projekt egalisatiemortel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: Het oplossend vermogen van het geheel is niet hoog (te zwak uitgedrukt), maar zeer hoog. :mrgreen:
Tja Sander weet wel wat ie weggeeft :twisted: :D

Aan de speakers ligt het meestal niet, het is meer hoe er mee omgegaan wordt. Wat gaat het worden? 4e orde akoestisch?
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

Dat is het al.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mooi, met deze speakers er in moet dat een eitje zijn.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik lees wel eens dat men beweert dat het bypassen van een grote capaciteit met een kleine capaciteit fysisch ook voordelen heeft. De grote capaciteit zou er ''sneller'' van worden, wat het impuls gedrag zou verbeteren.

Is bovenstaande onzin, of zit hier een kern van waarheid in?

Groetjes Walter
Henkjan
Beheerder / Site Admin

Bericht door Henkjan »

het is meetbaar (o.a. Hobby Hifi heeft daar ooit wat over geschreven, en iirc Elektuur ook) dat een aantal kleine condensatoren dichter bij de ideale condensator zit dan 1 grote van dezelfde waarde. maar de vraag is in hoeverre je dit gaat horen.
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

Dat klopt, zodra je die condensator dan samenstelt uit een heleboel kleine (en inderdaad, als je weet hoe goed de condensators van tegenwoordig zijn is ook dat niet meer nodig). Maar, dat is heel wat anders dan zo'n kleintje langs een grote zetten. Totaal niet vergelijkbaar. Feitelijk zet je er een zuigkring op een hele hoge frequentie overheen (ver boven het hoorbare gebied) want zo'n kleintje wordt een spoel met een condensator in serie vanwege de relatief lange aansluitdraden van de kleine om bij de aansluitpunten van de grote te komen. Maar goed, het kan geen kwaad, het speelt allemaal ver boven het hoorbare gebied. Als je denkt dat het beter klinkt, vooral doen, want dat is dan ook zo. Die processor tussen je oren stelt zich anders in als je erin gelooft en dan klinkt het daadwerkelijk beter.

Walt: als je wérkelijk wil tunen dan is het veel beter om eindeloos te gaan spelen met verschillende weerstandswaarden in serie en parallel met de tweeter. In kleine stapjes, ook tussen de standaard E12 reeks. Als je daar tijd in stopt (heb ik ook met MOB3W gedaan) dan kom je uiteindelijk op een klank die jou zelf eindeloos blijft bevallen.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik denk dat het voor mij een illusie is om een speaker te hebben die echt af is en die me 100% bevalt. Als de klank goed is, ga ik me bijvoorbeeld weer irriteren aan het uiterlijk van de speaker (gele woofer, lelijke kast etc.).

Toen Speaker & Co weg ging in Rotterdam heb ik daar op de valreep voor een leuk bedrag flink wat weerstanden in kleinere waarden gekocht. Dus die optimalisatie slag zal ik nog wel gaan maken denk ik.

Misschien moeten jij en Dre maar eens een keer komen luisteren, ik kan wel wat gedegen meningen gebruiken over de huidige klank van de speakers. Probleem is ook een beetje dat ik vooral jazz en vrouwen vocalen luister, en onbewust de speaker daarvoor optimaal probeer te krijgen, terwijl het natuurlijk eigenlijk beter is de speaker met een breed spectrum te tunen.

Groetjes Walter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jongens even begrijpen hoe het zit.

Zoals Jeroen aangeeft bestaat een condensator uit een condensator in serie met een klein spoeltje en dat spoeltje wordt gevormd door de lengte van de folie en de aansluitdraden, meestal een een aantal cm in totaal. Tot een zekere frequentie is de condensator bepalend en boven een bepaalde frequentie wordt de impedantie van de spoel zo groot dat die bepalend wordt. De condensator gaat zich dan eigenlijk als spoel gedragen. De frequentie waarop dit gebeurt ligt ergens in de MHz'en en hoger afhankelijk van de condensator. In de data sheet staan hier meestal keurige impedantie grafiekjes van gegeven. Dus ja i.d.d. meetbaar en helemaal geen hocus pocus.

Dit wordt pas relevant als je wilt dat een condensator een lage impedantie blijft tot in de 100-den MHz'en zoals in voedingen voor digitale schakelingen en vermogens converters. Wil je dan tot hele hoge frequenties een lage impedantie dan zet je b.v. voor 10 uF een rijtje parallel van 10 uF, 1 uF, 100nF, 10nF, 1nF enz. Met oplopende frequentie neemt de kleinere condensator dan steeds het stokje over. Dan moet je wel ook de draadjes kort houden anders heeft het nog geen zin, de inductie van millimeters draadlengte gaat dan al uitmaken.

Maar nu in een LS filter. Dat kantelpunt waar dit effect gaat optreden ligt bij de gangbare condensatoren boven de 1 MHz. Tot die frequentie blijft een goede condensator gewoon een goede condensator. Tenzij je speakers bouwt waarvan je wilt dat die tot over de 1 MHz goed weergeven heeft parallel zetten van een kleinere C geen enkel nut. Bovendien zou je dan de draadjes ook korter moeten houden dan een paar cm.

Het hele verhaal is voor audio frequenties gewoon een broodje aap. Leuk voor de audiofile stamtafel maar verder niet en heeft dit een hoog placebo gehalte. Het is iets uit de HF techniek wat iemand naar het audio-frequente gebied heeft geëxtrapoleerd zonder veel te weten wat er nou eigenlijk speelt.

Meetbaar? Zeker maar dan in een gebied waar het voor ons er niet toe doet en waar we met filters nooit komen. Nuttig? Nee dus.

Hier een reeel plaatje waarom het gaat. Dit is uit een datasheet voor 400V PP condensatoren:
Capacitor-impedance.gif
Voor de waarde van 10 uF ligt de serie resonantie van condensator en inductor op 300 KHz en gedraagt de condensator zich nog uitstekend als condensator tot 100 KHz. Voor kleinere waarden liggen die frequenties navenant hoger.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 30 jul 2011, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
hannesie

Bericht door hannesie »

Helder. :mrgreen: :sure:
Hans
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

Ik heb vanmiddag eens lekker zitten tunen aan dit project. Het was toch koud buiten, voor de zomer althans.

Ik heb de serieweerstand voor de tweeter gevarieerd van 3,3 tot 4,7 ohm en de parallelweerstand van 4,7 tot 8,2 ohm. Ik kwam telkens terug op de combi van 3,9 en 5,6 ohm nadat ik die eenmaal had gehoord. Een goede tweede was 4,7 en 8,2 ohm, maar die was me net wat te helder (wel heel lekker voor attack piano). De 3,9 en 5,6 geven precies de juiste verhouding tussen midden, midhoog en hoog. De verhouding tussen bas en midden is al goed met de 1,8mH.

Nu maar afwachten of de 1,8mH ook goed uitpakt bij Arno thuis en de box voldoende warmte mee geeft. Bij mij gaat het goed, ik verwacht geen problemen. Ook van afstand, een verdieping lager, lijkt de balans prima in orde en gaat het laag niet overheersen.
dre

Bericht door dre »

arno was even bij me vanmorgen,heb hem even de metingen laten zien :wink:

over het laag met het `orginele`filter was voor hem al heel lekker aanwezig,dus ik denk dat je al goed in de richting zit.
Потому что это возможно!
ray5150

Bericht door ray5150 »

jeroen_d schreef:Het was toch koud buiten, voor de zomer althans..
Volstrekt geen last van... :lol: Het is hier namelijk over de 30 graden... :mrgreen:
Maar goed, ik zal komende week eens een eerste opzetje maken voor de filterprint,
Ik moet het schema er sowiezo toch inzetten. zonder schema geen layout.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Eerste opzetje: (schema)
01.jpg
en de layout:
02.jpg
Voor Arno heb ik de heugelijke mededeling dat dit makkelijk op een Eurokaart (10 cm hoog, en 16 cm breed) gaat passen.
Mocht Jeroen het schema helemaal gaan omgooien met meer spoelen, wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Een extra weestand of condensator hoeft geen probleem te zijn. ruimte zat vooralsnog.
Arno

Bericht door Arno »

Nou, ik ben weer terug van weggeweest :D

Jeroen, zo te zien gaat dit helemaal de goeie kant op (niet dat we anders van je hadden verwacht O:) ), ik ben uiterst benieuwd!
Wat het laag betreft maak ik me niet veel zorgen. Dat klonk hier al heel goed (in mijn oren).
Heb je eigenlijk nog met de twaron geschoven?

@Ray,
Dat ziet er al heel profi uit. Ik vraag me alleen af welke afmetingen je nu hebt aangehouden voor de onderdelen. Volgens mij is die spoel die ik heb bijvoorbeeld veel groter dan in jouw voorbeeld.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dat is goed mogelijk. ik heb het LBV filter als basis genomen en ben vanaf daar gaan werken met het schema van Jeroen.
Niet zo vreemd dat er dan een paar afwijkingen in kunnen zitten.
De exacte afmetingen gaan we nog over in gesprek.
Arno

Bericht door Arno »

Is goed. Misschien dat het uiteindelijke filter ook nog wel wijzigt, ik heb de speakers immers nog niet beluisterd :)
Arno

Bericht door Arno »

tjerkpolle schreef:Ik wil hier eens mijn gedachten spuien. Zou dit ook haalbaar zijn in een cilindervorm? Het wordt lastig, maar onmogelijk lijkt het me niet? Stel men nemen 2 pvc pijpen ? Alleen hoe krijg je dat dan allemaal weer netjes uit elkaar... tsja.
Als je de baffle vlak zou maken, zou je zoiets kunnen toepassen:
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Getver, jij bent echt goed :lol:
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work” - Thomas Edison
Arno

Bericht door Arno »

MechanicalAnimal schreef:Getver, jij bent echt goed :lol:
Begint het op te vallen? :mrgreen:

Misschien dat ik zelf ook nog zoiets ronds ga gieten, gezien de positieve ervaringen.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Arno,

Wanneer ga je de filteropzet van Jeroen beluisteren?

Groetjes Walter
Arno

Bericht door Arno »

Walt schreef:Hallo Arno,

Wanneer ga je de filteropzet van Jeroen beluisteren?

Groetjes Walter
Ik ben gisteren bij Jeroen langsgeweest. Morgen komt hij met de speakers naar mij toe en gaan we ze beluisteren op de plek waar ze moeten komen.
De eerste indruk is heel goed. Bijzonder gedetailleerd, je hoort alles. In het filterontwerp is rekening gehouden met het feit dat de speakers hier dicht op de wand komen te staan. Morgen zal blijken hoe dat uitpakt.
Ik vond het wel lastig om ze te beoordelen bij Jeroen thuis. Ze stonden bij hem op zolder in een compacte luisteropstelling. Ik ben die opstelling niet gewend natuurlijk.
bas focal m180

Bericht door bas focal m180 »

Al het harde werk gaat beloond worden , gefeliciteerd Arno .
FOCAL
dre

Bericht door dre »

spannend! 8)
Потому что это возможно!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Arno schreef:Ze stonden bij hem op zolder in...
Dus jullie hoeven voorlopig niet meer naar de sportschool ? :lol:
dre

Bericht door dre »

en? :mrgreen:
Потому что это возможно!