audio nirvana 12" full range

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

nai

audio nirvana 12" full range

Berichtdoor nai » ma 05 okt 2009, 20:07

Hallo

Hier een paar foto's om te showen wat ik laatst heb gebouwd samen met een vriend.
Een audio nirvana 12" full range. Het eind resultaat qua geluid is fantastisch.

Kopie van toestel sytske 091.jpg

toestel sytske 090.jpg

Kopie van toestel sytske 096.jpg

toestel sytske 097.jpg

toestel sytske 099.jpg

DSC_1184.JPG

DSC_1185.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

mipo

Re: audio nirvana 12" full range

Berichtdoor mipo » ma 05 okt 2009, 20:43

Vertel eens wat meer over het geluid nai.. bijv tov van je bestaande speakers.. ik ben benieuwd O:)

nai

Berichtdoor nai » ma 05 okt 2009, 21:06

hoi

Het kenmerkend voor deze speaker. Het stereo beeld is super goed, het geluid is erg beheerst (strak) en dat komt voor al uit in hoge tonen van de muziek. De bas is mooi detail rijk. Maar haalt de diept van de events niet. Veder vind ik de helderheid van de speaker erg mooi. Maar het aller grootse verschil maar niet belangrijk naar mij mening is, ze kunnen zo ontzettend hard onvervormd op 30watt.

gr nai

Vuurkat

Berichtdoor Vuurkat » do 08 okt 2009, 10:34

Ziet er mooi uit, dat wit met zwart :D . Maar wat een monsters zijn het! :shock:

P.S. zou je de speakers niet wat naar binnen draaien? Fullrange speakers bundelen meestal nogal in het hoog.

pvz

Berichtdoor pvz » do 08 okt 2009, 11:08

Ze zijn iid erg groot... Maar ze kunnen tegen de muur, en omdat ze wit zijn zijn ze acceptabel.
Waar ik mijzelf nog het meest over heb verbaas is dat alle vrouwen die ze hebben gezien de speakers mooi vonden. Terwijl ze met 160 liter wel gigantisch te noemen zijn.

Voor een optimale bas respons was of een hoorn, of volgens WIN_isd een 450 liter Bass reflex nodig. (VAS van de audio nirvana unit is 260 liter!) Uiteindelijk zijn we met 260 liter begonnen. Toen die eenmaal stonden werd ik wel ongelukkig van die koelkasten die daar voor me stonden. We zijn toen voor 160 liter gegaan. Bas gaat ongeveer tot 40-45HZ, Voor zon kast misschien niet heel laag. Aan de andere kant zijn ze 96-99dB efficient. Dus ze gaan al idioot hard op 1 watt.

Ik had nog nooit een fullrange speaker gehoord, een tweeter is echt overbodig bij deze jongens. Het hoog is fantastisch...Maar toch mis ik het sub 40HZ gedeelte soms wel.

Dit was mn eerste zelfbouw project. Ik en NAi hebben alweer de eerste nieuwe bouwkriebels en ideeen gekregen. Zelfbouw is verslavend. O:)

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » do 08 okt 2009, 12:13

Hoi!

Mooie kasten, dat is zeker.
Maar je kunt niet de VAS waarde van een driver nemen als uitgangspunt voor je inhoud.
deze driver voelt zich het alerbest in 400 liter.. :(
Als je nu een 160 liter hebt gemaakt, vraag ik me af welke afstemming je aan de poort hebt meegegeven.

De plot die ik krijg in WinIsd, is eigenlijk afschuwelijk :-#
Je zou deze driver eens door iemand moeten laten simuleren in een transmissielijn vorm.
Basreflex is in ieder geval niet de manier om mooi laag uit deze driver et halen.
The more we know, the less we need....

pvz

Berichtdoor pvz » do 08 okt 2009, 16:13

Nou

Ik had om eerlijk te zijn wel een TL willen bouwen, echter alle TL's die ik heb gezien voor deze driver waren onacceptabel groot. 2 meter hoog en 40x40 cm. Bovendien kon ik geen goede gratis simulatie software vinden voor een TL.

De simulaties die ik heb gedaan met winISDwaren eerst afgesteld op een resonantie van 36 HZ, dat zou volgens winISD vlak moeten zijn in 160 liter. (BTW de verkoper David Dicks van common sense zegt dat je de kast op 50 HZ moet tunen voor mooi geluid)

Toen we eenmaal de speaker in het echt hoorden spelen klonk hij als een PC speaker.... er was bas, maar dat was ongeveer 4-6dB te laag. Als je zon enorme kast bouwt, en er komt geen bas uit dan wordt je wel een beetje ongelukkig kan ik je vertellen.

Toen hebben we het gat maar groter gemaakt (50HZ, de afstelling van David dicks), zodat er een peak van 4-6dB in de simulaties kwam. De winISD curves zijn idd niet mooi, maar het geluid was toen wel acceptabel.

Al moet er naar mijn idee soms nog steeds een paar DB bij in het bas regime voor (op het gehoor) neutrale bas. Er zit dan ook geen Baffle step filter in, dus daar kan het aan liggen. Ik wilde nl absoluut geen fase draaiingen in het geluid signaal krijgen door wat voor filter dan ook.
Anderzijds is mijn kamer wel erg klein (13m2), en verwacht ik dat ze in een grotere kamere veel beter tot hun recht komen. En daar zijn ze dan ook voor gemaakt.

Begrijp me niet verkeerd, het geluid van deze dingen is echt heel goed. Het geluid is in luister positie helemaal los van de speaker. Ik wil nooit meer een woofer-tweeter combinatie afgefilterd tussen 300 en 3000HZ.

@Casper.. Ze bundelen idd, maar ik luister liever onder een hoek, deze drivers hebben een licht stijgende response dus dat compenseert elkaar weer.

weidok

Berichtdoor weidok » vr 09 okt 2009, 12:10

pvz schreef:Nou

Ik had om eerlijk te zijn wel een TL willen bouwen, echter alle TL's die ik heb gezien voor deze driver waren onacceptabel groot. 2 meter hoog en 40x40 cm. Bovendien kon ik geen goede gratis simulatie software vinden voor een TL.

De simulaties die ik heb gedaan met winISDwaren eerst afgesteld op een resonantie van 36 HZ, dat zou volgens winISD vlak moeten zijn in 160 liter. (BTW de verkoper David Dicks van common sense zegt dat je de kast op 50 HZ moet tunen voor mooi geluid)

Toen we eenmaal de speaker in het echt hoorden spelen klonk hij als een PC speaker.... er was bas, maar dat was ongeveer 4-6dB te laag. Als je zon enorme kast bouwt, en er komt geen bas uit dan wordt je wel een beetje ongelukkig kan ik je vertellen.

Toen hebben we het gat maar groter gemaakt (50HZ, de afstelling van David dicks), zodat er een peak van 4-6dB in de simulaties kwam. De winISD curves zijn idd niet mooi, maar het geluid was toen wel acceptabel.

Al moet er naar mijn idee soms nog steeds een paar DB bij in het bas regime voor (op het gehoor) neutrale bas. Er zit dan ook geen Baffle step filter in, dus daar kan het aan liggen. Ik wilde nl absoluut geen fase draaiingen in het geluid signaal krijgen door wat voor filter dan ook.
Anderzijds is mijn kamer wel erg klein (13m2), en verwacht ik dat ze in een grotere kamere veel beter tot hun recht komen. En daar zijn ze dan ook voor gemaakt.

Begrijp me niet verkeerd, het geluid van deze dingen is echt heel goed. Het geluid is in luister positie helemaal los van de speaker. Ik wil nooit meer een woofer-tweeter combinatie afgefilterd tussen 300 en 3000HZ.

@Casper.. Ze bundelen idd, maar ik luister liever onder een hoek, deze drivers hebben een licht stijgende response dus dat compenseert elkaar weer.

zou zeggen lees dit draadje eens door

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=24&t=5352

je heb volgens mij nu een ML TL gemaakt..
midden en hoog moeten een beetje afgezwakt
met een spoel en een weerstand (parrallel) in serie
in de plus aansluiting van de breedbander :)
" there is no box like no box" :)

pvz

Berichtdoor pvz » vr 09 okt 2009, 18:59

Heb er nu een 1mH spoel en 4.7 ohm weerstand tussen hangen baffle step -4dB boven 760 Hz

Geluid is veel neutraler nu, dat valt vooral op bij klassieke muziek moet ik zeggen.

Stereo beeld is not net zo goed als daarvoor :)

pvz

Berichtdoor pvz » wo 14 okt 2009, 23:36

Ben toch voor een 2.2mH en 8 ohm weerstand gegaan. 6dB baffle step voor deze driver.

Nu is hij nagenoeg neutraal voor mijn gehoor tenminste. En kan ook alle muziek aan naar mijn mening, zelfs zeer zware orgelmuziek doet hij goed, en zeer luid als dat moet.

pvz

Berichtdoor pvz » wo 14 okt 2009, 23:42

Wat ik overigens niet begrijp na het bouwen van deze speakers, is hoe Klipsch 100dB rendement en ook bas response tot 30Hz(claimt) en dat toch uit relatief kleine kasten weet te krijgen, terwijl ze voor de bas geen hoorns gebruiken. (dat doen ze alleen voor het mid/hoog) (Bijv klipsch RF82, RF83, RF63 etc)

Heeft iemand een idee? Of is het marketing hype?

Terug naar “Oude Showcases”