Sneak preview : David&Goliath, 3weg Nomex/Seas

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

MarcoSQ

Sneak preview : David&Goliath, 3weg Nomex/Seas

Berichtdoor MarcoSQ » vr 06 nov 2009, 17:55

Even wat druk op mezelf leggen door hier een projectje te posten, want het schiet allemaal totaal niet op :oops: .

Voor een vriend (David genaamd) een setje aan het bouwen in de spaarzame vrije uurtjes. Vanwege diezelfde tijd zijn ze naar verwachting ook pas ergens eind februari klaar. Althans, dat hoop ik toch...Ergens een maand terug zijn we begonnen geloof ik.

Wat wordt het ?
- Vrij klassieke drieweg met betaalbare en goede componenten
- Afmetingen : 112x25x30 cm
- Streefprijs materialen : 500 euro (gaat er net iets overheen ben ik bang)
- Laag : Peerless HDS Nomex 205 (basreflex)
- Mid : Peerless HDS Nomex 134 (gesloten)
- Hoog : Seas H0831
- Filterwerk : A la Marco
- Bijzonderheden : Diepe afschuiningen, front vast te zetten middels magneten, front loopt in gelijke vorm met de kast.
- Afwerking : Nog niet helemaal bekend. Hoe dan ook zwart spuitwerk, mogelijk worden de schuine zijden gefineerd. Afwerking doet David zelf, die spuit stukken beter dan ik :wink: .

Een fotootje van a work in progress :

DSCF5742.jpg

De vorm ziet er een beetje raar uit zo, nu er een gedeelte zwart gemaakt is...Ik hoop dat je daar doorheen kan kijken. Dat zwarte wordt dus het doekfront, de kopse kanten zijn nog niet zwart.
Zoals je ziet, nog veeeel zaag/schuur/herstelwerk te doen. Doorwerken, en niet teveel op het forum struinen dus ;-).

Het zaagwerk is overigens deels cirkelzaag, deels handzaag, aangezien ik met de cirkel geen sneden van 10cm diep kan maken :D . Bij 4,5cm houdt het wel zo'n beetje op.
Overigens geen fijne drivers om te verzinken, die Peerlessen....

Alle kritiek enz. is natuurlijk welkom !
Groetjes, Marco.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK met een beetje DSP op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Anthem MRX710 met ARC Room Correction -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs)

MarcoSQ

Re: Sneak preview : David&Goliath, 3weg Nomex/Seas

Berichtdoor MarcoSQ » vr 06 nov 2009, 18:06

Ook nog maar eentje zonder frontjes, ziet er waarschijnlijk wat duidelijker uit. (Het wordt erg donker nu, de camera vindt dat niet zo fijn...)
DSCF5748.jpg
Roon ROCK met een beetje DSP op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Anthem MRX710 met ARC Room Correction -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs)

JBHC

Berichtdoor JBHC » wo 11 nov 2009, 19:42

Ik dacht toch echt dat je zondag nog zei dat het een (zeer) langlopend project zou worden?
Verders, heel goed bezig. Als ze af komen ga ik ze zeker een keer beluisteren. (Novemder 2014? :wink: )
Opgeruimd? Wat is dat?

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 16 nov 2009, 22:23

Dat wordt (en is) het ook...zo ver ben ik na anderhalve maand nog niet.
Beluisteren kan al, want sinds eergisteren is de filtering op wat detailwerk na, af.
Ik word er stinkend jaloers van.... :oops: ...
response v2.1.jpg

De meting ziet er bijna volledig hetzelfde uit als de simu hierboven. Alles is nog geheel zonder demping, simulaties zijn zonder smoothing.
Het dipje bij 6.5kHz gaat waarschijnlijk nog een beetje weg als de tweeter netjes flush ligt.
Verder lijkt het laag wat dik aangezet, maar dat ligt denk ik aan mijn kamer. (zie je niet in de meting, ik kan hier maar moeilijk laag meten als het steeds regent...).
En, ik heb er gehoormatig geen last van, maar voor de gemoedsrust ook maar wat doen aan die opslingering van de mid bij 100Hz. (Is nu eerste orde, misschien tweede orde maken of de impedantiepiek wegwerken.) Misschien komt daar ook wel dat te dikke laag vandaan.

En het belangrijkste, het klinkt al heel erg goed. Eigenlijk veel beter dan wat ik zelf heb, of ooit gehad heb...

Nog een foto in het donker, met de speakers gemonteerd :

DSCF5749.jpg

Maurice01

Berichtdoor Maurice01 » vr 18 dec 2009, 21:22

Leuk project,, ga hem volgen :D

Je inspireert mij in ieder geval, om weer verder te gaan met mijn 3weg van Peerless 8)

In hoeveel ltr en wat voor een br speelt die 205 Nomex ??

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » zo 20 dec 2009, 17:18

Dank je ! Helaas stagneer ik behoorlijk; ik ben eigenlijk nog niet echt verder gekomen...Behalve dan iets in het filter.
Het weer staat het niet echt toe om eens lekker te gaan schuren...en binnen is niet echt een optie.

Ik weet het niet helemaal precies; de 205 speelt in ~50 liter met een 70x160mm poort.

Eens zoeken naar jouw project dan ;-); ik vind het in ieder geval ontzettend fijne drivers om mee te werken en naar te luisteren. De lage prijs niet eens meegerekend ;-).

Terug naar “Oude Showcases”