Het "Open luidspreker" topic

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

nxs77

Re: Het "Open luidspreker" topic

Berichtdoor nxs77 » wo 06 feb 2013, 18:00

Ziet er erg plastic uit..
Mivoc jubileum TL in afwerk fase. Mivoc center in de maak...
Toekomstig project: visaton mini monitor basic met g25ffl

Klaar.. Smart plankje diy stijl. Check de showcase...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 02 jun 2013, 13:44

De luidsprekers van onze oude TV (beeldbuis aristona, aantal jaren geleden al overleden) deden een tijd lang dienst als PC speakers van de PC van m'n dochter. Die vond recent dat de paasproject2010 speakers daar veel beter zouden staan, dan op de kast op zolder, dus ik had weer een leuk paar voor dit topic :mrgreen:

Het zijn langwerpige speakers, bedoeld voor aan de zijkant van de TV, maar konden ook los worden opgesteld. Constructie materiaal plastic. Begonnen met t grilletje te verwijderen, en de terminals los:
02062013093.jpg
we zien een 2" conus tweeter die recht naar voren straalt, een 2½"x5" miniwoofer aan de zijkant, en een 1e orde filterke (wel met MKT condensator). Ook blijkt het een BR kast te zijn...

Verder open die hap, als dempingsmateriaal zit er wat schuimrubber in:
02062013094.jpg

En 6 schroeven later ligt alles op de werkbank:
02062013095.jpg

Het woofertje is een AD 36512/W8A (google weet hier niets van), de tweeter is een OO 20371 T8 (ook hier weet google niets van)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 11 nov 2013, 11:44

Dit weekend met mijn vriendin bij de kringloop geweest waar ik deze Onkyo's tegen het lijf liep. Een lekke kast met door het geperforeerde board een blik op een alnico magneet met code ONKYO PD-2033 10W 8ohm JAPAN. Ik was gelijk nieuwsgierig, in mijn hoofd zong het direct "grote breedbanderrrr" haha, mooi kastje ook van stevig multiplex met fineer, stevig en mooi speakerdoek, leek degelijk! In de winkel even gegoogled maar dat leverde niks op, kon het niet laten staan voor euro 7,50 dus meegenomen.

Thuis eerst geluisterd, er zit zowaar laag in.. contrabas heeft punch en body, erg mooi. Mid en hoog sprankelend en loopt goed door, hiats en dergelijke klinken helder en fris. Hoog, HOOG rendement, het speelt met de ta2040 (12 watt) minimaal open op kamervullend niveau. Toen open geschroefd, wat een mooie breedbander.. geschept papier conus, heel stugge gecoate papier accordeon ophanging en tja, foto's zeggen meer dan woorden.

Ik ben er heel blij mee, dit wordt iets met een open baffle of TQWT..

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 11 nov 2013, 13:06

Dat lijkt een beetje op de Olympus luidspreker, met al die gaten, verder uiteraard dan niet. :D :mrgreen:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=39728&t=1
Hans

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 11 nov 2013, 13:46

Hahaha plagiaat :rofl:
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 11 nov 2013, 13:49

meiborg schreef:Hahaha plagiaat :rofl:

Hoezo?

Alles is toch al een keer uitgevonden???? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Fusion Filterdesign

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 11 nov 2013, 15:57

Welja, de lekke kast is volgens mij zo'n beetje uit het begin van het ontstaan van de audio.

Mvg Reinder

SARK

Berichtdoor SARK » vr 15 nov 2013, 7:27

You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Speakerkits

Re: Akai ST-200

Berichtdoor Speakerkits » wo 15 jan 2014, 11:43

Henkjan schreef:Ik had al een tijd lang (zo'n 20 jaar :oops: ) een paar Akai ST-200 ongebruikt liggen. geen idee eigenlijk waarom ik die bewaard heb, want los van dat t nooit toppertjes waren, zat er ondertussen ook een kraak in van de potmeters in t filter. dus tijd om ze aan dit topic toe te voegen :mrgreen:

Het gaat dus om deze ouwe baasjes:
IMAG0141.jpg
typeplaatje:
IMAG0143.jpg

en met t grilletje er af, zien ze er dus zo uit:
IMAG0142.jpg

idd, een 3 weg. gesloten kasten die redelijk degelijk aanvoelen. en waarom dat rare plastic ding voor die woofer zit weet ik ook niet.

Beste Henkjan,

Dat is een akoestisch 6db filter, samen met het elektrische filter geeft dat 12db, heb het grotere broertje ooit gehad

Grt Andre

tijd om te openen dan maar. eerst maar eens de achterkant los, en zien wat er allemaal op t filter zit:
IMAG0144.jpg
mooie metalen plaat waar t op gemonteerd zit, die grote spoelen hebben leuke niet standaard waarden (4.5mH bv), de caps zijn gewone elko's. ik zal later wel eens het schema uitpluizen

de kast is helemaal vol gestopt met glaswol (gelukkig stofmasker en -zuiger bij de hand), dat maar eens uit de kast gehaald, en de drivers los geschroefd. de mid en tweet zijn beide mooi degelijk opgebouwd, met nette glanzende metalen ring aan de voorkant en uiteraard gesloten achterkant; deze zatten met M3 boutjes vast in de kast. De woofer is een gewone geperst stalen korf.

dan de kast zelf:
IMAG0145.jpg
het lijkt wel zelfbouw :lol: en dat is positief bedoeld. de kast is 17mm dik, de baffle is 15mm met een 8mm versteviging bij de woofer. alle hoekverbindingen zijn flink verstevigd, en er is ook nog een goede brace toegepast. dat gebben we wel eens slechter gezien.

Terug naar “Hifi Gerelateerd”