Dynamic Two

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

holco

Re: Dynamic Two

Bericht door holco »

En dat zijn de?
dre schreef:
holco schreef:Dan gaan we toch lekker samen aan de gang ;)

Btw, rvs pijp zou wel 2x een NC 400 + een MiniDSP 2x4HD in kunnen.
dre schreef:Precies wat ik zoek! :mrgreen:
Het kastje dan...... :mrgreen:

Drivers heb ik al.
holco

Bericht door holco »

Ik heb iets voorbij zien komen ;)

Hier worden de te verlijmen oppervlaktes een stuk breder, watervast verlijmde kwaliteits platen zal ook schelen.
richard schreef:
holco schreef: kast zal samengesteld worden door laagjes CNC gefreesde Berken multiplex, ...
Je kent de risico's van deze manier van bouwen? Het kan goed gaan, maar er is ook een groot risico dat de ringen gaan splijten.
Audiolicious

Bericht door Audiolicious »

holco schreef:Ik heb iets voorbij zien komen ;)

Hier worden de te verlijmen oppervlaktes een stuk breder, watervast verlijmde kwaliteits platen zal ook schelen.
richard schreef:
holco schreef: kast zal samengesteld worden door laagjes CNC gefreesde Berken multiplex, ...
Je kent de risico's van deze manier van bouwen? Het kan goed gaan, maar er is ook een groot risico dat de ringen gaan splijten.
Probleem is niet de te verlijmen oppervlaktes, maar het feit dat de lagen delamineren onder invloed van de luchtvochtigheid. Je zult zowieso de binnen- en buitenkant vam de kast van een afsluitende laklaag moeten voorzien, anders krijg je gegarandeerd problemen.
holco

Bericht door holco »

Ik hou het op inferieure platen.
holco

Bericht door holco »

Dankzij iemand van een Amerikaans forum wat simulaties van de 18 Sound 12NMb420 en de AE TD12M (8ohm)
Magnitude.png
SPL.png
Impedance.png
Cone excusion.png
Filter Editor.png
LT.png
SPL after LT.png
Cone excursion - Power.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bas focal m180

Bericht door bas focal m180 »

Gebruik je dsp of komt er tzt een ''gewoon'' filter erin.
FOCAL
holco

Bericht door holco »

Wat al vast staat is dat het een gesloten systeem wordt, actief aangestuurd dmv een MiniDSP DDCP-88A / Dirac Live met de DDRC-88BM plugin,eea versterkt door nog nader te bepalen eindversterkers, uiteindelijk hoop ik om financieel 4x de Hypex NC400 voor elkaar te krijgen.

bas focal m180 schreef:Gebruik je dsp of komt er tzt een ''gewoon'' filter erin.
holco

Bericht door holco »

Een -3db punt op 80hz zal sowieso niet lukken zonder DSP.
richard

Bericht door richard »

Audiolicious schreef:
Probleem is niet de te verlijmen oppervlaktes, maar het feit dat de lagen delamineren onder invloed van de luchtvochtigheid. Je zult zowieso de binnen- en buitenkant vam de kast van een afsluitende laklaag moeten voorzien, anders krijg je gegarandeerd problemen.
Hout werkt in de breedte van de vezel, het werken van de houtringen wordt geblokkeerd door de vezelrichting van het front. Dat kan tot scheuren leiden, een laklaag doet hier niet zo veel tegen.
Als je het front ook opbouwt met de ringen is er niet veel aan de hand, alleen de units niet te strak vastzetten.
Afbeelding
Genoeg is beter.
Audiolicious

richard schreef:
Audiolicious schreef:
Hout werkt in de breedte van de vezel, het werken van de houtringen wordt geblokkeerd door de vezelrichting van het front. Dat kan tot scheuren leiden, een laklaag doet hier niet zo veel tegen.
Als je het front ook opbouwt met de ringen is er niet veel aan de hand, alleen de units niet te strak vastzetten.
Afbeelding
De laklaag is niet bedoeld om scheuren mechanisch te voorkomen, maar simpelweg om te garanderen dat het hout aan beide kanten behandeld is zodat er geen vocht binnen kan dringen. Voorzie je alleen de buitenkant van een laklaag dan zal de binnenkant van de kast door de BR poort alsnog vocht kunnen opnemen/afstaan als de luchtvochtigheid wijzigt. Je krijgt nu een verschil in vocht-opname waardoor er spanningen in het hout ontstaan. Niet zelden heb ik constructies gezien waar men met lange draadeinden het houtpakket vertikaal op elkaar perst en deze door in werking van vocht alsnog braken (!). De insteek dat er dus alleen werking is in de breedte van de vezel is een misvatting.
holco

Bericht door holco »

In de ruim 35 jaar dat ik allround meubelmaker ben ben ik het iig nooit tegengekomen, maar heb dan ook nooit met materialen van bv een Gamma gewerkt.

Overigens den ik dat voor mijn project de watervast verlijmde groene MDF ook prima is.
Audiolicious

holco schreef:In de ruim 35 jaar dat ik allround meubelmaker ben ben ik het iig nooit tegengekomen, maar heb dan ook nooit met materialen van bv een Gamma gewerkt.
Dat betekent natuurlijk niet dat het geen reëele optie is, zie bijvoorbeeld onderstaand topic. Overigens vind ik 't vreemd dat alle suggesties die ik maak die bedoeld zijn om jou te helpen in 't maken van de juiste keuzes beantwoord worden met een soort laconiek schouderophalen, dat vind ik jammer.

http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... ost3701938

Afbeelding
Ivo

Bericht door Ivo »

Mijn eigen subjectieve/anekdotische ervaring is dat goed afgestemde systemen, binnen hun grenzen gebruikt, ongeveer hetzelfde klinken.

Ik vind wel dat heel veel systemen voor de hifi/woonkamer-markt nogal onderbemeten zijn, dus dat je dan veel zit te luisteren naar de beperkingen. Ik zie dan wel waarom sommigen voor PA kiezen. Maar je zou net zo goed een maatje groter of meer units van een hifi driver kunnen nemen. Of een grotere/betere behuizing. Ik heb een tijd lang 8" woofers in een gesloten kast gebruikt en toen eentje in een grote hoorn. Die hoorn gaat minder laag, maar de woofer kan er duidelijk beter z'n werk in doen.

Ik speel overigens helemaal niet zo hard en in niet zo'n grote ruimte. Maar het maakt toch een enorm verschil of je luidspreker/hele systeem dynamische pieken goed kan verwerken.
We want to be happy, bold and free
holco

Bericht door holco »

Misschien moet je dan even je eigen posting terug kijken ;)

Ik kom met een out of the box idee en jij doet verwoede pogingen om mij terug in de box te krijgen, met alle respect maar ik heb een andere definitie van helpen.

En vwb de delaminerende speaker projecten, ik gaf al aan dat dat naar aller waarschijnlijkheid inferieure materialen betreft voor deze toepassing, als daar goede watervast verlijmde berken of beuken multiplex voor gebruikt was was dat zeker niet gebeurd, de foto bij je laatste post lijkt ook sterk op een populieren of eco multiplex, leuk voor als iets licht moet zijn maar voor goede sterke constructies niet echt handig vanwege de erg losse structuur van dit soort snel groeiende bomen.

http://www.joostdevree.nl/shtmls/delaminatie.shtml

Ook gaf ik al aan dat groen MDF (V313) prima voor mijn toepassing geschikt is, Multiplex is dus wat mij betreft hier niet actueel meer.
Audiolicious schreef: Overigens vind ik 't vreemd dat alle suggesties die ik maak die bedoeld zijn om jou te helpen in 't maken van de juiste keuzes beantwoord worden met een soort laconiek schouderophalen, dat vind ik jammer.
holco

Bericht door holco »

De Linkwitz Transform simulatie van voorgaande post is niet correct, hier de goede op -3db 80Hz (gesloten box)

Hier laat de AE TD12M (8 Ohm versie) goed zien wat zijn sterke kant is.
Magnitude.png
Cone excursion.png
SPL.png
Audiolicious

holco schreef:Misschien moet je dan even je eigen posting terug kijken ;)

Ik kom met een out of the box idee en jij doet verwoede pogingen om mij terug in de box te krijgen, met alle respect maar ik heb een andere definitie van helpen.
Ik dacht toch echt dat ik je een aantal bruikbare suggesties heb gegeven, o.a. de Beyma AMT driver ipv. de Mundorf en daarbij een selectie aan geschikte PA drivers.

Maar goed, als mijn input niet wordt gewaardeerd dan is het héél eenvoudig, dan zoek je het toch lekker zelf uit, het zal mij feitelijk aan m'n kont roesten wat voor keuzes je maakt, ik dacht je voor teleurstellingen te kunnen behoeden door wat je wat bruikbare tips en suggesties te geven omdat je reacties tot dusver nu niet echt blijk geven van een diepgaande kennis van zaken.

Veel succes verder met je project, ik hoop voor je dat 't allemaal zo uitpakt als je voor ogen hebt.
richard

Bericht door richard »

Mijnheer heeft uiteindelijk al 35 jaar ervaring.
Dit project destijds gevolgd op DIY-audio, erg vakkundig uitgevoerd en hij had zelfs voorzieningen getroffen om het werken op te vangen.
Blijkbaar was het niet genoeg. Volgens mij had hij hem later met een glasvezel/polyester bekleed. Dan vangt dat de spanning grotendeels op.
Genoeg is beter.
Jag

Bericht door Jag »

Ik heb eerder in dit topic een link gepost naar een topic op Tweakers. Daar heeft een redelijk onervaren bouwer een andere methode gebruikt met (vooralsnog) goed resultaat. Had je die al gezien ? Overigens met mdf en zonder risico scheuren.
holco

Bericht door holco »

Die had ik gezien ja, zelf wil ik iets met profilering gaan doen aan de binnenkant zoals in de start post om reflex ties te breken en dan zit je toch aan laagjes vast.
Jag schreef:Ik heb eerder in dit topic een link gepost naar een topic op Tweakers. Daar heeft een redelijk onervaren bouwer een andere methode gebruikt met (vooralsnog) goed resultaat. Had je die al gezien ? Overigens met mdf en zonder risico scheuren.
holco

Bericht door holco »

1x een 18 Sound 12NMB420 besteld om te testen.
holco

Bericht door holco »

Eigen ruimte voor de TPL-150 komt nog, maar dit geeft al een aardig idee van hoe het gaat worden.
Dynamic Two laagjes opgebouwd.png
Open detail.
Dynamic Two laagjes zet van 2.png
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Vanaf welke frequentie zal de structuur van de binnenkant effectief zijn?
Omdat het zo gelijkmatig is en weinig verloopt vraag ik me af of het nu niet te hoog pas effectief is, daar waar weinig dempmateriaal al effectiever kan zijn bedoel ik...
holco

Bericht door holco »

Ik heb geen flauw idee, ik heb het afgekeken vanaf het voorbeeld in de onderstaande foto, de bas/mid gaat gesloten spelen tussen +/- 80Hz en 1600Hz het idee is om nog wat luchtig Twaron in de ruimte te plaatsen en dan te luisteren/meten hoe dat uitpakt, de hoop is dat ik met weinig dempings materiaal goede resultaten kan halen, volproppen kan altijd nog ;)

http://www.thesoundstation.com/pages/montana_sammy
pbn.sammy.2.jpg
wouter schreef:Vanaf welke frequentie zal de structuur van de binnenkant effectief zijn?
Omdat het zo gelijkmatig is en weinig verloopt vraag ik me af of het nu niet te hoog pas effectief is, daar waar weinig dempmateriaal al effectiever kan zijn bedoel ik...
Ivo

Bericht door Ivo »

Forumlid Asterduc heeft veel uitgezocht vormen binnen in een kast. Concaeve en afgeleiden. Ik zou die draadjes van hem eens doorlezen. Hoe kleiner de kringeltjes, hoe minder laag ze werkzaam zijn.
We want to be happy, bold and free
bas focal m180

Bericht door bas focal m180 »

Ivo schreef:Forumlid Asterduc heeft veel uitgezocht vormen binnen in een kast. Concaeve en afgeleiden. Ik zou die draadjes van hem eens doorlezen. Hoe kleiner de kringeltjes, hoe minder laag ze werkzaam zijn.
Vanaf hier ongeveer worden er verschillende vormen uitgeprobeerd en gemeten.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?p=54941

Uiteindelijk komt er een bepaalde vorm uit.
In hoeverre het toepasbaar is voor jouw speaker is even de vraag, maar je zult vast iets vinden wat goed te doen is.

Het door jouw aangehaalde voorbeeld heeft ben ik bang meer een wouw factor dan effectief.
Slecht zal het misschien niet zijn maar volgens mij en andere kan het beter.
FOCAL