GU50 PP versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

OpaBert

Re: GU50 PP versterker

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:Leerzaam topic he :mrgreen:
Ja hoor Ik zie graag wat van ouds iets moois worden
Het hoeft toch niet altijd verguld te zijn gewoon een koperdraadje met lood en tin oxyde erop doet het nog steeds na 60 jaar :lol:
shit draadje vergeten :oops:
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Chappeau voor de doorzetting vermogen Barry ! :goedzo: :rock:
hannesie

Bericht door hannesie »

Ik ben benieuwd wanneer we hem kunnen beluisteren.

Moeten we dan wachten tot jan/feb?
Hans
Barry2001
Algemene moderator

Bericht door Barry2001 »

@Bert: Achnee, zo in de loop der tijd verandert je kijk op zaken ook wel he.. zo heb in m'n vorige amp (preamp) heel simpel de Auricap's vervangen voor deze Xicon's die 3x niks kosten. Ik hoorde geen verschil, simpelste test. Als iemand daar z'n centen op wil stukslaan kan dat natuurlijk, maar er zijn zaken die er veel meer toe doen naar mijn idee, een degelijke voeding bv. Je zit ook wel mensen met dure condensatoren werken, en als je dan ziet hoe het aan elkaar gebakken zit...dan doet een degelijke soldeerverbinding veel meer.

@Glenn: Tnx! Leuk weer eens wat van je te horen, kom je nog naar een van de komende luisterdagen?

@ Hans: Beetsterzwaag vind ik altijd leuk om heen te gaan, maar is even twijfelachtig of ik kan die dag. 6 febr (oeps :mrgreen: ) is íe er zeker bij. Mits het een beetje klinkt he, goed luisteren heb ik nog niet eens gedaan.
GU50PP, EL84SE, KT88PP, Phonodude / Classic III, ZBA CA
Voor wie wacht, komt alles steeds te laat - Brel
Barry2001
Algemene moderator

Bericht door Barry2001 »

En dan komt toch echt het moment dat het 'af' is. Waarbij het af bewust tussen aanhalingstekens staat :D

Bedrading gefatsoeneerd, met krimpkous gestrooid en met kabelbindertjes de boel samen gebonden.
build 011.jpg
build 012.jpg
Onderkant eronder geschroefd:
build 013.jpg
De bovenplaat erop. Dan wordt ook de bedoeling van het dubbele 'bovendeck' zichtbaar in mijn poging een schroefloze bovenkant te maken. Op de bevestigingsschroeven van de plaat zelf na dan..
build 014.jpg
build 015.jpg
build 016.jpg
build 017.jpg
En in de woonkamer in het audiorek geplaatst, op de plek waar de KT88 stond. Afmetingen heb ik gelijk gehouden zodat dit past:
build 024.jpg
Videootje van het opstarten, met de bias afleesfunctie zichtbaar. Het eerste digit is de eindbuis, 2 en 3 geven het aantal mA bias aan.

[ Bekijk op youtube ]

En dan luisteren. Helaas hebben een griep patient hier in huis dus heb het volume laag moeten houden :-$ zwakke punt, het laag, net als bij de KT88. Niet echt slecht, maar m'n klasse D versterker die eronder staat doet dit mooier. Sterke punt, het stereobeeld, dit is echt heel mooi. Mooier dan bij de KT88, ik weet eigenlijk niet goed waar 'm dit in zit. Plaatsing is beter. Overall lijkt wel íe iets ingetogener dan de KT88, misschien moet het ook allemaal nog wat loskomen, het maakt elkaar allemaal echt erg erg weinig, ik wil nog wel eens een vergelijking doen als we een paar weken verder zijn eigenlijk. En op een hoger volume :mrgreen: Wat het ook wat moeilijker maakt is de ongelooflijk slechte acoustiek van de woonkamer, die is vrij groot en leeg, een echte galmbak. Naja, moet het er maar mee doen.

Rest mij nog iedereen te bedanken voor de aandacht in dit draadje en alle tips & tricks. In het bijzonder natuurlijk forumlid Ah!buis, de geestelijk vader van het buizenschema. Ook alle zetjes in de goede richting en je nimmer aflatend enthousiasme, ontzettend bedankt voor al je moeite Anne, en dat is best veel geweest!

Het uiteindelijke schema voor wie ook eens iets in deze richting wil proberen staat in de eerste post van dit draadje.

De bedoeling is dat íe meegaat naar 1 of meerdere luisterdagen, heb ook nog de wens 'm eens op een breedbander te horen. Ook heb ik mij tot doel gesteld deze winter het mogelijk te maken hier thuis eens wat (spectrum, vervorming e.d.) uitgebreider te kunnen meten, zodra ik dit kan komen hier wat plots van.

Tot 1 volgend project :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op zo 20 sep 2015, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Mooi hoor!

Bi ampen met de D op het laag ?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Mooi man! :proost: Op dat stukje gaatjesprint na dan, we moeten toch wat te zeiken hebben! :lol:
Fusion Filterdesign
AatV

Bericht door AatV »

Mooie versterker geworden Barry!
Als ik het goed lees evenaart deze versterker qua geluid de Bill, waarbij de bouwkosten wellicht de helft zijn?
Ook aardig om te zien dat dit geheel met penthoden bereikt is.

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:Mooie versterker geworden Barry!
Als ik het goed lees evenaart deze versterker qua geluid de Bill, waarbij de bouwkosten wellicht de helft zijn?
Ook aardig om te zien dat dit geheel met penthoden bereikt is.

groet,
Aat
Zijn wel penthodes in een dwangbuis, tegenkoppeling zodat je aan 't stuurrooster zie je nog maar ong. 18k ziet.
Wel heel mooi geworden, wat 60-er jaren, waren de meeste toestellen metalen kast met houten zijkant.Zaten wel geen buizen meer op.
Wel even wennen zo'n ingedeukte kop van die eindpitten, net of ze te heet zijn geworden en ingeklapt.
Voor een lege ruimte en een versterker die nog los moet komen is er wel iets te doen :o
Een feestje bouwen :D ,wel eerst van de griep af :(
Zo, nu eerst maar 's uitrusten van de zware arbeid :lol:
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪
Barry2001
Algemene moderator

Bericht door Barry2001 »

Grazie!

@ Leeuwarden: het betere laag tot nu toe hoor ik ook op de systemen met aktief laag inderdaad, die kant moet het wel op. En aangezien dat nou niet het meest sterke punt is van buizenbakken zou dat goed met een D kunnen ja. Breedbanders wil ik ook nog enes goed naar luisteren, is er (door toeval) eigenlijk nog nooit van gekomen.

@snoekiepoekie: dat printje is mij ook een doorn in het oog. Een vlek op het netvlies :mrgreen: Eigenlijk gewoon geen zin om nog een nieuw printje te maken. Misschien doe ik dat nog wel een keer, met een ander printje mee bestellen ofzo.

@Aat: Moet even voorzichtig zijn met conclusies trekken, zal vd week er eens een avond voor gaan zitten, wat vinyl draaien, knijpdoos, op een wat hoger volume. En dan wat aandachtiger luisteren. Dit is een eerste indruk waar me eigenlijk direkt de plaatsing opviel, en misschien wat minder uitbundig dan de KT88. Maar zoals gezegd, misschien moet ik het eens een paar avonden laten draaien.
Kosten, het is nog veel erger :yeah: qua versterker alleen (dus buizen, versterker zelf en voeding) zit je op 1/3 van Bill. Plus buisje kapot doet minder pijn in de portemonnee.

@Anne: Vind eerlijk gezegd die tijd, tot jaren 80 Hifi spulletjes ook visueel het meest aantrekkelijk. Daarna kwamen de plastic bakken, waar je de 1 nauwelijks van de ander onderscheid.
Heb zelf geen griep gelukkig... was tot vorig jaar gezegend met een grieploos leven sinds de kinderjaren, maar moest er vorig jaar ook aan geloven. Wat kan een mens daar beroerd van zijn zeg. En dan helpt het niet als ik even een versterker vol aan het uit sturen ben :mrgreen:
pappaleo

Bericht door pappaleo »

Barry2001 schreef:zo heb in m'n vorige amp (preamp) heel simpel de Auricap's vervangen voor deze Xicon's die 3x niks kosten. Ik hoorde geen verschil, simpelste test. Als iemand daar z'n centen op wil stukslaan kan dat natuurlijk, maar er zijn zaken die er veel meer toe doen naar mijn idee, een degelijke voeding bv. Je zit ook wel mensen met dure condensatoren werken, en als je dan ziet hoe het aan elkaar gebakken zit...dan doet een degelijke soldeerverbinding veel meer.
Barry2001 schreef: Sterke punt, het stereobeeld, dit is echt heel mooi. Mooier dan bij de KT88, ik weet eigenlijk niet goed waar 'm dit in zit. Plaatsing is beter.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Mooi resultaat Barry :goedzo:
PappaLeo
Projecten: Inimini, TMWW-1, BéBé, Paaskuiken, Calimero
ray5150

Bericht door ray5150 »

+1 =D> =D> :proost:
rjmulder

Bericht door rjmulder »

Dat ziet er weer super strak uit :goedzo:
Robert Jan
sander1238

Bericht door sander1238 »

Super mooi gedaan Barry. Mag je met recht trots op zijn.
AatV

Bericht door AatV »

Barry2001 schreef: Kosten, het is nog veel erger :yeah: qua versterker alleen (dus buizen, versterker zelf en voeding) zit je op 1/3 van Bill. Plus buisje kapot doet minder pijn in de portemonnee.
En je hoeft ze waarschijnlijk minder vaak te vervangen dan de "Bill" buizen.
Een EF184 kan een mensenleven mee en de GU50 is als militaire buis steviger dan een KT88.
O.a. de maatregelen om het vacuüm van de buis te behouden zijn veel beter met zowel een barium flashgetter (de "zilveren" laag op het glas) als een zirconium "pilletje" dat bij hogere temperaturen werkt.

groet,
Aat
Barry2001
Algemene moderator

Bericht door Barry2001 »

@Leo: Zou het? :lol: Beide versterkers, zowel de KT88 als de GU50 zijn als 2 x mono opgebouwd met 1 gemeenschappelijke voeding. Wat wel een verschil is, de GU50 is compacter en directer gebouwd. De KT88 was toen m'n eerste buizenversterker en die is eigenlijk nagebouwd van de site van Dick, opstelling en verbindingen bedoel ik dan. Bij de GU50 heb ik er meteen voor gezorgd (iets meer ervaring inmiddels :D ) dat er een logisch signaalpad is dat ook zo direct achter elkaar compact in de versterker zit. Die 'super c's', ik geloof er steeds minder in.

Ray, Sander en RJ bedankt voor de reactie. Ik bedenk me nu RJ dat ik jou pb nog niet beantwoord heb, excuses :oops: Ga ik NU doen.

@Aat: Heb je zeker een punt. Het is wel een apart buisje dat afwijkt qua bouw van veel andere buizen. Het was de bedoeling van het metalen petje met handvat om 'm te kunnen wisselen als de buis defect was en nog heet in de voet zat. Je ziet origineel ook alleen van die ruggedized voet uitvoeringen met zo'n korf eromheen, die ik gebruik komen van eBay (China) en zijn pas veel later op de markt gekomen.
Voor wie hier ook mee bezig gaat, een waarschuwing is op z'n plaats: let op als je de buis in z'n voetje drukt. De veertjes die in de gaten zitten hebben een uitlopende opening boven, het is mij al eens gelukt de buis zo in de voet te drukken dat 1 pen naast het veertje terecht kwam. Gaat even goed en maakt ook wel contact, maar er komt spanning op het glas, wat later een barst, buis kan de ton in. Die originele ruggedized uitvoeringen hebben dit niet, daar zit een busje in de voet wat eigenlijk veel beter is, dit gaat altijd goed.
Verder, van Wikipedia, het is een copy van de Telefunken LS50 die in zendapparatuur zat, deed het tot zo'n 120MHz. Het is nooit een massa geproduceerde buis geweest vanwege de kosten en militaire specs qua opbouw, toch heeft íe blijkbaar ook in tv's gezeten, en medische apparatuur. https://en.wikipedia.org/wiki/GU-50
Heb er nu nog 4 liggen op reserve, maar koop denk ik nog een keer wat bij nu de prijs nog zo laag is. Je ziet ze nu meer en meer in audio en dus kun je erop wachten dat de prijs omhoog gaat :mrgreen:
metabaron

Bericht door metabaron »

Hoi Barry ,

Mooi reultaat heb je bereikt :goedzo:
ik ben benieuwd om hem te beluisteren met een luisterdag :rock:

Groeten Dennis
Dennis
rjmulder

Bericht door rjmulder »

Barry2001 schreef:Ik bedenk me nu RJ dat ik jou pb nog niet beantwoord heb, excuses :oops: Ga ik NU doen.
Geen probleem, pb gehad dus komt helemaal goed :)
Robert Jan
Kappa7

Bericht door Kappa7 »

Hoi Barry,

Is weer een erg mooie versterker geworden.
Leuk om te lezen dat het geluid zo goed bevalt.
hannesie

Bericht door hannesie »

We hebben in ieder geval weer een buizenbak voor de versterker van het jaar. :lol: :lol: :sure: :rock:

Net op tijd klaar. :relax:
Hans
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Ik mis wel die fluitketel fluitjes op de buizen. :hide:

Wat mij betreft hebben we de winnaar voor dit jaar binnen. :rock:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Volgens mij zijn sinds dit jaar alleen versterkers met een groen A label toegestaan.
Fusion Filterdesign
hannesie

Bericht door hannesie »

ds23man schreef:Volgens mij zijn sinds dit jaar alleen versterkers met een groen A label toegestaan.
Ik heb hier nog wel wat groen papier liggen, plakken we dat er toch op. :mrgreen: :D
Hans
AatV

Bericht door AatV »

hannesie schreef:
ds23man schreef:Volgens mij zijn sinds dit jaar alleen versterkers met een groen A label toegestaan.
Ik heb hier nog wel wat groen papier liggen, plakken we dat er toch op. :mrgreen: :D
En die "A" tekenen we toch zeker zelf?

groet,
Aat
hannesie

Bericht door hannesie »

AatV schreef:
hannesie schreef:
En die "A" tekenen we toch zeker zelf?

groet,
Aat
Tuurlijk, heb net mijn printer weer aan de gang, gaat lukken. :sure: :yeah:
Hans