Er zijn 24 resultaten gevonden

door Sandokan
do 22 jul 2021, 22:04
Forum: Versterkers
Onderwerp: Velleman 8020
Reacties: 272
Weergaves: 5661

Re: Velleman 8020

Ik heb een paar maanden geleden, nog voor dat ik hier de trafo-perikelen las, een nos 8020 bouwpakket gekocht en inmiddels in elkaar gezet. De trafo wordt inderdaad behoorlijk warm. En die door mijzelf voorgestelde adapteringang voor de gloei heb ik nog niet ingebouwd. Maar goed. Mijn vraag was eige...
door Sandokan
do 22 jul 2021, 21:36
Forum: Versterkers
Onderwerp: Aurexx en zonder terugkoppeling
Reacties: 8
Weergaves: 932

Aurexx en zonder terugkoppeling

Misschien een stomme vraag of een vraag die al eerder gesteld is: Kan ik de terugkoppeling weglaten in mijn Aurexx Crystalclear? Moet ik dan nog meer aanpassen? Is hij dan nog stabiel genoeg? En houd ik nog voldoende bandbreedte over?
door Sandokan
zo 11 jul 2021, 0:08
Forum: Versterkers
Onderwerp: Velleman 8020
Reacties: 272
Weergaves: 5661

Re: Velleman 8020

Nog even iets anders. Ik las dat de regulator 7812 minder belast wordt wanneer de capaciteit voor de regulator verkleint wordt. Heb ik dat goed begrepen?
door Sandokan
za 10 jul 2021, 11:26
Forum: Versterkers
Onderwerp: Velleman 8020
Reacties: 272
Weergaves: 5661

Re: Velleman 8020

Is het geen praktisch idee om de transformator te ontlasten en de gloei via een adapter te voeden? Aanpassingen zijn dan beperkt. Gewoon een adapteringang op de achterkant bouwen.
door Sandokan
vr 12 feb 2021, 16:03
Forum: Versterkers
Onderwerp: Aansturing motorpotentiometer
Reacties: 25
Weergaves: 581

Aansturing motorpotentiometer

Hallo,

Ik wil een infrarood aangestuurde motorpotentiometer bouwen voor mijn voorversterker. Nu kan ik wel een module kopen van Alie maar dat is me wat te makkelijk. Heeft iemand een mooi schema voor mij. Bij voorkeur een rc5.
door Sandokan
ma 11 jan 2021, 12:58
Forum: Versterkers
Onderwerp: Welke condensator bij een LM3886?
Reacties: 8
Weergaves: 376

Re: Welke condensator bij een LM3886?

Dat wordt de volgende.
door Sandokan
ma 11 jan 2021, 12:01
Forum: Versterkers
Onderwerp: Welke condensator bij een LM3886?
Reacties: 8
Weergaves: 376

Re: Welke condensator bij een LM3886?

Dus gewoon 100nf?
door Sandokan
ma 11 jan 2021, 10:31
Forum: Versterkers
Onderwerp: Welke condensator bij een LM3886?
Reacties: 8
Weergaves: 376

Re: Welke condensator bij een LM3886?

Dank je. Gewoon een film C dus.

Maar als ik toch bezig ben kan ik net zo goed een hogere waarde pakken, toch? Of ben ik nu echt eigenwijs?
door Sandokan
ma 11 jan 2021, 9:54
Forum: Versterkers
Onderwerp: Aardvlakken printplaat buizenversterker
Reacties: 12
Weergaves: 338

Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker

Dank je. Het kwartje is gevallen.
door Sandokan
ma 11 jan 2021, 9:45
Forum: Versterkers
Onderwerp: Aardvlakken printplaat buizenversterker
Reacties: 12
Weergaves: 338

Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker

Dank je. Het kwartje is gevallen.
door Sandokan
ma 11 jan 2021, 9:38
Forum: Versterkers
Onderwerp: Welke condensator bij een LM3886?
Reacties: 8
Weergaves: 376

Welke condensator bij een LM3886?

Goedemorgen, Ik ben ook nog bezig met een LM3886 versterkertje. En alhoewel het veel goedkoper is een kant en klaar ding te bestellen maak ik hem zelf. Ik stuit daarbij op Neurochrome - Taming the LM3886 en 'A complete guide to design and build a hifi lm3886 amplifier' van http://www.circuitbasics.c...
door Sandokan
za 02 jan 2021, 18:01
Forum: Versterkers
Onderwerp: Aardvlakken printplaat buizenversterker
Reacties: 12
Weergaves: 338

Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker

Aha. Meer zoiets als ik het goed begrijp. Ik heb nu de aarde genomen van de laatste voedingselco C5.

Omdat ik de print in het oude kastje wil plaatsen ben ik voor wat de positie van de buizen en de twee grote voedingselco's C6 en C7 gebonden aan de positie zoals op deze print.
door Sandokan
vr 01 jan 2021, 17:44
Forum: Versterkers
Onderwerp: Aardvlakken printplaat buizenversterker
Reacties: 12
Weergaves: 338

Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker

Zoiets, maar de + van de elco, niet ergens aftappen op de verbinding gelijkrichter-elco. En de elco voor het ontkoppelen eerste trap ook daar aan massa. Verder ontbreken wel de stopweerstanden (stuurrooster, schermrooster) bij de eindbuizen. Anne Dank je. De eerste opmerking begrijp ik niet. Kan je...
door Sandokan
vr 01 jan 2021, 11:07
Forum: Versterkers
Onderwerp: Aardvlakken printplaat buizenversterker
Reacties: 12
Weergaves: 338

Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker

Meer op deze manier dus?
door Sandokan
do 31 dec 2020, 18:39
Forum: Versterkers
Onderwerp: Aardvlakken printplaat buizenversterker
Reacties: 12
Weergaves: 338

Aardvlakken printplaat buizenversterker

De printplaat van mij 6de handse Aurexx is in slechte staat en ik overweeg een nieuwe te laten maken. Nu ben ik een beetje aan het tekenen en ik kan een aardvlak maken ipv allemaal aardsporen. De vraag is of ik dat aardvlak dan moet beperken zodat alleen de componenten die aarde nodig hebben hierbin...
door Sandokan
vr 25 dec 2020, 21:51
Forum: Versterkers
Onderwerp: Gelijkrichten voorversterkerbuis Aurexx
Reacties: 7
Weergaves: 246

Re: Gelijkrichten voorversterkerbuis Aurexx

Jan Geert schreef:
ik heb dit wel een paar keer succesvol gedaan met low-drop schottky's als MBR1045. Met een grote afvlakker van zeg 15.000uF ervoor kwam ik aardig in de buurt van 6.3v AC >> 6.3v DC.

Dank je.
door Sandokan
vr 25 dec 2020, 21:50
Forum: Versterkers
Onderwerp: Gelijkrichten voorversterkerbuis Aurexx
Reacties: 7
Weergaves: 246

Re: Gelijkrichten voorversterkerbuis Aurexx

Screenshot_20201225-214723_Samsung Internet.jpg Ik zag wel een eenvoudige oplossing van ah!buis. Maar de gebruikte bsy63 diodes kan ik niet vinden. Kan ik gewoon 1n4001 gebruiken? Geen idee waar je 't over hebt :( En een BSY63 is geen diode maar een transistor die ik nooit gebruikt heb :? Anne
door Sandokan
vr 25 dec 2020, 16:39
Forum: Versterkers
Onderwerp: Gelijkrichten voorversterkerbuis Aurexx
Reacties: 7
Weergaves: 246

Re: Gelijkrichten voorversterkerbuis Aurexx

Ik zag wel een eenvoudige oplossing van ah!buis. Maar de gebruikte bsy63 diodes kan ik niet vinden. Kan ik gewoon 1n4001 gebruiken?
door Sandokan
vr 25 dec 2020, 14:30
Forum: Versterkers
Onderwerp: Gelijkrichten voorversterkerbuis Aurexx
Reacties: 7
Weergaves: 246

Gelijkrichten voorversterkerbuis Aurexx

Hallo,


Ik wil de gloei van mijn voorversterkerbuis van mijn Aurezxx gelijkrichten. Ik heb begrepen dat de voedingstrafo aan de zuinige kant is. Maar een tweede voedingstrafopast er niet zomaar in. Wat zijn geschikte efficiënte diodes?
door Sandokan
di 08 dec 2020, 16:17
Forum: Versterkers
Onderwerp: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1
Reacties: 10
Weergaves: 313

Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1

Metingen: Over de kathodecondensatoren meet ik keurig 150R, de waarde van de parallel geschakelde weerstand. Beiden uitgangstraf's: - Primair meet ik 4.3K. - Van secundair naar primair >2000K (maximale weerstand van mijn voltmeter). Koppelcondesatoren heb ik nog niet kunnen meten omdat er een uit li...
door Sandokan
ma 07 dec 2020, 20:58
Forum: Versterkers
Onderwerp: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1
Reacties: 10
Weergaves: 313

Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1

Niet dat ik weet. De elko van de kathode naar de aarde ziet er goed uit. Niet opgezwollen of zo. Een capaciteitsmeter heb ik voor mijn verjaardag gevraagd.
door Sandokan
ma 07 dec 2020, 19:31
Forum: Versterkers
Onderwerp: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1
Reacties: 10
Weergaves: 313

Re: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1

Bedankt voor jullie antwoorden.

Maar niet de kathode maar de anode gloeit. En de anodeweerstand is de trafo lijkt me. Excuus voor de verwarring.

De buis licht wel mooi dat op... Dat wel.
door Sandokan
ma 07 dec 2020, 11:30
Forum: Versterkers
Onderwerp: Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1
Reacties: 10
Weergaves: 313

Vervangen uitgangstrafo Aurexx Jama Crystalclear 1

Goedemorgen, Ik heb een Jama/Aurexx Crystalclear 1 buizenversterkertje. Ik vemoed dat de eindtrafo aan een kant is overleden omdat ik er abusievelijk vergeten was de luidsprekerterminals aan te draaien. Bij een kanaal een gloeiende eindbuiskathode. Ik denk omdat de primaire uitgangstrafo (die volgen...