Proteus MTM.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

pompebled

Re: Lijmvraagje.

Bericht door pompebled »

Bart_M schreef:
Ik heb gewoon een nietpistool gebruikt. :)

Ik heb bijna dezelfde speaker gemaakt. (zie showcase)
Die thread heb ik natuurlijk in de voorbereiding van deze kasten gelezen (mooie kasten geworden trouwens!) maar ik zie op de foto's alleen de tapijttegels, geen pritex.

Met een nietpistool trek je van die lelijke deuken in het pritexschuim...

Als ik de lijm nu gewoon over de (harige) bovenkant van de tegels heen klodder en plak daarin/op de pritex vast?

Vanavond een testje doen.

Jan.
richard

Bericht door richard »

pompebled schreef:
Het hoogteverschil tussen de poolplaten van de tweeter en de basmid is in mijn situatie 32mm.

Nu heb ik de volgende opties om de overgang van de blokken, waar de basmid op gemonteerd zit, naar de tweeter te realiseren:
Je aan het ontwerp houden. De schuine zijden van de opdikking staan radiaal op de tweeter en geven geen reflecties. Op het horizontale deel een overgang maken met schuine stukjes opencellige schuimrubber of vilt, vergelijkbaar met het ontwerp van Wilson Audio Cub. Het schuimrubber c.q. vilt absorbeert de reflecties grotendeels.
Afbeelding

Dit ziet er misschien niet zo goed uit maar voldoet akoestisch prima. Het merk Dunlavy heeft ook een getrapt klankbord en bekleedt de omgeving van de tweeter ook met dikke lagen vilt. Die luidsprekers klinken ook voortreffelijk.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Ze geven wel reflecties. Je ziet dit duidelijk terug in de respons. Of je het hoort is een tweede :).
Het vilt maakt het probleem wel kleiner.
pompebled

Bericht door pompebled »

Zo, dat was een produktief weekend.

Zaterdag de resterende tegels erin geplakt en vandaag het noppenschuim.
Ik had nog een doos vol staan met kleinere stukken van 30 x 16 x3 cm. perfect voor de relatief kleine kast.

Ik heb er dezelfde tapijtlijm voor gebruikt als voor de bitumen tegels, 't zit muurvast en werkt nagenoeg reukloos, wat mij betreft is dit spul een aanrader, zeker zo goed als Bisontix; éénzijdig aanbrengen, 10 minuten laten aandrogen en plakken maar.

Afbeelding
Tapijtlijm óp het tapijt, da's weer eens wat anders...

Afbeelding

Vervolgens de nog losse zijkanten van schuim voorzien en op z'n plaats gelijmd.

Afbeelding
Eén klaar om te sluiten.

Morgen gaan de kasten mee naar het werk en worden de randen gelijk en rond gefreesd.
Daar zaag ik dan ook de blokken om de midwoofers op de goede plaats te krijgen.

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op wo 19 dec 2007, 20:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

pompebled schreef:
Foto's volgen.

Groeten, Jan.
Nice....ben benieuwd. :)
pompebled

Filtervraagje.

Bericht door pompebled »

Ik ben het even kwijt...

Als ik de beide basmid rechtstreeks aan de versterker hang en de tweeter met 6dB filter, dient de tweeter dan omgepoold aangesloten i.v.m. fase ?

De gebruikte SP-50X is een breedbander, ik wil proberen met zo weinig mogelijk filtercomponenten uit te komen, vooropgesteld, dat de tweeter dit aankan.
Als het meezit kan ik vanavond de boel provisorisch aansluiten en eens luisteren.

Jan.
pompebled

Bericht door pompebled »

richard schreef:
pompebled schreef:
Het hoogteverschil tussen de poolplaten van de tweeter en de basmid is in mijn situatie 32mm.

Nu heb ik de volgende opties om de overgang van de blokken, waar de basmid op gemonteerd zit, naar de tweeter te realiseren:
Je aan het ontwerp houden. De schuine zijden van de opdikking staan radiaal op de tweeter en geven geen reflecties. Op het horizontale deel een overgang maken met schuine stukjes opencellige schuimrubber of vilt, vergelijkbaar met het ontwerp van Wilson Audio Cub. Het schuimrubber c.q. vilt absorbeert de reflecties grotendeels.
Afbeelding

Dit ziet er misschien niet zo goed uit maar voldoet akoestisch prima. Het merk Dunlavy heeft ook een getrapt klankbord en bekleedt de omgeving van de tweeter ook met dikke lagen vilt. Die luidsprekers klinken ook voortreffelijk.
Als er toch een schuine overgang naar de opdikking moet komen, kan ik die toch net zo goed aan de plaat, die de opdikking vormt, laten zitten en later met vilt beplakken?

Of maak ik nu een denkfout?

Jan.
pompebled

Feestje.

Bericht door pompebled »

Gisteravond de bekabeling aan de speakers gesoldeerd en de componenten even provisorisch in de kast geschroefd.

Ik was natuurlijk véél te nieuwsgierig naar hoe het zou klinken en de phase allignment verhogingen voor de SP/50X zijn nog niet klaar...

Alle speakers zitten nu tijdelijk op een vlakke baffle.

Afbeelding
(excuses voor de abominabele kwaliteit van de foto's)

Wij, m´n vrouw en ik, waren aangenaam verrast!

Met dank aan het abominale tv aanbod, hebben we tot een uur of twaalf van alles de revue laten passeren, van Gerschwin tot Zuccero.

Het geluid komt mooi los van de speakers en individuele instrumenten en stemmen zijn goed te plaatsen, kortom, alles wat er over dit type kast wordt geschreven, kunnen wij beamen.

Het hoog is wat prominent aanwezig, maar ik wacht tot het front volgens tekening is afgemaakt, voor ik me daar druk over ga maken.

Afbeelding
Daar staat 'ie op de bandpass sub.

De tweeter is slechts met 4,7uF afgefilterd, de basmids hangen rechtsreeks aan de versterker, ook het Zobeltje moet er nog in.

Ik ga altijd al graag naar huis, maar nu zeker!
Jas uit, versterker aan en luisteren!

Vanwege de kleinere speakers, heb ik het kastvolume aangepast, naar 22 liter, de basweergave is dan ook bescheiden, maar wel strak!
Omdat de boxen bedoeld zijn, om te spelen met ondersteuning van een subwoofer, is dit kleinere formaat geen probleem.
Sterker nog, m'n vrouw vind ze mooier, dan de 23 liter 20 cm woof + tweet, die er voorheen stonden.

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op wo 19 dec 2007, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Re: Feestje.

Bericht door Wowly »

pompebled schreef:
Het geluid komt mooi los van de speakers en individuele instrumenten en stemmen zijn goed te plaatsen, kortom, alles wat er over dit type kast wordt geschreven, kunnen wij beamen.
Hehe, dat had ik ook oten ik luisterde naar die monitors van Bart_M. Echt van je :shock: . Speelde op dat aspect de refmons er flink uit :oops:

Jan
richard

Bericht door richard »

pompebled schreef:
Als er toch een schuine overgang naar de opdikking moet komen, kan ik die toch net zo goed aan de plaat, die de opdikking vormt, laten zitten en later met vilt beplakken?
Dat zou ook kunnen werken maar het vilt moet vrij dik zijn om de golven te absorberen in plaats van te reflecteren. Een vuistregel is dat er optimaal wordt geabsorbeerd als de dikte van het dempingsmateriaal minimaal gelijk is aan de halve golflengte.
pompebled

Bericht door pompebled »

richard schreef:
pompebled schreef:
Dat zou ook kunnen werken maar het vilt moet vrij dik zijn om de golven te absorberen in plaats van te reflecteren. Een vuistregel is dat er optimaal wordt geabsorbeerd als de dikte van het dempingsmateriaal minimaal gelijk is aan de halve golflengte.
Als de dikte van het vilt zo belangrijk is, houd ik me aan de tekening en maak de schuine kanten van vilt, da's dan minstens 30 mm dik.

Groeten, Jan.
pompebled

Bericht door pompebled »

Momenteel spelen de kasten nog zonder extra demping in de vorm van polyester mat (opgerold).

Waar moet ik op letten/luisteren, als ik dit komend weekend toevoeg?

Ik vraag dit, omdat ik nu geen noemenswaardig mid uit de baspoorten hoor...

Groeten, Jan.
pompebled

Parallel versus serie filtering.

Bericht door pompebled »

Daar het me een beetje te fris was om buiten de gaten voor de speakers in de opdikkingen te frezen, heb ik de laatste dagen besteed aan het pielen met filterconfiguraties.

Aanvankelijk waren de basmid ongefilterd en hing de tweeter parallel via een condensator aan de versterker.

Met een 4,7uF vond ik het hoog tamelijk heftig, waarschijnlijk vanwege de overlapping met de basmid, die fullrange de 15 kHz ook halen.

Een 2,2uF condensator koppelt de tweeter te hoog aan naar mijn smaak (oren), waardoor het middengebied wat matter klonk.

Dus Tony's verhaal over serie filtering weer eens doorgespit.

Momenteel spelen de boxen met een 6dB seriefilter, met een 0,16 mH spoel en een 4,4uF (2 x 2,2uF parallel) condensator en lichte demping (polyesterwol) direct achter de speakers.

Eerste indruk; een 'very tight' geluid dat vooral (klassieke) muziek in kleine ensembles; gitaar, strijkkwartet e.d. verbluffend realistisch neerzet, enorm ruimtelijk.

Zelfs als er iemand voor de boxen langsloopt wordt het geluidsbeeld niet noemenswaardig verstoord, de ruimtelijke weergave blijft intact, verbazingwekkend...

De Toccata und Fuge in D-klein van Bach was ook genieten.

Vanmiddag ook wat 'moderners' beluisterd, waarbij sommige opnames genadeloos door de mand vielen, zo plat als een pannenkoek, andere weer fantastisch klonken, zoals een oudere opname van Diesel met het nummer "I put a spell on you", ontzettend open en doorzichtig, met de typische vette Pim Koopmans mix.

Morgen eens zien, of ik de ontbrekende onderdelen van het Zobeltje te pakken kan krijgen en dan eens luisteren, of ik het al dan niet aanwezig zijn hiervan kan horen...

O jongens, wat geniet ik weer!

Groeten, Jan.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Ik heb ook een eerste orde serie filter gebruikt als start. Je zit redelijk snel op een goed ontwerp, maar bij mij hoorde je toch wat "neuzige" klanken.

Andere filters waren meettechnisch beter, maar klonken toch minder muzikaal.
pompebled

Bericht door pompebled »

Bart_M schreef:
Ik heb ook een eerste orde serie filter gebruikt als start. Je zit redelijk snel op een goed ontwerp, maar bij mij hoorde je toch wat "neuzige" klanken.
Neuzig?

Leg eens uit als je wilt. Bij welke soorten muziek / instrumenten?

Misschien heb ik dezelfde muziek in de kast staan en kan ik vergelijken.

Groeten, Jan.

(Slecht opgenomen/geproduceerde muziek is in toenemende mate niet om aan te horen..., maar dat had ik al eens gezegd, geloof ik).
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

pompebled schreef:
Bart_M schreef:
Neuzig?

Leg eens uit als je wilt. Bij welke soorten muziek / instrumenten?

Misschien heb ik dezelfde muziek in de kast staan en kan ik vergelijken.

Groeten, Jan.

(Slecht opgenomen/geproduceerde muziek is in toenemende mate niet om aan te horen..., maar dat had ik al eens gezegd, geloof ik).
Muziekinstrumenten klinken best goed, maar (vrouwen)stemmen klinken wat nasaal. (Altijd mooi die hifi termen :D ) Ik weet niet hoe ik het beter kan omschrijven.
pompebled

Bericht door pompebled »

Nasale vrouwenstemmen, hmmm...

Ik heb er behoorlijk wat stemmen doorheen gejast de laatste dagen, juist omdat je verkleuring bij de menselijke stem goed kunt horen en ik moet zeggen, dat het me niet is opgevallen.

Nu is mijn kast met 22 l en kleinere luidsprekers natuurlijk een heel ander verhaal dan de oorspronkelijke Proteus, ook omdat de kast onder de 60-70Hz sterk afvalt en het laag door een subwoofer ondersteund wordt.

Ik zal vandaag nog eens wat (vrouwen) stemmen op de tonale 'pijnbank' leggen.

Groeten, Jan.
Ivo
Contacteer:

Re: Parallel versus serie filtering.

Bericht door Ivo »

pompebled schreef:
Met een 4,7uF vond ik het hoog tamelijk heftig, waarschijnlijk vanwege de overlapping met de basmid, die fullrange de 15 kHz ook halen.
Zie ik goed dat dat de Monacor SP-50X is? Wat leuk! Die heb ik ook, dat waren mijn eerste losse luidsprekertjes. Daar heb ik 5 paar speakers voor gebouwd. De doorbraak was uiteindelijk een grafische equalizer, wat midden eruit halen en wat hoog erbij. Zeer prettig geluid, mooie klankkleuren en behoorlijk wat diepte. Je kunt enorm veel en strak laag uit die dingen halen. Ik vond/vind ze echt geweldig. D'r is natuurlijk ook veel op aan te merken, maar voor goedkope speakertjes met plastic whizzers is het hartstikke goed.
pompebled

Bericht door pompebled »

Yep, het zijn inderdaad de SP-50X.

Ik heb ze ooit in een stuk PVC pijp gemonteerd in mijn mininbus (Suzuki) en links en rechts achterin tegen het dak gemonteerd om niet teveel binnenruimte in te nemen.

Meestal had ik een 100L basreflex met een 15" achter de achterbank vastgesnoerd staan als subwoofer.

Met de grafische equalizer op de versterker kon je er (voor een auto) best een goed geluid mee bereiken.

Later ook nog een paar in een 8" Karlsson gemonteerd, dat was geen succes, voor dit type behuizing zijn de SP-50X niet geschikt, véél te boomy...

Met de minibus ben ik een keer geslipt op een afrit, die Rijkswaterstaat vergeten was te strooien; na een draai om m'n as gleed ik zijdelings heel zachtjes tegen de grasrand en wat doet een busje met zo'n smalle wielbasis dan?
Inderdaad, die valt om...

Zodoende lagen er 4 stuks SP-50X op de plank, naar nu blijkt zeer geschikt voor zo'n low budget MTM.

Groeten, Jan.
pompebled

Bericht door pompebled »

Nou, ik weet 't niet....

Gister de zobel onderdelen gehaald en vanochtend de boel opengeschroefd om ze aan te sluiten.

Oder het motto, ik ben nu toch bezig, heb ik de filterconfiguratie veranderd naar 2,5 weg.
(FOUT, FOUT, FOUT! Nooit twee dingen tegelijkertijd veranderen...)

Boxen weer dicht en op hun plaats.

Versterker aan en muziekje erop.

De linker speaker klinkt verdacht dun, zou er iets in tegenfase aangesloten zijn?
Bij inspectie bleek alles correct aangesloten te zijn.
Het enige, dat ik kan bedenken, is dat er, door de provisorische manier van aansluiten, er iets sluiting heeft gemaakt, waardoor ook één of beide woofers via de 2,2uF werden aangestuurd...
Kale aansluitdraden met een tapeje behandeld en de box weer dicht.

Hmm, dat klinkt al beter, maar nu verzuip ik in het laag; eerst de subwoofer maar eens uit en alleen de MTM's beluisteren.

Nog steeds vrij veel laag (voor zulke kleine kastjes) maar verder niet onaangenaam.
Subwoofer erbij op halve kracht voor het laagste octaaf en gelijk boert het weer van het laag, geen gehoor.

Ook mijn luisterpositie, een halve meter voor de boeken wand is niet ideaal, zo te horen zit daar nét een buik van een staande golf...

Eerst maar even de stad in, even uitwaaien en straks een ander muziekje luisteren, eens horen of dat overdreven laag in alle opnamen zit.

Mocht dat het geval zijn, dan is een 2,5-weg niet de ideale filtering en ga ik weer terug naar 2- weg (met een zobel voor elke basmid).

Groeten, Jan.
pompebled

Bericht door pompebled »

Net een stukje Philip Glass beluisterd (Koyaanisqatsi); géén gehoor door het overdadige laag, alle basloopjes verzanden in een dikke brij...
http://www.philipglass.com/ (klik op: listen selected music)

Terwijl ik dit typ, draai ik via de computer dezelfde cd, ditmaal via een stereo versterker, die een (passieve) bandpass-sub met 2 x 20 cm push/pull en twee tweeweg Philips kastjes aanstuurd.

Dit klinkt een stuk aangenamer en gebalanceerder.

Toch eerst maar weer terug naar een 6dB/okt tweeweg filter voor de MTM's in de huiskamer...

Groeten, Jan.
pompebled

Bericht door pompebled »

Zo, de filters zijn weer veranderd naar twee-weg, wél met de zobeltjes over de basmids.

In hoeverre kun je de invloed van een zobelnetwerkje horen?

@ Bart_M: jij hebt ook ander speakers dan de 'Tony G. Proteus' gebruikt, welke filterconfiguratie heb jij?
Maakte 2 versus 2,5 weg bij jou ook zoveel verschil?

Groeten, Jan.
(Die straks even gaat luisteren bij iemand, die twee 15" Tannoy Dual Concentric kasten in de huiskamer heeft staan...)
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

pompebled schreef:
@ Bart_M: jij hebt ook ander speakers dan de 'Tony G. Proteus' gebruikt, welke filterconfiguratie heb jij?
Maakte 2 versus 2,5 weg bij jou ook zoveel verschil?
Met 2,5 weg werd de impedantie ook wel een stuk lager, mijn amp vind dat iets minder.

In mijn topic staan een aantal filterconfiguraties. Neem die ook eens door. ;)
pompebled

Bericht door pompebled »

Even een blik op m'n fillter, de componenten provisorisch gemonteerd op een klemmenrail.
Op de voorgrond het zobelnetwerkje, op de achtergrond de 0,16mH en de 2,2uF parallel.

Afbeelding

Groeten, Jan.
pompebled

Bericht door pompebled »

Weer een stukje verder...

Vrijdagmiddag op m'n werk de gaten gefreesd en de blokken op maat gezaagd.
Vanmiddag de gaten voor de bevestiging op de kasten geboord en verzonken.
Het gebruikte materiaal is over van ons aanrechtblad, vandaar het mooie motiefje op de achterzijde.
Uit ervaring weet ik dat formica alleen met contactlijm goed te verlijmen is op multiplex, dus zet ik de blokken vast met vier imbus M6 x 40 en inslagmoeren, voor de 'industrial look'.

Voor de basmids heb ik inmiddels ook imbusschroeven gevonden.

Vanwege het 'fraaie' weer maar onder een afdakje achter huis, vandaar de kleurzweem....

Afgelopen week een dikke investering van €12,99 gedaan voor een 'workmate'van de Lidl, die kwam dus goed van pas.

Afbeelding

Groeten, Jan.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”