projekt egalisatiemortel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:Volgens onder andere meneer Toole en Geddes (en nog een aantal anderen) is een gelijkmatige richtingsgevoeligheid (directivity) toch wel gewenst in de meeste gevallen.
Zeker wanneer je op zoek bent naar een zo'n echt mogelijke weergave.
Toole en Geddes wonen niet in bij Arno. Het gaat er nu om wat Arno het beste/beter vindt en dat is naar ik begrijp iets minder hoog.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood
Arno

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:Toole en Geddes wonen niet in bij Arno. Het gaat er nu om wat Arno het beste/beter vindt en dat is naar ik begrijp iets minder hoog.
Precies :)
En dan ook nog hoe, met de paar weerstanden die ik heb liggen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Arno,

Over de weerstand van 3,9 Ohm die parallel aan de tweeter zit nog een weerstand parallel zetten zodat die weerstand wat kleiner wordt en er minder vermogen naar de tweeter gaat. Ik gaf aan om met 10 ohm te beginnen maar dat komt niet zo nauw. Die heb je zie ik niet liggen maar kun je wel maken met twee weerstanden in serie, de waarden tellen dan op. Heeft dat te weinig effect dan maak je die extra weerstand wat kleiner. Dat zal niet een definitieve oplossing zijn maar zo kun je wel wat experimenteren. De finishing touch kun je dan weer aan Jeroen overlaten.
hannesie

Bericht door hannesie »

Arno schreef:
Pjotr schreef:Toole en Geddes wonen niet in bij Arno. Het gaat er nu om wat Arno het beste/beter vindt en dat is naar ik begrijp iets minder hoog.
Precies :)
En dan ook nog hoe, met de paar weerstanden die ik heb liggen.
Ik heb hier ook nog wat liggen, b.v. 10 Ohm, 8,6
Hans
b_force
Ook commercieel actief

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
b_force schreef:Volgens onder andere meneer Toole en Geddes (en nog een aantal anderen) is een gelijkmatige richtingsgevoeligheid (directivity) toch wel gewenst in de meeste gevallen.
Zeker wanneer je op zoek bent naar een zo'n echt mogelijke weergave.
Toole en Geddes wonen niet in bij Arno. Het gaat er nu om wat Arno het beste/beter vindt en dat is naar ik begrijp iets minder hoog.
](*,) ](*,) ](*,)
(dat antwoord slaat u echt helemaal nergens op
Was sowieso een vraag aan Jeroen en heeft niet zozeer te maken met de weerstanden)

Anyway,

Met het rijtje wat je al gaf:
3.3Ohm
3.9Ohm
4.7Ohm
5.6Ohm

Kun je heel wat combinaties maken :)
10,3 ohm
9,5 ohm
8,9 ohm
8,6 ohm
8,0 ohm
7,2 ohm

Genoeg om uit te proberen.
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

Teveel (schijnbaar) hoog kan ook worden veroorzaakt door onvoldoende baffle step compensation (te weinig bas is teveel hoog). Een andere oorzaak is soms een piek rond 3 Khz.

Een paar pagina's geleden was er een plaatje van metingen. Als ik die zo zie zou er zeker niet teveel hoog moeten zijn, en al helemaal geen pijnlijk hoog. Neem aan dat die close miked zijn genomen? Misschien ook goed om metingen van 1 m afstand te doen met een time window om reflecties uit de meting te houden. Alleen dan kan je zien of er genoeg BSC is gegeven.

Voordat je allerhande weerstandje gaat lopen rollen, zou ik eerste nog eens wat metingen opnieuw (laten) doen. Een speaker met een rechte FR klinkt gewoon nooit krom. Een en ander op het oor proberen te verbeteren leidt al snel van kwaad tot erger.

vac
m8uh = w8uh
Arno

Bericht door Arno »

Dus als de waarde van de weerstand parallel aan de tweeter daalt, dan krijgt de tweeter minder vermogen en tevens daalt de totale weerstand van de speaker?

Parallel aan de parallelle weerstand van 3.9, heb ik nu 10.3 bijgeplaatst. Waar kom ik dan op uit (en hoe gaat dat sommetje)?

@Vacuphile
De speakers zijn opgemeten bij Jeroen thuis. Bij mij echter is er iets met de akoestiek wat het geluid snel 'vol' laat lopen.
b_force
Ook commercieel actief

Bericht door b_force »

Voor parallel.
1/Rt = 1/R1 + 1/R2 + .......

Zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisch ... enschap%29
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Arno schreef:Dus als de waarde van de weerstand parallel aan de tweeter daalt, dan krijgt de tweeter minder vermogen en tevens daalt de totale weerstand van de speaker?

Parallel aan de parallelle weerstand van 3.9, heb ik nu 10.3 bijgeplaatst. Waar kom ik dan op uit (en hoe gaat dat sommetje)?
Het sommetje bij serie schakeling is: R_tot = R1 + R2

Het sommetje bij parallel schakeling is: R_tot = (R1 x R2) / (R1 + R2)

Dus met 3,9 ohm en 10,3 ohm parallel kom je op (3.9 x 10,3) / (3,9 +10,3) = 2,83 ohm
Walt

Bericht door Walt »

Als je het crossover punt niet wilt verschuiven, dan moet je de totale weerstand van de L-pad (= weerstand in serie en weerstand parallel aan tweeter) plus tweeter niet veranderen!

Ben wel met Bart eens dat het lijkt of het gebied rond 5kHz te hard doorkomt.

Groetjes Walter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Walt schreef:Als je het crossover punt niet wilt verschuiven, dan moet je de totale weerstand van de L-pad (= weerstand in serie en weerstand parallel aan tweeter) plus tweeter niet veranderen!

Ben wel met Bart eens dat het lijkt of het gebied rond 5kHz te hard doorkomt.

Groetjes Walter
Dat klopt Walter maar dat zal met de minimale aanpassing die nog nodig is weinig uit gaan maken. De niveau aanpassing is hier groter. Arno kan dat m.i. laatste restje perfectionisme beter aan Jeroen overlaten uiteindelijk.
Arno

Bericht door Arno »

Ach, het kan toch zeker geen kwaad om, met steun hier op het forum, zelf wat met weerstanden te rommelen? Jeroen heeft me dat zelfs aangeraden, aangezien dat met dit type filter goed te doen is.
Daar komt bij dat het mijn oren zijn die ernaar moeten luisteren.

Nu zit de parallelle weerstand dus op 2.8 en de serie weerstand nog op 3.9 Ohm. Het klinkt al beter. Dat wil zeggen, het gedeelte wat me te hard klonk, klinkt al wat milder. Ik ben ook nog verder gegaan, naar parallel 2.3, maar dan lijkt het allemaal wat holler te gaan klinken.

Dit is wel iets om gek van te worden (dat verklaart meteen een hoop hier op het forum :mrgreen: ). Klinkt de ene opname goed met een bepaalde tweak, dat klinkt die andere weer minder.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wat bedoel met je hol? Verder weg? Als het verder weg gaat klinken heb je misschien wat te weinig middengebied.

I.p.v. verder te verlagen van 2,8 naar 2,3 is het dan beter om de bovenste weerstand ietwat te verhogen, met 0,47 ohm b.v. Dan gaat het hoog nog wat minder worden en minimaliseer je het effect op het filter waar Walter op doelt. Moet je die 0,47 ohm wel hebben liggen. Dit zijn allemaal hele kleine veranderingen wat toch wel aangeeft dat je er al wel aardig bent. Het kan ook nog zijn dat als je alleen de bovenste 3,9 ohm wat verhoogt (en de onderste 3,9 laat) je beter uitkomt. I.p.v. holler kan het dan wel wat meer "dichtbij" gaan klinken.

W.b.t. verschillende muziek, dat blijf je houden. Daarom moet je ook wat langer verschillende muziek luisteren om een acceptabel gemiddelde te vinden waarvan je kunt zeggen: Het is goed genoeg zo. Die ouderwetse hoog en laag regeling op een V.V. was zo gek nog niet ;)
Arno

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:Dit zijn allemaal hele kleine veranderingen wat toch wel aangeeft dat je er al wel aardig bent.
Dat sowieso. Het is niet alsof Jeroen er een potje van heeft gemaakt :lol:
Het gaat echt om lastige passages in lastige muziekstukken. Als ik makkelijkere muziek opzet, Diana Krall ofzo, dan klinkt het fantastisch.

Ik zit nu op 3.9 parallel, en 5.6 in serie. Het hoog schuift hierdoor mooi naar achteren in het geluidsbeeld, wat meer ruimte lijkt te geven voor detail in het midden. Wel erg lastig om te onthouden hoe iets klinkt en dat nog te benoemen ook :?
dre

Bericht door dre »

tijd voor visite hoor ik! :mrgreen:

ben vandaag nog 2x vlak langs je huis gereden trouwens! :mrgreen:
Потому что это возможно!
Arno

Bericht door Arno »

dre schreef:tijd voor visite hoor ik! :mrgreen:

Had dan ff gebeld.
dre

Bericht door dre »

Arno schreef:
dre schreef:tijd voor visite hoor ik! :mrgreen:

Had dan ff gebeld.

was onmogenlijk:m`n gemodificeerde amp lag te schreeuwen op de achterbank! :mrgreen:

eerdaags maar eens doen! :wink:
Потому что это возможно!
Arno

Bericht door Arno »

Wat is eigenlijk een handige manier om met weerstanden te testen? Van die krokodillenbek-snoertjes? Solderen kan soms erg irritant zijn.
Of zijn er nog betere kunstjes?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk is solderen de enige optie. De overgangsweerstand met kroko's kan wel een halve ohm bedragen en is onbetrouwbaar. Geeft een onzeker resultaat met deze lage weerstanden. Ik gebruik ze wel om "effe snel" wat te testen maar nooit voor het fijne werk wat jij nu doet.
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

Ben je een dagje weg, zie je hier toch het een en ander langskomen. Waar vacuphile vandaan haalt dat ik de tweeter close mic zou hebben opgemeten is me een raadsel. Maja. En waar Walt en b_force vandaan halen dat het gebied rond 5kHz benadrukt wordt is me ook een raadsel. Dan kijk ik toch anders naar die plaatjes. :)

Arno: als je 5.6 en 3.9 neemt, wat wil zeggen dat je ten opzichte van wat we hadden de serieweerstand hebt verhoogd van 3.9ohm naar 5.6ohm, dan heeft dat het meest effect op het tophoog. Bovendien verhoog je de Q-factor van het filter waardoor het gebied rond 4kHz relatief sterker wordt (absoluut gezien niet, want met de 5.6ohm wordt sowieso het hele hoog zachter).

Als je de parallelweerstand over de tweeter verlaagt, dan gebeurt het omgekeerde. Het tophoog blijft relatief luid, maar de speaker gaat in het midden laid back klinken. Als je verlaagt tot 2.3ohm, wat veel te laag is, dan gaat de speaker inderdaad hol klinken, er zit gewoon veel te weinig rond 4kHz in dan.

Je kunt niet teveel meer wijzigen, het zat redelijk dicht bij het optimum. Ik zou de serieweerstand maximaal 4.7ohm maken en de parallelweerstand minimaal 3.3ohm. Probeer die combinatie eens. Je ruimte blijft lastig, harde zijwanden op een halve meter van de speakers vandaan en in zijn geheel weinig gedempt. Dat hoor je ook als je met elkaar praat. Speel je te hard, loopt het gewoon vol, zeker op de luisterplek als je in het midden van de driehoek zit.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zijn we het eens Jeroen en is Arno als het goed is daar nu spelenderwijs ook achter. Met het Q verhaal wilde ik Arno niet vermoeien. Het kan best wel zo zijn dat met een hogere Q en daarmee misschien wat meer forward, het voor Arno net wat lekkerder klinkt.

Maar goed, nameten maar eens een keertje kan geen kwaad. Misschien moet er nog wat gepolijst worden aan het filter, misschien ook niet.
Arno

Bericht door Arno »

jeroen_d schreef:Je kunt niet teveel meer wijzigen, het zat redelijk dicht bij het optimum. Ik zou de serieweerstand maximaal 4.7ohm maken en de parallelweerstand minimaal 3.3ohm. Probeer die combinatie eens. Je ruimte blijft lastig, harde zijwanden op een halve meter van de speakers vandaan en in zijn geheel weinig gedempt. Dat hoor je ook als je met elkaar praat. Speel je te hard, loopt het gewoon vol, zeker op de luisterplek als je in het midden van de driehoek zit.
Ik zal die combinatie van de week nog eens proberen. Je hebt zeker gelijk wat betreft de ruimte, en tijdens het testen speelde ik ook harder dan ik normaal doe. Ik vind het in ieder geval wel leuk om in die kleine kleurverschillen rond te snuffelen.
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

Dat is zeker leuk. Als je straks de 2.7mH spoel hebt zou ik zeker experimenteren met 3.3ohm of 2.7ohm parallel aan de tweeter en daar de best klinkende serieweerstand bij uitzoeken. Dan kiezen tussen de 3.3ohm en 2.7ohm. Heel veel meer speelruimte heb je niet denk ik, ik heb thuis natuurlijk ook al een dag zitten spelen om te horen wat verschillende combinaties van weerstanden doen. Met de 2.7mH spoel zal sowieso het geheel nog wat aangenamer en warmer klinken, vacuphile heeft gelijk dat er behoorlijk wat bafflestep compensatie nodig is en dat geldt zeker voor jouw ruimte.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)
b_force
Ook commercieel actief

Bericht door b_force »

Jeroen, je moet toch met me eens zijn dat je toch vrij duidelijk ziet dat off-axis de tweeter niet geheel mooi constant meegaat.

Maak er maar eens een directivity plot van.
Je zou ook kunnen zeggen dat de woofer bij ongeveer 1,5kHz te vroeg gaat bundelen.
Had het er toevallig tijdje geleden nog over met Martijn_M.
Is en blijft een probleem met conventionele box speakers.
Zeker met een 6,5" woofer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

bart, je kunt er een cirkel omheen zetten maar ik kijk toch anders naar dat plaatje. Heeft niet zoveel zin om hier verder over te discussiëren denk ik.