Elektrostaten zelf bouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

cve

Re: Elektrostaten zelf bouwen

Bericht door cve »

Om een niet al te grote elektrostaat te krijgen en toch voldoende laag, heb ik min of meer een voorkeur voor de hybride oplossing. De H-frame en geschikte drivers daarvoor heb ik nog niet bekeken. Inmiddels wel al veel gelezen over het principe en het bouwen van een elektrostaat.

Co
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

cve schreef:
Om een niet al te grote elektrostaat te krijgen en toch voldoende laag, heb ik min of meer een voorkeur voor de hybride oplossing.
Ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt, evt. zou je de laagsectie aktief kunnen uitvoeren, dan kan je in een H-frame met kleinere drivers toe en zodoende toch de geweeste laagweergave realiseren. Denk dan aan b.v. twee stuks 10" Dayton HO 4-Ohm in serie geschakeld met een ~200W eindtrap en een stuk boost/Linkwitz correctie in een H-frame. Zo heb je én voldoende laagextensie, én dipool gedrag én een smalle baffle (pakweg 30cm).

http://www.daytonaudio.com/index.php/lo ... 4-ohm.html

Edit: URL gefixt
Laatst gewijzigd door SSassen op ma 22 feb 2016, 13:09, 2 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

P.s. je kan ook twee stuks 12" drivers nemen en ze dan schuin monteren, onderstaande foto geeft een indruk. Let wel dat deze meneer de drivers verkeerd monteert, je wil d'r altijd één omdraaien, zo compenseer je niet-lineariteiten in je ophanging/aandrijving en gaat je vervorming omlaag.
IMG_0357.jpg
cve

Bericht door cve »

Het moet natuurlijk wel wat fraaier dan het voorbeeld dat je laat zien. De laagsectie en de elektrostaat krijgen een eigen versterker en filteren gaat met de Hypex gebeuren.

Co
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

cve schreef:
Het moet natuurlijk wel wat fraaier dan het voorbeeld dat je laat zien. De laagsectie en de elektrostaat krijgen een eigen versterker en filteren gaat met de Hypex gebeuren.

Co
Natuurlijk, dit zijn slechts ruwe ideëen, waar nog wat aan geschaafd en gepolijst moet worden, zeker wat de WAF betreft.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

SSassen schreef:
cve schreef:
Om een niet al te grote elektrostaat te krijgen en toch voldoende laag, heb ik min of meer een voorkeur voor de hybride oplossing.
Ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt, evt. zou je de laagsectie aktief kunnen uitvoeren, dan kan je in een H-frame met kleinere drivers toe en zodoende toch de geweeste laagweergave realiseren. Denk dan aan b.v. twee stuks 10" Dayton HO 4-Ohm in serie geschakeld met een ~200W eindtrap en een stuk boost/Linkwitz correctie in een H-frame. Zo heb je én voldoende laagextensie, én dipool gedrag én een smalle baffle (pakweg 30cm).

Per kant?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
SSassen schreef:
cve schreef:

Per kant?
Ja, lijkt me voor een dipool wel de beste oplossing.
Shutdown98

Bericht door Shutdown98 »

Ik was aanwezig bij de luisterdag en heb de esl's van Wim gehoord.
Van die sessie en zijn info heb ik niet de behoefte overgehouden aan extra laag.
Wim geeft aan dat het -3dB punt omstreeks 32-35Hz ligt.
Voor mij zou dat voldoende zijn.
cve

Bericht door cve »

Deze uitleg over de segmenten vond ik in het boek van Roger Sanders, The Electrostatic Loudspeaker Design Cookbook:

The air mass "sees" all the little cells as one big one, so the builder still has only one large resonant peak. The spring rate is the average tension of the cells. In one large cell, the resonance depends on the aver­age tension across the whole cel!.

Co
Leeuwarden

cve schreef:
Deze uitleg over de segmenten vond ik in het boek van Roger Sanders, The Electrostatic Loudspeaker Design Cookbook:

The air mass "sees" all the little cells as one big one, so the builder still has only one large resonant peak. The spring rate is the average tension of the cells. In one large cell, the resonance depends on the aver­age tension across the whole cel!.

Co
En zo bouwt hij ze dan ook. ML doet het min of meer ook zo...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Shutdown98 schreef:
Ik was aanwezig bij de luisterdag en heb de esl's van Wim gehoord.
Van die sessie en zijn info heb ik niet de behoefte overgehouden aan extra laag.
Wim geeft aan dat het -3dB punt omstreeks 32-35Hz ligt.
Voor mij zou dat voldoende zijn.
Bij voldoende oppervlak heb je inderdaad meestal geen behoefte aan extra laag, de elektrostaten van Wim waren echter vrij fors van formaat, ik kan me zo voorstellen dat de WAF hier een belangrijke rol in gaat spelen.

Ter vergelijk, ik heb electrostaten gebouwd van pakweg 2 meter hoog, bij circa 50cm breed (exacte afmetingen weet ik niet meer), die heb ik helaas wegens ruimtegebrek weg moeten doen, ook omdat ze een stuk in de ruimte moesten komen te staan voor een goede weergave. De laagweergave was daarmee ook dik in orde.
Leeuwarden

Toch is die 50x200 niet zo raar, in mijn huiskamer zouden ze absoluut niet in de weg staan... Wat waf betreft: zij heeft ook hobbies toch. Om er nu al bij voorbaat al van uit te gaan dat ze gaat waffen...
cve

Bericht door cve »

Het formaat en de bijbehorende WAF maken dat ik voor een hybride oplossing ga. Voorlopig ga ik uit van een benutbaar oppervlak van 25x125cm=3125cm2 en dat moet kunnen. Zelfs dan kom je in totaal al boven de 175cm uit.

Co
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Toch is die 50x200 niet zo raar, in mijn huiskamer zouden ze absoluut niet in de weg staan... Wat waf betreft: zij heeft ook hobbies toch. Om er nu al bij voorbaat al van uit te gaan dat ze gaat waffen...
Zoals altijd is het een keuze en feitelijk altijd een compromis.

Met de kennis van nu had ik toen een hybride gebouwd, niet in de laatste plaats omdat een elektrodynamische weergever veel gemakkelijker is aan te sturen, in een H-frame ook dipool gedrag vertoond en je nu een kleinere c.q. goedkopere step-up kan toepassen die niet vanaf een tiental Hz al z'n werk moet gaan doen. Daarnaast kan je de uitslag van je folie verkleinen en/of de hoogspanning terugschroeven en zo zijn d'r meerdere zaken die je kunt schalen op zoek naar een werkbaar compromis.

Wil je ook sublaag (<20Hz) weergeven, of echt de punch van een bassdrum voelen (=sublaag), dan zul je een subwoofer moeten gaan toepassen, of inderdaad voor een hybride ontwerp moeten kiezen.
esl

Bericht door esl »

Leeuwarden schreef:
De ESL die ik tijdens de demo heb laten horen was slechts 34cm breed. Wat voor afmeting heeft een dipool met woofers eigenlijk als je meer en dieper (sub) laag wil dan ik nu heb?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

esl schreef:
Leeuwarden schreef:
De ESL die ik tijdens de demo heb laten horen was slechts 34cm breed. Wat voor afmeting heeft een dipool met woofers eigenlijk als je meer en dieper (sub) laag wil dan ik nu heb?
Netzoiets Wim, pakweg 30cm breed.
esl

Bericht door esl »

cve schreef:
Het formaat en de bijbehorende WAF maken dat ik voor een hybride oplossing ga. Voorlopig ga ik uit van een benutbaar oppervlak van 25x125cm=3125cm2 en dat moet kunnen. Zelfs dan kom je in totaal al boven de 175cm uit. Co
25cm breed vind ik een vervelende maat. Bij deze breedte loop je het risico dat de folie na een tijd wil gaan kleven aan één statorhelft. En als je de folie opdeelt in twee stroken van b.v 11,5 cm, krijg je te maken met hinderlijke resonanties boven de 100hz. Mijn ervaring is dat 20cm overspanning technisch gezien wel het maximum is en dat 13,5cm het minimum is voor een kleuringsvrije weergave. Bovenstaande is overigens alleen maar gebaseerd op eigen ervaring maar die wil ik toch even meegeven om teleurstellingen na bijvoorbeeld 100 uur zwoegen te voorkomen.
Succes!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

esl schreef:
... hinderlijke resonanties ...
Deze zijn deels te wijten aan 't feit dat je een rechthoekig vlak probeert aan te sturen, dit zal vooral in de hoeken gaan wringen, daar zijn overigens oplossingen voor te verzinnen, ik heb daar een uitgewerkt recept voor, alleen nog geen tijd gehad om 't uit te voeren.
Leeuwarden

Ronde electrostaten?
cve

Bericht door cve »

25cm breed vind ik een vervelende maat
De Martin Logan heeft een breedte van 28,7 cm. Hoe kritisch is het door jou geschetste verschijnsel en waarom ontstaat het bij 25cm wel en blijkbaar bij 28,7cm niet? Tot nu toe ben ik in de literatuur over dit fenomeen nog niets wijzer geworden, of ik ben nog niet zover, dat kan ook. :mrgreen:

Co
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

cve schreef:
25cm breed vind ik een vervelende maat
De Martin Logan heeft een breedte van 28,7 cm. Hoe kritisch is het door jou geschetste verschijnsel en waarom ontstaat het bij 25cm wel en blijkbaar bij 28,7cm niet? Tot nu toe ben ik in de literatuur over dit fenomeen nog niets wijzer geworden, of ik ben nog niet zover, dat kan ook. :mrgreen:

Co
Kan het zijn dat die folie ook in andere breedtematen wordt geleverd?
Leeuwarden

Lijkt mij niet, smalste folie die ik tot nu toe ben tegengekomen was iets van 60 cm breed...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Lijkt mij niet, smalste folie die ik tot nu toe ben tegengekomen was iets van 60 cm breed...
Ik heb in 't verleden 100cm brede folie gebruikt, volgens mij is dat ook een standaard maat.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Ronde electrostaten?
Het heeft iets meer om 't lijf dan dat, maar je bent warm.
cve

Bericht door cve »

SSassen schreef:
Leeuwarden schreef:
Ronde electrostaten?
Het heeft iets meer om 't lijf dan dat, maar je bent warm.
Hopelijk afgerond en niet rond. [-(

Co
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”