Surround Speakers
Moderator: Beheerdersteam
Surround Speakers
Het kriebelt weer om wat te bouwen. Laatste 2 jaar al front speakers en een center speaker gebouwd met PA componenten (faital drivers) (zie foto)
Nou zijn de surround speakers aan de beurt. Het is een 7.1.4 opstelling dus het gaat om 4 surround speakers.
De surrounds wil ik wel graag weer in die stijl bouwen.
De doelstelling van surround speakers is om diffuse effecten weer te geven.
Er zijn diverse meningen en uitgangspunten te vinden. (Dipole, Bipole, monopole)
De opstelling is volgens de dolby norm (zie plaatje). Ruimte waar ze in staan is een kleine kelder waardoor de surround speakers kort op de luisterpositie staan (+/- 1 meter). Dolby adviseert in deze opstelling om monopole (reguliere) speakers te gebruiken. Goed die keus is gemaakt.
Kijkend naar het feit dat de speakers dichtbij staan, twijfel ik wat het beste resultaat geeft, (hoorn, coaxiaal, dometweeter, dappolito, enz).
Ik heb nog mooie 1inch 90x70 hoorns liggen van 22x22cm die goed bij een 8 inch passen. Echter ben ik beetje bang dat die hoorn wel heel aanwezig kan zijn omdat je er zo dicht opzit met je snuffert.
Als alternatief had ik een 10 inch coaxiaal gevonden (eminence beta10cx) die heeft conisch een 100 graden afstraling.
Of is toch een gewone dome tweeter mooier?
Ik hoor graag jullie mening/suggesties.
Nou zijn de surround speakers aan de beurt. Het is een 7.1.4 opstelling dus het gaat om 4 surround speakers.
De surrounds wil ik wel graag weer in die stijl bouwen.
De doelstelling van surround speakers is om diffuse effecten weer te geven.
Er zijn diverse meningen en uitgangspunten te vinden. (Dipole, Bipole, monopole)
De opstelling is volgens de dolby norm (zie plaatje). Ruimte waar ze in staan is een kleine kelder waardoor de surround speakers kort op de luisterpositie staan (+/- 1 meter). Dolby adviseert in deze opstelling om monopole (reguliere) speakers te gebruiken. Goed die keus is gemaakt.
Kijkend naar het feit dat de speakers dichtbij staan, twijfel ik wat het beste resultaat geeft, (hoorn, coaxiaal, dometweeter, dappolito, enz).
Ik heb nog mooie 1inch 90x70 hoorns liggen van 22x22cm die goed bij een 8 inch passen. Echter ben ik beetje bang dat die hoorn wel heel aanwezig kan zijn omdat je er zo dicht opzit met je snuffert.
Als alternatief had ik een 10 inch coaxiaal gevonden (eminence beta10cx) die heeft conisch een 100 graden afstraling.
Of is toch een gewone dome tweeter mooier?
Ik hoor graag jullie mening/suggesties.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: Surround Speakers
De freq resp van de meeste PA coax speakers is nogal grillig.
Hoe hard denk je te gaan spelen?
Als ze niet veel verder dan een meter staan, voldoen zelfs breedbanders helemaal prima.
Mocht je hoorns gaan gebruiken, kan ik aanraden om sowieso de verzwakking passief te gaan doen.
Anders ga je niet blij worden van een hoop ruis namelijk.
(ja, zelfs met een ncore)
Wil je graag met 8 inch aan de gang, dan is een LaVoce NBASS08-20 een prima woofer, met voldoende demodulatie en een zeer nette freq resp.
B&C en Faital hebben ook voldoende leuke dingen. 8PS21 of 8CL51 bijvoorbeeld
Het lijkt mij alleen nogal zwaar overdreven op 1 meter afstand.
Hoe hard denk je te gaan spelen?
Als ze niet veel verder dan een meter staan, voldoen zelfs breedbanders helemaal prima.
Mocht je hoorns gaan gebruiken, kan ik aanraden om sowieso de verzwakking passief te gaan doen.
Anders ga je niet blij worden van een hoop ruis namelijk.
(ja, zelfs met een ncore)
Wil je graag met 8 inch aan de gang, dan is een LaVoce NBASS08-20 een prima woofer, met voldoende demodulatie en een zeer nette freq resp.
B&C en Faital hebben ook voldoende leuke dingen. 8PS21 of 8CL51 bijvoorbeeld
Het lijkt mij alleen nogal zwaar overdreven op 1 meter afstand.
Dat zag ik inderdaad ook. Wel is het zo dat de "Auddessy" roomcorrection daar nog wel iets verbetering in brengt.
Beetje power is wel mooi, die dynamiek van PA speakers blijf verslavend. Maar idd een surround heeft niet zoveel volume nodig.
Toch wil ik wel iets moois bouwen dat later in evt een andere setting of grotere ruimte ook nog te hergebruiken is.
Dat sowieso.
Die NBASS of FBASS08 lijken inderdaad leuke speakers.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Een hoop van die grilligheid komt door interferentie en resonanties.
Dat kun je niet (goed) corrigeren.
Daarnaast is de cone shape niet super ideaal.
De enige die dit echt goed doet is KEF.
Of beter gezegd, zij zijn als een van de weinige gefocust op HIFI ipv PA.
(bij PA zijn andere dingen belangrijker)
FBASS is een ander soort speaker, heeft ook geen demodulatie ringen, presteert niet zo goed.Die NBASS of FBASS08 lijken inderdaad leuke speakers.
(heeft bv ook minder xmax)
Andere vraag en meer belangrijke vraag, wat is het budget?
-
wouter
- Ook commercieel actief
Heb je overwogen om te kijken wat er al aan PA achtig spul ontworpen is, voor de compacte(re) speakers?
De Monacor MoMo, er zijn ontwerpen met FaitalPRO 8PR200 en een hoorn (erg goed ontwerp volgens mij, maar wel met hoorn - op op ZBA een draadje over) en Quint-shop in Duitsland heeft wel e.e.a. ontwikkeld met Peerless. Die unit die ook in de Kii Three als middentoner zit meen ik.
Daarnaast hebben bladen als Klang+Ton altijd thema uitgaven met allerlei hoog-gevoelige ontwerpen.
Als je het helemaal zelf wilt ontwerpen heb je natuurlijk alle vrijheid, en iets minder zicht op je uitkomst onder 200 euro.
Zelf wil ik nog een monitor ontwikkelen met de B&C 5CXN44 in een liter of 5:
https://audioxpress.com/article/test-be ... ial-driver
Maar dat is wellicht wat te 'petite'
De Monacor MoMo, er zijn ontwerpen met FaitalPRO 8PR200 en een hoorn (erg goed ontwerp volgens mij, maar wel met hoorn - op op ZBA een draadje over) en Quint-shop in Duitsland heeft wel e.e.a. ontwikkeld met Peerless. Die unit die ook in de Kii Three als middentoner zit meen ik.
Daarnaast hebben bladen als Klang+Ton altijd thema uitgaven met allerlei hoog-gevoelige ontwerpen.
Als je het helemaal zelf wilt ontwerpen heb je natuurlijk alle vrijheid, en iets minder zicht op je uitkomst onder 200 euro.
Zelf wil ik nog een monitor ontwikkelen met de B&C 5CXN44 in een liter of 5:
https://audioxpress.com/article/test-be ... ial-driver
Maar dat is wellicht wat te 'petite'
Moet idd wel een beetje formaat zijn. 5inch is uit verhouding
.
Speakers staan achter de bank en bij een 10 inch coaxiaal zit je wel mooi op oor hoogte.
De bestaande speakers gaan op marktplaats btw. Niet omdat ze niet voldoen, maar omdat ze niet in dezelfde stijl zijn en omdat ik gewoon wat wil maken.
Speakers staan achter de bank en bij een 10 inch coaxiaal zit je wel mooi op oor hoogte.
De bestaande speakers gaan op marktplaats btw. Niet omdat ze niet voldoen, maar omdat ze niet in dezelfde stijl zijn en omdat ik gewoon wat wil maken.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ben je op zoek naar een bestaand ontwerp, of wil je zelf iets maken?
Is die 200 euro enkel de drivers of ook het filter?
Is die 200 euro enkel de drivers of ook het filter?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
geen idee wattie kost, maar de Oberton 8NCX in dat bascabinet van Arjank is wel een mooi ding
Opzich 200 euro voor de drivers per speaker (ex hout/filter).
Maar drivers zoeken is niet de grootste uitdaging, dat vind ik ook wel leuk klusje.
Ik zoek wat meningen/ervaringen rondom de keus van soort speaker (hoorn, dome, coax, enz) in relatie tot de inzet (surround speaker, die dichtbij staat achter een bank).
In eerste instantie dacht ik aan een dubbel 8 met hoorn, maar doordat zo'n speaker achter de bank staat, blazen die 8 inchers eigenlijk vol tegen de bank aan en zit de hoorn alleen op luister hoogte. Daarna popte het idee om een coax te pakken zodat je low/mid/high op luister hoogte hebt.
Later kwam ook nog het idee voor een dappolito die iets hoger staat zodat je de woofers ook wat hoger hebt zitten.
De grootste vraag is eigenlijk, welk type speaker zou de mooiste afstraling hebben voor de toepassing?
Idee voor een coax: https://www.hifitest.de/test/selbstbaup ... o-10-12129
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Op 1 meter afstand is dit een stuk minder relevant.
Om die reden vraag ik met ook af of je enige winst haalt uit een MTM systeem.
Behalve dan de output, maar zelfs met een enkele 8 inch kun je genoeg SPL genereren om überhaupt nooit meer naar muziek te kunnen luisteren.
Als het er zoveel worden, zou je bijna overal wel een FAST systeem van kunnen maken oid.
Daarmee creëer je in eens een hoop subwoofer bronnen, wat gunstig uit kan komen bij het tunen en tweaken van het laag.
Al helemaal wanneer de bank zo in het midden van de kamer staat.
Ik hoop namelijk wel dat in deze opstelling tenminste een multi-sub opstelling komt om de room modes aan te pakken.
Enkel 8 zou inderdaad ook luid genoeg moeten kunnen gaan.OWC schreef: ↑wo 24 aug 2022, 13:19Op 1 meter afstand is dit een stuk minder relevant.
Om die reden vraag ik met ook af of je enige winst haalt uit een MTM systeem.
Behalve dan de output, maar zelfs met een enkele 8 inch kun je genoeg SPL genereren om überhaupt nooit meer naar muziek te kunnen luisteren.
Daar kan ik inderdaad nog wel eens mee spelen. In de receiver kun je aangeven of een speaker fullrange is of crosst vanaf 60-80-120-250.OWC schreef: ↑wo 24 aug 2022, 13:19Als het er zoveel worden, zou je bijna overal wel een FAST systeem van kunnen maken oid.
Daarmee creëer je in eens een hoop subwoofer bronnen, wat gunstig uit kan komen bij het tunen en tweaken van het laag.
Al helemaal wanneer de bank zo in het midden van de kamer staat.
Ben benieuwd of dat meerwaarde brengt of niet. Ga ik dit weekend eens mee pielen.
De subs zijn als laatste aan de beurt. Daar twijfel ik nog over. Er staat nu nog een XLS10 met PR en een hypex AS200 erop.
Die wil ik ook nog eens vervangen, en wellicht voor multisubs (receiver ondersteund 2 gescheiden subwoofer outputs).
Die XLS10 schiet bij vette LFE content nog wel eens in de clip, dus dat moet ook nog eens groter/zwaarder worden
Voor nu neig ik toch naar een 10 inch coax boven in een vloerstaander voor de surrounds. (ondanks je terechte opmerking over het grillige verloop van het hoog). (zoals in het plaatje)
Een Eminence Beta10CX (https://eminence.com/products/beta_10cx#specifications) die specs zijn helemaal niet gek voor zo'n blikken USA speaker.
In 50-60 liter komt er ook nog fatsoenlijk laag uit. Prijs is ook goed te doen 108 euro bij bax.
Omdat de breakup vanaf +/- 2,5khz begint moet er wel een potente 1inch driver achter, zodat je wel rond 1.5-1.8khz kunt crossen.
Daarvoor had ik een Celestion gevonden - CDX1-1446 (https://celestion.com/product/cdx1-1446/)
- Bijlagen
-
- coax staand.jpg (20.24 KiB) 544 keer bekeken
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Een multi-sub opstelling werkt niet magisch door meerdere subs neer te zetten (hoewel het wel iets helpt)
Deze subs moeten vervolgens wel met een DSP oid aangestuurd worden om de room-modes weg te poetsen.
In dit geval zou dat een hogere prioriteit hebben dan flinke surrounds.
Zeker als je al zegt dat de subwoofer nu soms in de clip gaat (wat op zichzelf ook wel apart is)
Deze subs moeten vervolgens wel met een DSP oid aangestuurd worden om de room-modes weg te poetsen.
Zeker als je al zegt dat de subwoofer nu soms in de clip gaat (wat op zichzelf ook wel apart is)
De Celestion CDX1-1748 lijkt beter geschikt om lager te crossen. 1600 vs 2200 volgens Celestion zelf.
TLHP heeft er 4 in stock. Heb er zelf goede ervaringen mee, prima zaak!
https://en.toutlehautparleur.com/compre ... hroat.html
Toppie!Forza schreef: ↑wo 24 aug 2022, 16:13TLHP heeft er 4 in stock. Heb er zelf goede ervaringen mee, prima zaak!
Sub(s) worden door Audessey in de receiver geDSPed.OWC schreef: ↑wo 24 aug 2022, 15:59Een multi-sub opstelling werkt niet magisch door meerdere subs neer te zetten (hoewel het wel iets helpt)
In een echte fullrange 7.1 opstelling doet de sub bij de meeste opnames weinig in muziek weergave.
(het is trouwens wel knaken dat er zoveel variatie zit in afmix technieken tussen engineers rn tussen DTS/Dolby, enz. geen DVD/bluray is het zelfde)
In films is het ook echt alleen LFE effecten dat door de subs geen gaat.
Voor mij daarom minder prio dan de surrounds.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Die versterker heeft ook de mogelijkheid om EQ en delay's toe te passen?koenjer schreef: ↑wo 24 aug 2022, 17:10Sub(s) worden door Audessey in de receiver geDSPed.OWC schreef: ↑wo 24 aug 2022, 15:59Een multi-sub opstelling werkt niet magisch door meerdere subs neer te zetten (hoewel het wel iets helpt)
In een echte fullrange 7.1 opstelling doet de sub bij de meeste opnames weinig in muziek weergave.
(het is trouwens wel knaken dat er zoveel variatie zit in afmix technieken tussen engineers rn tussen DTS/Dolby, enz. geen DVD/bluray is het zelfde)
In films is het ook echt alleen LFE effecten dat door de subs geen gaat.
Voor mij daarom minder prio dan de surrounds.
Ja zeker. Audessey is vergelijkbaar met dirac en is volwaardige roomcorrection software. Door multipunt metingen worden delay, level, en eq aangepast naar de gewenste targetcurve. Dit kan bij zwaardere denon marantz receivers ook met multisubs.
Het heeft even geduurd maar er is weer wat vooruitgang geboekt.
Ben vergeten genoeg foto's te nemen.
Er waren veel speakers niet te krijgen, dus uiteindelijk is het deze geworden: https://celestion.com/product/ftx1025/
Mediocre specs i know, het is nou eenmaal zo....
Hij gaat wel tot 50hz in het laag
De eerste speaker zit in elkaar en daar ben ik mee aan het meten.
Ik kom uit op een 3e order filter wat het mooiste verloop geeft.
Heeft iemand nog een tip om dat oplopende hoog iets te temmen?
Ben vergeten genoeg foto's te nemen.
Er waren veel speakers niet te krijgen, dus uiteindelijk is het deze geworden: https://celestion.com/product/ftx1025/
Mediocre specs i know, het is nou eenmaal zo....
Hij gaat wel tot 50hz in het laag
De eerste speaker zit in elkaar en daar ben ik mee aan het meten.
Ik kom uit op een 3e order filter wat het mooiste verloop geeft.
Heeft iemand nog een tip om dat oplopende hoog iets te temmen?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer: