hulp bij het bestukken van een printplaat.......

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
HoMeR

hulp bij het bestukken van een printplaat.......

Bericht door HoMeR »

Hallo allemaal,
Zoals in draadje viewtopic.php?t=4908 al te lezen/zien is ben ik bezig met een hoogspanningsvoeding. Ben op dit moment bezig met het bedraden en bestukken.
Nu komt mijn vraag. Het printplaatje moet worden gevuld. Een deel van de componenten zit op het front (potmeter met 3 weerstanden en condensator) of elders (brugcel).
Mijn probleem is dat ik een slecht puzzelaar ben en dus op het printje een opeenhoping van onderdelen aan de ene kant krijg en aan de andere kant niks. Al een aantal pogingen gedaan (nog niks gesoldeerd gelukkig !) en het wil gewoon niet :(
Misschien dat iemand van jullie (met veel ervaring; of zonder ervaring maar met een geweldig ruimtelijk inzicht :wink: ) snel een oplossing ziet.
Zie de plaatjes.

Bij voorbaat ongelofelijk bedankt alvast.
Bijlagen
het printplaatje.
het printplaatje.
de schakeling.
de schakeling.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zit er niet een opdruk op de print of een layout tekening bij met de nummers van de componenten?

Is overigens geen erg fraai prinyje met al dat "dood" koper wat nergens aan vast zit. Als ik jou was zou ik die print laten voor wat die is en een degelijk aliu chassis nemen en point-to-point bedraden met draadsteuntjes. Op de ouderwetse manier dus. Je werkt hier wel met hoge spanningen en dat moet je degelijk opbouwen, anders wordt het een grote teleurstelling.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Zo'n experimenteer printje leent zich absoluut niet voor een fraaie opbouw.. Je kunt inderdaad beter even op zoek gaan naar zo'n pertinax plaatje met aan beide zijden een rijtje soldeerlipjes bijvoorbeeld en dan point to point bedraden. Op dit printje kun je nooit je onderdelen allemaal knap kwijt namelijk..

Kees
HoMeR

Bericht door HoMeR »

Zit er niet een opdruk op de print of een layout tekening bij met de nummers van de componenten?
Dit is een experimenteerprintje en daar zit natuurlijk geen opdruk op. Ik dacht dat 't wel handig zou zijn.........
:cry:
Zo'n experimenteer printje leent zich absoluut niet voor een fraaie opbouw.
Het lijkt me inderdaad beter om een pertinax plaatje met soldeeroogjes uit de "oude spullen-bak" te zoeken en daar een plekje voor in de kast te maken. Wel jammer, het andere printje kon er zo mooi in !

Bedankt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja zag in eerste instantie niet dat het om een universeel experimenteerprintje ging.

Buizen en printen verdragen elkaar eigenlijk sowieso niet zo goed, zeker als er een eindbuis als de EL84 op zit. Die kan flink heet worden.

Als je zo'n pertinax bordje gebruikt is het toch wel aan te raden om eerst op ruitjesparier een layout uit te puzzelen alvorens te gaan solderen. Dat scheelt je veel werk.
HoMeR

Bericht door HoMeR »

Als je zo'n pertinax bordje gebruikt is het toch wel aan te raden om eerst op ruitjesparier een layout uit te puzzelen alvorens te gaan solderen. Dat scheelt je veel werk.
Ja, dat dacht ik met deze print ook te kunnen doen........
Dat viel echter aardig tegen.
:cry:
Ook nog geprobeerd om componenten te plaatsen zonder ze te solderen.....
Werkte ook niet goed. Het bleef prutsen aan een kant van de print.

Dus toch op zoek naar " het oude spul".
Heb vast nog wel ergens iets liggen (iets weggooien is niet een van mijn sterkere kanten. :wink: )
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Als je dit toch wil gebruiken, lees dat het plaatje effe in in een tekenprogramma, en teken dan eerst even voor hoe alles correct zou moeten zitten. Dan heb je een prima overzicht en is het solderen niet meer zo lastig.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Potlood en papier gaat nog steeds het beste met zoiets. Je kunt dan de componenten er fysiek opleggen om te positioneren. Dat gaat met een beeldscherm zo lastig, ze vallen er steeds af dan :P :lol:

Dat printje gaat niet werken. Dat is veel te krap voor die voeding en wordt het veel te veel proppen dan. Sluiting is dan zo gemaakt met alle gevolgen van dien.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Als je buisvoetjes hebt die je op de print moet solderen, kun je dat printje nog wel gebruiken als montage voor de buisjes.. De rest op een ander bordje hardwiren.. Heb je buisvoetjes met oortjes en soldeerogen, dan kun je dat printje beter laten liggen voor later..

Kees
HoMeR

Bericht door HoMeR »

De buisvoeten zitten al op de print en de bevestigingspunten zijn al aangebracht in de kast. Afijn is vast wel een mouw aan te passen.....

Ik heb nog wel een paar van die soldeerstrookjes liggen. Misschien past 't geheel nog wel bij onder het printje; buizen aan de bovenkant, de rest aan de onderkant. Er is nog wel wat ruimte...

Proberen.
Bijlagen
soldeerplint.jpg
soldeerplint.jpg (7.38 KiB) 1725 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”