kunnen horen.

Pas wanneer ik de AMT heb en een goed filter, haal ik het maximale uit dit project. De Dcx is een erg grote compromis. Niet zozeer dat hij detail vreet, maar de ruis is te nadrukkelijk. Ik demp nu met wat truien en ochtendjassen, maar dat gaat opzich prima, hoewel het niet optimaal is allemaal.

Als je wil kan je langskomen om te luisteren. Misschien de moeite waard, zodat je weet hoe het U frame klink, wanneer je zelf je ontwerp vastlegt.

mvg,

Martijn
Dat luisteren is misschien zo gek nog niet.

Dat van die pauken herken ik wel van m`n eerste proefbaflle met 2 x de SLS 400 :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Paul schreef:
Wat kies je voor het definitieve actieve filter?

Ik heb nu een zeer simpel actief filter op basis van de LM4562 en das gewoon ruisvrij..

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe jouw laag nu is, na een kleine maand maakt de sensatie van 2 * 10 inch plaats voor gewennig hier :twisted: :D
Het beste resultaat in het laag krijg ik met een 18dB filter of groter. De baffle krijgt dan minder trillingen van de woofer door, omdat alles boven de 200Hz dan erg gedempd wordt. De C90 is niet aan het bewegen te krijgen op 200Hz met een 18dB filter. De C90 ondervindt op die frequentie ook kortsluiting, zodat lager crossen geen optie is. Mid en tweeter zal ook wel 18dB moeten hebben.

Ik gebruik de LM 4562NA, maar hoe en wat precies weet ik nog niet..
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Vandaag kom ik erachter dat het stereobeeld omgedraait was. links was opeens rechts.. Omgedraait en klinkt toch beter.. :oops:

Het laag blijft wel erg fysiek vind ik. Steeds dat drukken op de maag en dat vind ik na een tijdje niet meer zo lekker. Ik weet niet of dat aan de grote van de woofers ligt of een resonantie in het laag.

Dan maar nog een meting maken van het U frame met filter. Jeroen, komt dit overeen met jouw meting aan de elektuurdipool? Ik vraag me af of ik het frame helemaal moet dooddempen of dat het zo goed is..

geel is bovendste U-frame rood onderste. Geel heeft een duidelijkere piek op 200, maar of die nou zo hoorbaar is..
Afbeelding

Wellicht dat ik nog meer moet corrigeren voor de afval in het laag en het niveau van de woofer dan met 10dB moet laten zakken. Misschien ook wel logisch als ik bedenk dat het rendement van de woofers op 200Hz 10dB hoger ligt dan dat van de mid.


Een veraf meting is zo afhankelijk van de plaats van de mic dat ik dat niet durf te posten. Ik krijg daar geen goed beeld. Het hoog meet als een lineaal. Zelfs op 2 meter loopt dat kaarsrecht. Alleen onder de 500Hz begint het steeds onrustiger te worden naarmate ik verder weg ga met de microfoon om dipoolgedrag mee te nemen.

edit: Ik heb het laag vanaf 20Hz wat opgevoerd(12dB met 6db/octaaf) en de woofers flink zachter laten spelen(-10dB). Blijkbaar was dat "the trick". Nu maar weer verder luisteren, voor de volgende aanpassingen 8)

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Neiging is vaak in het begin het laag wat te hard te zetten, zeker als je zulke grote jongens hebt wil je ze horen. Maar je hebt al gemerkt dat dat snel tot luistermoeheid leidt.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Neiging is vaak in het begin het laag wat te hard te zetten, zeker als je zulke grote jongens hebt wil je ze horen. Maar je hebt al gemerkt dat dat snel tot luistermoeheid leidt.
Klopt ja, nu klinkt het bijna zoals mijn andere systeem. THD van de drivers ligt heel erg dicht bij elkaar wanneer je beide systemen vergelijkt. Zelfs het laag komt erg overheen en de W22 is toch een heel andere woofer..

Wat vind je van de resterende piek op 190Hz van het bovendste U frame?

Ik verwachte tijdens de bouw eigenlijk dat het onderste U frame voor de meeste problemen zou zorgen (rode grafiek).

mvg,

Martijn
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Montana schreef:
jeroen_d schreef:
Neiging is vaak in het begin het laag wat te hard te zetten, zeker als je zulke grote jongens hebt wil je ze horen. Maar je hebt al gemerkt dat dat snel tot luistermoeheid leidt.
Klopt ja, nu klinkt het bijna zoals mijn andere systeem. THD van de drivers ligt heel erg dicht bij elkaar wanneer je beide systemen vergelijkt. Zelfs het laag komt erg overheen en de W22 is toch een heel andere woofer..

Wat vind je van de resterende piek op 190Hz van het bovendste U frame?

Ik verwachte tijdens de bouw eigenlijk dat het onderste U frame voor de meeste problemen zou zorgen (rode grafiek).

mvg,

Martijn
Hoeveel datapunten heb je in het laag? Als dit er maar relatief weinig zijn kunnen sommige pieken erg overdreven worden afgebeeld.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

nlmb,

datapunten?

Dit is een mls meting.
FFT 4K sequence length 16K, sampling rate: 48000

In die laatste grafiek staat de mid en tweeter ook aan dus dat zie je ook een beetje terug..

mvg,

Martijn
Laatst gewijzigd door Martijn H op zo 23 dec 2007, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Montana schreef:
nlmb,

datapunten?

Dit is een mls meting.
FFT 4K sequence length 16K, sampling rate: 48000

mvg,

Martijn
is dat ongeveer 5 Hz resolutie? Gebruik je ook nog gating?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

nlmb schreef:
Montana schreef:
nlmb,

datapunten?

Dit is een mls meting.
FFT 4K sequence length 16K, sampling rate: 48000

mvg,

Martijn
is dat ongeveer 5 Hz resolutie? Gebruik je ook nog gating?
Geen gating. 15cm close range meting was het.

Wat de exacte resolutie is weet ik niet precies. Geen idee hoe ik dat kan zien..

Weet je een betere meetmethode voor het laag? close range en vooral far range..
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zijn het nieuwe units? Dan word dat drukken eens stuk minder als ze eenmaal zijn ingespeeld. Mijn subwoofer klonk in het begin zo grof dat het niet leuk meer was. Na een paar dagen was de grootste druk van mijn oren af, en na een maandje werd het nog steeds subtieler. Gewoon ff wachten dus?

Wowly
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Wowly schreef:
Zijn het nieuwe units? Dan word dat drukken eens stuk minder als ze eenmaal zijn ingespeeld. Mijn subwoofer klonk in het begin zo grof dat het niet leuk meer was. Na een paar dagen was de grootste druk van mijn oren af, en na een maandje werd het nog steeds subtieler. Gewoon ff wachten dus?

Wowly
Nu niet gezeverd he, maar ik heb een hele tijd car-audio competitie gedaan en in het begin was je dan ook altijd onder de indruk van betrekkelijk eenvoudige installs. Die dingen gingen erg luid en drukte zwaar op je oren. Na een hele tijd leek het alsof diezelfde installs veel minder luid speelden en minder druk genereerden. Dat was puur gewenning van de oren en geen inspelen van de woofers.
Toen ik enkele maanden niet meer in die super luide wagens gezeten had werden de bassen van normalere installaties ineens wel weer indrukwekkend.
Je oren compenseren langdurig als je zeer frequent in aanraking komt met zware bassen. Het vreemde is dat dit bij bassen weer goed komt, maar bij hoge tonen veel vaker tot permanente schade leidt.
Ik kan me voorstellen dat dit ook optreedt bij minder extreme gevallen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt, units zijn gewoon na een paar dagen ingespeeld, hooguit een week.

Montana, waarom meet je niet echt vlakbij de woofer? Als je toch close range doet heeft 15 cm geen zin want dan krijg je toch weer verstoringen. Beperk het dus tot hooguit 2 cm.

Je zult dan trouwens geen U-frame resonantie zien, ik heb al eerder gezegd dat je die pas ziet als je de backwave close range gaat meten.

Nog een tip: pak een veel lagere sample rate. 48000Hz met 16K geeft 4Hz resolutie. De resolutie is sample rate : FFT length.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

jeroen_d schreef:
Klopt, units zijn gewoon na een paar dagen ingespeeld, hooguit een week.

Montana, waarom meet je niet echt vlakbij de woofer? Als je toch close range doet heeft 15 cm geen zin want dan krijg je toch weer verstoringen. Beperk het dus tot hooguit 2 cm.

Je zult dan trouwens geen U-frame resonantie zien, ik heb al eerder gezegd dat je die pas ziet als je de backwave close range gaat meten.
Veranderen de T/S parameters bij een grote woofer dan veel meer dan bij eentje van enkele maatjes kleiner?
Ik kan me wel voorstellen dat een spider en surround die een grotere massa in bedwang moeten houden wat meer inspeeltijd nodig hebben.
Maar is dit zo duidelijk hoorbaar?
(heb weinig ervaring met grote woofers voor huiskamer gebruik ... in auto's daarenetegen...)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Oke, sample rate is nu 8000

geel is 15 cm achter de opening

rood is tegen de opening aan

blauw is 2 cm van de woofer af.

Grafiek heb ik wat uitgerekt voor het gemak. Vind het er maar raar uitzien. Ook een dichtbij meting aan de voorzijde van de woofer is erg grillig..

Afbeelding

Dit is een eerdere meting op 3 cm..
http://img443.imageshack.us/img443/1628 ... pinca5.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, die eerdere meting ziet er veel betrouwbaarder uit. Je huidige metingen kunnen niet kloppen, veel te grillig. Wat gebeurt er als je hetzelfde voor de mid doet? Moet gewoon een strakke lijn opleveren, niet dit gehobbel met variaties groter dan 10dB.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Ja, die eerdere meting ziet er veel betrouwbaarder uit. Je huidige metingen kunnen niet kloppen, veel te grillig. Wat gebeurt er als je hetzelfde voor de mid doet? Moet gewoon een strakke lijn opleveren, niet dit gehobbel met variaties groter dan 10dB.
Ik zal morgen wat meer spelen met de metingen. Een hele dag hannesen met instellingen en metingen is erg vermoeiend. Ik heb net trouwens de sample rate weer hoger gezet en het grillige verdwijnt! Morgen zal ik nog een meting posten met verschillende sample rate instellingen, maar ik ben bang dat ik niet alle informatie betrouwbaar op het forum kan posten.



Nu luister ik lekker Carmina Burana, BB King, Eric Clapton, Chopin, en jawel Mousorgsky! Hier is trouwens alleen maar lekker laag te horen dat mooi in balans is. Geen resonanties hoorbaar, maar wellicht dat ik de muziek nog moet afspelen die de juiste frequentie raakt. Ik hou dan de elektuurdipool tijdens het luisteren ter referentie in gedachte. (volgens mij klinkt die voor 95% gelijk aan mijn dipools)

Ik begrijp het wel als iemand liever een platte baffle gebruikt, maar wanneer je alles wil afspelen op fatsoenlijke geluidssterkte vanaf 25Hz dan is mijn opzet meer noodzaak. Onder de 30Hz ben je anders nergens meer, ook niet met grote woofers, maar de kans is groot dat ik meer waarde hecht aan subbas output dan anderen.

Rho, de eerste 10 minuten maakten het grootste verschil voor de Accuton en de woofers. Accuton is vooral de eerst minuut hard en de woofers worden wat losser na een tijdje. Nu klinkt het al ingespeeld, maar wie weet hoe ze over een maand klinken..

Wowly, het laag stond gewoon veel te hard. Klonk wel lekker! :lol:

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Afbeelding

Dit is 1 meter off ax tot 40 graden.. Woofer heb ik daarbij niet aanstaan.
Wellicht dat mijn meting niet hoog genoeg komt in het gebied waar het meeste verlies zit.. De gele meting had ik met iets minder output gedaan zie ik nu..

Wanneer ik meer on ax kom heb ik een dipje op 1,5kHz, maar off ax gaat die weer weg.

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik had nog wat ongeposte foto's slingeren! :lol:

Afbeelding

Afbeelding

DIY in hart en kleren! (Experimenten met glaswol en baf volgen nog, maar dit werkt ook :wink: )

Afbeelding


De dcx staat eindelijk goed ingesteld. Speakers klinken nu goed en in balans. Als ik het nameet klopt alles ook als een bus! Een mooie basis voor een filter denk ik.

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Het lijkt wel een pakje coke! :twisted:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Erg mooi afgewerkt. Er loopt een heel fijn gaasje over de opening voor en achter, zodat er geen stof in de moter kan komen.

Ik kan niet wachten tot ze aangesloten zijn! 8)

mvg,

Martijn
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Wat issie mooooiii :shock: !
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

kwijl kwijl...

Heel erg mooi. Ben benieuwd naar je bevindingen!!
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik kan niet wachten tot ze aangesloten zijn!
Ik ook niet.. :D
Mooie dingen. De "kasten" tot zover ook.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”