Adire Audio Subwoofer

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Dinobe

Adire Audio Subwoofer

Berichtdoor Dinobe » zo 24 jul 2005, 13:38

In navolging van dit topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=610 ben ik eindelijk gestart met de bouw van mijn subje. Langzaam maar zeker komt er wat progressie in het werk en zijn hier dus alvast de eerste foto's
Afbeelding
De verschillende delen zijn in verstek gezaagd en hier met 2 spanbanden samengezet om te kijken of alles wel past. Dat ziet er goed uit !

Afbeelding
Even wat hulpstukken maken om de boel op te spannen.

Afbeelding

De kast opgespannen met de hulpstukken, om mijn theorie te staven aan de praktijk :)

Afbeelding

Aangezien alles goed past de mantel en de bovenkant aan elkaar verlijmd met bison houtlijm en opgespannen met de hulpstukken die ik gemaakt heb en de spanbanden. De opening voor de versterker is ook al gemaakt.

Afbeelding
Even de bovenkant voorzien van wat gewicht :wink:

Afbeelding

De bracing voorzien van gaatjes. Oorspronkelijk had deze bracing aan beide zijden een "pootje" om zo met de bodem plaat te verbinden. Totdat ik probeerde van de versterker te plaatsen. Toen bleek da 1 van de pootjes de transfo van de versterker blokkeerde. Dit pootje heb ik dan maar weg moeten laten :(

Afbeelding

De 2 andere stukken bracing voorzien van gaatjes

Afbeelding

Even de bracing plaatsen, hier kan je het ontbrekende "pootje" goed zien.

Afbeelding

De bracing gezien door de versterker opening

Afbeelding

Een van de inslagmoeren. Dit was echt een precies werkje. De gaten waar de bouten doormoeten zitten echt heel dicht bij de luidspreker opening, waardoor de inslag moeren soms over de rand steken :(

De woofer wordt vastgezet met M6 bouten. Misschien was een maatje kleiner beter geweest....

Afbeelding
Alle inslag moeren (op 2 na) Ik heb er ook 2 voorzien waarmee ik de pootjes van de woofer kan bevestigen

Afbeelding

Ondanks het gepruts met de inslagmoeren past alles perfect !

Verdere foto's en verslagje volgen !

hovingtim

subwoofer

Berichtdoor hovingtim » zo 24 jul 2005, 14:05

Ziet er strak uit wij willen meer meer meer meer fotos :P
Safe-Water Drink Beer

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » ma 25 jul 2005, 9:45

Ziet er goed uit.
Het werken met die hulpstukken is zeker aan te raden, het is alleen opletten dat er niet teveel lijm uit de naden komt. Anders lijm je je hulpstukken er gelijk op vast. :cry:

Ik heb ook wel eens van die klemmen gezien waarmee je een hoek van 90 graden kan fixeren. Dat werkt ook heel goed. Volgens mij had Michiel daar nog wel plaatjes van.

Bart

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » ma 25 jul 2005, 14:02

Het werken met die hulpstukken is zeker aan te raden, het is alleen opletten dat er niet teveel lijm uit de naden komt. Anders lijm je je hulpstukken er gelijk op vast

Dat heb ik al willen ervaren :( er is idd wat lijm van tussen gekomen en ze hingen er aan vast. 3 van de 4 hoekstukken kreeg ik zonder schade los, helaas is bij eentje een stukje van het MDF meegekomen :( (gelukkig op de achterkant)

Dat wordt dus plamuren en schuren om het allemaal mooi te krijgen

richard

Berichtdoor richard » ma 25 jul 2005, 14:51

Je zou in het vervolg een stuk krant tussen het hulpstuk en het werkstuk kunnen doen, eventueel een dubbel stuk, mocht het krantepapier doorlekken..

Masuji

Berichtdoor Masuji » ma 25 jul 2005, 14:53

Vraagje,

wat voor MDF gebruik je ? ik zie een groene kleur ?
Is het een watervaste versie ?

Verder KEEP UP THE GOOD WORK !
Ben zeer benieuwd naar het resultaat.

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » ma 25 jul 2005, 20:21

Euh gewoon standaard MDF 18mm. Ik weet ook niet waarom die groen is aan de binnenkant. Ook de schrijnwerker waar ik de plaat heb laten verzagen weet het niet.

Toen ik hem zei: "Hé die is groen vanbinnen" bekeek hij me alsof ik dat nog nooit gezien had. Toen ik antwoordde dat de mdf die ik ooit al gebruikt had volledig bruin was, bekeek hij mij alsof hij daar nog nooit van gehoord had.... :s

Kort: ik weet niet waarom die groen is ;)

richard

Berichtdoor richard » ma 25 jul 2005, 20:36

MDF is veredeld karton. Vroeger had je strokarton; misschien is dit wel geperst gras.

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » ma 25 jul 2005, 21:37

Geperst gras? Hmmz misschien moetek het eens roken en je dan weten te vertellen of het gras is :wink:

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » ma 25 jul 2005, 21:43

richard schreef:Je zou in het vervolg een stuk krant tussen het hulpstuk en het werkstuk kunnen doen, eventueel een dubbel stuk, mocht het krantepapier doorlekken..

Wat ook goed help is bakpapier......
Aan die gladde kant plakt bijna geen lijm... :)
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

vigier

Berichtdoor vigier » ma 25 jul 2005, 22:16

Hai Edo,

thnx voor die tip...ik moet van de week een soort klem gaan maken om mijn plaatjes op elkaar te lijmen, en dan ook nog dat alles een stukje achterover helt. Ik zat eerst aan isolatieplastic te denken, volgens mij hecht daar niets op van houtlijm, maar bakpapier is natuurlijk een stukkie goedkoper :)

Groet, Joris
Meer ideëen dan tijd

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » ma 25 jul 2005, 23:53

Of teflon..plakt ook erg slecht.
Mocht iemand nu zo iets hebben dat je veel moet lijmen en gebruik maakt van dit soort klemmen met kans op vastzitten kun je voor in de oven van die teflon anti aanbak folie kopen. Is iets duurder dan dat bakpapier, maar scheurt zeker niet. Dus als je vaak moet lijmen is dit goedkoop er werkt erg goed.
(leuk he, die keuken.... :) )

P.s. Schilderstape werkt ook...is ook wat vettig..(en goedkoop)
Bij de bouw van het frame van Isis heb ik dit gebruikt.

Afbeelding
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » di 26 jul 2005, 0:44

richard schreef:Je zou in het vervolg een stuk krant tussen het hulpstuk en het werkstuk kunnen doen, eventueel een dubbel stuk, mocht het krantepapier doorlekken..
Dat wordt ook een kliederboel als het houtlijm en het papier opgedroogd is. Schuren is dan lastig, dus dan wordt het schaven. Ik heb bij de bouwmarkt een rol plastic (dunste type, tig meter) gekocht voor de lijmpret. Kost niets en het werkt prima. Blijft ook weleens plakken maar is vele makkelijker te verwijderen dan papier.
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

Masuji

Berichtdoor Masuji » di 26 jul 2005, 1:30

Edo schreef:

Wat ook goed help is bakpapier......
Aan die gladde kant plakt bijna geen lijm... :)

Deze methode gebruik ik ook altijd, simpel bakpapier :D
Super idee van mijn persoonlijke kokkin, de vrouw.

Het werkt echt goed !

Rademakers

Berichtdoor Rademakers » di 26 jul 2005, 3:29

Ik gebruik meestal vuilniszakken of plastic tasjes, die heb je ook bijna altijd wel in huis.

Mvg Johan
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.

Paul

Berichtdoor Paul » di 26 jul 2005, 8:51

Wat ik me dan afvraag, enerzijds is je kast supersolide enz. en anderzijds bouw je de versterker module in de kast, is dit niet een enorme zwakke plek?

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » di 26 jul 2005, 10:29

Ja en neen:

Het ontwerp van Adire is volledig gesloten, zonder versterker. Dat is natuurlijk het sterkst. Ik wou een actieve sub met versterker in de behuizing, omwille van praktische redenen. Een extra compartiment maken voor de versterker was een mogelijkheid, maar de werd de sub echt te groot. Ik heb dus een compromis moeten zoeken.

Als je subwoofer zou opstellen met de woofer naar beneden en de versterker naar u gekeerd dan zit er maar 1 zwakke plek en dat is het stukje in het achterpaneel (dat dus naar u gekeerd is), onder de versterker. Maar aangezien dit maar heel klein is in oppervlak + vlak bij de hoek zit lijkt dit mij niet zo'n probleem.

In origineel ontwerp zat hier ook een 'pootje' van de bracing, maar ik heb het moeten weglaten doordat de transfo van de versterker in de weg zat.

De versterker zelf is ook heel zwaar en zal zeker voor extra massa zorgen.

Alle andere panelen zijn nu al steendood en worden nog verzwaard met loodbitumen.

Vanavond de boel eens monteren (zonder het bitumen, want dat komt donderdag pas binnen) en al eens luisteren...

richard

Berichtdoor richard » di 26 jul 2005, 10:38

Je loop nu wel het risico dat de box gaat lekken door de openingen tussen potmeters en aansluitpluggen. Dit kan bijgeluiden geven. Of heeft de versterker een afgesloten achterkant?

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » di 26 jul 2005, 10:46

De versterker heeft geen gesloten achterkant (zoals de Detonation DT300) maar de printplaat en de andere aansluitingen zijn ingepakt en afgedicht.

De versterker kan dus op die manier luchtdicht ingebouwd worden.

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » wo 27 jul 2005, 10:56

Gisterenavond de versterker en woofer gemonteerd. Kast opgevuld met wat schapewol en aangesloten.

Eerste conclusie: alhoewel het ding goed gebraced is een steendood klinkt als je er op met je knokkels op klopt voel ik de panelen trillen bij (serieuse) bass :( en zit ik hier en daar met een aantal rare bijgeluiden. Het wordt even uitzoeken waar die precies vandaan komen.

De pootjes met spikes (waarop ik nog wacht) staan er ook nog niet onder en bij hevige basstracks kan ik de sub gewoon in de kamer doen ronddansen. :o

Ook vind ik dat de bass nogal 'bonkerig' klinkt.

Mijn eerste bevinding is niet zo positief als ik gehoopt had. Misschien is dit een voorbarige conclusie en wordt het resultaat beter eens er loodbitumen in plakt en er de spikes onderstaan...

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » wo 27 jul 2005, 11:20

Geef hem ook wat tijd om in te spelen, en kies ook eens een andere lokatie voor de sub. Wie weet heb je enorm last van staande golven in de kamer.

Triple_A

Berichtdoor Triple_A » wo 27 jul 2005, 15:34

Heeeeeej een shiva 8) heb ik zelf ook! mooi voor elkaar voor 118euro :shock:

Je moet hem idd de tijd gunnen in te spelen, bepaalde parameters van de woofer veranderen nog (postitief) naarmate je hem inspeelt.
Wordt allemaal nog wat strakker/dieper.

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » wo 27 jul 2005, 19:10

Vervolg van de foto's:

Afbeelding

De baffle er in lijmen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik merkte plots dat die dikke opstaande rubberen ring op de woofer wat losgekomen was. Deze heb ik dan met voorzichtig met wat lijm en klemmen vast gezet

Afbeelding
Ondanks het feit dat alles in perfect in verstek gezaagd is en ik voorzichtig te werk ben gegaan, zijn er toch kleine naden onstaan. Het zijn geen openingen waar lucht doorkomt, maar perfect aansluiten doen de 2 delen niet. Is wel op te lossen met plamuren en schuren.

Afbeelding

De versterker in zijn opening

Afbeelding

Van binnen gezien

Afbeelding

Nogmaals, eens kijken of hij past

Afbeelding
Gaatjes boren

Afbeelding

Vastzetten met boutjes

Afbeelding

De sub tijdelijk op wat balkjes gezet en spelen maar ! Deze staat nu heel tijdelijk op heel beroerde plaats, maar daar komt natuurlijk verandering in.

Afbeelding

Afbeelding

Een van de spikes, besteld bij lautsprecher shop. Het zijn er van Intertechnik type SP30. Mooi en zwaar materiaal!
Supersnelle service; maandag besteld, vandaag (woensdag) al in de bus.

Wordt vervolgd!

richard

Berichtdoor richard » wo 27 jul 2005, 20:49

Jammer dat het niet klinkt als je verwacht had, er is zo te zien veel werk in gaan zitten.
Maar triple-A heeft gelijk, de parameters van de woofer zullen nog gaan wijzigen door het inspelen waarna hij waarschijnlijk beter gaat klinken. Ook is het verstandig hem goed stevig op te stellen.

Als er gerammel uit het versterkerdeel komt zou je kunnen overwegen een appart compartiment voor de versterker in te bouwen. Het verlies aan ruimte kun je dan compenseren door er dempingsmateriaal in te stoppen.

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » wo 27 jul 2005, 21:06

Tegenvallen is een verkeerd woord denk ik. Ik denk dat het effect vooral psychologisch is. Gisteren zou het eindelijk al eens kunnen spelen en ik had er veel van verwacht. Dus veel aandacht aan afstemming, demping, plaatsing heb ik niet gegeven. En in al mijn opwinding heb ik mij wat teveel voorgesteld.

Morgenavond komt het loodbitumen binnen. Ik hoop dat ik dat er morgen avond nog inkrijg. En dan nog eens luisteren. De voetjes met spikes zijn voor volgende week. Ik vermoed dat dit ook nog wel een groot verschil zal maken. Nu staat hij op wat losse blokjes...

[update]
Ik heb hem nu op een aantal ronde schijfjes staan (cutouts van de bracing) en dan scheelt al een pak in vergelijking met de 2 houten balken die er onder zaten. De druk kan nu aan de 4 kanten weg en wordt niet meer geforceerd door de 2 openingen...

Terug naar “Oude Showcases”