Teres Verus direct coupled mototr drive?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Miniwatt

Teres Verus direct coupled mototr drive?

Bericht door Miniwatt »

Hallo!

Ik las dat Teres een nieuw aandrijvingssysteem hebben: http://www.teresaudio.com/verus-motor.html

Een motor met een grote pulley die direkt de platter aandrijft. Pulley tegen de platter dus. Alleen hebben ze het over het gebruik van 'zwaartekracht', dat is me niet helemaal duidelijk.

Maar goed, ik had zin om ook eens zoiets te proberen, ik wil alleen niet een dure motor daarvoor bestellen, maar gewoon mijn Scheu DC-motortje gebruiken. Dus wat ik bedacht had was die motor horizontaal onder de platter monteren, zodat de pulley tegen de onderkant van de platter zit. Dan moet ik nog wel iets van een rubber ringetje of een stukje krimpkous er omheen doen, maar dat zou wel moeten werken :?
Het motortje zal zo gemonteerd worden dat ik dmv schroefjes exact de hoogte kan instellen.

Gedachten hierover??
sietse

Bericht door sietse »

Gedachten hierover??
Rumble en zo?
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

is zo een beetje gelijk het tussenwiel van de lenco l70/75 serie en dan heb je wel iets meer last van rumble zoals sietse opmerkte
mvg
audioot
Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Teres Verus direct coupled mototr drive?

Bericht door Marp »

Miniwatt schreef:
Een motor met een grote pulley die direkt de platter aandrijft. Pulley tegen de platter dus. Alleen hebben ze het over het gebruik van 'zwaartekracht', dat is me niet helemaal duidelijk.
Volgens mij wordt het wieltje met de O-ring gewoon tegen de platter gedrukt d.m.v. een massa en het hefboomprincipe. Is het motortje scharnierend opgehangen, dan dient zijn eigen gewicht als massa of maakt het er deel van uit.

Als dat het principe van dit systeem is, voorzie ik 3 mogelijke nadelen:
  • gevoelig voor rumble
  • door het geringe kontaktoppervlak van een O-ring kan redelijk snel afvlakking ontstaan, waardoor de omtreksnelheid afneemt en daarmee het toerental van het plateau
  • als de O-ring in ongebruikte toestand niet wordt ontlast, ontstaan platte vlakken met rumble tot gevolg
Wellicht is daar rekening mee gehouden, maar met de tegenwoordige handelsgeest is niets zeker, want zoiets kan de nevenverkoop van O-ringen best lucratief maken... zeg maar, een soort klantenbinding. O:) Het blijft echter gissen met de informatie op die pagina.

--
Ps: uit de intussen geplaatste reacties blijkt wel dat ik niet de enige ben die aan rumble denkt.
Joost

Bericht door Joost »

Ja had het ook al gezien op de Teres site. Het ziet er uit of de jongens van teres er erg lang en goed over nagedacht hebben. Heb geen idee of het gaat lukken met de scheu motor, maarrrrr...... the proof of the pudding is in the eating....

dus hou ons op de hoogte!

groet Joost
bunky

Bericht door bunky »

Het is maar hoe hoog je de lat legt.
Plaats reactie