Er zijn 26760 resultaten gevonden

door Pjotr
wo 10 jun 2026, 19:52
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?
Reacties: 8
Weergaves: 159

Re: hoe laat je de midden frequentie het best klinken?

90000006 schreef: wo 10 jun 2026, 16:13
Het middengebied klinkt nog beter als je de behuizing helemaal weg laat :hide:
Yep, gewoon alle binnenkanten en buitenkanten er af halen :sure:
door Pjotr
wo 10 jun 2026, 16:59
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Reacties: 54
Weergaves: 709

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Alle soorten en maten: https://www.technirub.nl/ Zaten vroegâh in Delft langs het kanaal en kon je ff langs fietsen voor een stukkie. Maar je kunt er nog steeds voor kleine afname terecht!
door Pjotr
di 09 jun 2026, 9:55
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Reacties: 54
Weergaves: 709

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Punt is een beetje dat de folie vrij moet kunnen bewegen maar hij mag zich niet verplaatsen. Denk dat de optie om de ribbelcontour te printen met wat tussenruimte en dat dan te bekleden met zacht vilt, ook wel eens zou kunnen werken. Al denk ik wel dat het het laag gaat beperken. Die ribbels zitter ...
door Pjotr
di 09 jun 2026, 9:00
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Reacties: 54
Weergaves: 709

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Daarvoor bestaat dan weer zgn spiegelkit. Oftewel zuurvrije siliconenkit. Is wel een stuk minder sterk dan de originele zuurhoudende.
door Pjotr
ma 08 jun 2026, 19:42
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Karlsonator 12
Reacties: 97
Weergaves: 1869

Re: Karlsonator 12

In cm klinkt ie vast ook beter dan in inches :mrgreen:
door Pjotr
ma 08 jun 2026, 10:06
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Reacties: 54
Weergaves: 709

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

en dan moet je een trafo wikkelen .... :( veel te duur samen en zal lang niet zo laag gaan. Een true ribbon blijft wel het mooiste! Trafo wikkelen is niet moeilijk, als je weet hoe! :D Heb deze ooit voor Gerrit gewikkeld destijds: https://zelfbouwaudio.nl/forum/download/file.php?id=83798&t=1 Ga...
door Pjotr
zo 07 jun 2026, 13:51
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Calimero
Reacties: 485
Weergaves: 14104

Re: Calimero

:lol:

Ach een eigengustu Wowlimero Calimero kloon is weer eens wat anders. Spullen zijn al besteld. Maar filter zal ie dan zelf moeten uitzoeken.
door Pjotr
zo 07 jun 2026, 9:29
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Calimero
Reacties: 485
Weergaves: 14104

Re: Calimero

Tja, de namen Calimero en Avalon staan eigenlijk ook een beetje haaks op elkaar. Calimero: Groots van uit het minimale. Avalon: Groots van uit het weelderige. "De naam Avalon stamt oorspronkelijk uit de Brits-Keltische mythologie en is vooral bekend als het legendarische, mystieke eiland uit de...
door Pjotr
za 06 jun 2026, 19:27
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Reacties: 54
Weergaves: 709

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

PET-vilt Yep. Daar maken ze dus ook luchtfilters van. Heb al Joppe beloofd om hem wat toe te sturen. Het moet eigenlijk alleen het membraan op zijn plaats houden en verder geen tegendruk geven. Schuim al of niet EPDM/siliconen, kijkt mij sowieso te stug. @bert stoltenborg Een magnetisch circuit voo...
door Pjotr
za 06 jun 2026, 11:28
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Calimero
Reacties: 485
Weergaves: 14104

Re: Calimero

Beslist! Maar pas op dat reflecties dan geen roet in het eten gaan gooien. En het gewicht: Hoe zwaarder des te meer rust in het geluid. Qua vorm zie ook het diffractie topic: Tweeter uit het midden zet meer zoden aan de dijk dan de facetten van Avalon. Maar waarom zou je een bewezen ontwerp willen v...
door Pjotr
za 06 jun 2026, 9:40
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Reacties: 54
Weergaves: 709

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Anders wordt het met een scalpelmestje. Vilt en filterfoam gaat daar vrij goed mee. Het filtemateriaal wat ik voor de PC gebruik i.i.g. wel.
door Pjotr
za 06 jun 2026, 9:34
Forum: Bronnen
Onderwerp: Welke DAC nu weer + - + - + -
Reacties: 403
Weergaves: 11409

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

hannesie schreef: vr 05 jun 2026, 23:43
Wanneer heb je hem binnen?
Premium CNC-Machined Remote
Hopelijk werkt die beter dan wat ik van Topping gewend ben :|
door Pjotr
vr 05 jun 2026, 22:12
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Reacties: 54
Weergaves: 709

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

Als je het niet met een rolmesje kunt snijden is het sowieso te dik/hard! Olfa_RTY-2G_roterend_mes_45_mm_RTY-2G_219709_m1_big.jpg https://www.123inkt.nl/Olfa-RTY-2-G-roterend-mes-45-mm-RTY-2-G-i53348.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PPC-SEA-NL-Google-Shopping-B-Shipping_and...
door Pjotr
vr 05 jun 2026, 21:48
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Reacties: 54
Weergaves: 709

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

En zuurstof! Ja meest PU schuim vergaat op den duur. Al moet ik zeggen dat Pritex in LS kasten na 30 jaar nog steeds gaaf is en niet is vergaan. W.d.b. duurzaamheid ben je beter af met polyester schuim. Maar dat is dan weer vrij stug.
door Pjotr
vr 05 jun 2026, 21:02
Forum: Luidspreker Drivers
Onderwerp: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Reacties: 54
Weergaves: 709

Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2

WrineX schreef: vr 05 jun 2026, 17:27
...kan maar niet de juiste foam vinden
Tja, daar zijn 1000 soorten van. Neem aan dat het akoestisch transparant moet zijn. Al eens op PPI foam gezocht?
door Pjotr
do 04 jun 2026, 13:50
Forum: Versterkers
Onderwerp: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Reacties: 718
Weergaves: 23393

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Als het heel langzaam varieert is het i.d.d. meestal temperatuur. Zijn het snelle variaties van ca. 1 sec dan kan het op instabiliteit duiden. Maar evengoed op een brakke elco. Die blauwe Philipsen zijn berucht. Over het algemeen is een stabile DC van onder de 50mV wel oké en onder de 5mV prima.
door Pjotr
do 04 jun 2026, 10:00
Forum: Elektronicagereedschap
Onderwerp: usb soldeerbout
Reacties: 2
Weergaves: 87

Re: usb soldeerbout

Kleine klusjes als SMD i.d.d. goed geschikt. Maar wat is klein? Speakerkabels e.d. er mee kun je wel vergeten. Een soldeerbout koop je voor bepaalde doeleinden, niet voor het stekkertje wat er aan zit. W.d.b. is een reguliere Weller vrij universeel.
door Pjotr
wo 03 jun 2026, 21:13
Forum: Versterkers
Onderwerp: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Reacties: 718
Weergaves: 23393

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Mwah, goeie test blijft altijd nog de blokgolftest. Instabilliteit tgv externe zaken is vrijwel altijd het gevolg van capacitieve belasting. Beetje versterker moet met een 10nF aan belasting probleemloos functioneren zonder overshoot bij blokgolven. En heb je een toonfiets kun je hem netjes doorflui...
door Pjotr
wo 03 jun 2026, 20:42
Forum: Versterkers
Onderwerp: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Reacties: 718
Weergaves: 23393

Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.

Yep! Gezien de reputatie van instabiliteit van deze versterker, eerst even meettechnisch aan de tand voelen. Daar kom je met simpel luisteren niet snel achter of het moet echt niet klinken.
door Pjotr
wo 03 jun 2026, 17:12
Forum: Pro Audio specifiek
Onderwerp: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Reacties: 97
Weergaves: 2333

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

...bij gitaar pedaaltjes zit de plus op de buitenkant,, de 9v adapters er voor hebben dat ook zo. (marketing ding denk ik) Niks marketing hoor. In de jaren '50-'60 was het meeste transistorspul met PNP germanium transistors en daarbij was het gebruikelijk dat de massa aan de plus lag. Dientengevolg...
door Pjotr
wo 03 jun 2026, 16:06
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Ultimate Desktop Monitor
Reacties: 399
Weergaves: 13412

Re: Ultimate Desktop Monitor

Is toch al heel netjes? Staar je er niet te veel blind op: Je oren 5cm hoger of lager t.o.v. je meetpositie en het is weer anders :D Zeker near field. Bovendien lijkt het of de curven van hoog en laag asymmetrisch zijn t.o.v. elkaar.
door Pjotr
wo 03 jun 2026, 15:45
Forum: Pro Audio specifiek
Onderwerp: Gitaarverterker 2x50 Marshall
Reacties: 97
Weergaves: 2333

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Hoezo? Misschien kweekt ie wel minidraakjes :lol: Mooi gedaan hoor :rock: W.b. Die polariteit: De plus op de buitenkant was oorspronkelijk wel de standaard op 9V muurwratjes. Pas later is de plus op de centerpin meer gebruikt gaan worden. Met name bij 12V blokjes. Is i.d.d. niezo handig en oppassen....
door Pjotr
wo 03 jun 2026, 11:22
Forum: DIY Events door leden
Onderwerp: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026
Reacties: 215
Weergaves: 5316

Re: 18e Luisterdag Breda zaterdag 30 mei 2026

Leuk Martin. Ik vond het frappant wat je met de DML's hebt bereikt: Een rustig en evenwichtig klankbeeld, echt gewoon "Lekker". M.i. zou een desktop versie zeker de moeite waard zijn. Laag zal dan wel iets anders moeten maar a la :D
door Pjotr
ma 01 jun 2026, 14:35
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Karlsonator 12
Reacties: 97
Weergaves: 1869

Re: Karlsonator 12

Dayton levert bizar veel waar voor het geld. Ik heb de RS100 in een setje desktops zitten, is gewoon erg goed voor 45 euries. Maar vrijstaand mist dat toch wel veel slam. Om het klankbeeld te evenaren qua detail en resolutie met meer slam kom ik ook uit op een 5 1/4 incher in de 300-400 euries categ...
door Pjotr
ma 01 jun 2026, 11:40
Forum: Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Onderwerp: Karlsonator 12
Reacties: 97
Weergaves: 1869

Re: Karlsonator 12

Och, je moet het ook maar nodig hebben... :D