|
Fineren.
Kleine kanttekening om mee te beginnen: zoveel klussers, zoveel manieren.
Dit is 1 manier om het te
doen en niet iedereen zal deze manier makkelijk of goed vinden.
Maar bij dit
filter-beplak-project werkte dit erg lekker.
Ik gebruik hierbij sneldrogende (logisch met deze hitte..) en de strijkbout.
Eerst het fineer wat op maat snijden. Voor de bovenkant had ik twee strookjes
nodig, want m'n fineer was net niet breedt genoeg.
M.b.v. een metalen lat, in dit geval de schrijfhaak, en een scherp met wordt het
fineer op maat gesneden. Kleine snede is genoeg, want je "breekt" het benodigde
stuk zo af.
De twee delen worden met schilderstape aan elkaar gemaakt.
Daarna worden beide delen van witte houtlijm voorzien.
Tijd om de lijm lekker te laten drogen......
Na een tijdje te hebben kunnen drogen...
...is het tijd om de strijkbout en een aandrukklosje ter hand te nemen.
De lijm is droog dus er kan makkelijk verschoven worden.
Door nu alles goed op z'n plaatst te hebben en het hete strijkijzer erop
te zetten gaat door de hitten de lijm weer plakken en door de druk die je
uitoefent plakt het fineer goed aan het werkstuk. Ook aandrukken met
het klosje
hout zorg je ervoor dat alles goed plakt. Na dit proces zal door
de warmte van
het strijkijzer ook de lijm snel verder uitharden en blijft het
fineer goed
zitten. Zelfs de randjes.
De overstekende randjes snij ik weg met het scherpe mes.
Om ervoor te zorgen dat ik nog iets te schuren overhou, zet ik de schrijfhaak
tussen de kast en het mes zodat ik ongeveer 1 mm fineer overlaat om weg te
kunnen schuren.
Bij de kopse kanten van het fineer doe ik ongeveer hetzelfde, maar snij met het
mes niet helemaal door. Ik maak een groef met het mes en breek dan voorzichtig
op die snijlijn het fineer af.
Dan die twee platen aan elkaar opknappen (die ik met tape aan elkaar gemaakt
had). Er is hier een klein gleufje ontstaan en om dit op te lossen laat ik wat
blanke lak in het gleufje lopen.
Ziet er ernstiger uit dan dat het is, want door dit iets te laten drogen en dan
met schuurpapier wat fineerstof erin te schuren zie je er vrij weinig meer van.
Ga je met een kleurlak aan de slag moet je dit NIET doen. Door de lak die je gebruikt hebt met het schuursel erin zie je nu inderdaad niets meer, maar de blanke lak is ondertussen in het fineer getrokken waardoor de kleurlak er niet meer mooi opkomt. Gebruik dus bij kleurlak een houtvul middel met dezelfde kleur als het fineer.
Volgende stap, het schuren. Schuurklosje (van kurk) erbij, schuurpapier korren 150 en
schuren maar...
En dit dus voor alle kanten zo. Weer in de lijm alles, weer wachten, weer
strijkbout, weer snijden, weer schuren....
Om het kromtrekken iet tegen te gaan heb ik dat schuurklosje trouwens tijdens
het drogen van de lijm op het fineer gebruikt als ehm klosje dus zodat het
fineer niet te ver gaat opkrullen.
Andere kant wat bevochtigen met water had ook gegaan trouwens.
Na een tijdje lijmen en schuren zit het fineer erop...

Nu het aflakken. Weer veel schuren en natuurlijk weer even uitpuffen om de lijm
een tijdje te gunnen om uit te ademen. Nu is sneldrogende witte houtlijm zeer
snel droog, dus na een verfrissend moment....

...aan de slag met de kwast. Blanke parketlak. Ook dit is zeer snel drogende
lak, dus na een uurtje kon laag 2 erop, en laag 3...en 4....(tussendoor even
opschuren met korrel 400)
Ohja, als je contactlijm gebruikt, wat prima kan trouwnes, moet je niet zo snel
gaan aflakken, maar toch wel even nachtje (of 2) laten staan voordat je hem
aflakt...heeft iets meer tijd nodig om hard te worden.
Volgende stukje gaat over die manier.
Het Fineren m.b.v. contactlijm.
Ga ik nog even schrijven, dus ....wordt vervolgt....
|