Groet,
Jacco
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Denk je nu echt dat de klokken daar synchroon lopen? Hoeveel reclocking denk je dat er in de DDR geheugen banken zitten? Waarom denk je dat er per pin een DLL, en over dat geheel een PLL zit per geheugen interface?voodooless schreef:
Je zou denken, dan in een tijdperk waar verschillende computerklokken op meerdere Ghz'en synchroon met elkaar kunnen lopen, een zielig CD loopwerk geen enkel probleem zou moeten zijn...
Het is niet zozeer het geheugen (4 NAND-gates per bit), maar met name de multipliers (10-tallen tot 100-en gates per bit) die een digitaal filter duur maken.voodooless schreef:Zeker zijn 1 bitters goedkoper, maar goede digitale filters hebben geheugen nodig, en dus veel die size => duurder.bertor schreef:Daar zal wel een moderne 1-bitter inzitten denk ik. Meen ergens te hebben gelezen dat multibitters te duur zijn voor massaproductie vanwege de nauwe toleranties van de weerstanden in het R-2R laddernetwerk..? (verbeter me als ik er naast zit).
Je kan toch ook het laag verzwakken, en het andere signaal in zijn totaal verzwakken. Je verliest om-en nabij 1 bit resolutie, daar zit 't 'm niet in.dekkersj schreef:Is een leuk experiment alleen dan loop je het gevaar dat het signaal gaat clippen. Je versterkt immers en dat vind ik altijd tricky, maar qua script zou dat mogelijk moeten zijn.marc.heijligers schreef:Maar is het niet aardiger om voor de Marantz een CD te maken die zijn karakteristiek recht trekt, i.p.v. de JVC omlaag te trekken?
[...]
Groet,
Jacco
Die multiplier heb je echter maar een fixed aantal keren nodig, onafhankelijk van je filter lengte. Wil je een langer filter, heb je niet meer multipliers nodig, maar wel meer geheugen...marc.heijligers schreef:Het is niet zozeer het geheugen (4 NAND-gates per bit), maar met name de multipliers (10-tallen tot 100-en gates per bit) die een digitaal filter duur maken.
Ja, dat kan. Ergens kies ik toch voor de weg van de minste weerstand: de referentiefile verzwakkenmarc.heijligers schreef:Je kan toch ook het laag verzwakken, en het andere signaal in zijn totaal verzwakken. Je verliest om-en nabij 1 bit resolutie, daar zit 't 'm niet in.dekkersj schreef:Is een leuk experiment alleen dan loop je het gevaar dat het signaal gaat clippen. Je versterkt immers en dat vind ik altijd tricky, maar qua script zou dat mogelijk moeten zijn.marc.heijligers schreef:Maar is het niet aardiger om voor de Marantz een CD te maken die zijn karakteristiek recht trekt, i.p.v. de JVC omlaag te trekken?
[...]
Groet,
Jacco
Narc
Dat ligt eraan of je een hogere klok frequentie tot je beschikking hebt. Als dat het geval is, kan je met FIR filtering je geheugen ook flink terug brengen.voodooless schreef:marc.heijligers schreef:Die multiplier heb je echter maar een fixed aantal keren nodig, onafhankelijk van je filter lengte. Wil je een langer filter, heb je niet meer multipliers nodig, maar wel meer geheugen...
Natuurlijk is het FIR. Temeer ook rede voor hoge oversampling rates van sommige DAC's: je kunt dan inderdaad af met kortere filters. Aan de andere kant heb je ook 8x oversampling DACs met minimale ripple en afgrond diepe stopbands. Dat zijn dan meteen ook de duurdere exemplaren.marc.heijligers schreef:Als dat het geval is, kan je met FIR filtering je geheugen ook flink terug brengen.
Het is FIR, geen IIR.
Jitter zit onder de gehoordrempel en een passband ripple van 0,1 dB zit op -45 dBFS voor de pre-echo en -45 dBFS voor de post-echo. Dat scheelt zeker 45 dB per stoorsignaal aan belangrijkheid (als de jittertroep niet boven -90 dBFS uitkomt)marc.heijligers schreef:Waarom die ripple van <0.1dB wel, en jitter niet?dekkersj schreef:De JVC heeft wat last van slingering in het frequentiedomein. Pre- en postechos dus. Misschien is dat het laatste restantje "verschil" wat door sommigen wordt gehoord.
Met hele dikke aannames over het spectrum van beiden, en bij vol signaal niveau. Maar die discussie hoeven we niet nog eens te herhalen.dekkersj schreef:Jitter zit onder de gehoordrempel en een passband ripple van 0,1 dB zit op -45 dBFS voor de pre-echo en -45 dBFS voor de post-echo. Dat scheelt zeker 45 dB per stoorsignaal aan belangrijkheid (als de jittertroep niet boven -90 dBFS uitkomt)![]()
Wat is flink laag, en onder welke condities?jeroen_d schreef:Wat betekent jittertroep nu anders voor het analoge signaal aan de uitgang dan niet-lineaire vervorming? Als die gewoon flink laag is, waar maken we ons dan zorgen over?
Hoeveel bitten denk je dat het zachste deel van de 2e Symfonie van Mahler, en het luidste deel van Mahler gebruiken?jeroen_d schreef:Het is natuurlijk aan de producent om goed gebruik te maken van de marge die 16-bit biedt, zodanig dat bij een realistisch afspeelniveau in de huiskamer de vervorming van de CD-speler onhoorbaar is.
60 ps zou volgens mijn berekening uitkomen op -126 dBFS en dat is zonder meer onhoorbaar. Wat ook nog niemand heeft kunnen horen (waaronder ikzelf) is een signaal dat net onder het dynamische bereik van een correct geditherd 16 bits systeem geplaatst is waarbij er wel muzieksignaal was.marc.heijligers schreef:[...]
Ontkennen jullie de hoorbaarheid van de laatste 7 bitten onder alle muziek condities? Ontkennen jullie de hoorbaarheid van de laatste bit onder alle muziek condities? Ontkennen jullie de hoorbaarheid van quantisatieruis van een halve bit, onder alle muziek condities? Ontkennen jullie de hoorbaarheid van 60ps jitter onder alle condities?
Er zit 0.78 dB verschi tussen de JVC met Jacco's zijn stimuli, en de Marantz. Dat zou op zich hoorbaar moeten zijn.jeroen_d schreef:Tussen haakjes, hierbij de opname van de stim-nonOS-Bessel30k.
Precision is my middle namemarc.heijligers schreef:Er zit 0.78 dB verschi tussen de JVC met Jacco's zijn stimuli, en de Marantz. Dat zou op zich hoorbaar moeten zijn.jeroen_d schreef:Tussen haakjes, hierbij de opname van de stim-nonOS-Bessel30k.
Als ik de curves over elkaar heen leg (rood de Marantz, groen de JVC, blauw de JVC met "Jacco-correctie). De correctie van Jacco is erg to-the-point!
marc.heijligers schreef:Wat me wel verbaasd is dat de troep bovenin de speler met de stimuli met Jacco zijn processing verdwijnt?
Mits correct geditherd: yep! Noise shaping is een oplossing voor een probleem dat niemand hoeft te hebben. Of bedoel je het spectrum @ -115 dB/Hz oid?marc.heijligers schreef:Noise shaping (-115dB) ook onhoorbaar?dekkersj schreef:60 ps zou volgens mijn berekening uitkomen op -126 dBFS en dat is zonder meer onhoorbaar.
M.
Met dat gedoe om het signaal te verzwakken om vervorming te vermijden ben ik de gelijkheid tussen de niveau's kwijtgeraakt. Bij de oorspronkelijke track101 en track201 waren de niveau's heel goed aan elkaar gelijk, zoals je hebt kunnen horen in ABX vergelijk. Met 0.78dB verschil zou er niemand geweest zijn die enige moeite zou hebben gehad met ABX.marc.heijligers schreef:Er zit 0.78 dB verschi tussen de JVC met Jacco's zijn stimuli, en de Marantz. Dat zou op zich hoorbaar moeten zijn.
Ja Jacco, en zo heb jij ervoor gezorgd dat Marieke en ik geen verschil meer konden horen. Met de door jouw bewerkte symphonie heb je de tekortkomingen van de DVD-speler geëlimineerddekkersj schreef:marc.heijligers schreef:Wat me wel verbaasd is dat de troep bovenin de speler met de stimuli met Jacco zijn processing verdwijnt?
Misschien een aliasing effect wat ik met mijn file voorkom? Rondom fs/2 is de gefabriceerde track natuurlijk wat schoner.
Groet,
Jacco