projekt egalisatiemortel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Arno

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Wat iig heel fijn is aan deze speaker is dat hij zo fraai klinkt als de muziek zacht staat. O:)
b_force
Ook commercieel actief

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:bart, je kunt er een cirkel omheen zetten maar ik kijk toch anders naar dat plaatje. Heeft niet zoveel zin om hier verder over te discussiëren denk ik.
Lijkt mij dan toch wel duidelijk om het juist wel even toe te lichten.
Beetje vreemd natuurlijk, wel zeggen dat je het anders ziet, maar vervolgens niet niet zeggen waarom :-s
Lijkt me voor veel mensen toch interessant om te begrijpen hoe iemand zoals jij met de nodige ervaring er dan wel naar kijkt?
Leren we er tenminste nog wat van.

Het is anders wel erg gemakkelijk om er van af te komen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:Jeroen, je moet toch met me eens zijn dat je toch vrij duidelijk ziet dat off-axis de tweeter niet geheel mooi constant meegaat.

Maak er maar eens een directivity plot van.
Je zou ook kunnen zeggen dat de woofer bij ongeveer 1,5kHz te vroeg gaat bundelen.
Had het er toevallig tijdje geleden nog over met Martijn_M.
Is en blijft een probleem met conventionele box speakers.
Zeker met een 6,5" woofer.
Zoals de beroemde Britse producer en technicus Joe Meek ooit zei: "If it sounds right, It is right" . :wink:
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

@b_force: misschien ben ik gemakzuchtig in de discussie en misschien ben jij onnodig kritisch in de discussie. Ik vind daar ook een bepaalde gemakzucht in zitten.

Maar ok, hopelijk helpt dit: Je moet naar de trend kijken en naar het gemiddelde. Niet naar lokale diffractie-effecten op een specifieke frequentie. De respons op 30 graden is daarbij leidend.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)
b_force
Ook commercieel actief

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:@b_force: misschien ben ik gemakzuchtig in de discussie en misschien ben jij onnodig kritisch in de discussie. Ik vind daar ook een bepaalde gemakzucht in zitten.

Maar ok, hopelijk helpt dit: Je moet naar de trend kijken en naar het gemiddelde. Niet naar lokale diffractie-effecten op een specifieke frequentie. De respons op 30 graden is daarbij leidend.
Ik kijk juist naar de trend en het gemiddelde.
Overigens heb ik het over een gebied, niet specifiek 1 frequentie (wellicht was dat niet duidelijk)
Maar kijkend naar de trend zie je dat het gebied bij 5kHz (van ongeveer 3-8kHz) energie blijft behouden.
Bij rood is dit ook al redelijk te zien.
Zien we trouwens 0, 15, 30, 45 en 60 graden?
Resp zwart, blauw, groen, rood en paars.
(dat kan ik nergens vinden)

Onnodig kritisch?
Volgens mij vraag ik gewoon naar een uitleg, niks meer niks minder, dat is toch niet teveel gevraagd? :roll:

@ray5150
Daar heb je ook helemaal gelijk in :)
Het is wel handig (en soms interessant) om te begrijpen waarom iets goed klinkt.
De volgende keer dat je dan weer iets gaat maken kun je zoiets bijvoorbeeld weer gebruiken.
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

jeroen_d schreef:Ben je een dagje weg, zie je hier toch het een en ander langskomen. Waar vacuphile vandaan haalt dat ik de tweeter close mic zou hebben opgemeten is me een raadsel.
Mijn opmerking over close miking slaat niet zozeer op de tweeter, maar op de hele plot. Jouw reactie op b_force vind ik eigenlijk van hetzelfde caliber als hoe je op mij reageert.

Volgens mij zit het zo: óf je publiceert je metingen en methode, en je bent bereid daarover redelijke vragen te beantwoorden, óf je doet dat niet (dat is te zeggen, je publiceert het niet).

Aangezien je hebt gepubliceerd is het voor mij het eerste.

Nogmaals terug naar de meting. Het is onwaarschijnlijk, dat je de meting die je hier op de site hebt gezet van enige afstand hebt gedaan (1 meter of zo). Daarbij kijk ik dan met name naar wat de woofer doet, gebaseerd op mijn eigen ervaring. Volstrekt onrealistisch om een aantal redenen. 1) Je kan alles onder de paarhonderd Hertz gewoon niet netjes meer meten zonder dode kamer. In een gewone ruimte zijn er altijd slingers vanwege kamfiltering te zien, en een time window kan dat er in het laag niet uithalen. 2) het stuk onder de 100 Hz zie je nog niet zo bij grote subwoofers (ga maar eens kijken bij 18sound, die meten goed). 3) te recht in vergelijking met de fabrieksspecificaties.

Dus, omdat we met zijn allen Arno een zo goed mogelijk setje luidsprekers willen bezorgen, althans ik wel, maak ik nog maar even wat puntjes over het filter:

1) er is geen voorziening voor baffle step compensation in het filter opgenomen 2) het is wonderlijk om het laag af te filteren met een tweede orde LR (Q=.5) filter op 1000 Hz. Ik kan me nog eerste orde op 1Khz voorstellen vanwege de FR van de driver, zodat het rond de 2Khz een acoustisch 2e orde filter wordt, maar wat hier te zien is, is gewoon raar. 3) ik kan me voorstellen dat vanwege de te lage kantelfrequentie er kan worden afgezien van een Zobel, want het zit toch al niet goed, maar normaal zou het aan te raden zijn. 4) de tweeter is een tweede orde Butterworth met een kantelfrequentie van rond de 2.8 Khz. WTF.

Arno, je kan bezig blijven met weerstandjes voor je tweeter, maar zit volgens mij fundamenteel niet goed,

vac
m8uh = w8uh
b_force
Ook commercieel actief

Bericht door b_force »

@Vac,

Volgens mij combineert Jeroen close-range metingen met far-field metingen.
Dat heeft hij in het verleden vaak gedaan, dus ik vermoed hier ook.
Ik ben het met je eens dat het er echter wel typisch uitziet als je dat gegeven niet weet :wink: :mrgreen:

Wat betreft de bafflestep compensatie, volgens mij heeft Jeroen het al (deels) toegelicht.
Deze is gering omdat de speakers vrij dicht tegen de wand staan.
Mij is ook niet helemaal duidelijk waarom hier geen RLC netwerkje bij zit, maar ik weet uit ervaring dat het soms toevallig zonder ook goed uitkomt.
Zeker wanneer je laag filtert.

Waarom een zobel aan te raden is begrijp ik echt niet. (ik heb dat weleens vaker gezien/gehoord)
Naar mijn idee is dit nog iets wat uit de tijd is dat men filters nog redelijk "met de hand" moest berekenen of dat een rechte impedantie gewenst was ivm buizenversterkers.
Dan zou ik idd ook het liefst de impedantie direct plat gooien.
Er is tegenwoordig helemaal geen enkele reden waarom je een zobel zou moeten toepassen.
Sterker nog, de oplopende impedantie kan je juist vaak mooi helpen bij de keuze van de spoelen/condensators

Wat betreft type afval.
Het lijkt mij weinig zinvol om daar blind op te staren.
Het enige wat belangrijk is, is dat de richtinggevoeligheid (directivity) constant is.
Dat wil zeggen dat de frequentie responsie onder verschillende hoeken constant afzakt zonder gekke bulten of dippen.
Dat kun je gewoon uit de plots opmaken, het liefst in een polar diagram of sonogram.
Wat dan elektrisch gezien het filter precies is, is dan eigenlijk niet zo boeiend.

Gezien de luidspreker drivers geen vlakke respons hebben en je ook rekening moet houden met bafflestep, diffractie en bundeling, kan het soms best voorkomen dat je idd twee andere type filters hebt.
Nogmaals, de frequentie responsie en directivity is bepalend.
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

b_force schreef:@Vac,

Waarom een zobel aan te raden is begrijp ik echt niet. (ik heb dat weleens vaker gezien/gehoord)
Naar mijn idee is dit nog iets wat uit de tijd is dat men filters nog redelijk "met de hand" moest berekenen of dat een rechte impedantie gewenst was ivm buizenversterkers.
Dan zou ik idd ook het liefst de impedantie direct plat gooien.
Er is tegenwoordig helemaal geen enkele reden waarom je een zobel zou moeten toepassen.
Sterker nog, de oplopende impedantie kan je juist vaak mooi helpen bij de keuze van de spoelen/condensators

Wat betreft type afval.
Het lijkt mij weinig zinvol om daar blind op te staren.
Het enige wat belangrijk is, is dat de richtinggevoeligheid (directivity) constant is.
Dat wil zeggen dat de frequentie responsie onder verschillende hoeken constant afzakt zonder gekke bulten of dippen.
Dat kun je gewoon uit de plots opmaken, het liefst in een polar diagram of sonogram.
Wat dan elektrisch gezien het filter precies is, is dan eigenlijk niet zo boeiend.

Gezien de luidspreker drivers geen vlakke respons hebben en je ook rekening moet houden met bafflestep, diffractie en bundeling, kan het soms best voorkomen dat je idd twee andere type filters hebt.
Nogmaals, de frequentie responsie en directivity is bepalend.
Even over Zobel: blijft een goed idee.

Probleem is dat naar mate de impedantie toeneemt, je een grotere spoel nodig hebt om dezelfde kantelfrequentie te houden. Dat betekent dat als je impedantie stijgt in het gebied waar je wilt gaan filteren, je filter dus gewoon niet of niet goed werkt; het haalt niet de filterstijlheid die je wilt. Zobel kost maar een weerstandje en een condensator, dus da's een kleinigheidje. Deze woofer stijgt als ik het goed heb onthouden van minder dan 8 naar meer dan 16 Ohm, met een behoorlijke stijging in het relevante gebied.

Wat je opmerkt over assymetrische filters, daar ben ik het helemaal mee eens, soms is dat beter. Maar dan heb je het niet over een woofer LR op 1000 Hz en een tweeter Butterworth op 2.800 Hz, maar over een heel wat kleinere onbalans tussen de twee filterhelften.

vac
m8uh = w8uh
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

Ik denk soms tussen de regels door iets te lezen en dan kan ik wat knorrig worden. My bad. Maar ja, ik wordt nu wel ter verantwoording geroepen, zaken zouden fundamenteel fout zitten. Daarmee wordt je met al je ervaring gewoon domweg in de hoek gezet als het eerste de beste lulletje dat ook probeert een filter te ontwerpen. Ik zal het wel over me hebben afgeroepen vanwege de kortafheid in mijn reacties.

vacuphile, als je mijn eerste metingen van de drivers ziet, woofer en tweeter apart, onder verschillende hoeken, dan MOET meteen duidelijk zijn dat dit geen close range metingen zijn.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9#p1535379
Ik heb apart een close range meting van de woofer toegevoegd en dit er ook netjes bij vermeld. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 2#p1535382
In de verdere plotjes die ik heb gegeven zie je ook alleen on-axis een plot die laag doorgaat. Zoals b_force vermeld heb ik close range gecombineerd met de on-axis meting in het verre veld. Ik heb daarbij zelfs bafflestep toegepast in de simulatie op de close range meting (en daarna pas gecombineerd) om de voorspelling nog nauwkeuriger te maken.
Ook heb ik plots laten zien van de elektrische overdracht op de luidspreker klemmen. Daaruit kun je afleiden dat een zobel netwerk niet nodig is en dat bafflestep compensatie in het filter zit. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 8#p1535478
Ik kan nog plots laten zien hoe goed de fase gelijkheid is op de overgang, afzonderlijke curves van woofer en tweeter etc. maar dat voegt niets anders toe dan dat ik me verder verantwoordt. Het zal de speaker niet nog mooier laten klinken en ik kan je verzekeren dat hij nu al heel erg goed is.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

vacuphile schreef:Wat je opmerkt over assymetrische filters, daar ben ik het helemaal mee eens, soms is dat beter. Maar dan heb je het niet over een woofer LR op 1000 Hz en een tweeter Butterworth op 2.800 Hz, maar over een heel wat kleinere onbalans tussen de twee filterhelften.
Deze elektrische filters realiseren samen met de akoestistische respons van woofer en tweeter een mooie benadering van een vierde orde LR met fasegelijkheid in het overgangsgebied. Afhankelijk van de shaping van de filter voor het tweeter met de weerstanden kun je het gebied van 3-8kHz meer of minder bevoordelen. Dit is uiteindelijk een kwestie van gehoormatig afstemmen.
Arno

Bericht door Arno »

Ik word hier eigenlijk een beetje verdrietig van. :(
Het lijkt nu net alsof er helemaal niets van het filter deugt, maar zo is het niet! De akoestiek van mijn kamer gaat niet goed samen met keiharde sopranen, en uit leergierigheid en op aanraden van Jeroen ben ik wat met weerstanden gaan stoeien.
De speakers zijn geweldig!
dre

Bericht door dre »

je moet het niet zo bekijken!

schreeuwen zonder geluisterd te hebben en zo! :roll:
Потому что это возможно!
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

Dre, Arno,

iedereen met verstand van zaken die dit filter doorrekent zal tot dezelfde conclusie komen.

vac
m8uh = w8uh
Henkjan
Beheerder / Site Admin

Bericht door Henkjan »

welke conclusie?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Geen idee waar dit nou allemaal toe leidt. Arno is dik tevreden op wat finetunen na. Wat moet ie dan verder? De heleboel op de schop gooien en overnieuw beginnen met zijn kast a la Toole en Geddes? Dacht het niet.
jeroen_d schreef:........ Als je straks de 2.7mH spoel hebt zou ik zeker experimenteren met 3.3ohm of 2.7ohm parallel aan de tweeter en daar de best klinkende serieweerstand bij uitzoeken.
Die kan ik niet helemaal volgen Jeroen, er zit nu 2,4 mH in. Arno geeft aan dat met een lagere impedantie van de verzwakker van de tweeter het holler gaat klinken. Logisch want de Q van het high-pass zakt in en krijg je wat minder middengebied.

Nu stel jij voor om de spoel in het LP te vergroten waardoor dat LP in frequentie omlaag schuift (en de Q daarvan ook kleiner wordt) en dan ook nog die parallel weerstand aan de tweet te verlagen, wat Arno al niet beviel. Dat is dan dubbelop om het middengebied te verzwakken ???

Misschien mis ik iets en klopt het wel gewoon in de sims wel maar de ratio ontgaat mij.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

Tuurlijk niet opnieuw beginnen, alleen filter correct doorrekenen. Het kan niet anders of er zit nu een gat tussen 1500 en 2500 Hz.
m8uh = w8uh
b_force
Ook commercieel actief

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:Daarmee wordt je met al je ervaring gewoon domweg in de hoek gezet als het eerste de beste lulletje dat ook probeert een filter te ontwerpen.
Van deze reactie en conclusie snap ik nu werkelijk echt helemaal niets.
Er wordt enkel gevraagd naar uitleg.

Dat daar naar gevraagd wordt vind ik niet geheel onlogisch.
Ik weet inmiddels je manier van aanpak en daarmee kan ik het (meestal) wel volgen.
Ik krijg daarentegen wel soms vragen van mensen hoe het nu precies zit.
Misschien is het in de toekomst verstandig om iets duidelijker/uitgebreider op te schrijven hoe je precies te werk gaat Jeroen?
Soms sla je af en toe wat stappen over of is de info soms wat weinig.
(zo weet ik nog steeds niet naar welke hoeken ik nu kijk)

Ik ben het wel eens dat vacuphile wel een beetje erg snel dit filter als "troep" bombardeert.
Waarbij hij enkel lijkt te kijken hoe het filter elektrisch in elkaar steekt, maar niet verder kijkt hoe de frequentie responsies lopen.
Het enorme gat is simpelweg niet te zien, waarschijnlijk door de bafflestep of andere effecten van de baffle/kast.
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

Ik had het dus totaal niet tegen jou maar tegen vacuphile. En hij doet het nog steeds.
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
jeroen_d schreef:........ Als je straks de 2.7mH spoel hebt zou ik zeker experimenteren met 3.3ohm of 2.7ohm parallel aan de tweeter en daar de best klinkende serieweerstand bij uitzoeken.
Die kan ik niet helemaal volgen Jeroen, er zit nu 2,4 mH in. Arno geeft aan dat met een lagere impedantie van de verzwakker van de tweeter het holler gaat klinken. Logisch want de Q van het high-pass zakt in en krijg je wat minder middengebied.

Nu stel jij voor om de spoel in het LP te vergroten waardoor dat LP in frequentie omlaag schuift (en de Q daarvan ook kleiner wordt) en dan ook nog die parallel weerstand aan de tweet te verlagen, wat Arno al niet beviel. Dat is dan dubbelop om het middengebied te verzwakken ???

Misschien mis ik iets en klopt het wel gewoon in de sims wel maar de ratio ontgaat mij.
Door de spoel te verhogen verschuift het kantelpunt niet. Wat er vooral gebeurt is dat de bafflestep compensatie nog wat lager in frequentie in zet. Het lagere middengebied komt daardoor relatief extra naar voren. Boven 300Hz zakt de hele curve van de woofer wat omlaag. Daarom moet de tweeter ook wat zachter spelen. Dat betekent een wat lagere parallelweerstand en om de Q gelijk te houden een wat hogere serieweerstand. Ik heb voor die laatste geen waarde gegeven, het is uiteindelijk het handigst als Arno dit op gehoor bepaalt.

-edit- ik zal vanavond wat plaatjes posten die duidelijk maken wat het verschil tussen de 2.4 en 2.7 doet en hoe het hoog dan moet worden aangepast om in wezen dezelfde curve te krijgen.
b_force
Ook commercieel actief

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:Ik had het dus totaal niet tegen jou maar tegen vacuphile.
Weet ik :)
Martijn M
Ook commercieel actief

Bericht door Martijn M »

Bart heeft me op dit topic gewezen. Wij hebben het onlangs in een off-line discussie inderdaad over vergelijkbare zaken gehad die hier nu spelen. Ik heb nu de laatste paar pagina’s doorgelezen, maar dit topic lijkt me de moeite waard om vanaf het begin te lezen! Goed werk, Arno en Jeroen!

Bij deze mijn bijdrage aan de discussie:

Een 1” tweeter straalt bij 2 khz in principe nog bijna in 4 pi. Het baffle zorgt voor een on-axis diffractiebult rond 2 khz, waardoor het lijkt of de tweeter enigszins bundelt. Boven 2 khz is het rondstralen meer evident – je ziet duidelijk dat de off-axis curves zeer dicht in de buurt van de on-axis liggen. Boven ongeveer 6 khz zie je dat de bundeling duidelijk begint in te zetten.

Een 6,5” midwoofer bundelt bij 2 khz. Als je een 1” tweeter en een 6,5” midwoofer crosst op 2 khz krijg je dus onherroepelijk te maken met een enigszins onregelmatig afstraalgedrag. In het filter kun je enigszins compenseren voor de klankmatige invloed van het rondstralen, maar dit rondstralen (zoals Bart al zegt m.n. zichtbaar tussen 4 en 5 khz) is inherent aan het principe en kun je niet zomaar verhelpen.

Er zijn principes met een regelmatiger afstraalgedrag te vinden, maar dat betekent niet per se dat een conventionele 2-weg met 6,5” woofer en een 1” tweeter niet goed is. Het is niet voor niets dat dit concept zo populair is. Het is alleen wat lastiger om het zeer goed te laten klinken, zeker in een betrekkelijk ongedempte ruimte.

Als de luidsprekers enigszins ingedraaid staan, krijg je op de luisterplek een mooie vlakke karakteristiek van het directe geluid, maar de eerste reflectie tegen de zijwand gebeurt dan vaak op meer dan 60 graden. Daar ziet de response er niet zo mooi meer uit met een bult rond 4 à 5 khz. Wellicht verdwijnt de hardheid als de luidsprekers recht naar voren geplaatst worden, waardoor de frequentiekarakteristiek van de eerste reflectie wat vlakker is.

Verder wil ik nog even melden dat ik niet snap dat Vacuphile zo focust op het elektrische filtergedrag. Het toepassen van een zobel lijkt mij ook niet per definitie een verbetering. Het gaat er uiteindelijk om hoe de filters akoestisch uitpakken. Hoe je daar komt is van ondergeschikt belang. Het is zelfs zo dat textbook filters in de praktijk zelden of nooit goed functioneren. Het is en blijft maatwerk en m.i. kun je dat prima aan Jeroen overlaten.
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:Als de luidsprekers enigszins ingedraaid staan, krijg je op de luisterplek een mooie vlakke karakteristiek van het directe geluid, maar de eerste reflectie tegen de zijwand gebeurt dan vaak op meer dan 60 graden. Daar ziet de response er niet zo mooi meer uit met een bult rond 4 à 5 khz. Wellicht verdwijnt de hardheid als de luidsprekers recht naar voren geplaatst worden, waardoor de frequentiekarakteristiek van de eerste reflectie wat vlakker is.
Ze staan al recht naar voren. Ik schat dat de reflectie tegen de zijwand tussen 45 en 60 graden gebeurt. Wat Arno zou kunnen proberen is de linker en rechterbox te verwisselen, zodat de kant met de minste diffractie (met de tweeter dicht bij de rand) naar de zijmuur straalt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: Door de spoel te verhogen verschuift het kantelpunt niet. Wat er vooral gebeurt is dat de bafflestep compensatie nog wat lager in frequentie in zet. .................
Ok, duidelijk Jeroen. Al heb ikzelf gevoelsmatig iets van dat het dan wel eens iets te rustig of te warm kan gaan klinken. Maar misschien is het dan wel precies goed. Afwachten maar wat Arno er uiteindelijk zelf van gaat vinden.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

Hier nog wat extra uitleg. De groene lijn is de close range meting van de woofer tot 400Hz. Daarop heb ik bafflestep gesimuleerd en er vanaf 500Hz de verre veld meting aan toegevoegd, de rode lijn. De blauwe lijn geeft het akoestische resultaat na filtering met de 2.42mH spoel en 10uF condensator. De dunne zwarte lijn laat zien dat met een 2.7mH spoel het gebied beneden 400Hz nog een tikkie extra bevoordeeld wordt, maar dat de curve daarboven niet verandert en slechts in niveau wat zakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jeroen_d
Ook commercieel actief

Bericht door jeroen_d »

Het filter waar ik op uit kom is in feite redelijk standaard. Het lijkt erg op dat van de beroemde scanspeak reference monitor, ook met 6.5"woofer/8ohm en 1"tweeter. Alleen is daar voor de tweeter een hogere impedantie netwerk gebruikt, gebaseerd op een 3.9uF. Ik heb gewerkt met de 6.8uF omdat Arno die toch al had en daarop de andere componenten aangepast. De impedantie van de speaker wordt nergens te laag, over het gehele gebied meer dan 6ohm.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.