Jeroen, ik ben een beginner. Ik had toen ik het project overnam, geen idee waaraan ik begon. Alleen de belofte dat het stukken beter gaat klinken dan wat ik nu heb. Dat is mijn beoogde doel. Ik was er ook niet aan begonnen als ik op de achtergrond geen hulp had gehad. Samen met dit forum moet er iets moois komenjeroen_d schreef:Ik mis een beetje een systeem aanpak.
Wat zijn de specs die je beoogt? Wat moet de maximale geluidsdruk zijn die woofer, mid en tweeter op hun laagste frequentie moeten weergeven?
Ik heb een stappenplan:
1. dipoolkasten (34 diep x62,5cm hoog) op orde krijgen (woofers inbouwen, bekabeling vervangen). Dit is nu klaar. Er staan twee concepten klaar. Ik dacht dat dit een H-Frame was (zo zien ze eruit) maar het is dus een W-frame? De Helmholtz-frequentie heb ik gemeten en ik kan hem inzetten tot plusminus 140Hz. Ik ga ook subs gebruiken, dus hij krijgt een bandpass filter van 40 tot 140Hz.
2. de open baffle voor de laagmid ontwerpen doe ik met Edge. Ik heb hier al wat simulaties van gepost. Ik zal een Linkwitz achtige baffle ontwerpen. Ik weet op basis van de meting van de dipoolkast dat ik de laagmid moet inzetten vanaf ongeveer 140Hz. Ik weet ook wat de dipoolpiek is van deze unit. Zo kan ik ook een verwachting maken voor de hoogmid, en de tweeter.
3. De open baffle voor hoogmid en hoog wordt gemaakt door een vriend van me met een 3D-printer en wordt baffleloos. Het exacte ontwerp is nog onduidelijk omdat de dipoolpiek van de tweeter nogal laag is*
4. Dan hutsefluts ik de baffle in elkaar
5. Ik slinger de minidsp HD aan en ga dan leren van een deskundige hoe ik het hele gebeuren filter tot een goed resultaat.
6. Ik verwacht een iteratief proces: de baffle, inclusief het tweeterontwerp, moet misschien een paar keer over ondanks de edge-simulaties. Ook moet ik buiten meten om tot een goed filterontwerp te komen.
7. Dan heb ik een prototype dat beter klinkt dan wat ik nu heb. Dan herbouw ik het prototype tot een visueel mooie weergever.
Vandaag ga ik spelen met de twee dipoolprototypes. Ik wil een tijdelijke opstelling maken icm mijn bestaande luidsprekers. Ben benieuwd.
**@Wieger: ik heb gelezen hoe en waarom Linkwitz een dubbele tweeter in een niet-OB gebruikte.