Yep, gewoon alle binnenkanten en buitenkanten er af halen
Er zijn 26760 resultaten gevonden
- wo 10 jun 2026, 19:52
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?
- Reacties: 8
- Weergaves: 159
- wo 10 jun 2026, 16:59
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
- Reacties: 54
- Weergaves: 709
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Alle soorten en maten: https://www.technirub.nl/ Zaten vroegâh in Delft langs het kanaal en kon je ff langs fietsen voor een stukkie. Maar je kunt er nog steeds voor kleine afname terecht!
- di 09 jun 2026, 9:55
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
- Reacties: 54
- Weergaves: 709
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Punt is een beetje dat de folie vrij moet kunnen bewegen maar hij mag zich niet verplaatsen. Denk dat de optie om de ribbelcontour te printen met wat tussenruimte en dat dan te bekleden met zacht vilt, ook wel eens zou kunnen werken. Al denk ik wel dat het het laag gaat beperken. Die ribbels zitter ...
- di 09 jun 2026, 9:00
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
- Reacties: 54
- Weergaves: 709
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Daarvoor bestaat dan weer zgn spiegelkit. Oftewel zuurvrije siliconenkit. Is wel een stuk minder sterk dan de originele zuurhoudende.
- ma 08 jun 2026, 19:42
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Karlsonator 12
- Reacties: 97
- Weergaves: 1869
Re: Karlsonator 12
In cm klinkt ie vast ook beter dan in inches 
- ma 08 jun 2026, 10:06
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
- Reacties: 54
- Weergaves: 709
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
en dan moet je een trafo wikkelen .... :( veel te duur samen en zal lang niet zo laag gaan. Een true ribbon blijft wel het mooiste! Trafo wikkelen is niet moeilijk, als je weet hoe! :D Heb deze ooit voor Gerrit gewikkeld destijds: https://zelfbouwaudio.nl/forum/download/file.php?id=83798&t=1 Ga...
- zo 07 jun 2026, 13:51
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Calimero
- Reacties: 485
- Weergaves: 14104
Re: Calimero
Ach een eigengustu Wowlimero Calimero kloon is weer eens wat anders. Spullen zijn al besteld. Maar filter zal ie dan zelf moeten uitzoeken.
- zo 07 jun 2026, 9:29
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Calimero
- Reacties: 485
- Weergaves: 14104
Re: Calimero
Tja, de namen Calimero en Avalon staan eigenlijk ook een beetje haaks op elkaar. Calimero: Groots van uit het minimale. Avalon: Groots van uit het weelderige. "De naam Avalon stamt oorspronkelijk uit de Brits-Keltische mythologie en is vooral bekend als het legendarische, mystieke eiland uit de...
- za 06 jun 2026, 19:27
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
- Reacties: 54
- Weergaves: 709
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
PET-vilt Yep. Daar maken ze dus ook luchtfilters van. Heb al Joppe beloofd om hem wat toe te sturen. Het moet eigenlijk alleen het membraan op zijn plaats houden en verder geen tegendruk geven. Schuim al of niet EPDM/siliconen, kijkt mij sowieso te stug. @bert stoltenborg Een magnetisch circuit voo...
- za 06 jun 2026, 11:28
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Calimero
- Reacties: 485
- Weergaves: 14104
Re: Calimero
Beslist! Maar pas op dat reflecties dan geen roet in het eten gaan gooien. En het gewicht: Hoe zwaarder des te meer rust in het geluid. Qua vorm zie ook het diffractie topic: Tweeter uit het midden zet meer zoden aan de dijk dan de facetten van Avalon. Maar waarom zou je een bewezen ontwerp willen v...
- za 06 jun 2026, 9:40
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
- Reacties: 54
- Weergaves: 709
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Anders wordt het met een scalpelmestje. Vilt en filterfoam gaat daar vrij goed mee. Het filtemateriaal wat ik voor de PC gebruik i.i.g. wel.
- za 06 jun 2026, 9:34
- Forum: Bronnen
- Onderwerp: Welke DAC nu weer + - + - + -
- Reacties: 403
- Weergaves: 11409
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
- vr 05 jun 2026, 22:12
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
- Reacties: 54
- Weergaves: 709
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Als je het niet met een rolmesje kunt snijden is het sowieso te dik/hard! Olfa_RTY-2G_roterend_mes_45_mm_RTY-2G_219709_m1_big.jpg https://www.123inkt.nl/Olfa-RTY-2-G-roterend-mes-45-mm-RTY-2-G-i53348.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PPC-SEA-NL-Google-Shopping-B-Shipping_and...
- vr 05 jun 2026, 21:48
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
- Reacties: 54
- Weergaves: 709
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
En zuurstof! Ja meest PU schuim vergaat op den duur. Al moet ik zeggen dat Pritex in LS kasten na 30 jaar nog steeds gaaf is en niet is vergaan. W.d.b. duurzaamheid ben je beter af met polyester schuim. Maar dat is dan weer vrij stug.
- vr 05 jun 2026, 21:02
- Forum: Luidspreker Drivers
- Onderwerp: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
- Reacties: 54
- Weergaves: 709
- do 04 jun 2026, 13:50
- Forum: Versterkers
- Onderwerp: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
- Reacties: 718
- Weergaves: 23393
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Als het heel langzaam varieert is het i.d.d. meestal temperatuur. Zijn het snelle variaties van ca. 1 sec dan kan het op instabiliteit duiden. Maar evengoed op een brakke elco. Die blauwe Philipsen zijn berucht. Over het algemeen is een stabile DC van onder de 50mV wel oké en onder de 5mV prima.
- do 04 jun 2026, 10:00
- Forum: Elektronicagereedschap
- Onderwerp: usb soldeerbout
- Reacties: 2
- Weergaves: 87
Re: usb soldeerbout
Kleine klusjes als SMD i.d.d. goed geschikt. Maar wat is klein? Speakerkabels e.d. er mee kun je wel vergeten. Een soldeerbout koop je voor bepaalde doeleinden, niet voor het stekkertje wat er aan zit. W.d.b. is een reguliere Weller vrij universeel.
- wo 03 jun 2026, 21:13
- Forum: Versterkers
- Onderwerp: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
- Reacties: 718
- Weergaves: 23393
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Mwah, goeie test blijft altijd nog de blokgolftest. Instabilliteit tgv externe zaken is vrijwel altijd het gevolg van capacitieve belasting. Beetje versterker moet met een 10nF aan belasting probleemloos functioneren zonder overshoot bij blokgolven. En heb je een toonfiets kun je hem netjes doorflui...
- wo 03 jun 2026, 20:42
- Forum: Versterkers
- Onderwerp: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
- Reacties: 718
- Weergaves: 23393
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Yep! Gezien de reputatie van instabiliteit van deze versterker, eerst even meettechnisch aan de tand voelen. Daar kom je met simpel luisteren niet snel achter of het moet echt niet klinken.
- wo 03 jun 2026, 17:12
- Forum: Pro Audio specifiek
- Onderwerp: Gitaarverterker 2x50 Marshall
- Reacties: 97
- Weergaves: 2333
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
...bij gitaar pedaaltjes zit de plus op de buitenkant,, de 9v adapters er voor hebben dat ook zo. (marketing ding denk ik) Niks marketing hoor. In de jaren '50-'60 was het meeste transistorspul met PNP germanium transistors en daarbij was het gebruikelijk dat de massa aan de plus lag. Dientengevolg...
- wo 03 jun 2026, 16:06
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Ultimate Desktop Monitor
- Reacties: 399
- Weergaves: 13412
Re: Ultimate Desktop Monitor
Is toch al heel netjes? Staar je er niet te veel blind op: Je oren 5cm hoger of lager t.o.v. je meetpositie en het is weer anders
Zeker near field. Bovendien lijkt het of de curven van hoog en laag asymmetrisch zijn t.o.v. elkaar.
- wo 03 jun 2026, 15:45
- Forum: Pro Audio specifiek
- Onderwerp: Gitaarverterker 2x50 Marshall
- Reacties: 97
- Weergaves: 2333
Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Hoezo? Misschien kweekt ie wel minidraakjes :lol: Mooi gedaan hoor :rock: W.b. Die polariteit: De plus op de buitenkant was oorspronkelijk wel de standaard op 9V muurwratjes. Pas later is de plus op de centerpin meer gebruikt gaan worden. Met name bij 12V blokjes. Is i.d.d. niezo handig en oppassen....
- wo 03 jun 2026, 11:22
- Forum: DIY Events door leden
- Onderwerp: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026
- Reacties: 215
- Weergaves: 5316
Re: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026
Leuk Martin. Ik vond het frappant wat je met de DML's hebt bereikt: Een rustig en evenwichtig klankbeeld, echt gewoon "Lekker". M.i. zou een desktop versie zeker de moeite waard zijn. Laag zal dan wel iets anders moeten maar a la 
- ma 01 jun 2026, 14:35
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Karlsonator 12
- Reacties: 97
- Weergaves: 1869
Re: Karlsonator 12
Dayton levert bizar veel waar voor het geld. Ik heb de RS100 in een setje desktops zitten, is gewoon erg goed voor 45 euries. Maar vrijstaand mist dat toch wel veel slam. Om het klankbeeld te evenaren qua detail en resolutie met meer slam kom ik ook uit op een 5 1/4 incher in de 300-400 euries categ...
- ma 01 jun 2026, 11:40
- Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
- Onderwerp: Karlsonator 12
- Reacties: 97
- Weergaves: 1869
Re: Karlsonator 12
Och, je moet het ook maar nodig hebben... 
