Eltim Hexfet amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Eltim Hexfet amp

Bericht door Pjotr »

Patrickpaf schreef:
Barry2001 schreef:Even naar de layout gekeken, om verdrietig van te worden. En geloof me, ik zie er wat voorbij komen zo door de week. Nog los van verschillen tussen layout en schema, kan al helemaal niet. Niet lullig bedoelt Patrick, maar ik had hier verder geen tijd aan verspilt.
Er wordt binnenkort de ZBA amp MKII hier op het forum gepresenteerd als ik het goed begrepen heb, misschien is dat het wachten waard.
De ZBA gaat het voor mij niet worden, ik wil juist weer aan de Fet, had voorheen de ALBS-modules met Fet's, meer dan 25 jaar in gebruik gehad en wilde weer eens wat anders.
Toen de Q-watt van Elektor gebouwd, voldoet redelijk tot goed, heb er Infinity's Kappa 9 op aangesloten, maar wil hoe dan ook weer terug naar F.E.T.
Niet om het een of ander maar de eindtrap van ZBA-MK2 is gebaseerd op dezelfde topologie als van de vermaarde Sony TA-7Nb Fet versterker van weleer. Maar dan wel met Fets die niet snel stuk gaan zoals bij die Sony het geval was. Dat was de enige makke van die versterker. In die tijd konden ze simpelweg nog geen power fets maken de robuust genoeg waren voor gebruik als eindtransistor in versterkers.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood
Patrickpaf

Bericht door Patrickpaf »

Leeuwarden schreef:
Patrickpaf schreef:
Patrickpaf schreef:
Geloof het of niet, maar zit er weer serieus over te denken, maar de prijs is niet mis, als je het vergelijkt met dezelfde gebruikte fet's a +/- 6,50 euro/stuk.
Maar het heeft nog wat tijd nodig.
En toch, ik zit nog even op de website te kijken, de prijs "valt" nog mee, maar ik denk dat het ontwerp van Eltim beter is, kijk alleen maar op de modules van Holton, geen direkte buffer-elco's te bekennen, ik denk dat daardoor het basfundament er door omlaag gaat.
Voor de reest kan ik niets zeggen betreft de configuratie, wat voor torren zijn er gebruikt in spanningsversterker? e.d.
Dat het ontwerp van Eltim "beter" is zal ongetwijfeld waar zijn :lol: Jou aanname dat het basfundament te laag zou zijn... tja, wat zal ik zeggen...
Overigens zie ik op een van bovenstaande foto's "(C) Eltim" staan. 8) Feit is wel dat die Holton modules probleemloos zijn. Vraagje, als die modules van jou klaar en werkend zouden zijn. Dus zonder voeding, puur de versterkermodules, wat heeft dat dan in totaal gekost?
Da's niet zo moeilijk, de totaal prijs was 390 euro, inclusief een extra set Fet's + printje om 200 W RMS te verkrijgen.
Dus zeg maar 195 euro/stuk waar je het zelf voor moet bouwen, maar de ergernis er weer gratis bij krijgt....dat dan weer wel.
Patrickpaf

Patrickpaf schreef:
Leeuwarden schreef:
Patrickpaf schreef:
En toch, ik zit nog even op de website te kijken, de prijs "valt" nog mee, maar ik denk dat het ontwerp van Eltim beter is, kijk alleen maar op de modules van Holton, geen direkte buffer-elco's te bekennen, ik denk dat daardoor het basfundament er door omlaag gaat.
Voor de reest kan ik niets zeggen betreft de configuratie, wat voor torren zijn er gebruikt in spanningsversterker? e.d.
Dat het ontwerp van Eltim "beter" is zal ongetwijfeld waar zijn :lol: Jou aanname dat het basfundament te laag zou zijn... tja, wat zal ik zeggen...
Overigens zie ik op een van bovenstaande foto's "(C) Eltim" staan. 8) Feit is wel dat die Holton modules probleemloos zijn. Vraagje, als die modules van jou klaar en werkend zouden zijn. Dus zonder voeding, puur de versterkermodules, wat heeft dat dan in totaal gekost?
Da's niet zo moeilijk, de totaal prijs was 390 euro, inclusief een extra set Fet's + printje om 200 W RMS te verkrijgen.
Dus zeg maar 195 euro/stuk waar je het zelf voor moet bouwen, maar de ergernis er weer gratis bij krijgt....dat dan weer wel.
Overigens, als ik dat weer afzet tegen de Q-watt versterker die was ongeveer 90 euro/stuk, dus totaal 180 euro, deze set is dubbele prijs.
Patrickpaf

Pjotr schreef:
Patrickpaf schreef:
Barry2001 schreef:Even naar de layout gekeken, om verdrietig van te worden. En geloof me, ik zie er wat voorbij komen zo door de week. Nog los van verschillen tussen layout en schema, kan al helemaal niet. Niet lullig bedoelt Patrick, maar ik had hier verder geen tijd aan verspilt.
Er wordt binnenkort de ZBA amp MKII hier op het forum gepresenteerd als ik het goed begrepen heb, misschien is dat het wachten waard.
De ZBA gaat het voor mij niet worden, ik wil juist weer aan de Fet, had voorheen de ALBS-modules met Fet's, meer dan 25 jaar in gebruik gehad en wilde weer eens wat anders.
Toen de Q-watt van Elektor gebouwd, voldoet redelijk tot goed, heb er Infinity's Kappa 9 op aangesloten, maar wil hoe dan ook weer terug naar F.E.T.
Niet om het een of ander maar de eindtrap van ZBA-MK2 is gebaseerd op dezelfde topologie als van de vermaarde Sony TA-7Nb Fet versterker van weleer. Maar dan wel met Fets die niet snel stuk gaan zoals bij die Sony het geval was. Dat was de enige makke van die versterker. In die tijd konden ze simpelweg nog geen power fets maken de robuust genoeg waren voor gebruik als eindtransistor in versterkers.
Om eerlijk te zijn zegt mij die Sony TA-7Nb niets, en ik weet niet uit welke tijd dit afkomstig is, maar zoals ik al aanhaalde die ALBS modules uit Duitsland, dat is zeker meer dan 30 jaar geleden met de bekende Toshiba's fet's 2SJ/2SK die waren niet kapot te krijgen, in TO-3 behuizing, als ik me goed herinner.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Google maar eens naar die Sony, da's een mooi ding! Als Peter dezelfde topologie volgt dan zou dat best wel eens heel mooi kunnen worden...
Patrickpaf

Leeuwarden schreef:Google maar eens naar die Sony, da's een mooi ding! Als Peter dezelfde topologie volgt dan zou dat best wel eens heel mooi kunnen worden...
Ja, heb ik net gedaan, ziet er robuust uit met mooie specs, en een leuk gewicht 30kg.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Ik denk niet dat Peter in kilo's denkt maar je kan natuurlijk altijd wat lood in de kast leggen. Schermt ook nog leuk af... :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hij kan altijd nog de gewichten van de Eltim versterker gebruiken, daar zal niet zoveel mis aan zijn. Alhoewel als ik op de site kijk zijn die m.i. wel krap bemeten: 160VA voor 250W audio :think: Maar het kan wel voor huiskamergebruik.
Patrickpaf

Pjotr schreef:Hij kan altijd nog de gewichten van de Eltim versterker gebruiken, daar zal niet zoveel mis aan zijn. Alhoewel als ik op de site kijk zijn die m.i. wel krap bemeten: 160VA voor 250W audio :think: Maar het kan wel voor huiskamergebruik.
Het ontgaat mij, waar kan ik het vinden, het ontwerp?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het "Gewichtig(e)" zit 'm in de trafo's ;) En zie verder viewtopic.php?f=7&t=26958 Het is een vervolg op de eerdere ZBA-CA. Maar daar moet je zelf maar even verder naar zoeken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 12 mar 2019, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Barry2001
Algemene moderator

Bericht door Barry2001 »

Patrickpaf schreef:Wat je zegt, en daar kom ik nu pas achter, 'k was in de veronderstelling dat het alleen van toepassing was op de linker en rechterzijde.
Wie zet er dan ook componentwaarden op een print? Daarom is het ook zo lastig te volgen. Een component in een elektronisch ontwerp heeft een uniek referentie nummer, en er als er al wat op de print moet (kan overigens in een bouwkitje als dit wel handig zijn) zet je dit nummer erop. Dus bv C11 uit het schema is ook C11 op de print. Die reference designator zet je vervolgens samen met de componentwaarde en een MPN (=Manufacturer Part Number, vaak hebben componenten meerdere uitvoeringen) in een BOM/stuklijst.

Wat je thuis voor de hobby doet moet je helemaal zelf weten natuurlijk, maar als je commercieel wat aanbiedt zoals Eltim doe je dat niet zo.
GU50PP, EL84SE, KT88PP, Phonodude / Classic III, ZBA CA
Voor wie wacht, komt alles steeds te laat - Brel
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Patrickpaf schreef:De beveiliging zit direkt op de LS uitgang gemonteerd, en is voorzien van een eigen voeding.
De relaiscontacten staan parallel.
Vermoedelijk wordt het relais aangesproken door een schakeling met inschakelvertraging, voor DC op uitgang en/of te hoge temperatuur (NTC op de CV)
maar ik zie je maakt onderscheid tussen de voedingsspanningen op de VS en CS, of alleen maar voor het gemak niet met elkaar doorverbonden, denk ik zo.
De door mij gebruikte trafo is 2x40 ACV dus zo'n 54 VDC
Op deze manier is het wat eenvoudiger te zoeken waarom er een positieve voedingsspanning op de uitgang staat, ga er toch weer mee aan de slag
De VS heeft veel minder spanning nodig dan de CS, plus en min 20volt is ruim voldoende.
Zonder spanning op CS werkt (bijna) alles ook, moet de uitgang op nul te regelen zijn.Zo merk je of een foute uitgangsspanning van VS of CS komt.
Voordat de spanning op CS komt eerst de trimpot voor de ruststroom op max weerstand (=min. stroom) draaien.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪
Patrickpaf

Barry2001 schreef:
Patrickpaf schreef:Wat je zegt, en daar kom ik nu pas achter, 'k was in de veronderstelling dat het alleen van toepassing was op de linker en rechterzijde.
Wie zet er dan ook componentwaarden op een print? Daarom is het ook zo lastig te volgen. Een component in een elektronisch ontwerp heeft een uniek referentie nummer, en er als er al wat op de print moet (kan overigens in een bouwkitje als dit wel handig zijn) zet je dit nummer erop. Dus bv C11 uit het schema is ook C11 op de print. Die reference designator zet je vervolgens samen met de componentwaarde en een MPN (=Manufacturer Part Number, vaak hebben componenten meerdere uitvoeringen) in een BOM/stuklijst.

Wat je thuis voor de hobby doet moet je helemaal zelf weten natuurlijk, maar als je commercieel wat aanbiedt zoals Eltim doe je dat niet zo.
Daar ben ik het volmondig mee eens....maar ja.
Patrickpaf

Ah!buis schreef:
Patrickpaf schreef:De beveiliging zit direkt op de LS uitgang gemonteerd, en is voorzien van een eigen voeding.
De relaiscontacten staan parallel.
Vermoedelijk wordt het relais aangesproken door een schakeling met inschakelvertraging, voor DC op uitgang en/of te hoge temperatuur (NTC op de CV)
maar ik zie je maakt onderscheid tussen de voedingsspanningen op de VS en CS, of alleen maar voor het gemak niet met elkaar doorverbonden, denk ik zo.
De door mij gebruikte trafo is 2x40 ACV dus zo'n 54 VDC
Op deze manier is het wat eenvoudiger te zoeken waarom er een positieve voedingsspanning op de uitgang staat, ga er toch weer mee aan de slag
De VS heeft veel minder spanning nodig dan de CS, plus en min 20volt is ruim voldoende.
Zonder spanning op CS werkt (bijna) alles ook, moet de uitgang op nul te regelen zijn.Zo merk je of een foute uitgangsspanning van VS of CS komt.
Voordat de spanning op CS komt eerst de trimpot voor de ruststroom op max weerstand (=min. stroom) draaien.
Anne
Het relais wordt alleen aangesproken door DC, de NTC's zitten er niet in.
Was niet nodig, de boel zou niet warm worden, zelf denk ik dat de boel steenkoud blijft :bakkie:
Zelfs de aansluitingen op de midden header van de VS zouden links en rechts positieve en negatieve spanning moeten leveren, maar negatief is om de een of andere reden niet aangesloten, en dat heeft n.m.m. niets te maken met spiegelbeeld of niet, met als tot gevolg dat R4, 8 en 16 geen spanning krijgen.
Patrickpaf

Ga morgen weer een poging doen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Patrickpaf schreef:Ga morgen weer een poging doen.
Tekeningetje erbij ?
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Patrickpaf

Ah!buis schreef:
Tekeningetje erbij ?
Anne
Heel vriendelijk, mijn dank, je maakt er werk van zeg, ik hoop dat het wat wordt vandaag, ik laat het weten, natuurlijk. O:)
Patrickpaf

Ah!buis schreef:
Tekeningetje erbij ?
Anne
Nou, ben er de hele morgen intensief mee bezig geweest, je raad en adviezen opgevolgd, een doorverbinding aangebracht tussen de min en en R8, 4 en 16 aangebracht, de ruststroom naar minimum gebracht, er stond geen negatieve spanning meer op de LS, maar de negatieve zijde begon reeds bij 3V 40 a 50 mA te trekken en durfde daarom niet verder te gaan.
Toen van een van de 2 VS-printen de componenten maar verwijderd om alsnog een scan te kunnen maken, misschien zitten er meer fouten, ik kom er niet meer uit.

O ja, die 2 stroombron dioden hebben als opdruk 20NG, is je dat bekend?

Patrick
Patrickpaf

O ja, de extra verbinding, in lage resolutie
Patrickpaf

Het is jammer dat de berichten niet genummerd zijn, dan zou ik er makkelijker naar kunnen verwijzen.
Maar mijn vraag is, hou interpreteren jullie het nou, dat bericht met het geel gemarkeerde, hier wordt gesuggereerd, neen gezegd, dat de print VS, 180 graden moet worden gedraaid. Maar dat kan toch niet, dan worden + en - omgedraaid.
Ook de engelse zin "Mount the 2x11 angled male header at the outer front side of de pcb". "aan de buiten voorkant"??
Ik interpreteer dat: de connector moet aan de componentenzijde worden gemonteerd, maar dat is dusdanig logisch, dat zou je toch niet hoeven te vermelden.
Maar vooral de eerste zin is uitermate verwarrend, nogmaals je kunt de print niet draaien.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Patrickpaf schreef:Het is jammer dat de berichten niet genummerd zijn, dan zou ik er makkelijker naar kunnen verwijzen.
Maar mijn vraag is, hou interpreteren jullie het nou, dat bericht met het geel gemarkeerde, hier wordt gesuggereerd, neen gezegd, dat de print VS, 180 graden moet worden gedraaid. Maar dat kan toch niet, dan worden + en - omgedraaid.
Ook de engelse zin "Mount the 2x11 angled male header at the outer front side of de pcb". "aan de buiten voorkant"??
Ik interpreteer dat: de connector moet aan de componentenzijde worden gemonteerd, maar dat is dusdanig logisch, dat zou je toch niet hoeven te vermelden.
Maar vooral de eerste zin is uitermate verwarrend, nogmaals je kunt de print niet draaien.
Met dat Nederlands-Engels-Nederlands wordt 't er niet duidelijker op.Zoiets is duidelijker met de print in de hand.
Nog even een mogelijke vergissing, die 20NG (vermoedelijk stroom 2mA) is richtinggevoelig.Omgekeerd is het geen stroombron maar een diode, ze moeten er zo in dat de diode niet geleidt.
Anne
Patrickpaf

Ah!buis schreef:
Patrickpaf schreef:Het is jammer dat de berichten niet genummerd zijn, dan zou ik er makkelijker naar kunnen verwijzen.
Met dat Nederlands-Engels-Nederlands wordt 't er niet duidelijker op.Zoiets is duidelijker met de print in de hand.
Nog even een mogelijke vergissing, die 20NG (vermoedelijk stroom 2mA) is richtinggevoelig.Omgekeerd is het geen stroombron maar een diode, ze moeten er zo in dat de diode niet geleidt.
Anne
Ja, mooi Anne, maar ik mag toch aannemen dat het streepje de kathode is en de positieve stroom van anode naar kathode gaat.
Tenzij de markering op de print niet goed is, dat ga ik nog eens bekijken.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Patrickpaf schreef:Ja, mooi Anne, maar ik mag toch aannemen dat het streepje de kathode is en de positieve stroom van anode naar kathode gaat.
Tenzij de markering op de print niet goed is, dat ga ik nog eens bekijken.
De print 's goed onderzocht.Zoals de stroombronnen erop zijn getekend zit de kathode(streep) aan de min (zou juist moeten zijn).Omgekeerd, met de streep aan de plus zou het dan als een diode in doorlaatrichting moeten meten.
De verbinding ontbreekt idd :shock: , dus draadje erbij.
De printen links en rechts moeten maar gedeeltelijk bestukt anders krijg je twee nul-instellingen, gaat niet goed.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 13 mar 2019, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik begin mij af te vragen of iemand ooit dit ontwerp werkend heeft gebouwd....
Fusion Filterdesign
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:Ik begin mij af te vragen of iemand ooit dit ontwerp werkend heeft gebouwd....
Denk het niet. Gaat zoveel tijd in zitten dat je wel met pensioen moet zijn :mrgreen: