ARTA draaitafel

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

timpert

ARTA draaitafel

Bericht door timpert »

Met mijn laatste projecten (de Miskoop Monitor en de komende speaker met TPL150) heb ik ervaren hoe waardevol een uitgebreide set polaire metingen is. Alleen is het steeds weer uitrichten van een 360 graden meting in stapjes van 10 graden veel werk, en door de eentonigheid ervan slipt er snel een foutje in de set metingen. Nogal eens had ik een meting overgeschreven of overgeslagen.

Nu zit ik al een tijdje deze draaitafel te oogballen: http://www.mini-cooper-clubman.de/html/ ... table.html, en afgelopen week heb ik de controller besteld. Die is zaterdag aangekomen, evenals een setje Pololu 2828 en 2829 motortjes. De rest van de onderdelen laat nog even op zich wachten. Ik hou jullie in deze thread op de hoogte van de vorderingen, ik hoop over een paar weken de eerste resultaten te kunnen laten zien.
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!
Douwe84

Re: ARTA draaitafel

Bericht door Douwe84 »

timpert schreef:door de eentonigheid ervan slipt er snel een foutje in de set metingen. Nogal eens had ik een meting overgeschreven of overgeslagen.
Dit herken ik wel... interessant, ik volg :)
satefan

Bericht door satefan »

Zelfde hier inderdaad. Ik ga iets maken dat handmatig te draaien is. Met een paar markeringen erop moet het ook lukken lijkt me. Maar jouw project is natuurlijk super-tof!
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.
timpert

Bericht door timpert »

Via die weg kwam ik er ook op, een handmatige tafel zou al erg nuttig zijn, maar uiteraard begon ik toch te denken of het ding te automatiseren viel. En toen ontdekte ik deze oplossing. Ik ben het niet helemaal eens met de motordriver hardware, maar de software is zodanig goed uitgewerkt dat ik het onzinnig vind om zelf het wiel opnieuw uit te gaan vinden.

Uiteraard ga ik het ding niet 100% volgens plan nabouwen. De afmetingen worden bepaald door wat in de kofferbak van de auto past, en ik ga twee in serie geschakelde motoren gebruiken, om zodoende meer kracht te krijgen en de stroom door de driver te halveren. De tandwielkasten zijn bij de gebruikte motoren de beperkende factor, en zelfs op halve spanning kunnen de motortjes meer koppel leveren dan de tandwielkast aankan.

Het kranslager is nog onderweg, dat zal ergens deze week wel komen. Wordt vervolgd...
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Leuk project! Grote voordeel is natuurlijk dat je met het automatiseren fouten grotendeels voorkomt en opvolgende metingen consistenter zijn. Alleen of alle energie en tijd die je er in stopt opweegt tegen zorgvuldig handmatig meten...? Moet je wel veel meten :D Blijft natuurlijk sowieso leuk om te bouwen. Kun je ARTA trouwens scripten (command line interface) zodat je de hele meetsessie over 180 gr. kunt automatiserenn? Dan schiet het echt op.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood
satefan

Bericht door satefan »

Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin

Bericht door Henkjan »

mooi project.
hoe verhoud dit zich tot deze: viewtopic.php?f=25&t=23975
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser
timpert

Bericht door timpert »

Pjotr schreef:Leuk project! Grote voordeel is natuurlijk dat je met het automatiseren fouten grotendeels voorkomt en opvolgende metingen consistenter zijn. Alleen of alle energie en tijd die je er in stopt opweegt tegen zorgvuldig handmatig meten...? Moet je wel veel meten :D Blijft natuurlijk sowieso leuk om te bouwen. Kun je ARTA trouwens scripten (command line interface) zodat je de hele meetsessie over 180 gr. kunt automatiserenn? Dan schiet het echt op.
Je hoeft niet eens met de command line aan de slag, er zit een klikkerdieklik venstertje in ARTA waarmee je de hele polaire meting kan automatiseren. Zelfs de FRD files worden meteen geëxporteerd als je het juiste vinkje zet, dus voor VituixCad ben je ook meteen klaar. Je moet natuurlijk wel eerst de gate instellen en de totale hoek en de stapgrootte, maar daarna is het een kwestie van op "record" drukken en weglopen. [edit] Dit venstertje:
polar.png

Er zit een ingebouwde driver in voor een hele dure commerciële draaitafel, maar er is ook aan de DHZers gedacht. Arta kan een door de gebruiker opgegeven programmaatje aanroepen dat commando/instelhoek als parameter heeft elke keer dat de tafel iets moet doen. Daar maakt deze tafel gebruik van.
Henkjan schreef:mooi project.
hoe verhoud dit zich tot deze: viewtopic.php?f=25&t=23975
Dat is dezelfde.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ah, dat is mooi :rock: Is nieuw dan, zit nog niet in de versie die ik gebruik.
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Dat Arta dit kon aansturen wist ik ook nog niet. Ik rommel nu steeds met meetlint en geodriehoek met touwtje er aan, dit zou wel een hele verademing zijn en de benodigde tijd drastisch verlagen...
timpert

Bericht door timpert »

Douwe84 schreef:Dat Arta dit kon aansturen wist ik ook nog niet. Ik rommel nu steeds met meetlint en geodriehoek met touwtje er aan, dit zou wel een hele verademing zijn en de benodigde tijd drastisch verlagen...
Precies dit. En dan natuurlijk de mogelijkheid om de meting te laten lopen terwijl ik de honden uitlaat op mijn vrije dag. Kan ik lekker herrie maken in de kelder zonder dat iemand er last van heeft of de meting verstoort. Zonder automatisch afwerken van de hele meetreeks was een handmatige tafel natuurlijk prima geweest, maar op deze manier heeft motorisering een flinke meerwaarde.

ARTA kan dit al een tijdje, als je onder het setup menu "rotary table" aantreft dan kan je versie het.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zit i.d.d. in de laatste versie van Arta. Heb het even bekeken. In principe heb je voor een zelfbouw automatische draaitafel niet meer nodig dan een trigger vanuit Arta via de seriële poort naar je zelfbouwcontroller. Die is dan de trigger om naar de volgende positie te gaan. Moet niet zo moeilijk zijn.
timpert

Bericht door timpert »

Dat is inderdaad niet al te moeilijk. Maar de software die bij dit project zit (je kan 'm downloaden van de ARTA website) heeft een nette PID positiecontroller, waarbij naast de P,I en D termen ook de versnelling, vertraging en maximale draaisnelheid zijn in te stellen. Als je dat goed instelt kan de schijf soepel tussen de posities bewegen. Ook een wat minder sterke constructie blijft dan netjes staan tijdens een meetsessie. Al met al vind ik de software zodanig goed gemaakt, dat ik geen behoefte heb het wiel nog eens uit te vinden.

Ik heb 'm net even uitgeprobeerd, gewoon met de controller en een motortje op mijn bureau. Het werkt!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dan natuurlijk de Hollandse vraag: Kostdah?
timpert

Bericht door timpert »

Zie hier: https://www.m1n1.de/produkt/arta-turntable-modul/. Motor(en) en kranslager komen er nog bij, plus hout en ander grut.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, ja.... Ik bedoel natuurlijk alles bij elkaar compleet werkend :D
timpert

Bericht door timpert »

Ergens in de documentatie staat een raming van € 250,- maar die lijkt me wat optimistisch. Verzendkosten van de print zijn fors, en ook het kranslager moet uit Duitsland komen. In Nederland heb ik geen webshop gevonden die de juiste versie heeft, maar in Duitsland geeft het meerdere. Hefter heeft de billijkste prijs voor de draaikrans, maar de verzendkosten zijn flink en ze hebben ook een kleinordertoeslag. Uiteindelijk bleek insluitelijk verzend Spinematic prijsgunstiger. Baptist in Arnhem heeft ook kranslagers, maar die hebben geen vertanding (zelf gezien). En in sommige webshops is het gewoon niet duidelijk wat je precies krijgt, dus die heb ik niet verder overwogen.

De motortjes zijn te koop bij Vanallesenmeer, als je voor één motor gaat zou ik de 24 V versie (Pololu 4697) pakken. Die doet het prima op 12V, en trekt op die spanning nog steeds de tandwielkast kapot.

Bodemlijn: van mij ga je geen nauwkeurige raming krijgen. Als het π x duim een beetje te behappen lijkt begin ik, en als het klaar is reken ik niet na wat het nou gekost heeft. Het moet wel leuk blijven... :relax:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ok helder. Zo simpel is het dus ook weer niet. Gaat redelijke de profie kant op begrijp ik en iets kost of tijd of geld. Had gehoopt op iets simpels met een stappenmotor. Losse draaiplateaulagers zijn te koop voor nog geen tientje. En die dingen voor de TV iets van rond de €20. Anyway bedankt voor je input, veel succes! Blijf het met belangstelling volgen :relax: Overigens waar ik veel van dergelijk spul vandaan haal is https://www.robotshop.com/ Zitten ook in Frankrijk en leveren snel.
timpert

Bericht door timpert »

Het wordt inderdaad best een deftig ding. Je kan een simpeler lager gebruiken, zoals dit, maar als je daar een torentje van 1m hoog op bouwt weet ik niet hoe stabiel het blijft. Meestal kies je de draaias in het vlak van de baffle, het zwaartepunt van de speaker en de as vallen dan niet samen. Voor je het weet gaat de hele boel wiebelen of overhellen tijdens de meting en daar wordt de gemeten data niet beter van. Ik wil een stevige draaitafel waar ik ook een vloerstaander of een flinke baffle op kan zetten, zonder dat de boel gaat hellen of wringen.

Ja, robotshop staat ook op mijn lijstje met leveranciers van spulleboel. Leuke zaak!
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Kostentechnisch had ik op minder gehoopt, deze gaat het voor mij voorlopig niet worden dus. Ik ga eens tekenen voor een handmatige, zal gewoon een grote versie van zoiets worden dan.
timpert

Bericht door timpert »

De Lazy Susan lagerringen van Baptist zijn schappelijk geprijsd, de stabiliteit komt van de diameter. Ik denk dat je met een ring plus twee ronde platen MDF snel een leuke handmatige tafel kan maken. Een mechanisme om het ding vast te zetten (eventueel met stops op veel gebruikte hoeken) lijkt me wel aan te raden.

Ik had ook overwogen om zelf het lager te maken, door stalen kogels in een V-groef te laten lopen. Maar de kosten voor genoeg kogels om de groef redelijk te vullen gingen al vlug richting die van een kant en klare lagerring. En dan had ik nog geen tandwiel of riemschijf om het ding mee aan te drijven.
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

inderdaad betaalbaar, nog wel wat te klein denk ik. aangezien je de helft maar "gebruikt" ik dacht gewoon een tussenplaat met gaten voor knikkers :P
timpert

Bericht door timpert »

De ringen van Baptist gaan tot 480 mm, maar de prijs gaat dan ook over 50 pop. Ik ben benieuwd naar jouw uiteindelijke oplossing.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Je moet i.d.d. draaien om de as van de units, niet om de as van de kast. Daarvoor heb je niet per se een groot lager nodig maar een paar steunwieltjes die de kast dragen. Lager onder het draaipunt van de units en steunwieltjes meer naar achteren geplaatst. Pappaleo had er onlangs zo'n lager gekocht voor meen ik €15. Ter inspiratie:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ses.12918/
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-405222

Denk dat als je niet al te wild doet met versnellen dat je hier ook een eind mee komt: https://nl.aliexpress.com/item/10000226 ... 9594%22%7D Of uiteraard een ruitenwissermotor van de sloop :D

En verder: https://www.google.nl/search?q=turntabl ... 2&biw=1557
timpert

Bericht door timpert »

Die steunwieltjes ga ik ook gebruiken, maar het grote lager is nog steeds nodig vanwege de tandkrans die er in zit. Je moet op een flinke radius kunnen aandrijven, anders hou je te weinig koppel over. Verder heb je terugmelding nodig van de positie, ook als je stappenmotoren gebruikt. Een stappenmotor kan stappen overslaan bij te hoge belasting, als je dat niet opmerkt zie je pas na de meting dat er iets niet goed is gegaan.

De motor die je aanhaalt van Aliexpress moet nog steeds van een flinke reductie worden voorzien, 99 RPM is wat heftig voor een draaitafel met een luidspreker er op. Al met al kost deze motor weinig minder dan een Pololu motortje, maar een tandwiel of een pulley erop smurfen gaat lastig. Ik denk dat je alleen veel goedkoper uit bent als je rommelkist toevallig precies de goede onderdelen bevat. De controller die ik heb is inderdaad prijzig, maar neemt we wel een hoop werk uit handen.

Die Aliexpress motor is wel sterk zeg! 5 Nm nominaal koppel en een "stall torque" van 25 Nm. Dat is 5 keer zo sterk als de Pololu motortjes die ik gebruik. Aan kracht geen gebrek op die manier. Maar de motordriver moet dan wel een beetje worden opgevoerd, want die is nu al aan de krappe kant.
Laatst gewijzigd door timpert op di 05 okt 2021, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.