Mini buizenampje tbv FM radio

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Mini buizenampje tbv FM radio

Bericht door Ah!buis »

Mooi dat het werkt 8)
Ging de tegenkoppeling meteen goed :?: ,50% kans dat ie verkeerd-om zit :o
Na de knal moet nu nog de plop van de fles zeker :lol:
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

GND aangepast, brom verdwenen. 2e kanaal opgebouwd, sssssstereo!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gX1_7yh- ... e=youtu.be[/youtube]
TheoK

Bericht door TheoK »

Mooi om het live te zien.
Ziet er fraai uit Barry.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Aah fantastisch ! Word hier helemaal blij van :D
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

nxs77 schreef:
Ik weet niet of je de tunertje al hebt besteld maar ik heb deze op ebay gevonden. Beetje hetzelfde idee maar dan wat luxer.

http://www.ebay.nl/itm/370480897834?ssP ... 1423.l2649
Toch dit FM ontvangertje besteld, binnengekregen, opgebouwd en getest. Werkt erg mooi, RDS, mooi display, goede zoekfunctie, presets, en best wel gevoelig. Tenminste, ik ontvang zat op een draadje.

Alles zit zo'n beetje in elkaar nu, tijd om over een behuizing na te gaan denken. Bottleneck zijn een beetje de speakers. Die moeten eigenlijk aan de voorzijde, en zijn tov de rest redelijk hoog. Maar ens een nachtje over slapen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KWaKFEBL ... e=youtu.be[/youtube]
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Heb de voedingen aangepast zodat het geheel nu autonoom op 1 trafo werkt. De 6.3V wikkeling van de trafo hangt rechtstreeks aan de gloei van de buisjes, AC dus. Ook zitten er 4 diodes op met een elcootje om de spanning voor de FM radio te maken, wordt 7V of iets in die buurt.
De andere secundaire wikkeling is 200V. Met een dikke R breng ik dit terug naar 150V, als voeding voor de versterker. Geen mooie oplossing dus, er wordt nog wel wat verstookt in de dikke R.

Heb nog een voeding liggen van dit project http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... arry+nixie en dit geprobeerd.
Is een 555je met een IRF740 FET, als stepup converter zoals je ze veel ziet. Op zich gaat het best goed, op de scoop ziet de uitgang er best schoon uit (had ik niet verwacht) en het versterkertje werkt er goed op. Toch gaat het niet om 2 redenen, er loopt teveel stroom om uit de gloeiwikkeling te betrekken, en de FM radio heeft erg veel last van het gebagger van de stepup! Kan ik de voeding wel gaan inblikken, blijft de te grote stroom als probleem.

Heeft iemand een goed idee om de spanning van 200V naar 150V te brengen? Of meer nog, zal iets van 230V DC zijn, stroom is iets van 60mA. Step down converter, maar de kans dat de FM radio hier weer last van heeft is goed aanwezig natuurlijk. Een andere trafo kopen kan natuurlijk, maar ok. Zou mooi zijn als het hiermee kan.

Nog even een fotootje van de keukentafel.

Edit: oja, PB-de iemand nog over wat voor een FM radio het is: dit is een TEA5764HN (complete FM ontvanger) met een microcontrollertje en een display en wat los grut, meer is het eigenlijk niet. Bij het kitje zit nog een TDA7053A versterkertje, maar die wordt in dit geval niet gebruikt dus.
Bijlagen
DSC00200.jpg
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Buizen gelijkrichter niks ? Zit je wel weer met extra gloeispanning.. maar de spanningsval is iig groter als dan met diodes.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Tsja. Moet compact blijven, en het houdt inderdaad nu met de gloei al niet over.... maar het is een idee.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Of misschien de trafo afwikkelen ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Je zou tussen glijkrichter en eerste elko een smoorspoel kunnen zetten,hou je al minder dan 200V over.
Maar ja,meteen de grote middelen,en dan nog niet eens genoeg verlies :( .
Moet het toch met weerstanden.Begin met de smoorpoel door een weerstand te vervangen (iets van 200 ohm/5W)en dan C-R-C naar juiste spanning.Dus trafo-diodes-200 ohm-C-R-C.Verdeelt de warmte en minder steile pieken in de rimpel,filtert beter weg.
Trafo afwikkelen ,waarschijnlijk lastig,de gloeiwikkeling zit er meestal over.
De gloeispanning gebruiken voor voeden radio geeft wel positieve pulsen op de gloei van de buizen(tov massa).Maakt niks uit voor de gloei op zich maar of er geen brom doorgegeven gaat worden naar geluid :-s .
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Nee, trafo afwikkelen kan niet, heb ik ook al aan gedacht. Er zit een gelijmd/gegoeten voetje onder de trafo, daarmee zitten de wikkelingen 'fixed' zeg maar. En inderdaad zou de gloeiwikkeling er nog overheen kunnen zitten, kan dat zo niet goed zien.

Dat radiootje voeden uit de gloei gaat goed. Vaak moet je moeite doen om de brom weg te krijgen, ik moet hier moeite doen 'm erIN te krijgen :D gloei is zelf niet eens getwiste draad. Smoorspoel zit er niet in, moet allemaal klein. Zitten nu wat weerstanden parallel, zo uit m'n hoofd is het 1K4 totaal. Gaat op zich wel goed hoor, ook met de warmte, maar het is zo zinloos het zo weg te stoken :D Zou inderdaad voor de gelijkrichter een R kunnen zetten, en erachter C-R-C. Heb een collega die wel aardig in de voedingen zit, zal hem eens vragen. En anders of de weerstand laten zitten, of een ander trafootje kopen.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

een klein trafootje in tegenfase in serie zetten?
Het wordt ook gedaan om spanningen te vergroten, dus waarom niet om spanningen te verlagen?

Let er wel op dat dit tweede trafootje (20V 100mA oid) er tegen bestand is dat de secundaire wikkeling zo'n 200V opgetild wordt. Er mag geen doorslag plaatsvinden.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Hmmm opzich geen gek idee Robert. Je zou misschien ook extra wikkelingen op de huidige trafo zelf winden en dit gebruiken als tegen fase.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ok Robert, zou best een idee kunnen zijn, even zien of ik begrijp wat je bedoelt: stel dat het inderdaad een 20V trafo is, beide trafo's hangen primair parallel aan elkaar primair aan 220V. Het eind van de secundaire wikkeling van de 20V trafo hang ik ook aan het eind van de secundaire wikkeling van de 200V trafo. Over de beide begindraden moet ik dan de lagere spanning zien. Klopt dit?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

TubeHead schreef:
Hmmm opzich geen gek idee Robert. Je zou misschien ook extra wikkelingen op de huidige trafo zelf winden en dit gebruiken als tegen fase.
Als ik er wikkelingen bij op leg secundair wordt de N verhouding kleiner, en dus de spanning hoger. Dit in tegenfase aansluiten moet de spanning dus omlaag brengen. Lijkt me te kloppen Glenn.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
Mooi dat het werkt 8)
Ging de tegenkoppeling meteen goed :?: ,50% kans dat ie verkeerd-om zit :o
Na de knal moet nu nog de plop van de fles zeker :lol:
Anne
Heb dit nog eens even geprobeerd Anne. UGT's omgedraaid: motorboaten :mrgreen: Was toeval dat ze in 1 keer goed zaten, heb er met bouwen niet op gelet.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Er zijn er toch altijd die met hun gat in de boter vallen :lol:
Ik zei altijd,50% kans = 100% mis :shock: .
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
Er zijn er toch altijd die met hun gat in de boter vallen :lol:
Ik zei altijd,50% kans = 100% mis :shock: .
Anne
En wat dan nog? Als het verkeerd zit hoor je het direkt en draai je het om.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Heb wat gezaagd en gelijmd, moet nog een kastje omheen. Het lijkt eigenlijk wel op een mini jaren 80 Ghetto blaster zo :mrgreen: Op het stuk tussen de speakers komt de versterker te zitten, dusdanig dat de buisjes niet boven het hout uitkomen en ze toch nog enige bescherming hebben straks op de burotafel. Voor het topplaatje heb ik een plaatje alu gekocht bij de bouwmarkt, ook de binnenzijkanten en onderkant ga ik uit dit plaatje alu knippen.

Ik moet nog handgreepjes hebben die de luidspreker straks enigszins kunnen beschermen, maar kan ze nog niet weervinden. Herken je dat? Kweet zeker dat ze er moeten zijn :mrgreen: Als ik ze nog wel weervindt en het past een beetje komen die er nog op.

Heb aan de spanningsval over de weerstand direkt achter de trafo nog niks gedaan, laat dit eerst zo denk ik.
Bijlagen
DSC00205.jpg
DSC00206.jpg
DSC00210.jpg
DSC00211.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ziet er allemaal mooi uit :roll: .
En nu maar hopen dat de buisjes niet teveel last van microphonie hebben :-s
Anders gaat de boel lelijk rondzingen :shock: .
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ik denk dat het goed gaat Anne. Op de labtafel heb ik de boel al even opgesteld zoals 'ie in het kastje komt te zitten, geen problemen. Heb zelfs de trafo direkt onder het versterkertje gelegd om te zien of daar problemen uit ontstaan, maar ook dat gaat goed. Denk trouwens dat de trafo wel aan de zijkant van het kastje kan, net als de UGT's.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Geen idee hoe die kleine dingen zich gedragen,valt vermoedelijk best wel mee.
Herinner me van vroeger,grote zwarte kist,twee LSs erin,(buizen)versterker tegen de zoldering met de knoppen op een schuin paneel van voor.Op sommige tonen had je wel 's gratis nagalm,net geen rondzingen 8) .
Anne
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

De 2 FM radio modules van Dealextreme zijn eindelijk binnen, maar overbodig dus. Ze zijn te koop voor wie belangstelling heeft:

SKU57557: http://www.dealextreme.com/p/digital-au ... -lcd-57557
EUR 20,- incl verzenden in NL.
Verkocht.
SKU57558: http://www.dealextreme.com/p/digital-au ... -lcd-57558
EUR 17,50 incl verzenden in NL.

Handleiding is chinees, maar met de tekst op de print en een bijgevoegd plaatje in de handleiding is er wel uit te komen.
Bijlagen
sku_57558_1.jpg
Laatst gewijzigd door Barry2001 op zo 25 mar 2012, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
TheoK

Bericht door TheoK »

Ziet er netjes uit Barry.
Mooie opbouw keuze. Heeft wel wat.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Tnx Theo. Is weer wat vooruitgang, heb de versterker zelf op het printje wat ingekort zodat íe in de behuizing past. Zo hier en daar wil ik nog wel even met wat krimpkous strooien, om de kans op sluiting kleiner te maken.

De plaatjes waar de versterker in en tegenaankomt heb ik op maat gemaakt. Gaten erin zodat de buisjes er door steken, en dit wordt niet mooi omdat het geperforeerde plaat is. Heb wat sluitringen bij de bouwmarkt gekocht die ik eroverheen lijm om dit te maskeren :mrgreen:

Heb de up-down volume schakelaar van de FM radio erafgehaald (regelen dmv dc spanning het volume van het geintegreerde klasse D versterkertje die ik in mijn geval dus niet heb gemonteerd) en een potmter op deze plaats gezet. Heb de gaten voor de voedingstrafo en UGT's er alvast ingeboord.

Dan een picje hoe het eruit gaat komen te zien, zit met plakband even vast om te kijken of het er allemaal in wil, en het ken net... voor de radio komt nog een afdekplaatje.

Heb al geschuurd, verf kan er nu op en dan samenbouwen.
Bijlagen
DSC00219.jpg
DSC00216.jpg
DSC00214.jpg
DSC00221.jpg
Plaats reactie