projekt egalisatiemortel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

tjerkpolle

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door tjerkpolle »

Ik vind dit echt een heel gaaf project en volg het al een poosje. Nu dan mijn eerste post. Complimenten aan de bouwer @Arno!

Ik wil hier eens mijn gedachten spuien. Zou dit ook haalbaar zijn in een cilindervorm? Het wordt lastig, maar onmogelijk lijkt het me niet? Stel men nemen 2 pvc pijpen ? Alleen hoe krijg je dat dan allemaal weer netjes uit elkaar... tsja.

Ik zou heb bijvoorbeeld wel eens willen proberen voor een stel satelietspeakers of kleine boekenplankspeakers met bijv. een kleine breedbandspeaker? Misschien heeft dat ook wel helemaal geen zin bij zo'n speaker, omdat je juist de houten/mdf behuizing nodig hebt voor het geluid?

Eerlijk: ik heb niet zo veel verstand van zelfbouwaudio en kom hier net kijken, maar vind het bereinteressant.
:sure:
Kappa7

Bericht door Kappa7 »

Off topic mode aan.
tjerkpolle schreef: Ik wil hier eens mijn gedachten spuien. Zou dit ook haalbaar zijn in een cilindervorm? Het wordt lastig, maar onmogelijk lijkt het me niet? Stel men nemen 2 pvc pijpen ? Alleen hoe krijg je dat dan allemaal weer netjes uit elkaar... tsja.
:sure:
Simpel, Twee buishelften tegen elkaar.
Wel even netjes in een mal fixeren zo dat ze mooi tegenover elkaar blijven zitten.
En zaag nu niet een buis door midden en dan deze tegen elkaar aan houden dan kom je namelijk een zaagsnede aan buis tekort je zal dus twee aparte helften moeten maken.

Off topic mode uit

Tis allemaal goed gelukt Arno.
Ik hoop dat ze net zo goed klinken als ze er uit zien.

Groetjes George
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

De metingen zijn uitgevoerd. Allereerst de meting van de box met het prototype filter van Arno. Daaronder een tweede meting met de tweeter geïnverteerd om te kijken of dat verbetering zou hebben gegeven. Dat kan natuurlijk beter, maar de uitkomst zullen we vanavond nog niet kennen. :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Heb je toevallig ook een plaatje van de woofer en tweeter los gemaakt?

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

Hier de metingen van woofer en tweeter op 0, 15, 30, 45 en 60 graden. Gezien de respons van de woofer (bundelen) gaat mijn voorkeur uit naar een overnamefrequentie van 2kHz. Met een XT25 tweeter zou ik 3kHz kiezen, maar de H1212 kan 2kHz met gemak aan. Het rondstralen van de tweeter op 4kHz zal ik in het filter compenseren.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Omdat de tweeter niet in het midden zit, is de afstraling naar links en rechts dan verschillend? Ga je het filter optimaliseren voor de tweeter aan de binnenkant of aan de buitenkant?

Arno, heb jij eigenlijk de twee kasten in spiegelbeeld gebouwd?

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

En dan nog de woofer close range om de diffractie van de kast niet mee te meten en te zien wat er op lage frequenties gebeurt. Wat ik zo knap vind van het ontwerp van deze woofer is dat de dip bij 900Hz en de bult iets boven 1kHz wordt gecompenseerd door de diffractie van de kast. Chapeau Scan-Speak!

Je ziet geen spoor van staande golven in de kast (althans de resolutie van mijn meetsysteem kan ze niet aan het licht brengen), de hele lichte bult bij 600Hz en de iets grotere bult bij 900Hz (zie de impedantiemeting) zijn karakteristiek voor de driver zelf en zijn terug te zien in de datasheet van Scan-Speak. De Twaron en schuin geplaatste schotten in de kast (à la de klassieke Magnat All Ribbon) doen hun werk uitstekend.
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:Hallo Jeroen,

Omdat de tweeter niet in het midden zit, is de afstraling naar links en rechts dan verschillend? Ga je het filter optimaliseren voor de tweeter aan de binnenkant of aan de buitenkant?

Arno, heb jij eigenlijk de twee kasten in spiegelbeeld gebouwd?

Groetjes Walter
Ja, de afstraling links en rechts is verschillend. Ik zal optimaliseren voor de kant waar de tweeter het dichtst bij de rand zit. Arno heeft de kasten in spiegelbeeld gebouwd.
b_force
Ook commercieel actief

Bericht door b_force »

Je kunt vaak aan de impedantie ook nog zien of er flinke staande golven zijn trouwens.
En natuurlijk CSD en BD.

Je was toch al een tijdje bezig geweest met ARTA Jeroen?
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

Jeroen, Arno,

Die kast lijkt zijn werk goed te doen, inderdaad geen duidelijke tekenen van staande golven of interne reflecties.

Waar ik wel vragen over heb is de op afstand genomen meting van de woofer. Er is zeker iets van 6dB stijging tussen het begin van de meting op 400 Hz en pak'm beet 1.1KHz. Vermoedelijk loopt het onder de 400 Hz nog wel een beetje verder door naar beneden. Close miked meting laat een recht verloop zien.

Is dat niet een indicatie dat er iets van baffle step compensation nodig is om te voorkomen dat de speaker erg dun gaat klinken?

vac
m8uh = w8uh
dre

Bericht door dre »

ziet er prima uit! 8)
Потому что это возможно!
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

Hierbij de eerste versie van het filter dat ik met Arno zal gaan testen. Het gaat uit van dezelfde spoel en condensator in zijn eigen filter, 1,8mH en 6,8uF. De 1,8mH laat toe dat de speaker relatief dicht bij een wand staat, bafflestep compensatie is ca 4dB. Het niveau van het hoog heb ik ook hetzelfde gehouden als in het oorspronkelijke filter van Arno. Ik zal dat misschien nog wijzigen voordat ik met Arno ga luisteren als ik meteen hoor dat het teveel is.

Eerst een plaatje van het filterschema.

Dan de elektrische curves op de luidsprekerklemmen.

Daarna de akoestische curves onder 0, 15, 30, 45 en 60 graden. De power respons is vlak tot licht aflopend naar het hoog toe, zonder bulten of dips wat gemakkelijk kan ontstaan door bundelen woofer en rondstralen tweeter. Daarvoor is een kleine on-axis dip op 4kHz gecreëerd. Bij de overnamefrequentie krijgt de tweeter wat meer energie dan -6dB om het bundelen van de woofer tecompenseren.
De fasegelijkheid is afgestemd zodanig dat deze optimaal is in het gebied van 15 tot 30 graden.
dre

Bericht door dre »

ziet er goed uit!

hij zal nog wel een beetje laagboost krijgen in arno`s opstelling,dus het zzou zou nog wel eens prima kunnen passen.
Потому что это возможно!
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Mooi simpel filter, en handig dat je Arno zijn componenten kan gebruiken, een Tritec en Audyn Plus, dat is niet verkeerd!

Denk je niet dat het gebied 500-1500Hz iets teveel naar voren zal komen?

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

Ik denk het niet nee, tenzij de speaker helemaal vrij staat. Dan zou ik wellicht moeten opschakelen naar een spoel van 2,2mH.
dre

Bericht door dre »

ze komen stijf tegen de muur aan te staan,dus ik denk dat jeroen echt heel netjes zit.
Потому что это возможно!
Walt

Bericht door Walt »

En hoe klinkt het? :D

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

[Gruwelijk off topic, bij voorbaat mijn excuses]
tjerkpolle schreef:Ik wil hier eens mijn gedachten spuien. Zou dit ook haalbaar zijn in een cilindervorm? Het wordt lastig, maar onmogelijk lijkt het me niet? Stel men nemen 2 pvc pijpen ? Alleen hoe krijg je dat dan allemaal weer netjes uit elkaar... tsja.
Meer dan 20 jaar geleden is dit al gedaan, een fabrikant in Nederland maakt speakers van pvc rioleringsbuizen.
De naam weet ik niet meer, het stond volgens mij toen in de Homestudio beschreven.

[einde off-topic]
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:En hoe klinkt het? :D

Groetjes Walter
Ik heb net een uurtje op zolder heerlijk zitten genieten. Met mijn hoofd niet te ver van de wand om voldoende laag te horen (op zolder kan ik ze niet tegen de wand zetten) en spelend via de UcD180HG van CarloPJB.
Walt

Bericht door Walt »

Op zolder... :D Arme rug !!!

Kan je al een indicatie geven van de balans van de speaker? Gaat het filter nog op de schop of is het alleen nog een beetje fine-tunen?

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

Misschien blijft het filter wel zo. De balans zal goed zijn tegen de wand aan. Het oplossend vermogen is hoog. Of het filter nog verandert, dat is aan Arno.
dre

Bericht door dre »

ik zie `m morgen.

zal `m alvast goed nieuwsgierig maken! :lol:
Потому что это возможно!
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Hoe denk jij trouwens over het toepassen van die kleine blauwe Vishay bypass caps over bijvoorbeeld de hier toegepaste 6.8uF Audyn Plus?

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

Als je denkt dat het daardoor beter wordt, vooral doen. Maar aan mij is dat soort zaken niet besteed.
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

dre schreef:ik zie `m morgen.

zal `m alvast goed nieuwsgierig maken! :lol:
Jij zou ook nieuwsgierig moeten zijn, naar hoe jouw woofer in deze kast klinkt. Aparte ervaring, zeer positief trouwens! En die tweeter, daar was ik toch al fan van. :)
Het oplossend vermogen van het geheel is niet hoog (te zwak uitgedrukt), maar zeer hoog. :mrgreen: