Ah!buis schreef:MarcelvdG schreef:Ik heb nog eens wat zitten rekenen aan thermische effecten en die zijn eigenlijk alleen bij de dubbele tor met de lange naam verwaarloosbaar (of bij vermogenstorren die met isolatie op elkaar gemonteerd worden).
Zou me niet zo druk maken om temperatuurgevoeigheid.Tov de andere spanningen maar heeel klein.
Zie de berekening in de PDF. Het effect van temperatuurverschillen op de ongelijkheid van de kathodestromen is wat mij betreft zeker niet dramatisch, maar alleen met de dubbele tor met de lange naam of met thermisch gekoppelde vermogenstorren echt volstrekt verwaarloosbaar.
Ah!buis schreef:Maar het is geen echte ruststroom automaat, wel een gelijktrek automaat.Voor de rest zelfde bezwaar als kathodeweerstanden in klasseB, de ruststroom zakt bij B-bedrijf.
Klopt helemaal, het is een rechtstreekse vervanging van de klassieke ontkoppelde kathodeweerstanden die hetzelfde groot-signaalgedrag oplevert, alleen dan met een betere balans tussen de stromen door de buizen.
Mijn eerste bijdrage aan dit draadje (
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 7#p1883401 ) was een vraag wat je nou eigenlijk wilt van een instelautomaat. Wil je alleen de stromen gelijk maken, of moeten ze gelijk aan elkaar en aan een nauwkeurige referentie zijn? Moet de stroomverandering bij klasse B hetzelfde zijn als met een ontkoppelde kathodeweerstand of juist met vaste negatieve instelling? Of wil je de manier waarop de signaalstroom zich verdeelt tussen de buizen totaal veranderen en bijvoorbeeld een niet-schakelende klasse-B-trap maken? Des te meer je wilt, des te ingewikkelder de schakeling wordt. Helaas kwamen daar slechts 0 antwoorden op (of slechts 0 die ik begreep, dat zou ook kunnen).
Ah!buis schreef:Die van Piet1950 hierboven is ook een stroom-gelijkhouder maar met vaste neg.roosterspanning, geen automaat.
Anne
Ik zou eigenlijk denken dat die regeling van Piet1950 de gemiddelde negatieve roosterspanning negatiever maakt als je 'm in klasse B stuurt. Het zou kunnen dat dat in mindere mate gebeurt dan bij een klassieke ontkoppelde kathodeweerstand, dat zie ik zo gauw niet. Als de staartweerstand een staartstroombron zou zijn, zou ik het met je eens zijn. (Overigens zou een vaste negatieve roosterspanning natuurlijk weer als nadeel hebben dat de ruststroom meer afhangt van de eigenschappen van de buizen.)