Dynamic Two

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

holco

Re: Dynamic Two

Bericht door holco »

Wat ik daar iig tegen doe is,

Watervast verlijmd MDF gebruiken
Meerdere plaatsen voorzien van verlijmde deuvels
Het geheel verlijmd met PU lijm
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Is het niet een idee dat je eerst eens wat normale testkastjes maakt met de drivers die je op het oog hebt, voordat je deze hele heisa opstart?
Fusion Filterdesign
Audiolicious

Bericht door Audiolicious »

holco schreef:Wat ik daar iig tegen doe is,

Watervast verlijmd MDF gebruiken
Meerdere plaatsen voorzien van verlijmde deuvels
Het geheel verlijmd met PU lijm
Dan maak je gelijk al twee grote fouten, je gebruikt voor een optimaal resultaat normaal of volkernpersing MDF en PVA lijm, zeker geen watervast verlijmd MDF en PU lijm. Deuvels heeft alleen zin als het werkstuk schuift tijdens de verlijming.
holco

Bericht door holco »

Pfffff
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Lekke band? :think:
Fusion Filterdesign
holco

Bericht door holco »

Twee
thijssie

Bericht door thijssie »

Audiolicious schreef:Dan maak je gelijk al twee grote fouten, je gebruikt voor een optimaal resultaat normaal of volkernpersing MDF en PVA lijm, zeker geen watervast verlijmd MDF en PU lijm.
Kun je dat uitleggen?

Ik doe dat al 20 jaar zo en heb eigenlijk nog nooit een probleem in de constructie gehad....
Audiolicious

thijssie schreef:Ik doe dat al 20 jaar zo en heb eigenlijk nog nooit een probleem in de constructie gehad....
PVA en normaal MDF geeft de beste lijmverbinding die ook weinig tot geen dikte toevoegt aan de te verlijmen delen (mits goed geklemd) dit komt omdat de lijm door het MDF wordt opgenomen en dus deels in 't MDF dringt, hierdoor is de lijmfilm minimaal en het contactvlak maximaal. Tenminste, mits de delen goed passen.

Met watervast MDF heb je dit voordeel niet, omdat de lijm nu alleen een verbinding met het oppervlak aangaat die vele malen zwakker is.

PU lijm is prima voor de bouw, of wanneer je kieren en gaten moet vullen, of met slordig werken gemaakte fouten moet wegwerken. Echter het voegt altijd dikte toe (ook als je klemt) en de verbinding is lang zo sterk niet op MDF als met PVA, omdat PU alleen op het oppervlak een verbinding aangaat.

Kortom, als je netjes en zuiver werkt is PVA onverslaanbaar wat betreft het lijmen van normaal MDF. Werk je minder netjes en bagger je graag kieren en sleuven vol met lijm dan is PU lijm een betere optie.
holco

Bericht door holco »

Jammer dat je niet consequent bent :(

Audiolicious schreef:
holco schreef:Misschien moet je dan even je eigen posting terug kijken ;)

Ik kom met een out of the box idee en jij doet verwoede pogingen om mij terug in de box te krijgen, met alle respect maar ik heb een andere definitie van helpen.
Ik dacht toch echt dat ik je een aantal bruikbare suggesties heb gegeven, o.a. de Beyma AMT driver ipv. de Mundorf en daarbij een selectie aan geschikte PA drivers.

Maar goed, als mijn input niet wordt gewaardeerd dan is het héél eenvoudig, dan zoek je het toch lekker zelf uit, het zal mij feitelijk aan m'n kont roesten wat voor keuzes je maakt, ik dacht je voor teleurstellingen te kunnen behoeden door wat je wat bruikbare tips en suggesties te geven omdat je reacties tot dusver nu niet echt blijk geven van een diepgaande kennis van zaken.

Veel succes verder met je project, ik hoop voor je dat 't allemaal zo uitpakt als je voor ogen hebt.
holco

Bericht door holco »

Dat is wel de bedoeling, eerst een standaard rechthoekige test kast en dan 1 kast zoals hier getoond maar zonder enige afwerking en ook zonder de RVS poot, pakt dat leuk uit komt er een 2e kast en een set units bij en zullen ze woonkamer waardig afgewerkt worden, uitwendige vorm/model bevalt mij goed en wil ik ook niks/weinig aan veranderen, eea zal dan aangeven of er winst/verlies geboekt wordt tov de standaard kast.

De TPL-150/H zal leidend zijn, vraag is of we met de 12" 18Sound een mooie aansluiting kunnen krijgen of dat dat een andere unit moet worden.

ds23man schreef:Is het niet een idee dat je eerst eens wat normale testkastjes maakt met de drivers die je op het oog hebt, voordat je deze hele heisa opstart?
bas focal m180

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:Is het niet een idee dat je eerst eens wat normale testkastjes maakt met de drivers die je op het oog hebt, voordat je deze hele heisa opstart?
De boel word met dsp rechtgetrokken, maar dan nog heb je een punt.
FOCAL
Shadow

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:
holco schreef:En waar Ligt de grens van schroederfrequentie?
Toole's book - Loudspeakers and Rooms gives the Schroeder frequency as 2000 √ (T/V), where T is the reverb time and V is the volume of the room in cubic meters and explains it as an approximation of the center point of the transitional zone.
Ik moet altijd glimlachen als ik jou, Gerhard, over de Schröder frequentie zie schrijven :)
Audiolicious

holco schreef:Jammer dat je niet consequent bent :(
Ik wil ook wel gewoon m'n mond houden en toekijken hoe je allemaal stomme fouten aan 't maken bent hoor, vind ik ook prima :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Shadow schreef:
ds23man schreef:
holco schreef:En waar Ligt de grens van schroederfrequentie?
Toole's book - Loudspeakers and Rooms gives the Schroeder frequency as 2000 √ (T/V), where T is the reverb time and V is the volume of the room in cubic meters and explains it as an approximation of the center point of the transitional zone.
Ik moet altijd glimlachen als ik jou, Gerhard, over de Schröder frequentie zie schrijven :)
Vanwege zijn enorme luisterruimte of mis ik iets?
holco

Bericht door holco »

Ik ben bang dat je drang om te bashen groter is als je verstand om te beseffen dat de input niet gewaardeerd wordt, dus kom maar op en maak jezelf nog meer..........

Audiolicious schreef:
holco schreef:Jammer dat je niet consequent bent :(
Ik wil ook wel gewoon m'n mond houden en toekijken hoe je allemaal stomme fouten aan 't maken bent hoor, vind ik ook prima :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

heren, beide geven info waar ik als meelezend forumlid wat van leer. Het is hier alleen de toon die de muziek maakt.
Volgens mij is Holco geen beginner in houtbewerking en ik kan me niet voorstellen dat een PU + watervast MDF op maar enig constructief probleem zal opleveren, ook al zou iets anders sterker kunnen zijn qua verbinding. Qua afwerking met lak oid is het namelijk geen voordeel t.o.v. watervast MDF. Zo heb elk nadeel....
SSassen

Bericht door SSassen »

holco schreef:Ik ben bang dat je drang om te bashen groter is als je verstand om te beseffen dat de input niet gewaardeerd wordt, dus kom maar op en maak jezelf nog meer..........
Bashen? Ik geef je juist bruikbare input, dat dit niet strookt met jouw opvattingen, of ervaring, kan best wezen, d'r zijn echter meer wegen die naar Rome leiden, doe er je voordeel mee zou ik zeggen. En als je die input niet waardeert is d'r maar een conclusie mogelijk: je bent eigenwijs en trekt je eigen plan, da's prima, maar waarom dan hier op het forum om input vragen?
Mediocre is not my middle name.
pappaleo

Bericht door pappaleo »

Hee Sander, is u Audiolicious? :mrgreen:
PappaLeo
Projecten: Inimini, TMWW-1, BéBé, Paaskuiken, Calimero
Henkjan
Beheerder / Site Admin

Bericht door Henkjan »

jaja, we weten t nu wel hè, punt is gemaakt. graag verder over de luidspreker en niet over wie er het eigenwijst is
holco

Bericht door holco »

Verbazend hoe tolerant je opeens wordt als je een beeld hebt van de schrijver ;)

Sander ga maar gewoon los hoor, kweet dat je toch niet meer te helpen bent vwb jouw manier van dingen overbrengen :)

Groetjes,

Mario de Roos (ja die van Flexacopter)
SSassen schreef:
holco schreef:Ik ben bang dat je drang om te bashen groter is als je verstand om te beseffen dat de input niet gewaardeerd wordt, dus kom maar op en maak jezelf nog meer..........
Bashen? Ik geef je juist bruikbare input, dat dit niet strookt met jouw opvattingen, of ervaring, kan best wezen, d'r zijn echter meer wegen die naar Rome leiden, doe er je voordeel mee zou ik zeggen. En als je die input niet waardeert is d'r maar een conclusie mogelijk: je bent eigenwijs en trekt je eigen plan, da's prima, maar waarom dan hier op het forum om input vragen?
SSassen

Bericht door SSassen »

Oops, zit ik nu met de verkeerde account te posten, wat een prutser ben ik toch ook af en toe :D
SSassen

Bericht door SSassen »

holco schreef:Verbazend hoe tolerant je opeens wordt als je een beeld hebt van de schrijver ;)
@Mario,

Hahaha, het is goed bedoeld allemaal hoor Mario, ik had zelf ook even de connectie niet gelegd, dé Mario Roos van Flexacopter, nu ben ook ik opeens een stuk toleranter :D
holco

Bericht door holco »

:mrgreen:
SARK

Bericht door SARK »

Stelletje softies :mrgreen:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik ga ook zo een pseudoniem bedenken.
Maar ik ben wel benieuwd wat jij (holco, Mario) bedacht hebt tegen de krimp van MDF. Wat ik ik je reply lees heeft velen niet voldoende geholpen, je neemt ook geen constructieve maatregelen tegen de lage treksterkte loodrecht op de plaatrichting. Blijft over dat je zou kunnen proberen de vochthuishouding goed te reguleren, maar dat schrijf je niet.
Even goed neem je de welgemeende opmerkingen over je 'akoestische maatregelen in de kast' ook niet serieus, dus why do I bother.
Mark Bakker