Dynamic Two

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

holco

Re: Dynamic Two

Bericht door holco »

Zou dat misschien zijn omdat ik dat niet wil? en geloof me wat Dirac voor elkaar krijgt over het hele frequentie gebied lukt je never met de geijkte oplossingen in een normale woon/leef ruimte.
Walt

Bericht door Walt »

EDIT...

Ik ga hier verder niet meer op reageren, verspilde energie. Veel succes verder.
holco

Bericht door holco »

Noem mij maar een stijfkop maar het wordt echt geen BR, vandaag trouwens ff flink gas gegeven en de uitslag was zeker niet meer als 1mm (25% van max) terwijl het echt loeihard speelde, 80Hz is gewoon erg weinig voor dit soort grote units, ik ben iig overtuigd dat dit helemaal goed gaat komen :D

Sealed / Closed enclosure

A sealed enclosure is exactly what it sounds like. A box, of whatever shape you wish, that is air tight. When the speaker moves, the air does not types of enclosures sealedescape the box, it only alters the pressure inside it. This is the easiest enclosure to design and build. You only need to calculate the internal volume of the box, which is done with little effort. Stuffing the box with sound dampening material will help absorb stationary waves produced by the back of the speaker and yield better results.

Pros

If space is an issue, sealed enclosures are the smallest
Easy to design
Easy to build
Design errors don’t have big impact on overall sound
High power handling
Great transient response (plays with little effort short duration sudden sound waves, like drums)
Smooth roll-off of 12 db / octave
Cons

Low efficiency

Bass reflex / Ported / Vented

This is the cookie cutter enclosure, the meat and potatoes when it comes to speaker boxes. Why ? Because it offers a great balance between sound types of enclosures bass reflexquality, output/efficiency, design and build difficulty. There is a lot to talk about bass reflex enclosures, but I am going to keep it as simple as possible. This type of enclosure has a port, which is usually cylinder shaped (or rectangle).

The port has a predefined length and diameter (these dimensions are important as they set a certain resonant frequency). Now to sum it up really quick : some frequencies that come out the back of the speaker, reverse their phase and come out the port. This way, they add with the waves from the front of the speaker (because they have the same phase) and increase the output sound.

This is a very rudimentary explanation and it’s not all fine and dandy. For example, waves below the tuned frequency of the port, don’t reverse their phase and when they come out the port, they cancel the waves in front of the speaker. So below the tuned frequency of the port, the vent acts like a hole in a sealed enclosure. Considering all types of enclosures out there, this is by far the most popular.

Pros

Higher efficiency than sealed. On paper it’s 3 db, which is twice as loud, at same power input.
Speaker can reach lower frequencies, outside its frequency response
Reduced distortion (speaker doesn’t need to move as far near resonance frequency)
Cons

Not as good transient response as sealed
More difficult to design and build compared to sealed
Bass reflex port can become noisy at high volumes
Larger than sealed
Steep roll-off of 24 db/ octave

bas focal m180 schreef:Een bassreflex die tot 30hz loopt of tot 80hz is een enorm verschil kwa ruimte invloed.
ook group delay is bij jouw speaker op 80hz maar marginaal meer als gesloten.
Wat fabrikant zegt is waar, minder x-max als gesloten dus ook minder vervorming.
Die 40 liter poort 50/60 hz zullen je speakers tot +- 75hz gaan.

Ik zeg maak een testkastje 40 liter bassreflex.

In mijn huidige ruimte speelde een enkele vifa 25cm woofer tot 35hz en zette dat onderste heel erg dik aan gwoon niet mooi, maar 2 30cm breedbanders die 45/50hz halen hebben een enorm voordeel dat ze net niet laag genoeg gaan en spelen net zo laag na mijn idee maar zetten dat niet dik aan maar echt rete strak voor een bassreflex.

Locatie speaker en luisterplek en ook afstemming bepalen hoe goed het klinkt.

Zoals ik eerder aangaf hoef je weinig te boosten, en weinig boven de 400hz te beteugelen om een heel mooi rendement over te houden.

Geef bassreflex een kans zou ik zeggen aangezien je met dure units werkt, dsp hebt, dan is test kastjes van hout maar bijzaak, je kan bijwijzen van zelfs 12mm mdf daarvoor gebruiken.
Jag

Bericht door Jag »

Sja, gesloten of bass reflex allebei goed zolang je de amplitude response maar goed krijgt. Dat is niet triviaal om goed te krijgen. En als bass reflex niet werkt, zal dat meestal komen doordat je dan een flinke piek hebt ergens aan de onderkant. Dat is verder niets bijzonders, iedereen die denkt dat hij geen last heeft van staande golven is vrij naief. Lage tonen weergave is gewoon luisteren naar het resontantie patroon van de ruimte, je speaker slingert dat resonantie patroon gewoon nef ff een beetje anders aan, afhankelijke van waar je hem neerzet en zijn eigen amplitude response.

Dat "oplossen" met minder diepgang, is niet echt een optimale oplossing. Het gaat namelijk niet om zogenaamde room gain, wat wat mij betreft een soort urban leged is (behalve in auto's dan), maar om staande golven met doorgaans een hele hoge Q. Dat oplossen met minder diepgang is net zoiets als een piek met een Q van 15 corrigeren met een high pass filter, dat is een beetje het kind met het badwater weggooien. Overigens niks mis met gesloten. En alle bezwaren over een beetje meer of minder versterker vermogen lijken me weinig boeiend. Het hoeft toch niet op 120 dBspl te spelen?
markbakk

Bericht door markbakk »

Één punt van een basmid in een gesloten kast is het gebrek aan poortlek. Voor serieus zuivere midweergave is dat bij voorbaat een voordeel. Poortresonanties zijn best moeilijk te bestrijden.
Mark Bakker
Thomox

Bericht door Thomox »

Jongens toch :lol: :lol:
Laat Holco (Marco) lekker zijn gang gaan wat betreft het ontwerp :bakkie:
We kijken gewoon allemaal toe hoe dit gaat uitpakken, wie weet slecht, wie weet erg goed! Er zijn velen op het forum die hun oordeel meteen klaar hebben staan. Het kan ook in de zin van opbouwende kritiek.... Er hangt in dit topic veel negativiteit, dat is jammer :roll:

Ik ga het in ieder geval volgen hoe hij zijn project mooi tot een eind gaat brengen \:D/ \:D/ \:D/ !!
dre

Bericht door dre »

En mooi gaat ie worden! 8)

Ik wil er een van 34 liter trouwens. :mrgreen:
Потому что это возможно!
holco

Bericht door holco »

Ik zie dat het glas eindelijk half vol is ;)
bas focal m180

Bericht door bas focal m180 »

holco schreef:Noem mij maar een stijfkop maar het wordt echt geen BR, vandaag trouwens ff flink gas gegeven en de uitslag was zeker niet meer als 1mm (25% van max) terwijl het echt loeihard speelde, 80Hz is gewoon erg weinig voor dit soort grote units, ik ben iig overtuigd dat dit helemaal goed gaat komen :D
OHHHH dan zijn we eruit :mrgreen: , als +-1mm voor jouw genoeg spl produceert dan geniet gesloten in een ruime kast de voorkeur.

Stel je moet redelijk boosten valt dat ook te behapstukken omdat je ruim onder het potentieel van kunnen blijft, als je 120 watt nodig hebt om op max x-max te komen (4mm) dan is 1 mm maar 1/16de van het benodigde vermogen.
FOCAL
holco

Bericht door holco »

Dit was al geboost :mrgreen: -3db op 80Hz en niet vergeten met maar 1 box :yeah:
bas focal m180 schreef:
holco schreef:
OHHHH dan zijn we eruit :mrgreen: , als +-1mm voor jouw genoeg spl produceert dan geniet gesloten in een ruime kast de voorkeur.
Stel je moet redelijk boosten valt dat ook te behapstukken omdat je ruim onder het potentieel van kunnen blijft, als je 120 watt nodig hebt om op max x-max te komen (4mm) dan is 1 mm maar 1/16de van het benodigde vermogen.
holco

Bericht door holco »

Buitenkant aangepast met flinke ronde hoeken.

Zit nog een beetje te tobben met wat ik ga doen met de binnenkant, kan de om en om golven houden, kan er doorlopende golven van maken of gewoon glad houden, met de om en om golfjes wordt het onmogelijk om tegen de binnenzijdes aangeplakt vilt als onderlaag toe te passen zoals Troels Gravesen het altijd doet, noppen schuim is ook niet te doen maar zal denk ik ook niet nodig zijn, met doorlopende golven zou geplakt vilt wel te doen zijn, wordt er enkel acoustilux toegepast zoals ik bij de ontwerpen van Tony Gee zie zijn alle opties mogelijk, keuzes keuzes keuzes :?

AutoSave_Dynamic Two met ronde hoeken.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jamesblond

Bericht door Jamesblond »

Walt schreef:Volgens mij speel je met een systeem met PA units simpelweg luider, wat het gevoel van dynamiek versterkt. Met gelijk aantal db's en normaal luisterniveau denk ik dat het verschil PA en hifi speaker je tegen zal vallen..

Een echte live performance gaat ook doorgaans met aardig wat db's gepaard, dus zo gek is het niet dat luider spelen het live gevoel dan beter benaderd.

Groetjes Walter
Heeft iemand er ooit al eens bij stil gestaan, dat (doorgaans) muziek die via een PA wordt weergegeven ook dynamischer IS dan via een HiFi systeem? Om de doodeenvoudige reden dat een live band wordt versterkt zonder eind-compressor/limiter over de master buss. Alles wat ons via radio, tv, cd of streaming ten gehore komt, is eerst door een mastering studio gegaan, waar de dynamiek onder controle wordt gebracht. En op radio en tv gaat e.e.a. ook nog eens door een Orban Optimod, wat helemaal een hel is voor dynamiek en muzikaliteit.

Daar komt bij dat het gros van de grote PA-systemen in ieder geval in het midden en hoog gebaseerd zijn op hoorns. Dus behoorlijk directief, "in your face". Dat klinkt ook veel meer "live" dat een traditioneel huiskamer hifi'tje.

Zou je een live-concert dynamisch, in vollen glorie op huiskamernivo in je luisterruimte ten gehore brengen, dan zou je gemiddeld best een lekker luisternivo hebben, maar ik betwijfel of de pieken (en transienten) onvervormd ook gaan lukken.

Daarbij heb je met een beetje PA een gigantisch conus-oppervlak en dito kasten om het laag het veld over te slingeren. Dergelijke druk en reservers krijg je in een normale huiskamer setting nooit voor elkaar. Vooral die ervaring (enorme dynamische reserves in het laag) dragen bij aan de "live"-ervaring.
Laatst gewijzigd door Jamesblond op wo 02 nov 2016, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Slechts mijn €0.02. Zoals alles is ook deze waar naar zijn geld...
Jamesblond

Bericht door Jamesblond »

[dubbelpost]
Slechts mijn €0.02. Zoals alles is ook deze waar naar zijn geld...
bas focal m180

Walt schreef:Volgens mij speel je met een systeem met PA units simpelweg luider, wat het gevoel van dynamiek versterkt. Met gelijk aantal db's en normaal luisterniveau denk ik dat het verschil PA en hifi speaker je tegen zal vallen..

Een echte live performance gaat ook doorgaans met aardig wat db's gepaard, dus zo gek is het niet dat luider spelen het live gevoel dan beter benaderd.

Groetjes Walter
Als je zacht speelt zal het verschil tussen hifi en PA klein zal zijn daar ga ik met je mee.

Ik denk dat je hifi en PA beter kan definiëren als laag rendement en hoog rendement.
Een lowther is een ''hifi speaker'' met een hoog rendement.

Wat ik heb ervaren is als het iets luider gaat (voor mij normaal :mrgreen: ) als wat de meeste doen is dat het verschil tussen hifi en PA (laag rendement / hoog rendement) steeds groter word ondanks de hifi speaker nog niet op het einde van zijn kunnen zit.
Ik vermoed dat ons gehoor voor fijne nuances / dynamiek sprongetjes etc ''live gevoel'' een aantal DB nodig heeft om dat goed te kunnen verwerken.
Net als zacht spelen ons gehoor niet lineair is.
Een speaker met een hoger rendement doet dat na mijn mening stukken beter die fijne nuances / dynamiek sprongetjes het ''live gevoel''.

Ook heb ik mogen ervaren dat verschillende condensatoren enorm uitmaakte of dat een speaker erg mooi klonk of juist wat feller, het aanzetten / inkomen van instrumenten gebeurden wat duidelijker.

Jamesblond schreef: Heeft iemand er ooit al eens bij stil gestaan, dat (doorgaans) muziek die via een PA wordt weergegeven ook dynamischer IS dan via een HiFi systeem? Om de doodeenvoudige reden dat een live band wordt versterkt zonder eind-compressor/limiter over de master buss. Alles wat ons via radio, tv, cd of streaming ten gehore komt, is eerst door een mastering studio gegaan, waar de dynamiek onder controle wordt gebracht. En op radio en tv gaat e.e.a. ook nog eens door een Orban Optimod, wat helemaal een hel is voor dynamiek en muzikaliteit.

Daar komt bij dat het gros van de grote PA-systemen in ieder geval in het midden en hoog gebaseerd zijn op hoorns. Dus behoorlijk directief, "in your face". Dat klinkt ook veel meer "live" dat een traditioneel huiskamer hifi'tje.
DS23 heeft hier veel over gesproken over opnames / eind-compressor en dat soort zaken.
FOCAL
markbakk

Bericht door markbakk »

Jullie zitten in de verkeerde topic te posten.
met de om en om golfjes wordt het onmogelijk om tegen de binnenzijdes aangeplakt vilt als onderlaag toe te passen zoals Troels Gravesen het altijd doet, noppen schuim is ook niet te doen maar zal denk ik ook niet nodig zijn, met doorlopende golven zou geplakt vilt wel te doen zijn,
Beste holco/Mario,
Vergeet nou die bespiegelingen over de kastvorm aan de binnenkant en het soort opmerkingen over noppenschuim dat je hier maakt. Bouw een testkast, ga burst decays meten en zorg dat je demping goed wordt met het juiste dempingsmateriaal.
ZA14W08 ingebouwd BD 120706.jpg
Ja, dit is een metal cone met bijbehorende resonantie, maar daarover gaat dit niet. Het gaat erom dat we al jaren voor een habbekrats metingen kunnen verrichten die je in staat stellen om heel gericht projecten tot een goed einde te brengen.
Mark Bakker
holco

Bericht door holco »

Hoi Mark,

Na me er nog meer in verdiept te hebben denk ik nu ook wel dat meerdere test kasten de enige optie is om uiteindelijk tot een goed resultaat te komen.

Met de 18 Sound 12NMB420 zit ik denk ik wel al goed om het doel te bereiken met wat ik voor ogen heb in combinatie met de TPL-150H.

Ondertussen ook Jeroen zn oude topic gevonden over zijn ultieme monitor, erg interessant allemaal maar helaas niet meer voorzien van de o zo veel zeggende plaatjes :(

Gr, Mario

markbakk schreef:Jullie zitten in de verkeerde topic te posten.
met de om en om golfjes wordt het onmogelijk om tegen de binnenzijdes aangeplakt vilt als onderlaag toe te passen zoals Troels Gravesen het altijd doet, noppen schuim is ook niet te doen maar zal denk ik ook niet nodig zijn, met doorlopende golven zou geplakt vilt wel te doen zijn,
Beste holco/Mario,
Vergeet nou die bespiegelingen over de kastvorm aan de binnenkant en het soort opmerkingen over noppenschuim dat je hier maakt. Bouw een testkast, ga burst decays meten en zorg dat je demping goed wordt met het juiste dempingsmateriaal.
ZA14W08 ingebouwd BD 120706.jpg
Ja, dit is een metal cone met bijbehorende resonantie, maar daarover gaat dit niet. Het gaat erom dat we al jaren voor een habbekrats metingen kunnen verrichten die je in staat stellen om heel gericht projecten tot een goed einde te brengen.
bas focal m180

Nog wat metingen gevonden van de 18 sound.
FOCAL