|

|
Het potlood. Tjsa, timmermans potlood dus. Ovaal van vorm, zacht punt en makkelijk met een mes of bijtel even te scherpen. Superhandig maar je vergeet af en toe waar ie ligt....en vaak is dat dan achter je oor!!!
Bij mij ligger er op verschillende plaatsten in de schuur. Altijd wel 1 bij de hand dus. |
|

|
De rolmaat. Maatje van de duimstok. Regelmatig gebruik ik deze, dan weer de duimstok. Ligt een beetje wat voorhanden ligt.
Tip: begin te meten vanaf 10 cm. Dus niet bij 0. Vaak is dat lipje aan het begin niet 100% nauwkeurig. |
|

|
Hier dan z'n maatje, de duimstok. Soms van hout, soms plastic. Ook hier begin ik vaak te meten vanaf 10 cm.
Tip: Ik bewaar het ding in m'n kontzak. Altijd bij je en je gebruikt dit ding meer dan dat je denkt. |
|

|
Paar zagen. Een wat grove en een fijne tand.
De grote gaat sneller. De fijne (oranje) werkt erg goed bij plintjes/kleine balkjes of zacht hout/triplex. |
|

|
De schrijfhaak. Hoeft geen uitleg denk ik. Even iets 90 graden tekenen of afstand vanaf een randje bepalen. |
|

|
De naam is me even ontschoten, maar je kan hiermee een hoek aftekenen die vaker voorkomt. Je stelt hem in op een bepaalde hoek en bij de rest van je bouwwerk heb je altijd die hoek bij de hand |
|

|
Dit is z'n grotere broer. De gradenboog.
Ook hier weer om hoeken te bepalen, maar is makkelijker. Bij de pijl staan getallen van 0 tot 180 en van 180 naar 0.
Ik gebruik hem ook nog wel eens als gelijder als ik met een mes vilt o.i.d. ga snijden. Handig die lange metalen stang. |
|

|
Iedereen heeft dit wel. Ook handig in de schuur.
Even cirkel voor je tweeter, baspijp terminal o.i.d. tekenen...Gewoon handig (en goedkoop) |
|

|
Deze passer is meer een krasser. Hard staal en veelal gebruikt in de metaal. Omdat de punten erg scherp zijn is hij redelijk nauwkeurig.
Als ik met de rolmaat of duimstok het midden van een kast heb getekend, zet ik deze passer in het midden en meet naar 1 buitenkat. Roteer de passer naar de andere kant en moet dus daar ook op de rand uitkomen. Handig om exact het midden te bepalen. |
|

|
De priem (bekend vanuit de film) Dit keer neit voor ijs, maar als je wat afgetekend hebt even een gaatje prikken op die plek en je boor loopt niet meer weg. |
|

|
De schuifmaat. Ook handig. Voor het opmeten van een diameter, maar ook het "stokje" aan de onderkant van de schuifmaat is handig. Als je je speakers e.d. gaat infreezen met de bovenfrees wil je wel weten hoe diep je zit/moet. En als je je tweeter ingefreest hebt kun je even snel controleren of de diameter goed is. |
|

|
Voor terminals, tweeters en basreflexpijpen die niet zo'n grote diameter hebben is de 7-gatenzaag erg handig. Wel langzaam boren anders loopt ie vol. Als er rook uit komt even stoppen. Lijkt lachen, maar dat er rook vanaf komt komt vaker voor dan je denkt. Mensen boren vaak te snel met teveel kracht. |
|

|
Is het gat net niet groot genoeg is een bolle grove vijl een uitkomst. |
|

|
Deze grove vijl (rattenstaart) kan ook handig zijn in de houtbewerking. |
|

|
De beitel. Pas op je handjes.
Even wat wegsteken. Gebruik het vaak bij tweeters die uitgefreesd zijn. Eerst 4 mm uitfrezen dan de gatenzaag erin en je houdt een klein opstaand randje over. Dan komt de beitel van pas.
En natuurlijk handig om je potlood scherp te maken
Tip: koop gelijk een wetsteen. Even wat spuug erop en je kan voorzichtig je beitel slijpen. |
|

|
Lijmklemmen. Je kan er nooit genoeg van hebben. En verschillende maten kan handig zijn. Ik heb er zelf een stuk of 20. In de koopjesbak bij gamma of doe het zelf zaak liggen er vaak wel wat goedkopere. Zijn niet de beste, maar wel handig.
Je heb ze ook van kunststof die je met 1 hand kan bedienen. Ook handig, maar ik heb ze niet. |
|

|
Deuvelsetje van 6mm en 8mm diameter. Bestaat uit een boor met afstandsring, de houten paaltjes (deuvels) en de kopieerpuntjes. |
|

|
Nog een boorsetje met verzinkkop. Voor als je wat wil schroeven en je gebruikt schroeven die je moet verzinken is dit handig. Hoef je niet te switchen tussen boortje en verzinkboortje |
|

|
Schuurblok van kurk. Gewoon handig. Je hebt tenminste wat houvast voor je schuurpapier. |
|

|
Decoupeerzaag. Gewoon een manusje van alles. Afkorten, gaten zagen, plaatmateriaal als ik geen zin heb om m'n zaagtafel te gebruiken. Hij's wel niet zo nauwkeurig, maar voldoet vaak prima. |
|

|
Accuboor. Tsja, wat kan ik hierbij schrijven. Gewoon een superding. Neem wel twee accu's. Je zal zien dat de accu altijd leeg is als je hem nodig hebt. (en zorg dus voor een volle accu). |
|

|
Bovenfrees. Voor het verzinken van speakers etc, maar ook voor het afronden van hoeken of bepaalde werkstukken kopiëren. |
|

|
Doos freesjes. Setje zat bij de frees. Een goed freesje wat je per stuk koopt is vaak duurder dan het hele doosje. Let op de verschillende freesjes met kogellager. Die gaan beter langs het hout. |
|

|
Voor het grove werk. De bandschuurmachine.
Let op met dit ding want hij kan zo je werkstuk "opvreten". |
|

|
En voor het fijne werk de vlakschuurmachine.
Let erop dat hij z'n naam niet altijd eer aandoet. Vooral bij zacht hout wil hij nog wel eens wat afronden aan de kanten omdat het vlak onder het schuurpapier van rubber is en iets vervormd als je de rand van het hout overgaat.
In mijn ogen gaat er niets boven het schuurblok en dus handwerk...Duurt langer maar vaak nauwkeuriger |