Baritones: 1-weg TV/HT balkjes

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Fuzzbass

Baritones: 1-weg TV/HT balkjes

Berichtdoor Fuzzbass » ma 24 aug 2009, 23:07

In navolging van de eerdere discussie over full range 3"ers (Beste kleine full range driver) het bouwverslag van het projektje gedoopt: Baritones. (Bar=balk, de vorm, tone=hoef ik niet uit te leggen, baritone=bariton, deze kastjes zijn niet echt bedoeld voor het laag)

Alhier het concept:

Afbeelding

Twee smalle balkvormige speakers, even hoog als de TV (47 cm), met een nog nader te bepalen, met de TV overeenkomende, styling. Ik denk een grotendeels stoffen front, met boven en onder hoogglans plastic plaatjes als accenten, en zijkanten hoogglans zwart gespoten.

De gekozen speaker, de Monacor SPH-30X/8:

Afbeelding

De ruwe houtbouw in 9 mm MDF, de zijkanten in berken multiplex:

Afbeelding

Iedereen snapt hoe je een kistje in elkaar lijmt, dus die details zal ik jullie besparen.

Testen of in de gefreesde gaten de daarvoor bedoelde onderdelen passen:

Afbeelding

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Fuzzbass op wo 26 aug 2009, 0:18, 1 keer totaal gewijzigd.
| Fotografie: Fuzzphoto | Elektronica: Fuzzcraft |

Ivo

Berichtdoor Ivo » di 25 aug 2009, 0:11

:D
We want to be happy, bold and free

Fuzzbass

Berichtdoor Fuzzbass » zo 30 aug 2009, 23:25

2 stuks gefreesd, gevlakt, geschuurd en gegrond:

Afbeelding

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 31 aug 2009, 8:21

Mooi, zie je niet echt vaak: de zijkanten rondom afgerond en het front strak haaks overgaand naar de zijkanten.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat :D .

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

Fuzzbass

Berichtdoor Fuzzbass » ma 31 aug 2009, 18:32

Het front wordt nog in z'n geheel afgedekt met stof, en boven en onder komt een hoogglans plaatje om de lijn vanuit de TV weer door te trekken. Die heeft een hoogglans zwarte rand, en ook zulke afgeronde hoeken.

Fuzzbass

Berichtdoor Fuzzbass » ma 07 sep 2009, 18:43

4 laagjes hoogglans spuitverf erop:

Afbeelding

Het is niet perfect, maar er komt nog een front op.

TH0M

Berichtdoor TH0M » di 08 sep 2009, 10:37

Het lijkt wel of de kopse kant van het MDF nog niet verzadigd is, aangezien het wat mat lijkt! Verder vind ik het wel een cool en clean design wat in weinig kamers zou misstaan!

Fuzzbass

Berichtdoor Fuzzbass » di 08 sep 2009, 22:56

Klopt. Ik heb bewust geen aandacht geschonken aan het front, inclusief de kopse kanten ervan (het is een "op"liggend front)

De TV heeft een transparant kader. Ik wil dat proberen na te maken, en de hele voorkant tot in dat kader met stof bekleden.

Afbeelding

Ik heb ze nu helemaal in elkaar zitten, en na toevoeging van nog flink wat BAF spul klinken ze best indrukwekkend. Weer vind ik het gebied rond 3 kHz wat te aanwezig net zoals bij al mijn andere serieuze hifi speakers, en ik heb dat altijd toegeschreven aan het wisselfilter, maar nu blijkt dat toch echt aan mijn oren te liggen. Het hogere hoog (>5 kHz) is overigens goed van proportie, dus ik ga geen tweeters meer toevoegen. Wat ook indrukwekkend is, is de xmax van deze speakertjes. Bij een flink volume blijft de bas erg "rond". Veel kleine speakertjes gaan fladderen, deze niet. Een subwoofer voor deze HT opstelling heeft dus geen hoge prioriteit. Hoewel het wel jeukt om een dikke sub te gaan maken met 2x SPH-300KE.

Ivo

Berichtdoor Ivo » wo 23 sep 2009, 15:45

Hee, hoe is het nou met de Baritones? Heb je al wat gedaan aan de geplande verdere afwerking? De plannen klinken spannend, mooie eenheid met de televisie. Goed plan voor de subwoofer, ook. :twisted:

Ik heb de laatste weken ook weer dingetjes zitten proberen met de SPH-30Xjes. Onder andere zandvulling van de "buitenkast" en preciezer beredeneerd richten van de speakers op/van de luisterplaats af.

Ik vroeg me nog af of je een notchfilter hebt uitgeprobeerd, omdat je met een mooie smalle baffle natuurlijk wel een flinke baffle-step krijgt en dit het genoemde frequentiegebied zal accentueren.
We want to be happy, bold and free

Fuzzbass

Berichtdoor Fuzzbass » wo 23 sep 2009, 16:39

Ik ben nog op zoek naar een geschikt materiaal om de kaders mee te maken. Ik denk dat het een tripje naar IKEA wordt.

Afbeelding

Een notch filter is wel een goed idee. Het zou goed kunnen dat het scherpe randje bij 3 kHz aan de baffle step toe te schrijven is, hoewel de f3 bij 9 cm breedte al op 1250 Hz ligt. Maar mijn oren zijn geen frequentiemeters, natuurlijk. Misschien een keer de meetmic te voorschijn halen.

Terug naar “Oude Showcases”